november 24, 2025, 22:01:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 6 7 [8]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Back to -89  (Lest 86374 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7748
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #210 på: oktober 30, 2025, 23:47:49 pm »

Nice Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7748
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #211 på: november 02, 2025, 19:15:06 pm »

De bakre festene har jeg boret opp hull i og gjenget opp. Brukte M8 bolter, men føler at jeg burde brukt M10 på alt av stoler. Festene blir festet til gulvet med gjennomgående bolter. Mothold blir enten tilpasset flatjern eller å  bruke de originale skivene/platene til karosseriet, som skal lakkeres svart eller samme farge som understellet = samme farge som bilen.

De fremre festene er jeg litt usikker på hvordan jeg skal feste i sidevangene til det originale understellet, men tenkte å bruke blindnagel og M8/10 bolter, duger det mon tro? Prøver å unngå sveising for å forenkle ev senere endringer.

Brukte du originalskinnene fra TT-setene?

Jeg har fått tak i et par passe patinerte seter fra en MK1 TT så tenkte å kopiere din ide ift fester Blunker
Loggført
The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #212 på: november 02, 2025, 19:32:58 pm »

De bakre festene har jeg boret opp hull i og gjenget opp. Brukte M8 bolter, men føler at jeg burde brukt M10 på alt av stoler. Festene blir festet til gulvet med gjennomgående bolter. Mothold blir enten tilpasset flatjern eller å  bruke de originale skivene/platene til karosseriet, som skal lakkeres svart eller samme farge som understellet = samme farge som bilen.

De fremre festene er jeg litt usikker på hvordan jeg skal feste i sidevangene til det originale understellet, men tenkte å bruke blindnagel og M8/10 bolter, duger det mon tro? Prøver å unngå sveising for å forenkle ev senere endringer.

Brukte du originalskinnene fra TT-setene?

Jeg har fått tak i et par passe patinerte seter fra en MK1 TT så tenkte å kopiere din ide ift fester Blunker

Jepp, brukte de originale ja🙂. Fant det som det beste alternativet.
Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #213 på: november 05, 2025, 00:01:26 am »

I dag ble blokka endelig montert sammen, med pakningstett. Her bruker jeg Gasgacinch. Smurte det kun på blokkhalvdel nr 2. Dobbelsjekket alt (igjen) , husket o-ringene til de 6 hovedboltene på blokka, og satte sammen. Litt sealer rundt skivene og muttrene også. Bruker nye muttere til hele blokka da jeg hadde et kit liggende fra et par tiår tilbake, minst. Sikkert ikke like bra som de originale, men ihvertfall rene og fine. Yttre bolter ble strammet til med ca 20Nm. De to ved oljepumpa lot jeg være løse.


* 20251104_193618.jpg (68.11 KB, 800x569 - vist 28 ganger.)

* 20251104_200025.jpg (70.09 KB, 660x600 - vist 26 ganger.)
« Siste redigering: november 05, 2025, 00:39:10 am av The Car Cave » Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #214 på: november 05, 2025, 00:21:34 am »

Oljepumpa er CB Maxi med inn/utløp for full flow, 26mm. Står Schadek på den ser jeg. Setter inn pakningen med et tynt lag silikon på begge sider. Pumpa går lett inn.

* 20251104_205853.jpg (56.4 KB. 800x450 - vist 28 ganger.)

Monterer pakningen på lokket, som også får seg et tynt lag med silikon. Håper det duger, burde jeg hatt noe annet? Monterer selve lokket med ca 20Nm.

* 20251104_210056.jpg (47.49 KB. 800x450 - vist 28 ganger.)


« Siste redigering: november 08, 2025, 17:46:13 pm av The Car Cave » Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #215 på: november 05, 2025, 00:22:33 am »

Ser unektelig bra ut. Strammet til de siste to boltene på blokka.

* 20251104_210505.jpg (68.58 KB. 800x592 - vist 34 ganger.)


« Siste redigering: november 05, 2025, 00:44:48 am av The Car Cave » Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #216 på: november 05, 2025, 00:35:33 am »

Inn med oljetrykksstemplene.

* 20251104_221743.jpg (44.59 KB. 800x450 - vist 30 ganger.)


* 20251104_215610.jpg (62.65 KB. 800x450 - vist 26 ganger.)

« Siste redigering: november 05, 2025, 00:42:39 am av The Car Cave » Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #217 på: november 05, 2025, 00:43:21 am »

Ser det mangler en skive på mutteren bak. Antar det skal være en der, selv om jeg har hatt rimelig godt kontroll på alle muttrene etter demontering.

* 20251104_221544.jpg (47.4 KB. 800x450 - vist 31 ganger.)

Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #218 på: november 05, 2025, 09:18:40 am »

Er litt befriende å se på dette, selv om det er mye igjen.

* 20251104_210517.jpg (68.56 KB. 800x450 - vist 45 ganger.)

Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #219 på: november 10, 2025, 20:00:00 pm »

Kort økt før helgen. Fikk montert pinneboltene, og oljekjøler. Hadde "nye" pinnebolter liggende som sikkert er 25-30 år gamle. Merket etter mye knoting og hodekløing at gjengene på disse var litt lengre enn de originale. Trodde det var noe galt med gjengene eller noe siden jeg ikke fikk de langt nok inn. Er dette vanlig på ettermarkedsbolter?


* 20251106_212245.jpg (64.15 KB. 800x450 - vist 26 ganger.)



* 20251106_212323.jpg (67.34 KB. 800x450 - vist 24 ganger.)

« Siste redigering: november 10, 2025, 20:14:46 pm av The Car Cave » Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #220 på: november 10, 2025, 20:06:51 pm »

Er totalt 4 slike pakninger som står mellom oljekjøler og adapter og adapter og blokk. Litt silikonfett på de før montering.


* 20251106_215009.jpg (57.44 KB. 800x450 - vist 27 ganger.)

Selve kjøleren ser hel og fin ut, den er ikke testet på noen måte. Det burde jeg kanskje gjort.


* 20251106_214618.jpg (50.92 KB. 504x600 - vist 25 ganger.)

« Siste redigering: november 11, 2025, 10:07:08 am av The Car Cave » Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #221 på: november 12, 2025, 20:30:10 pm »

Fikk omsider ferdigstilt skiltet på veggen slik jeg hadde tenkt det. Røde lister over og under, i fargen signalrød, og skrudd fast i veggen. Dette ble kult.


* 20251111_211906.jpg (55.67 KB, 800x450 - vist 20 ganger.)
Loggført

Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 686
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #222 på: november 14, 2025, 20:55:49 pm »

Grattis med sammensatt blokk! Blir nok bra dette! Har du prøvemontert hele motoren tidligere med sylindere, topper og vippestell?

Kult skilt på veggen, et must i en skikkelig car cave Glad
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #223 på: november 16, 2025, 20:56:52 pm »

Grattis med sammensatt blokk! Blir nok bra dette! Har du prøvemontert hele motoren tidligere med sylindere, topper og vippestell?

Nei, men den har jo vært komplett en gang med samme deler. Er kun toppene som er høvlet for høyere komp.
Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #224 på: november 18, 2025, 23:37:08 pm »

Korte økter på motor for tiden. Byttet tilbake til de originale pinneboltene, da det manglet et par i rett lengde. Fikk satt inn oljesilen i dag. Dobbel pakning og tørr montering.


* 20251118_200015.jpg (54.96 KB. 800x450 - vist 16 ganger.)


* 20251118_200211.jpg (72.22 KB. 800x450 - vist 17 ganger.)

« Siste redigering: november 19, 2025, 16:38:40 pm av The Car Cave » Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #225 på: november 18, 2025, 23:39:40 pm »

CSP bunnpannelokk med tappeskrue.


* 20251118_200938.jpg (72.26 KB, 800x450 - vist 19 ganger.)
Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #226 på: november 19, 2025, 00:28:15 am »

Kuldegrader og noen få snøfnugg ute, pluss 20 og god stemning inne.


* 20251118_221050.jpg (85.67 KB, 800x515 - vist 26 ganger.)
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7748
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #227 på: november 19, 2025, 10:11:10 am »

Det er deilig å krabbe inn i en varm garasje når det begynner å bli kaldt ute Glad

Er det Jula sin "store" verkstedinnredning du har der? Jeg trenger noe mer verktøyskap, og lurte på de vs Garage15 sin.
Loggført
The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #228 på: november 19, 2025, 13:36:23 pm »

Det er deilig å krabbe inn i en varm garasje når det begynner å bli kaldt ute Glad

Er det Jula sin "store" verkstedinnredning du har der? Jeg trenger noe mer verktøyskap, og lurte på de vs Garage15 sin.

Er jula sin store ja. Er samme som den Garage15 selger, bare grå.
Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #229 på: november 23, 2025, 16:46:22 pm »

Da lurer på om jeg ikke har gjort en feil ifbm med motor her. Den har turnet helt fint hele veien, men oppdaget i dag en liten motstand på hver andre runde på veiva. Trolig stammer det fra fordelerdrevet eller drevet på veiva, da selve fordelerdrevet løfter seg litt samtidig. Er rimelig sikker på at drevet er rett montert, men som en rookie-bygger er jeg usikker på mye, spesielt nå.

Noen formening om hva som er galt her? Prøver å ikke ta sorgene på forskudd mtp ev deling av blokk.


* 20251123_140317.jpg (53.64 KB, 800x450 - vist 6 ganger.)
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4232
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #230 på: I dag kl. 09:46:30 »

Bare å dytte fordelerdrevet ned på plass, hvis det går da. Når du dreier veiven rundt blir fordelerdrevet, på grunn av de skråskjerte drev, flyttet oppover.
Derfor er det alltid lurt å ha en fordeler montert med en gang fordelerdrevet er satt i blokken, da slipper du å "ha en finger i hullet" når du holder på Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #231 på: I dag kl. 13:05:54 »

Fordelerdrevet var montert, demonterte det ifbm feilsøking. Problemet er der selv med fordelerdrevet montert.
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4232
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #232 på: I dag kl. 14:07:33 »

Men er fordeledrevet ordentlig på plass og i bunn i hullet i blokken? Med en gang det popper litt opp låser det seg på de skråskjerte tenner.
Får du ikke sett ned gjennom bensinpumpe hullet om det er på plass? Husker ikke helt om der er fritt synsfelt ned der.
Hvis den er flyttet for langt opp kan det være en av de to shims under drevet har flyttet på seg og blokkerer for at du får det ned på plass igjen.

Spørsmål, så jeg slipper og lese meg bakover, spant den fint rundt uten fordelerdrev? eller er det ikke testet?
Det er ganske enkelt å få drevet helt opp uten å demontere motoren enten med spesialverktøy eller når du ikke har bensinpumpe montert.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 921
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #233 på: I dag kl. 16:23:09 »

Etter det jeg kan se så er det på plass, kan fint se det gjennom hullet til bensinpumpen, og det snurrer fint, men på annenhver omgang så popper det litt opp, med litt motstand, før det går fint rundt igjen. Alt snurret fint tidligere, både med og uten fordelerdrev, og shimsene er på plass.

Ja, det er lett å få drevet opp. Jeg lurer vel bare på om det er noe jeg har gjort galt i forbindelse med montering av drevet på veiva, men det virker jo lite trolig. Jeg får bare ta det opp og prøve montere det igjen, se hva som skjer.
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4232
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #234 på: I dag kl. 16:26:43 »

Ta og test først med en fordeler montert korrekt på plass.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: 1 ... 6 7 [8]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!