mars 28, 2024, 12:55:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljekjøler  (Lest 2594 ganger)
Odin2021
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Nøtterøy


Sommerbilen


Vis profil
« på: februar 05, 2022, 09:32:03 am »

Hei lurer på om det er nødvendig med ekstern olje kjøler på 1776 motor.
Har hull bak skiltet pluss at motorlokket er åpent på toppen. Motoren har stor olje kjøler i doghouse og eksternt oljefilter og kraftig oljepumpe. Grunnen til at jeg spør er at jeg tenker at motor skal vel ikke gå for kaldt heller. Pluss slippe ekstra slanger og kjøler under bilen med hensyn til oljelekkasjer. Ser også at slangene til den kjøleren som har sittet der har mindre innvendig diameter enn de som går til oljefilter fra pumpe. Det må vel bli en flaskehals? Her er det sikkert noen motor kyndige som har ett råd tips vel?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #1 på: februar 06, 2022, 11:34:51 am »

Hvis motor rommet har god tilgang på luft, noe det høres ut som, og motoren er riktig skrudd sammen, så skal det ikke være nødvendig med ekstern kjøler.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: februar 07, 2022, 09:55:09 am »

Enig med TrettenNullTo her. Hvis alt er som det skal er det normalt ikke behov for ekstra kjøling, sørg for nok luft inn i motorrommet, tette pakninger rundt kjøleblikk og at alle blikk (inkl "akebrettene" under sylindrene) er på plass.

Selv om man har ekstern kjøler er det i utgangspunktet ikke fare for å gå for kaldt så lenge du har en termostat i oljesløyfa; da åpnes det ikke opp til kjøleren før det er behov.

Du sier at motoren har stor oljepumpe; det er heller ikke alltid gunstig, da du kan få for mye trykk og dermed blåse ut slanger eller pakninger når olja er kald, typisk ved oppstart. Jeg kjører med std pumpe på både min 2110cc og 1600cc med kompressor. Sørg for at lagere etc er nye og klaringer innenfor spec; da får du mer enn nokk oljetrykk med std pumpe Glad

Lykke til fra solkysten (Nøtterøy) Blunker
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: februar 23, 2022, 17:18:12 pm »

Når du har stor oljepumpe, bør du kjøre med tynnere olje som f.eks 10w30, da  oljekjøleren blir "bypassed" når oljetrykket er over 3 bar /45 psi.
Ellers vil motoren gå varmere og kjøle dårligere.
Dessuten er tynnere oljer generelt sterkere enn tjukkere oljer.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!