mars 28, 2024, 16:27:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Renovere Eberspracher bn2, erstattningdeler eller andre løsninger  (Lest 4095 ganger)
TorfinnF
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« på: september 11, 2022, 14:11:48 pm »

Har fått tak i en Eberspacher bn2 som trenger litt kjærlighet før den kan settes inn i Bobla, 1302.

Etter litt feilsøking fant jeg to stk. knallhare membraner i bensinregulatoren og en defekt glødepluggen.

Etter en del leting på nettet klarer jeg ikke å finne erstattningdeler til denne bensinbrenneren.
Håper noen har løst dette før meg?

Membranen skal være mulig å erstatte, demontere og klinke den sammen igjen.
Men glødepluggen er jeg litt usikker på, finner ikke noe verdier eller parametrer, for å finne erstatning. Eller har det ingen ting å si? Så lenge jeg finner en glødeplugg som har samme størrelse på "staven" som går inne brenneren og samme gjenger?

Noen som har gode råd og tipps mtp membranene og glødeplugg? Glad
« Siste redigering: september 11, 2022, 14:37:23 pm av TorfinnF » Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #1 på: september 11, 2022, 15:50:32 pm »

Har du forsøkt å legge de harde mebranene i ATF olje over noen dager?
Viton er antagelig det beste materialet å lage ny mebran av
Ser at mange Ebay'ere selger Nitrile til samme formål.....
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2 på: september 14, 2022, 17:16:55 pm »

Jeg har noen glødeplugger liggende, men tror de er til 6V.
Har du noe nummer eller merking på pluggen din, så kan jeg se om jeg har en som er lik.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: september 14, 2022, 20:25:02 pm »

Viss du får tak i en glødeplugg, må du huske at den må ikke testes direkte på 12volt. Det er en motstand inni varmeren, slik at pluggen kun får ca 4 volt.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: september 14, 2022, 22:19:09 pm »

Dette er intresant , kan vi dele erfaringer .. har mange kopl. skjema på disse .. har ikke tenkt så mye, men feilsökning og renovering av disse er aboslutt intresant ,,
Mvh/E
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #5 på: september 15, 2022, 20:26:24 pm »

Her er bilde av de jeg fant. Den hvite pluggen lå i esken.   

* P1150698.jpg (56.23 KB. 800x533 - vist 201 ganger.)

* P1150702.jpg (52.48 KB. 800x533 - vist 209 ganger.)

« Siste redigering: september 15, 2022, 20:30:50 pm av TrettenNullTo » Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #6 på: september 15, 2022, 20:28:39 pm »


* P1150700.jpg (30.43 KB. 800x533 - vist 203 ganger.)

* P1150701.jpg (32.37 KB. 800x533 - vist 210 ganger.)

Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: september 18, 2022, 17:40:09 pm »

Jeg fikset opp en BN2 for noen år siden. Fikk tak i deler fra en kar i Polen, link inne i denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,38960.0.html


Generelt er det pumpen som er problemet ja, membranen størkner. Og glødepluggen. En annen ting som hjalp meg var å bytte ut alle kabelsko, mange var blitt slappe og ga dårlig kontakt.

Fikk som sagt fikset den og den virket. Gleden med prosjektet var å få den til å gå, nytten i daglig bruk er kanskje litt mer begrenset. Noe av utfordringen er at BN2en er "on/off", det er ingen temepaturregulering. Veldig bra sak i -10 grader og kaldere men ellers blir det for varmt i kupeen med 4kW varme på full guffe. En annen ting er strømforbruket. Du må kjøre motoren for å få den til å virke.

Men lykke til - artig prosjekt!
Loggført
TorfinnF
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: september 23, 2022, 10:07:32 am »

En liten oppdatering.

Fant en kar på nettstedet thesamba.com som bor i Canada som har en ei hel eske med glødplugger, som vist nok skal passe og fungere. Kjøpte tre stk. til en hyggelig pris.

Forsøkte å legge membranene i ATF olje i ca 1 1/2 uke. Den ene membranene er kanskje håp for, men den andre er fortsatt knall har.
Etter at jeg hadde gitt opp å finne nye deler på nettet dukket det pluttselig opp ei nettside som selger reproduktsjon av disse membranene.

https://prokschi.at/

Art nr: MOH003 Og MOH004

No venter jeg utolmodig på posten Gliser

Jeg er litt usikker hvordan jeg skal installere eberen i bilen. Har sett en del bilder, men det ser ut som at utblåsningen i enden av hanskerommet?  Hæ Må være jeg som ser feil håper jeg. Ellers har jeg sett at utblåsningsventilen er plassert under rattet på fører side.
Noen som har erfaring hva som funker best?
Er det ikke hensiktmessig at det får blåse varmluft på frontruta også, mtp fukt, dugg og is? Eller vil det uansett bli så varmt i bilen at det ikke gjør noe forskjell hvor utblåsningsventilen er?

Bilde av bilen, akkurat fått den eu godkjent etter flere år på et lager. Venter bare på skilta no Glad


* C8493457-271B-41C1-AA5A-8627D02B897F.jpg (136.54 KB, 800x600 - vist 204 ganger.)
« Siste redigering: september 23, 2022, 10:17:51 am av TorfinnF » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: september 23, 2022, 19:54:50 pm »

Har denne monteringsanvisningen for BN2 i 1302, viss den kan være til hjelp?
Måtte dele fila, siden den var over maks størrelse. Her er del 1

* BN2_i_1302_del1.pdf (3331.23 KB - lastet ned 88 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #10 på: september 23, 2022, 19:55:13 pm »

Og del 2.

* BN2_i_1302_del2.pdf (8796.95 KB - lastet ned 88 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #11 på: september 23, 2022, 21:54:01 pm »

Hei, da har du monteringsanvisningen.

Hvis det har stått en Eber i bilen fra før er du OK, hvis ikke er det en god del borring av hull og tilpasninger. Du må ha alle braketter og plastrør for å få montert den i bilen. Noe som ofte mangler er eksosrøret, det er ofte rustet i stykker. Pkningen mellom eksosrøret og hullet i karosseriet er også greit å ha, kan man si... I monteringsanvisningen er det et vedlegg med maler som printes ut og brukes for å bore riktig. Veldig viktig at hullene kommer på rett sted!



Her er bensinvarmeren på test før montering. Røret til venstre på bildet er utblåsing av varmluft. Røret til høyre er luftinnsug fra kupeen ("omluft"):





Hull til eksos bak støtdempertårnet:





Hull til varmlufts-utblåsingen:





Hull til luftinnsug fra kupeen:





Varmluft blåses ut over venstrebenet til føreren:





Inntaket for kaldluft er på høyre side av rattstammen:





Ferdig montert:




Du spurte om man kan koble varmluften direkte til bilens friskluftsystem, vil ikke anbefale å prøve på det. Det er kanskje mulig å rute luften dit men vær oppmerksom på at eberen må ha fri luftgjennomstrømning. Hvis ikke vil den bli for varm og termostaten slår inn.

Når den har startet tar det ikke mange minuttene å varme opp kupeen, det blir så hett at man kan ikke ha den på særlig lenge.
« Siste redigering: september 24, 2022, 21:14:37 pm av JFP » Loggført
TorfinnF
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: desember 18, 2022, 10:33:22 am »

Liten oppdatering.

Har fått montert eberen i bilen.
Men pr.t avgir brenneren bare en lunk. Har målt bensinmengden ut fra bensinregulatoren, pr 2 min avgir regulatoren ca 11,5 milliliter, i henhold rapair guiden skal den levere mellom 10,7 - 12,7 ml. Så det skal ikke være noe feil med bensinmengden.

Neste skritt blir å skru brennere i biter, har en teori det kanskje koks eller annet grums som forårsaker virkningsgraden. Eller kanskje noe har andre erfaringer eller tips?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #13 på: desember 18, 2022, 11:04:20 am »

Ikke uvanlig at de kan "drukne" i for mye bensin, og ryke mye viss spenningen er litt lav inn på brenneren. Den lunken du kjenner vil jeg tro kun er fra glødepluggen, og at bensinen ikke har antent.
Så viss den ryker, får den bensin, og viss den ikke ryker kan en dyse være tett. Normalt ikke nødvendig å plukke den helt i biter da det vel kun er viften som ikke kan demonteres fra utsiden.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #14 på: januar 12, 2023, 19:16:52 pm »

Hvis den ikke gir særlig varme må du sjekke termostaten. Den skal kutte når luft-temperaturen når 80-90-100 grader. (Usikker på faktisk temperatur, BN4 er regulerbar med en hendel mellom 50 og 115 hvis jeg husker riktig)
Termostaten er et bimetall i varmluftskanalen)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!