|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #121 på: november 20, 2024, 10:47:59 am » |
|
Kamlagrene er dobbel thrust, der den ene tangen må slipes ned da det ikke er spor i blokka. Det ble gjort med en liten fil. Prøvemonterte så kam og lager, og noterer at lagrene kniper hardt. Kammen roterer ikke fritt i det hele tatt. Pusset ned yttersidene litt på et slipepair, som gjorde det litt bedre, Men dette må jeg nesten måle litt på. Kjedelig å ta for mye.
Det der er helt normalt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #122 på: november 20, 2024, 11:08:56 am » |
|
I know. Skriver nok litt informativt også, og forklarer, i tilfelle andre lurer på det. Som er like lite bevandret som meg innen motorbygging😏
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #124 på: november 20, 2024, 16:59:46 pm » |
|
Enig, kjør på med bilder og beskrivelse. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #125 på: november 27, 2024, 01:01:25 am » |
|
Prøvde på nytt med kam og veiv. Tok alt fra hverandre, og startet fra scratch. La kam og veiv inn igjen, alt virker nå ok, ingen hopping/kniping på kam/drev. Blokkhalvdel på, strammet til spec på 20-27-32 nm. Nå turner motoren fint🙂. Usikker hva som var greia første gang. men dveler ikke mer ved det.
|
|
« Siste redigering: november 28, 2024, 14:17:27 pm av eiko »
|
Loggført
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #126 på: november 27, 2024, 01:03:57 am » |
|
Sjekket samtidig klaring til oljepumpa. Ser fint ut, boltene på kamdrevet går klar.
|
|
« Siste redigering: november 27, 2024, 01:22:51 am av eiko »
|
Loggført
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #127 på: november 27, 2024, 01:16:34 am » |
|
Lurer litt på dette. Kamlageret går litt ut i oljepassasjen her. Har dette noen stor betydning?
|
|
« Siste redigering: november 27, 2024, 08:40:03 am av eiko »
|
Loggført
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #128 på: november 27, 2024, 01:20:10 am » |
|
Veide rådene. De er hhv 605g, 605g, 608g og 609g. Da ble det å ta frem dremmelen og ta de to tyngste ned til 605g.
Veide stemplene også. Tre av de er 560g, den fjerde er 563g.
|
|
« Siste redigering: november 27, 2024, 01:49:36 am av eiko »
|
Loggført
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #129 på: november 28, 2024, 22:43:42 pm » |
|
Dagens korte økt ble å montere rådene. Rota litt med å montere de rett ihht disse taggene, som skal peke oppover, men nå tror jeg det skal være korrekt. Satt inn med godt med monteringsolje.
Moment på 27 først, så 33.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #130 på: november 28, 2024, 23:21:10 pm » |
|
Dobbelsjekker hele veien. Satte sammen igjen, og alt roterer fremdeles fint. Neste steg er å sette inn fordelerdrev, og montere blokka for godt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #131 på: november 28, 2024, 23:29:37 pm » |
|
Så er det viktig å holde ting rent og beskyttet underveis da. Slik blir den nok stående noen dager nå dessverre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #132 på: november 29, 2024, 08:17:08 am » |
|
Godt å få montert sammen blokk, er jo en liten milepæl 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #133 på: november 29, 2024, 10:45:51 am » |
|
Jo, men dette var bare en siste test. Blir nok demontert igjen, sette inn fordelerdrev, på med pakningsmasse, og så skru sammen for godt. Men da vet jeg at ting fungerer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #134 på: november 29, 2024, 23:16:31 pm » |
|
Jeg monterte min motor helt for test før endelig montasje jeg og. Greit å sjekke at ventiler ikke tar i stempel ol.
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #135 på: desember 08, 2024, 17:06:36 pm » |
|
Har ikke jobbet så mye på bilen i det siste. Har dog tatt en liten turn på selve lokalet. Vi som har bil som hobby tilbringer mye tid i garasjen, så garasjebilder tåler vi. Har innsett at jeg må revurdere bruken av mesaninen, samt få mer skuffer og skap til lagring. Innredningen og oppgradering av lokalet er en kontinuerlig prosess for min del. Fikk en ladning med mer garasjeinnredning fra Jula forrige uke. Ble et ekstra skap nede. På mesaninen ble det noen endringer. Der ble det både flere skap og en skuffeseksjon, og lagt opp til mulighet for å jobbe litt. Hadde ikke lyst til å ta mer av gulvarealet nede. Der er plassen for det meste forbeholdt biler, og mest mulig arbeidsrom.
 20241208_143314.jpg (77.71 KB. 800x600 - vist 585 ganger.) Fikk montert det meste i dag. Ikke helt i mål med alt, men detaljene kommer senere. Ble en god del mer lagringsplass, det er helt klart. Fikk endelig kuttet til benkeplaten på innredningen nede, den bygde for langt ut. På innredningen oppe kommer det senere. Nå er det bare noe midlertidig i form av planker. Merk den røde frakken som ligger på sofaen. Fra Corghi, et funn på finn jeg bare måtte ha, skal henges opp ett eller annet passende sted. De røde detaljene har liksom kommet litt av seg selv i lokalet.
 20241208_143425.jpg (77.78 KB. 800x600 - vist 627 ganger.)
|
|
« Siste redigering: desember 08, 2024, 23:16:35 pm av eiko »
|
Loggført
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #136 på: desember 08, 2024, 17:16:50 pm » |
|
Mulig det kommer noe mer i dagene fremover, som gjelder fordeling av luft fra kompressor🙂. En liten sneak peak her
 Screenshot_20241208_155712_Chrome.jpg (21.63 KB. 475x407 - vist 571 ganger.)
|
|
« Siste redigering: desember 08, 2024, 17:35:19 pm av eiko »
|
Loggført
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #137 på: april 09, 2025, 20:15:03 pm » |
|
Over 120 dager siden forrige oppdatering ser jeg. Fokuset ble dreid i en helt annen retning enn folkevogn, mot et annet prosjekt. Motorbygging ble derfor litt nedprioritert. I tillegg så klarte jeg det kunststykket å skade det ene lagret på veiva ved siste sammensetting. Har jo tatt veiva ut og inn flere ganger, men akkurat siste gang den skulle inn gikk det litt gærnt. Får tilskrives at jeg var sløv, uerfaren og ble litt for selvsikker....bla bla bla. Tar det over en pils på SCC eller noe.
Jeg fikk tak i nye lagre, std/025, etter en annonse på forumet på FB, av selveste Thore-Morten Bryhn. Han hadde et sett av den gode gamle sorten på lager, laget i en tid kvalitet var norm. Fra Glycko mener jeg. Måtte dra av drevene på veiva, og kjøpte spesialverktøy til det. ikke billige disse verktøyene. Har kjøpt flere, så jeg er godt dekket ihvertfall. Lite å få lånt rundtomkring.
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #138 på: april 09, 2025, 20:17:51 pm » |
|
Så ble det samme prosedyre igjen, med å varme opp drev og montere alt sammen samt råder. Grei skuring da man har gjort dette før🙂
|
|
« Siste redigering: april 09, 2025, 20:22:31 pm av eiko »
|
Loggført
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #139 på: april 09, 2025, 20:21:05 pm » |
|
La veiv, med nye lagre, inn i blokka, skrudd med rett moment for å sjekke igjen at alt roterer fint, noe det gjorde. Noen vil kanskje si at jeg kunne byttet ut det ene defekte lageret, og gjort det enklere for meg selv, men nei, ikke på denne motoren.
|
|
« Siste redigering: april 09, 2025, 20:43:50 pm av eiko »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #141 på: april 12, 2025, 10:58:59 am » |
|
Bra milepæl  Jo, føler bare man har vært på samme stadiet lenge nå😏
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|