|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #331 på: august 06, 2023, 08:23:42 am » |
|
Stadig nærmere ett endelig resultat på Innsug.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #332 på: august 06, 2023, 08:44:12 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #333 på: august 11, 2023, 00:08:46 am » |
|
Blendeplate til der orginaltanken står er kappet ut og slipt med 240 papir. Skal lasergravere noe på den før braketten til bremseveske beholderen blir sveist fast.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #334 på: august 13, 2023, 14:37:54 pm » |
|
Kult Anders .. Har du tenkt på at bremsesystemet fra 911/12 m/SERVO passer bra i det rommet der ... Har sett det gjennomfört en gang .. Kult med servobremser ..
Mvh/E
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #335 på: august 13, 2023, 23:17:00 pm » |
|
Hei E. Nei det har jeg ikke tenkt eller sett. Men du satt en grill i hodet mitt nå👍🏼😉 Det må jeg se nærmere på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #336 på: august 20, 2023, 17:46:25 pm » |
|
Fått lagdt 4 stk an slanger til bensin i dag. Blir noen til i motorrom men må få plassert bensintrykkregilator osv.
|
|
« Siste redigering: august 20, 2023, 17:55:03 pm av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #337 på: august 20, 2023, 17:50:20 pm » |
|
Blir fast bulk gjennomføring i motorrom og mot tanken.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #338 på: august 20, 2023, 17:52:38 pm » |
|
Også fått vifta til oljekjøleren. Så må lages noen festebraketter. Ser også at jeg må se om jeg finne noen litt lengere gummifester da vifta kommer i litt konflikt med staget som går ned til girkassefestet.
|
|
« Siste redigering: august 24, 2023, 08:31:08 am av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #339 på: august 20, 2023, 22:39:59 pm » |
|
Da har tanken fått ordentlige fester.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #340 på: august 21, 2023, 18:07:40 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #341 på: august 26, 2023, 19:07:17 pm » |
|
Endring i planene ettersom Bryhn har testet kun å kjøre Top Shot dysing på SCC. Pluss at målet et å få dette kittet bolt om uten å måtte kappe i karosseri og beholde ting utseendet originalt uansett bil. Bedre plass og lettere å montere.
|
|
« Siste redigering: august 28, 2023, 14:24:36 pm av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #342 på: august 28, 2023, 14:22:54 pm » |
|
Holder på med an slanger. Klarer ikke bestemme meg om hvor jeg skal legge/kjøre luftinga. Kravet er vel bare ut i friskluft? Påfyllinga der trenger jeg en slange som er godkjent og har noe flex. Så da må jeg på en båt nips butikk. Legger opp nytt el til tankarmatur da det orginale blir for kort. Grovpolert toppen av tanken.
|
|
« Siste redigering: august 29, 2023, 07:33:48 am av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #343 på: august 28, 2023, 14:44:54 pm » |
|
Flexibel påfyllingslange er bestilt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4131
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #344 på: august 30, 2023, 09:01:41 am » |
|
Blir veldig interessant å se bilen live  Sykt mange kule detaljer som er lagt i her. Kan jeg spørre hvilken leverandør du har brukt på bensinslangene til bilen?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7528
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #345 på: august 30, 2023, 09:45:04 am » |
|
Endring i planene ettersom Bryhn har testet kun å kjøre Top Shot dysing på SCC. Pluss at målet et å få dette kittet bolt om uten å måtte kappe i karosseri og beholde ting utseendet originalt uansett bil.
Bedre plass og lettere å montere.
[ Vedlegg ]
Så testingen viste at det fungerer greit? Bilen hans gikk upåklagelig på stripa, men ting skal funke i daglig drift også. Hva med f.eks luftfiter?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #346 på: august 30, 2023, 12:37:10 pm » |
|
Blir veldig interessant å se bilen live  Sykt mange kule detaljer som er lagt i her. Kan jeg spørre hvilken leverandør du har brukt på bensinslangene til bilen? Bruker utelokkene Stian Sørlie Motorsport på slanger. Rør og fitting. Da han holder til 5 min unne hjemmet. Bruker teflon/PTFE slanger og alurør langs flyndra på alt i bensinsystemet.
|
|
« Siste redigering: august 30, 2023, 16:17:04 pm av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #347 på: august 30, 2023, 12:48:17 pm » |
|
Endring i planene ettersom Bryhn har testet kun å kjøre Top Shot dysing på SCC. Pluss at målet et å få dette kittet bolt om uten å måtte kappe i karosseri og beholde ting utseendet originalt uansett bil.
Bedre plass og lettere å montere.
[ Vedlegg ]
Så testingen viste at det fungerer greit? Bilen hans gikk upåklagelig på stripa, men ting skal funke i daglig drift også. Hva med f.eks luftfiter? Har bedt Bryhn om å gi meg ett teknisk svar. Hilsen Anders.
|
|
« Siste redigering: august 30, 2023, 13:08:21 pm av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #348 på: september 04, 2023, 14:46:18 pm » |
|
Det ble etterspurt om jeg kunne belyse noen av erfaringene og tankene jeg har gjort meg så langt vedr. top-shot injection. Med unntak av litt eksperimentering med staged injection i dyno-sammenheng, har top-shot-settet stått ubrukt siden innsugene ble montert tilbake i 2020. Jeg definerte top-shot-settet som primærinjectorer for aller første gang på fredagskvelden på SCC, og varmkjørte for å se hvordan det ville oppføre seg. Første inntrykk etter at driftstemp var oppnådd, var at jeg kunne justere tomgangen enda lavere enn med port-injectorene, samt at gangen virket smoothere. Throttle-respons opplevdes der og da som svært god uten modifikasjon av tilskuddsparametere. Fikk tatt to drag på lørdagen med logging for å justere litt fuel-tabell, før Jarle tok over bilen  Justeringen var trolig nødvendig pga. en litt annen transisjonskarakterestikk enn hva man får med port-injectorer. Motoren leanet kraftig ut på første draget før jeg fikk opp turtallet, men dette bedret seg på andre drag etter at jeg fikk kompensert med litt mer fuel enkelte steder ved WOT. På hjemveien fikk jeg brukt litt mer tid på å jobbe med fuel-mappet, hvor trenden var at jeg måtte trekke av fuel i cruisingområdet for å hente meg inn på lambda-target - det kan være en indikasjon på økt blandingsgrad imellom drivstoffet og oksygenmolekylene i brennkammeret, som igjen kan være et resultat av forbedret forstøving. Hypotesen vedr. økt forstøving ved dellast/cruising dreier seg om den ekstreme akselerasjonen og de-akselerasjonen gassen må gjøre idet den smyger seg forbi spalten til et tilnærmet lukket spjeld. Dette skaper trolig en kraftig turbulens i luftstrømmen på baksiden av spjeldet, som potensielt kan bidra til ytterligere blanding. Ved lavere statisk trykk senkes også kokepunktet for væsker, hvilket også kan være en medvirkende årsak til økt forstøving. Dette er kun tanker jeg har gjort meg opp som en mulig forklaring på det observerte fenomenet uten at jeg per i dag verken kan bekrefte eller kvantifisere noe av dette. Dagene etter SCC jobbet jeg litt med kaldstart, da det naturlig nok er en større utfordring når drivstoffet skal skytes mot et lukket og kaldt spjeld og med relativt lav gasshastighet. Med en kombinasjon av tilstrekkelig priming, og noe økt spjeldstilling/fuel delivery ved cranking, så oppfører motoren seg nå svært likt ved kaldstart som da den ble operert med port injection. Jeg har deaktivert overrun fuel cut for å forsikre meg om at motoren er kontant og responsiv ved pådrag etter lengre perioder med motorbrems. Per nå, etter noen dager med fikling, så føler jeg at jeg har tilnærmet meg kjørbarheten og brukervennligheten jeg hadde mens jeg kjørte port injection, hvor bekymringer rundt momenter som throttle-respons og kaldstartsegenskaper, nå er lagt døde. Det får meg til å tenke i de baner at dette kan være et fullgodt alternativ til et mer konvensjonelt "port injector"-oppsett i biler der liten plass ut mot sidene i motorrommet kan være en utfordring. Ved utvikling og design av "bolt on"-kit anser jeg det som essensielt at behovet for modifikasjon av chassis rundt motorrom faller bort fullstendig - av samme årsak er vi nå oppe i fire revisjoner av innsugsdesignet i et forsøk på å få dette til å smette inn så smidig som mulig uten behov for å finne frem vinkelkutter og sveiseapparat  Det ble etterspurt luftfilterløsning over; top-shot-implementasjonen ble designet etter "skjult anlegg"-prinsippet, hvor injectorer og fuel rail er gjemt innenfor et helt alminnelig IDF-filter.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #349 på: september 04, 2023, 18:51:15 pm » |
|
Tusen takk for et utfyllende og ordentlig svar Bryhn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #350 på: september 04, 2023, 18:53:54 pm » |
|
Fått påfyllingslangen til tanken i dag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #351 på: september 06, 2023, 19:44:22 pm » |
|
Slik blir påfylling osv i frunken.
|
|
« Siste redigering: september 07, 2023, 18:50:05 pm av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #352 på: september 06, 2023, 19:46:00 pm » |
|
Slik blir det endelig oppsettet ifra Bryhn. Bryhn printer Innsugene uten dysehull og fester til utvendig fuel rail da port-injectorene faller helt bort. Dette gjør hele utsendet enda mere oldschool. Cleant utsendet liker vi.
|
|
« Siste redigering: september 15, 2023, 10:06:42 am av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #353 på: september 07, 2023, 18:50:49 pm » |
|
Toppen av tanken skal poleres mere.
|
|
« Siste redigering: september 15, 2023, 10:04:35 am av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #354 på: september 08, 2023, 09:43:51 am » |
|
Det ble etterspurt om jeg kunne belyse noen av erfaringene og tankene jeg har gjort meg så langt vedr. top-shot injection. Med unntak av litt eksperimentering med staged injection i dyno-sammenheng, har top-shot-settet stått ubrukt siden innsugene ble montert tilbake i 2020. Jeg definerte top-shot-settet som primærinjectorer for aller første gang på fredagskvelden på SCC, og varmkjørte for å se hvordan det ville oppføre seg. Første inntrykk etter at driftstemp var oppnådd, var at jeg kunne justere tomgangen enda lavere enn med port-injectorene, samt at gangen virket smoothere. Throttle-respons opplevdes der og da som svært god uten modifikasjon av tilskuddsparametere. Fikk tatt to drag på lørdagen med logging for å justere litt fuel-tabell, før Jarle tok over bilen  Justeringen var trolig nødvendig pga. en litt annen transisjonskarakterestikk enn hva man får med port-injectorer. Motoren leanet kraftig ut på første draget før jeg fikk opp turtallet, men dette bedret seg på andre drag etter at jeg fikk kompensert med litt mer fuel enkelte steder ved WOT. På hjemveien fikk jeg brukt litt mer tid på å jobbe med fuel-mappet, hvor trenden var at jeg måtte trekke av fuel i cruisingområdet for å hente meg inn på lambda-target - det kan være en indikasjon på økt blandingsgrad imellom drivstoffet og oksygenmolekylene i brennkammeret, som igjen kan være et resultat av forbedret forstøving. Hypotesen vedr. økt forstøving ved dellast/cruising dreier seg om den ekstreme akselerasjonen og de-akselerasjonen gassen må gjøre idet den smyger seg forbi spalten til et tilnærmet lukket spjeld. Dette skaper trolig en kraftig turbulens i luftstrømmen på baksiden av spjeldet, som potensielt kan bidra til ytterligere blanding. Ved lavere statisk trykk senkes også kokepunktet for væsker, hvilket også kan være en medvirkende årsak til økt forstøving. Dette er kun tanker jeg har gjort meg opp som en mulig forklaring på det observerte fenomenet uten at jeg per i dag verken kan bekrefte eller kvantifisere noe av dette. Dagene etter SCC jobbet jeg litt med kaldstart, da det naturlig nok er en større utfordring når drivstoffet skal skytes mot et lukket og kaldt spjeld og med relativt lav gasshastighet. Med en kombinasjon av tilstrekkelig priming, og noe økt spjeldstilling/fuel delivery ved cranking, så oppfører motoren seg nå svært likt ved kaldstart som da den ble operert med port injection. Jeg har deaktivert overrun fuel cut for å forsikre meg om at motoren er kontant og responsiv ved pådrag etter lengre perioder med motorbrems. Per nå, etter noen dager med fikling, så føler jeg at jeg har tilnærmet meg kjørbarheten og brukervennligheten jeg hadde mens jeg kjørte port injection, hvor bekymringer rundt momenter som throttle-respons og kaldstartsegenskaper, nå er lagt døde. Det får meg til å tenke i de baner at dette kan være et fullgodt alternativ til et mer konvensjonelt "port injector"-oppsett i biler der liten plass ut mot sidene i motorrommet kan være en utfordring. Ved utvikling og design av "bolt on"-kit anser jeg det som essensielt at behovet for modifikasjon av chassis rundt motorrom faller bort fullstendig - av samme årsak er vi nå oppe i fire revisjoner av innsugsdesignet i et forsøk på å få dette til å smette inn så smidig som mulig uten behov for å finne frem vinkelkutter og sveiseapparat  Det ble etterspurt luftfilterløsning over; top-shot-implementasjonen ble designet etter "skjult anlegg"-prinsippet, hvor injectorer og fuel rail er gjemt innenfor et helt alminnelig IDF-filter. Jeg forstår ikke så mye, men det er allikevel ganske sexy lesning. Topshot. Flyter godt på tungen.
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #355 på: september 16, 2023, 19:09:04 pm » |
|
Da har man landet på ett Innsug vi er fornøyde med. Dette blir utrolig bra. Revisjon 5. Og fått prøvemontert vifta til oljekjøleren.
|
|
« Siste redigering: september 16, 2023, 21:08:55 pm av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Stig Ham 67
Supermedlem
    
Innlegg: 602
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik
|
 |
« Svar #356 på: september 17, 2023, 07:36:06 am » |
|
Flott Anders  og ikke gi seg, og ser det ble først 100% treff på forsøk 5.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #357 på: september 17, 2023, 16:10:22 pm » |
|
Legger opp relé til styringa av vifta til oljekjøleren via en termostat. Og lager An slanger tur retur blokk og kjøler med termostat på returen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2441
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #358 på: september 17, 2023, 20:49:18 pm » |
|
Blir så bra Anders. Må få til et garsje besøk snart nå  Flott att du bruker så masse fine deler som ikke passer inn i planene dine til slutt  . Disse passer jo perfekt på min cab 
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #359 på: september 17, 2023, 22:49:06 pm » |
|
Takk. Du får skrike ut mår du har mulighet for ett garasje besøk. Du er alltid velkommen. Ja godt noen kan bruke delene jeg en gang hadde en kjempe ide på å brukte masse penger på 😜
|
|
« Siste redigering: september 18, 2023, 11:06:13 am av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
|