Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #240 på: juni 20, 2025, 10:49:17 am » |
|
Jeg kuttet av sånn passe lengde sånn at jeg får plass til noen gjenger inn i innsuget og en kontramutter, og da ble det en liten dupledings som man antakelig ikke får kjøpt i butikken:
 20250615_180152.jpg (42.51 KB. 563x600 - vist 143 ganger.) Det er borret og gjenget opp M6 hull i disse innsuga som vi blendet av når vi brukte de på Atle sin bil (han kjørte 009-fordeler), men tanken er å koble en 4mm silikonslange fra hvert innsug og sammen via et par Y- eller T-koplinger og inn i CB-boksen:
 20250615_180200.jpg (30.86 KB. 443x600 - vist 135 ganger.) Så da er det bare å lage 3 til av den dingsen, og så ble det ikke tid til rydding den kvelden heller 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4166
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #241 på: juni 20, 2025, 13:21:37 pm » |
|
Kan du ikke bare ta vakum fra vakum uttaket på forgasseren?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 562
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #243 på: juni 25, 2025, 11:10:38 am » |
|
Jeg tror jeg har de niplene jeg brukte liggende her.... 
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #244 på: juni 25, 2025, 15:21:52 pm » |
|
Kan du ikke bare ta vakum fra vakum uttaket på forgasseren?
Jeg ser ikke noe uttak på disse gasserne; mulig jeg blingser?
 20250624_202548.jpg (63.87 KB. 740x600 - vist 80 ganger.)
 20250624_202539.jpg (65.35 KB. 704x600 - vist 86 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #245 på: juni 25, 2025, 15:23:30 pm » |
|
Jeg tror jeg har de niplene jeg brukte liggende her....  Jeg rakk aldri å lage de 3 siste den kvelden jeg holdt på, så hvis du har de og kan tenke deg å selge de, er jeg interessert  R.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 562
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #246 på: juni 25, 2025, 16:58:37 pm » |
|
Jeg skal dobbeltsjekke hjemme hos foreldra om de fortsatt er der jeg tror bare 
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #247 på: juni 25, 2025, 19:50:43 pm » |
|
Jeg skal dobbeltsjekke hjemme hos foreldra om de fortsatt er der jeg tror bare  Nice 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1871
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #248 på: juni 28, 2025, 17:33:24 pm » |
|
Er det enkelt å finne noen fungerende grunnmap til den black box'n?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 605
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #249 på: juni 29, 2025, 23:14:31 pm » |
|
Er ikke dette et vakuum rør? Holder vel med en pr side da vakuum skal være tilnærmet likt i begge løp? Eller vil boken ha fra alle 4? Er vel også de småskruene i sokkel på innsiden av just. skruer psom kan skiftes ut m gjengene rør?
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #250 på: juni 30, 2025, 00:27:54 am » |
|
Er det enkelt å finne noen fungerende grunnmap til den black box'n?
Ja det ligger noen ute på thesamba bl.a, pluss at jeg har jo det jeg kjørte med når jeg hadde sprut på samme motoren, så jeg skal i alle fall komme i gang  Det ligger jo noen standard map på 123ignition fordelere også som man kan kikke litt på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #251 på: juli 03, 2025, 21:06:52 pm » |
|
Jeg ble litt lei av resonnansen i den biltema-"demperen" til 419 kr, så jeg bestilte en Simons demper på nettet; fortsatt bare ca 800 kr, men det er i alle fall et kjent merke:
 20250629_195005.jpg (35.84 KB. 800x481 - vist 80 ganger.) Jeg fikk en liten time i garasjen i kveld, og fikk kuttet av biltema-boksen og sveiset på denne, og det ble MYE bedre. Romlingen i hele bilen ble borte, og det går an å prate sammen igjen 
|
|
« Siste redigering: juli 07, 2025, 22:11:05 pm av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #252 på: juli 07, 2025, 18:55:17 pm » |
|
Er ikke dette et vakuum rør? Holder vel med en pr side da vakuum skal være tilnærmet likt i begge løp? Eller vil boken ha fra alle 4? Er vel også de småskruene i sokkel på innsiden av just. skruer psom kan skiftes ut m gjengene rør?
Det må undersøkes 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #253 på: juli 07, 2025, 22:09:56 pm » |
|
Du har nok rett, Kjell Tormod. Når jeg skrur ut den lille skruen som sitter i enden av røret, er det åpning inn , men hullet er BITTELITE i veggen på gasseren:
 20250707_204108.jpg (29.37 KB. 600x600 - vist 73 ganger.) Det er det enslige hullet til venstre som er koblet til røret. Og når spjellet er lukket, dekker det over hullet:
 20250707_204103.jpg (30.96 KB. 626x600 - vist 71 ganger.) Så jeg har ikke så god peiling på dette forgassergreiene, men vil det da gi riktig vacuumsignal til fordeleren? Hvis jeg bruker de andre hullene som sitter nede i innsuget, vil vel vacuumet oppføre seg annerledes? eller overtenker jeg (igjen) nå?
|
|
« Siste redigering: juli 08, 2025, 10:33:51 am av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #254 på: juli 07, 2025, 22:36:36 pm » |
|
Jeg brukte også litt tid på å sluttmontere motoren for å forberede at den bør inn før SCC:
 20250707_205325.jpg (76.4 KB. 800x600 - vist 90 ganger.) Delene til luftfiltrene er prøveprintet i PLA-plast, så de må printes på nytt i ABS. Jeg mangler også et stagsett, men det er visst et fra CSP på vei i posten, så da slipper jeg å stresse med dette berg-kopi-oppsettet før SCC.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 562
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #255 på: juli 09, 2025, 09:49:54 am » |
|
Du har nok rett, Kjell Tormod. Når jeg skrur ut den lille skruen som sitter i enden av røret, er det åpning inn , men hullet er BITTELITE i veggen på gasseren: [ Vedlegg ]
Det er det enslige hullet til venstre som er koblet til røret.
Og når spjellet er lukket, dekker det over hullet: [ Vedlegg ]
Så jeg har ikke så god peiling på dette forgassergreiene, men vil det da gi riktig vacuumsignal til fordeleren?
Hvis jeg bruker de andre hullene som sitter nede i innsuget, vil vel vacuumet oppføre seg annerledes?
eller overtenker jeg (igjen) nå?
Jeg vet ikke hva som er rett og feil, men når jeg gikk til vakuum fra innsugene slik som disse(De er vel mine gamle?), så oppførte alt seg helt eksemplarisk. Jeg husker dog ikke helt hva jeg gjorde før dette, men lurer på om jeg opprinnelig dro vakuum fra gasserne. Veldig, veeeeldig usikker.
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #256 på: juli 09, 2025, 10:34:51 am » |
|
Stemmer, Martin; det er dine gamle innsug. Da er vi omtrent like usikre begge to 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4166
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #257 på: juli 15, 2025, 08:05:49 am » |
|
Vakum er her, og når spjeld åpningen er justert korrekt  får du akkurat det vakum signal du trenger. Jeg husker min lillebror gikk helt nerd og tok vakum signal fra alle 4 løp, men så byttet han også til EFI vinteren etter og nå kjører han bare Harley 
 vakum.jpg (58.66 KB. 701x600 - vist 49 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4166
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #259 på: juli 16, 2025, 14:13:01 pm » |
|
Ha ha ha!!
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #260 på: juli 26, 2025, 21:40:47 pm » |
|
Endelig startet ferien, men det betyr ca 3 uker til SCC så da var det vel på tide å få inn en 1600cc i denne bilen, da jeg kan se ut til å ta tatt i mot en utfordring fra Kjell Tormod og hans russebil  Her er et "før" bilde. Helt standard 1300 med antakelig 200.000 km på nakken. Eneste mod jeg har gjort er en 123ignition fordeler og litt mer bråkete eksos. Den rusler og går som den skal, men ganske kjedelig i lengden 
 20250718_183819.jpg (63.41 KB. 592x600 - vist 24 ganger.) Så med litt hjelp fra Atle sto det ikke på å få den ut:
 20250718_191036.jpg (50.74 KB. 531x600 - vist 25 ganger.) Foreløpig gikk alt glatt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #261 på: juli 26, 2025, 21:51:09 pm » |
|
Denne blir satt inn i hylla og kanskje den får en gjennomgang til vinteren. Eneste jeg skal bruke herfra er varmepottene, siden jeg har blitt litt bortskjemt med å faktisk ha varme i denne bilen. Har aldri hatt varme i ghian, så dette er litt luksus. Noe må man unne seg når man begynner å bli aldrende 
 20250718_191039.jpg (64.87 KB. 663x600 - vist 24 ganger.) Etter litt måling og sjekking viste det seg at originalmotoren har samme startkrans som 12V selv om det er en 6V bil opprinnelig. Dette ble bekreftet av både Kjell Tormod sin russebil og av Martin som også har restaurert en 67 for mange år siden. Så etter å ha flyttet over varmepottene og montert en 200mm clutch så var 1600n på plass:
 20250718_205619.jpg (79.43 KB. 800x574 - vist 29 ganger.) Foreløpig er det jo god plass, siden jeg hadde tatt av gassere og innsug.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #262 på: juli 26, 2025, 22:05:31 pm » |
|
Det er ganske trangt i ei boble og jeg er glad jeg har montert 30hk viftehus for det hjelper jo litt, men nå savner jeg plassen i ghian... Men jeg fikk montert innsug og gassere, og når jeg skulle prøvemontere traktene ramla selvsagt en skrue ned i den ene gasseren....
 20250719_174434.jpg (45.84 KB. 770x600 - vist 25 ganger.) Ut med gasseren uten å komme borti spjeldet, og det gikk heldigvis fint så jeg slapp å ta ut motoren og ta av toppen igjen... Så da var gasserne på plass, og CSP-stag montert, men jeg syntes det var litt slapp returfjær, så jeg endte opp med å montere CSP sin fjær på midten, i tillegg til fjærer på begge gasserne og en ekstra fra armen til generatoren for å være sikker  Kanskje jeg må justere litt når jeg skal prøvekjøre, men jeg liker pedal med litt motstand 
 20250719_174444.jpg (86.59 KB. 800x531 - vist 30 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #263 på: juli 26, 2025, 22:09:15 pm » |
|
Jeg printa ut filterholderne i ABS, og her er det ikke mye plass, nei:
 20250719_214347.jpg (69.59 KB. 627x600 - vist 9 ganger.)
 20250719_214351.jpg (53.17 KB. 560x600 - vist 10 ganger.) Filterkingen er også på plass, og jeg har montert en elektrisk pumpe under tanken. Jeg endte opp med å kople vacuum fra uttaket på den ene gasseren og inn på CB-boxen, så det begynner å hjelpe nå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7642
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #264 på: juli 26, 2025, 22:17:39 pm » |
|
Det er alle småting som tar tid på en sånn jobb, så her har jeg flyttet coilen, siden den opprinnelige plassen under generatoren funker dårlig sammen med CSP-staget, og ledningene måtte da justeres litt på lengder og plassering. Alt elektrisk er på plass, og nå er det ikke mye som gjenstår: Originalt er det likestrøms-dynamo på denne, men tenkte å bruke vekselstrømsdynamoen som satt i ghian, så da blir det litt kopling under baksetet, og her er et lite koplingsskjema på hvordan det da skal koples:
 FB_IMG_1753467279623.jpg (44.94 KB. 788x518 - vist 9 ganger.) Så det som gjenstår nå er å montere bensintanken igjen, og kople opp bensinpumpa foran i bilen, og montere lyddemper og et par oljeslanger bak. Jeg har fullflow på denne så filteret skal ut i innerskjermen. Så er det snart oppstart 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|