aho
Juniormedlem
 
Innlegg: 65
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #30 på: desember 20, 2023, 20:58:19 pm » |
|
 IMG_2688.jpg (72.94 KB. 800x600 - vist 1014 ganger.) Sveising og maling
|
|
« Siste redigering: desember 20, 2023, 21:01:51 pm av aho »
|
Loggført
|
|
|
|
aho
Juniormedlem
 
Innlegg: 65
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #31 på: desember 20, 2023, 21:02:57 pm » |
|
Klar til montering
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aho
Juniormedlem
 
Innlegg: 65
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #32 på: desember 20, 2023, 21:05:53 pm » |
|
 IMG_2512.jpg (87.79 KB. 800x600 - vist 1031 ganger.) [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Ferdig blåst
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aho
Juniormedlem
 
Innlegg: 65
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #33 på: desember 20, 2023, 21:07:43 pm » |
|
[ Vedlegg ] Sveising og maling
Noen tips om hvordan jeg får snudd bildet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #34 på: desember 20, 2023, 23:40:33 pm » |
|
Ser jo helt fantastisk ut  Og nei jeg skjønner ikke noe av hvilken retning bidene får. Kjennes ut som litt lotto 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #35 på: januar 02, 2024, 14:28:22 pm » |
|
[ Vedlegg ] Sveising og maling
Noen tips om hvordan jeg får snudd bildet? 1. Som Grelland sier så ser det helt fantastisk ut. 2. Kutt bildene litt både over og under så legger de seg riktig vei.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aho
Juniormedlem
 
Innlegg: 65
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #36 på: januar 16, 2024, 09:59:12 am » |
|
Det går fremover med museskritt. Eller, siden Hotsop har disse januarhelgene sine, er det i allefall ikke stopp på innkjøpsfronten  Så nå er tiden kommet til å kanskje bestille fjærplater bak... Altså, jeg har planer om å senke bilen litt. Har kjøpt senkespindler foran og ønsker å senke noenlunde likt bak. Jeg ser at det finnes flere typer fjærplater til dette formålet. Noen rette og noen med "innebygd" senk. Har noen erfaring med disse. Jeg ser for meg, uten å vite, at de med for eksempel 2" innebygd senk vil være bedre enn de rette. Da vil jo fjerplata ha tilnærmet normal vandring inne ved torsjonsfjæra. Jeg har planer om å godkjenne bilen med senk og da lurer jeg også på om disse justerbare fjærbeina er ok - da spesielt den med 2" innebygd senk. Så ser jeg at man kan montere sab stag også bak. Har dette noe for seg? Jeg tenkte at siden alt nå er i deler vil det jo være enkelt å sveise inn fester under ramma i steden for å borre 2 hull og tre inn en "u-bolt" slik som følger med settet. Må da være bedre å sveise inn fester, så slipper man hull og fuktighet inn i ramma bak? Ja, og motor vurderingen har løst seg  har kjøpt en AS1600 jeg planlegger å bruke 
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #37 på: januar 17, 2024, 23:03:28 pm » |
|
Ang justerbare fjørplater så har jeg kjøpt det til Ghian, men det er først og fremst for å finstille høyden etter den er justert på splines. Jeg har egentlig aldre helt skjønt fordelene med de som er flyttet 2" ned; torsjonsfjøra tar jo opp de samme kreftene uansett. Kanskje noe med klaring til andre deler av opphenget ved ekstrem senk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aho
Juniormedlem
 
Innlegg: 65
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #38 på: januar 18, 2024, 22:06:36 pm » |
|
Googlet litt og fant denne artikkelen ( https://www.mamotorworks.com/vw/knowledgelibrary/drivetrain/vw-suspension-technical-article). Men det er klart, disse skal jo selge senke fjørplater også. Men slik jeg forstår det: Normal vandring på fjørplata skal være ca 25% ned og 75% opp. Dette for å ta imot støt. Siden tosjonsfjæra ikke er linjær men blir jo hardere dess mer man vrir vil jo en rett fjørplate som er satt høyere kanskje ikke få "nok" fjering før den treffer den øvre stopperen. Nå vet jeg ikke hvordan det er med gummiputa. Den er vel konstruert slik at den tar i før fjørplata går i øvre stopper - kan jeg tenke meg. Så - etter dette - kan jeg tenke meg at ved å montere fjørplata høyere opp går man "glipp " av tosjonsfjæras "hardere" fjæringseve - siden den rett og slett ikke kan vries like mye. Så nevnes det Toe-in. Det er klart at geometrien tilsier at når fjørplata svinger oppover så vil drivakselen bevege seg fremover og gi mer toe-in. Det er vel kanskje her de med innebygd drop er bedre,. De oppretholder samme horisontale avstrand fra drivakselen til tosjonsfjæra - slik at drivakselen ikke vris forover. Nå er det jo for såvidt avlange hull på fjørplata så kanskje det er hok til å justere toe-in selv med en standard fjørplate.... Men jeg ser helt klart fordelen med å ha en fin-justerings mulighet etter at alt er satt sammen. Nå så jeg på Limebug sine sider at den justeringen deres ga pluss minus 4" ut fra midten ( https://limebug.com/product/t1-beetle-ghia-type-3-swing-axle-2-adjustable-dropped-spring-plates-21-3-4-spline/). Jeg liker også den spaceren de har slik at man kan bruke lukket lokk. På hotshop skriver de jo at deres justerbare fjærplate må brukes med åpent lokk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
aho
Juniormedlem
 
Innlegg: 65
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #40 på: januar 19, 2024, 08:59:32 am » |
|
Hei, se der ja. Det var jo bra  Litt rart at de da henviser til lokk med hull. Ser heller ikke ut som hotshop har fjærplater med innebygd senk. Har du også sving-aksel med korte tosjonsfjærer og tette lokk? hvor mye kan du justere opp og ned - sånn ca? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #41 på: januar 19, 2024, 11:27:55 am » |
|
Max senk/høy har jeg faktisk ikke prøvd. Bruker de kun for og få høyden lik på begge sider. (På mm  ). Men skal jeg tippe, ca 2-3 cm.
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
aho
Juniormedlem
 
Innlegg: 65
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #42 på: januar 27, 2025, 16:57:41 pm » |
|
Trøste og bære... Da har det jammen gått enda et år.... og fremgangen er ikke stor. Men den er der da i alle fall. Dette har skjedd sisen siste oppdatering: Jeg har fått lagt inn tur/retur bensinrør slik art jeg er klar for sprut  Inspeksjonsluke og lokk i kanalen fant jeg også ut at jeg trengte ( ellers må man være en 1000 kunstner - tror jeg)
 IMG_3765.jpg (86.47 KB. 800x600 - vist 238 ganger.) Har kjøpt kabelmatta og ECU fra HotShop (EFI pakka til Bryhn) med den fixe ideen at jeg skulle wire så mye som mulig på flyndra slik at motor kunne testes uten å sette på karosseriet - men det ser ut til at jeg må revurdere. Jeg tror ikke ledningen er lange nok til å ha ECU'en under baksetet - der jeg planla å ha det. Bremse rør begynner å komme på plass. Gikk grundig til verks og kjøpte en sånn "proff" bremserør flares slik at rørene får riktig lengde - og ikke bare bøyer seg i hytt og pine. Dyrt men morro 
 IMG_3821.JPG (47.61 KB. 800x600 - vist 251 ganger.)
|
|
« Siste redigering: januar 27, 2025, 17:02:00 pm av aho »
|
Loggført
|
|
|
|
aho
Juniormedlem
 
Innlegg: 65
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #43 på: januar 27, 2025, 17:05:20 pm » |
|
Så har jeg prøvd meg som lakkerer ) Det ble 2K epoxy i bunn og lastebillakk på toppen. Var ikke helt fornøyd med toppstrøket da jeg i utgangspunktet hadde bestilt halvblank - det ble den ikke - den ble blank. Ifølge guruene jeg kjøpte lakken fra var det fordi jeg la på for tykke lag. Men det ble blankt og fint 
 IMG_4138.jpg (88.11 KB. 800x600 - vist 218 ganger.)
 IMG_4142.jpg (113.42 KB. 800x600 - vist 258 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #44 på: januar 28, 2025, 08:57:25 am » |
|
Ser bra ut dette! Hvordan type bremserør kjøper du? Har lurt på et sånt verktøy selv da jeg ennå Har til gode å kjøpe et bremserørsett med riktige lengder.
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
aho
Juniormedlem
 
Innlegg: 65
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #45 på: januar 29, 2025, 15:41:17 pm » |
|
Hei, hittil har jeg faktisk bare brukt bremserørene fra et kit jeg kjøpte. Jeg kappet disse bare i en ende etter at de var bøyd riktig (skjønt riktig er jo en definisjonssak  ) Synes det ser finest ut med litt parallelle rør… men det er jo egentlig bare flisespikkeri 😊)
 IMG_3820-min.jpg (92.53 KB. 800x600 - vist 239 ganger.) Jeg kjøpte også en «rull» med bremserør på Biltema som jeg har tørrtrenet litt på. Rørene virker greie og mulig jeg vil bruke noe av dette bak. «Brake Line Flaring Tool» kjøpte jeg på AliExpress til ca 1500,- Helt greit men ikke kjempe imponert. Er jo et Kina produkt så allignment var litt off. Med litt justering virket det bra. Spesielt når jeg hadde grease på pressflatene.
 IMG_3824-min.jpg (102.47 KB. 800x600 - vist 241 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #46 på: januar 29, 2025, 19:21:33 pm » |
|
Ser bra ut! Ja parallelle rør er jo absolutt finest.
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
|