april 19, 2024, 07:18:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fuel Injecktion /datastyrt motor !  (Lest 2745 ganger)
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« på: november 21, 2022, 22:36:23 pm »

Hva er det , hvorfor vil noen (ikke alle) , ha det ..  Håller på med 3 system om dagen , ene mer avansert en det ene .. Om noen er intresert kan jeg underhålle litt her .. Om det er Fueltech 600 , DTA , Maxx ECU ,eller Motec har de alle noe felles som må forstås  Sikkert ikke problem for dagens 18 åringer med mye data kunnskap , men for oss "gamlinger " hodepine og funderinger ..

Mvh/E
« Siste redigering: november 22, 2022, 20:51:26 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: november 21, 2022, 22:40:48 pm »

Enhver bil solgt fra 90-tallet og fram har dette org. Så hva er dette ,hva gjör det + og hvike funksjoner fyller det ? hvorfor er det intresant for oss ? . Spörsmål jeg kommer svare på .. bl.a .. Om det finns interesse . Vet det ser ille ut , men vi kan vel begynne i en ende !

Mvh/E

* IMG_7951.jpg (54.88 KB. 640x480 - vist 249 ganger.)

« Siste redigering: november 21, 2022, 22:51:58 pm av Sonic » Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1658
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #2 på: november 22, 2022, 08:31:06 am »

Kjør på E.
Spennende og helt sikkert frustrerende til tider.
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #3 på: november 22, 2022, 15:26:55 pm »

Dersom man ikke tviholder på å bygge originalt(som for det meste er relatert til gassere), blir dette fort å betrakte som MEGET nødvendig basiskunnskap.
Så supert å få høre litt om emnet! :-) (TMBryhn har forsøkt dytte inn kunnskap om dette i pappen min ifm prosjekt jeg har, og det er ganske fascinerende. Blunker)
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: november 22, 2022, 20:26:32 pm »

Ok , så et visst interesse finns ..
Kommer , til kjedsommelighet for noen å begynne grunnleggende ..
Å bytte fra forgassere til FI vil si å bytte fra mekanisk til elektrisk styring av bensinleveranse  , såvel som tenning ..i de fleste fall .
Jeg er ingen expert på dette så åpen for forslag og kristisk argumentasjon ( ikke hårsår ) ..

Ting du bör forberede : rein og fin arbeidsplass , brukbare kunnskaper i lodding , tilgang/innkjöp av de viktigste verktöy ..
FI tilbyderne har lagd/valgt ulike verktöy for å kunne koble / dekoble kontakter mm . Har du null kunnskaper eller rett og slett ikke gidder å jobbe /sette deg inn i dette , er kanskje et ferdig "kit"  din greie .. Sier ikke for eller imot ..

I mitt tilfelle har jeg valgt en mellomting hvor noe leveres klart og noe MÅ fixes selv .. ( er jo en kost greie )
Om du sitter der , 20 år gammal , vil jeg gått for full kjennskap og läre mest mulig nå .. dette er ikke rakettvitenskap ..

Kommer ikke å framholde noe spesielt FI system , finns 10 tals bra system som passer 4 cyl VW vogna ...Hva som derimot det kan sies en hel del om ! er brukervennlighet og SUPPORT , fra den enkelte leverandör! ..

Til forskjell fra sprutet som sitter i din hverdagsbil er de fleste ettermarkn. sprut justerbare i alle retninger og kan tilpasses alle forhåld du kan tenke deg .. Gatebil reace N/A , bakkelöp , turbo / race turbo mm..

Hva er så et FI system ?; Bortsett fra alle kabler og sensorer er det en liten datamaskin (akkurat som den du bruker nå ), bare att den kun styrer din motor med det den behöver ...
Vet det er kult med bilder .. kommer senere .. får ta noen minutter i slengen .. enjoy ..

Mvh/E







« Siste redigering: november 22, 2022, 20:54:06 pm av Sonic » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #5 på: november 22, 2022, 23:26:10 pm »

Spennende tråd, fint du tar det opp og forklarer litt rundt FI
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #6 på: november 23, 2022, 05:50:18 am »

Er interesse Erich - så kjør på Blunker
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: november 23, 2022, 16:52:57 pm »

Er interesse Erich - så kjør på Blunker

Ok , noen linjer för middag :
Pris ? Du har bestemt deg for å bytte fra forgassere til FI system . så , hva koster det ? Selvfölgelig finns det mange system og priser å velge i .. den ene leverandören etter den andre forsvarer sitt system .. Når du velger system er det viktigste å tenke på : 1 er det i din prisklasse , 2 dekker det dine behov/mål ? 3 finns det support el. gratis oppdateringer på nettet ?  4 (og kanske viktigest !!), finns det et firma el. en person som kan "mappe" ditt system ? ..

Vel , jeg kjörte nr 4 som mitt viktigeste kriterie .. Med 10 tusentals kr . investert i motor er det jo topp om jeg kan få maksimalt ut av denne , race eller gate ... En "mapper " med rullende landevei er eneste option da ..

Pris :        Når du nå har bestemt deg for en ECU ,( Engine Management Unit ) , stopper ikke utgiftene der ..langt ifra ..

Bensin :    Bensinpumpe m/5 Bar trykk , filter , spes .FI  trykkregulator , bensinledninger t/r tank,  , dyser manometer ...
                (E 85 har helt annet octan-tall og AFR på 9,6 ! Spesielle rör , dyser og slanger nödv. ) TPS (trottle position sensor
                må monteres på ene spjellhuset (så ECU vet hvor fort du vil kjöre ) Glad Kjörer du enkelt spjellhus er alt litt forkjellig
Tenning:    Fordelern kan du i fleste fall glömme så + her .. höyeffekt coiler (coil ), kamsync er kjekt ! Et 36-1 (62-2 ),
                 triggerhjul må monteres på veiva (så ECU`n vet hvor veiva er ifht. tenning ..
Sensor(er) Jepp , et haug av de ! ved turbo enda mer ... koster ...

Törrt idag ? Vet .. Blir morsommere längre fram Glad

Mvh/E

( PS : for å ha det klart så er jeg ikke expert på dette , kjörte dog CB `förste FI system allerede i 1995 . Synes bare dette er intresant . Jobbet 20 år i Nordsjön som mek. /el. gubbe og synes dette er morsom tidtröyte .. Nöyaktighet , kunnskaper og viljen til å läre nytt finns stadig Glad )Stemingbilde fra arb. plassen .. du har sikkert din ...

* 69090695985__67F22438-9C34-4A26-A7D5-839380EDFEF9.jpg (54.88 KB. 640x480 - vist 235 ganger.)




            
          
 

« Siste redigering: november 23, 2022, 17:20:54 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: november 23, 2022, 20:18:22 pm »

Post gjerne med erfaringer på dette temaet ..
« Siste redigering: november 24, 2022, 09:15:04 am av Sonic » Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #9 på: november 24, 2022, 16:18:49 pm »

Jeg har enkelt spejldhus ifm turbo. Hadde et problem at med dagens gasswire fra pedal fikk jeg ikke fullt spjeldutslag på spjeldhuset, så viktig å sjekke det, så man får gitt FULL gass. Spjeldbevegelse kalireres og det er da kjedelig om man har såkalt full gass på 3/4 spjeldåpning. Dette problemet blir jo borte dersom man benytter DBW(elektrisk styring av spjeld), og "stiller inn(?)" dette riktig. Si ifra om jeg er fullstendig på jordet her! Øyerulling
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: november 24, 2022, 18:07:26 pm »

Ja Svein nok et "issue " .. Var med på mont. av Köenigseggs DBW .. Brukte BMW styring og motoriserte spjeldhus . Er jo ikke mer avansert en det som finns på enhver Passat el. Audi idag .Et signal (pockmeter)  fra gasspedal til de nevnte spjeldhus.
Dette styringen inngår i mitt sprut, ikke sikker jeg kommer bruke det .. en gasswire funker fint om rett innstillt ...
3/4 gass vil vi jo ikke ha Glad Enkelt spjeldhus fungerer utmerket , Volvo , Audi 1,8T mm (billig)..

Et tips er jo , om du skal spare litt penger , gå på skroten . Der finns ledninger i rett mm2 , DBW og masse annet brukbart Glad
Par innlegg til i denne tråden så er det over .. om det ikke kommer spörsmål jeg eller andre kan besvare ..

Mvh/E
« Siste redigering: november 24, 2022, 20:18:16 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: november 25, 2022, 18:05:48 pm »

Siste linjer denne helgen (advent) Håper noen har hatt nytte av denne tråden  Åpen for spörsmål om jeg kan svare ..

Rekomendasjon sett fra mitt syns.ptk.

DTA fast , bra system som her värt lenge på markedet , har det meste . Pris sånn midt på treet .(super support .Alex)
Megasquirt : Ingen peiling , skal visst väre ökonimisk / endel selvbygging.
Motec : superkvalite som gjenspeiler seg i sluttprisen  ( egne givere , ledn. nett mm)
MaxxECU : Svensk kvalite i topp , mye for pengene (ikke prövd supporten ennu ..)
TMB , mr Bryn ,(norsk) :Ingen kjennskap , vet endel har valgt dette ...
Finns en hel del andre system (google ) ..

Er ikke datanörd så valget falt på MaxxECU race for min del . Lettfattelig og inneholdt saker som EGT (exos temp , DBW , Bluetooth comm. Höy og lav ohm dyser , innbygd Lamda og 3 bar MAP sensor (Turbo ) ..
Stötter dessuten svensk industri ..Avgjörende .Mr Sören , et unikum i programering 1 time bort ...

Litt bilder senere i helgen

Mvh/E


« Siste redigering: november 25, 2022, 18:12:03 pm av Sonic » Loggført
RuneA
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted: Oslo/Tallinn



Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 25, 2022, 20:25:56 pm »

Noe erfaring med Haltech?
Loggført



1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: november 25, 2022, 20:42:27 pm »

Nei , men sett flere skrytevideor fra Australia .. Tror det er et meget bra system .. Hadde flere ulike modeller .. Med alt jeg ville ha inkorporert flöy prisen fort ivei og ble desverre uaktuelt ..

Mvh/E
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #14 på: november 26, 2022, 09:03:39 am »

Hei.
Knall med en slik tråd også.
Noe av  det jeg følte som det viktigste var bruksanvisning / koblingskjema og support.
Når det gjelder mapping var det bare Megasquirt noen satte beinet ned for av de jeg snakket med på forhånd.
Velger å kjøre noe lenger for mapping kontra og sitte i mange timer og ikke forstå eller ikke få hjelp.
Kvaliteten på deler som eventuelt følger med settet synes jeg også er viktig, også med tanke på tilgang ved stopp langs veien.
Ryker det en dyse, er det enklere å få hjelp dersom dysen er bosch f.eks. enn noe kina rask fra ebay.
Kjører man 2 elektroniske spjeldhus forsvinner det 4stk 5v utganger, dersom man kobler dette som det skal kobles.
Med mekaniske trenger man 2stk. Så hadde jeg begynnt på nytt ville jeg vel valgt mekaniske gasspjeld med sensor isteden.
Maxx sin support henviser deg i første omgang til leverandør, men følger deg godt opp dersom du ikke får tilfrdstillende svar fra dem.
Justeringsmuligheter = pris føler jeg. Sikkerhet med tanke på blåtann, muligheter for egen kode, og hvor lett det er å komme seg inn på en åpen ECU er også noe å tenke på. Trådløst dashbord med pad. Noen har også mulighet for startsperre med kode på telefonen. En god ting kanskje det også.
Er vel også lett å få 2 fot syken. Stadig ønske litt til. Da er det jo greit at systemet lar seg utvide og at man ikke makser med en gang.
Oppdateringer er også en sak å tenke på.
Vi kjører gamle biler og en så enkel sak som at min vippe/regulator tok kvelden, og bilen ladet plutselig opp til 18 volt.
Hva tåler nymotens elektronikk av slike sprang. Leverer dysene likt ved 11,6 volt som ved 14,8 f.eks.
Nok å ta tak i og her gjelder det å huke seg på andres erfaringer og kunnskap far de som vil dele.
Ser frem til en lærerik tråd.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: november 26, 2022, 10:54:37 am »


* 0.jpg (52.16 KB. 450x600 - vist 178 ganger.)
Takk for bra innlegg .. Uten sånne blir det ikke erfaringsutveksling eller noe forum ,.ferdig terminert /merket .

Mvh/E

* 0.jpg (47.76 KB. 450x600 - vist 181 ganger.)

« Siste redigering: november 28, 2022, 08:07:33 am av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: desember 09, 2022, 17:44:38 pm »


* IMG_8045.jpg (67.58 KB. 640x480 - vist 162 ganger.)
Tips om du skal lage dette : .. krympe på vanlige isolerfrie kabelsko , ditto Wetherpack krever en del spesial verktöy , inget du ikke klarer selv
Anbefaler : Baurix tang for vanlig 3 störrelser av kabelsko ( 20-13 )  AWG ( american wire gauge ) ..For oss 0,5-2,5 mm2
               : ProsKit tang for Wetherpack terminering.
               : Skikkelig strippetang ala ProsKit ( sett lengden så fixer tangen resten ) ..
Seff bör det brukes krympe stömpe på alle terminaler , helst med lim . Deretter kommer beskyttelse i bil , Sök på : Braided wire  hose , fletta bekyttelse i alle störrelser .. Vil du merke opp slik jeg har gjort ,(100 kabler ) finns det og ..  Nöyaktiget er alfa & omega ..
Husk kabler vi bruker på dette er tynne ,signal ,  i regel 0,5-0,75 mm2 ...( mye går på +/- 5V , )

Alt kan handles på t.exs . Amazon inkl forbruk , billigt ... si en 1000 lapp for alt ..

Ha en god helg og snart 3. advent ... '
'Mvh/Erich


« Siste redigering: desember 10, 2022, 09:17:38 am av Sonic » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!