Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 618
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #120 på: august 25, 2025, 09:11:44 am » |
|
I forberedelsene før SCC og etter hansker ble kastet kom det en snikende følelse av at Roy’s (og andre evt 67ere) kan bli tøffe motstandere på stripa. Det ble da besluttet å selge singelportmororen fra Hammerfest og heller børste støv av 1600 motoren som satt i 912en da jeg kjøpte den og som jeg brukte i den første 2 sesongene. Altså en standard (tror jeg) 1600 som antagelig ble kjøpt/bygd i US på 90-tallet. Grenrør ble flyttet over og jeg fant fram et par gamle Weber 40 IDF som ble renset og satt sammen med nytt pakningsett. Jeg satt i 28 halsringer, 50 lavfartsdyser, 122 hoved og 200 luft samt F11 rør. Nokså standard oppsett til en standard 1600. Spjeld ble justert til 010 åpning og skruen eksakt 1 omdreining ut. Jeg kjøpte jo her tidligere et GB forgasserstag som med nye kuleledd fra Biltema ser ut til å funke sammen med stag fra 912. Innsugene er jo like så weberne står ikke akkurat på linje så ble litt utfordring å justerestag for noenlunde likt utslag på tomgang og bånn spiker. Men det er jo mye å justere på så det gikk selv om det ser feil ut. Fordeler er en 010 og Viftehus er et 30hp is uten doghouse og med selvlagde stusser for varme (da behovet for varmeapparat i 912en meldte seg). Bilen er fortsatt 6V så en 6V dynamo ble montert.
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 618
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #121 på: august 25, 2025, 10:22:41 am » |
|
Denne motoren er jo 12V og har det store svinghjulet, som også er litt lettet og har 8 stifter. Det var da knyttet stor spenning til hva som satt på 1500 motoren i bilen, som jo er 6V…! Så en kveld brettet jeg opp ermene, fant fram 17mm fastnøkkel og rullet løftenbukken under bilen. Alt løsnet greit bortsett fra ene vaier til Varmepotte, her slet vaier inntil festebolten.
STOR spenning når motoren ble trillet ut og bak bilen! Ved første øyekast ser det lovende ut og etter en opptelling av tenner så viser det seg at svinghjulet er 12V! Da er det jo enkelt å få inn motoren! Slipper sliping av girkasse og bytte av starter. Jeg ville jo helst bruke 12V svinghjul på motoren med større clutch mm.
Jeg demonterte forsiktig asfaltmattene i motorrommet og fikk renset og vasket bort det meste av limrester og møkk her og det så straks mye bedre ut! Det blir jo ikke noe bruksbil uansett så vil kjøre uten disse platene.
Jeg demonterte bensinrør og gassvaierrør fra 1500 men lar den være komplett ellers og blir lagret for ettertiden, er jo matching motor.
|
|
« Siste redigering: august 25, 2025, 18:45:46 pm av Kjell Tormod Brekka »
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 618
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #122 på: august 25, 2025, 23:57:31 pm » |
|
Så da det å få racerbilmotor helt klar for montasje! Montere på svinghjulet, siste justeringer her og der, og demontere gasserne for å få den inn i bilen. Jens er klar og vi heiser opp bil og dytter motor inn. Alltid deilig følelse etter div dytting, justering opp og ned mm og så plutselig smetter den på plass. Mens jeg skrur og kobler så tømmer Jens kupeen for unødvendig tjafs som baksete og annet. Da motor igjen er komplett og sitter der den skal så tar jeg siste sjekk før vi starter opp. Jens sitter bak spakene og jeg står bak klar til å styre gass, og evr slukke branner som oppstår. Jeg har fylt opp gasserne med bensin og tenning er justert sånn noenlunde. Han vrir på nøkkelen og motoren hoster litt men våkner relativt raskt til liv og går faktisk forholdsvis pent, til og med nesten på tomgang. Ingen store flammer, røyk eller lekkasjer heller så er jo en godkjent start dette! Etter den har gått en stund ryker det litt fra eksosbabdasjen på grenrøret så denne besluttes å demonteres. Jens øyner nå sjangs for prøvekjøring men det får bli en annen dag da det er blitt sent.
 IMG_9159.jpg (112.63 KB. 800x600 - vist 28 ganger.)
 IMG_9159.jpg (112.63 KB. 800x600 - vist 28 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 618
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #123 på: august 26, 2025, 13:01:34 pm » |
|
Skal bilen moddes til race må en ha turteller. Jeg kjøpte en gammel 6V VDO 80mm (fra 67 faktisk!)på VWnorge i våres så denne kobles opp for å se om virker. Der var det liv så da må man prøve på å få den inn i bilen et sted, uten å ødelegge noe… Det blir jo sannsynligvis en 12V konvertering etter hvert så blir jo provisorisk.
Etter mye tenking og leting etter materialer på verkstedet så blir løsningen en brakett som skrues inni der askebeger er festet (forfra) som går ut av askebegerhullet og opp mellom visker- og lysbryterne. Jeg harden pose gamle aluminiumsbeslag fra vinduslemmer på en hytte, og disse er fine å bruke til dette. Jeg kjøpte også en kraftig slangeklemme i rustfritt på Biltema som jeg fester turteller med. Litt sliping og polering så ser det sånn noenlunde ut. Jeg har også ført en ledning fra coil og fram.
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 590
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #124 på: august 26, 2025, 13:22:53 pm » |
|
Skal bilen moddes til race må en ha turteller. Jeg kjøpte en gammel 6V VDO 80mm (fra 67 faktisk!)på VWnorge i våres så denne kobles opp for å se om virker. Der var det liv så da må man prøve på å få den inn i bilen et sted, uten å ødelegge noe… Det blir jo sannsynligvis en 12V konvertering etter hvert så blir jo provisorisk.
Etter mye tenking og leting etter materialer på verkstedet så blir løsningen en brakett som skrues inni der askebeger er festet (forfra) som går ut av askebegerhullet og opp mellom visker- og lysbryterne. Jeg harden pose gamle aluminiumsbeslag fra vinduslemmer på en hytte, og disse er fine å bruke til dette. Jeg kjøpte også en kraftig slangeklemme i rustfritt på Biltema som jeg fester turteller med. Litt sliping og polering så ser det sånn noenlunde ut. Jeg har også ført en ledning fra coil og fram.
Det blei jo en akkurat passe grov racinglook, jeg digger det! 
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 618
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #125 på: august 27, 2025, 13:49:55 pm » |
|
Takk Martin, ble litt bedre etter en slip/polish.
Jeg lagde også en plate der baksetet er for å rydde opp litt. Skrudde hengsle i to alubraketter og i beltefestet bak for å ikke lage noen nye hull. Vanlig huntonitt plate som jeg lakket sort silkematt.
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 590
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #126 på: august 27, 2025, 14:26:29 pm » |
|
Takk Martin, ble litt bedre etter en slip/polish.
Jeg lagde også en plate der baksetet er for å rydde opp litt. Skrudde hengsle i to alubraketter og i beltefestet bak for å ikke lage noen nye hull. Vanlig huntonitt plate som jeg lakket sort silkematt.
Jøss. En artig forskjell på våre biler, min har tenningslås på feltet under der du har Hurst-merket.
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7682
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #127 på: august 27, 2025, 23:28:49 pm » |
|
Takk Martin, ble litt bedre etter en slip/polish.
Jeg lagde også en plate der baksetet er for å rydde opp litt. Skrudde hengsle i to alubraketter og i beltefestet bak for å ikke lage noen nye hull. Vanlig huntonitt plate som jeg lakket sort silkematt.
Jøss. En artig forskjell på våre biler, min har tenningslås på feltet under der du har Hurst-merket. min også:
 20250408_191618 (1).jpg (82.09 KB. 800x600 - vist 29 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 618
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #128 på: august 27, 2025, 23:59:04 pm » |
|
Min har rattlås, ellers hadde den nok hatt tenning på dash.
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4200
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #129 på: august 28, 2025, 08:59:31 am » |
|
Ettermontert ekstrautstyr 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 590
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #130 på: august 28, 2025, 10:39:19 am » |
|
Ettermontert ekstrautstyr  Joooo, men de har vel ikke sveiset igjen dashen hos forhandler?
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4200
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #131 på: august 28, 2025, 11:38:01 am » |
|
 godt set 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 618
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #132 på: august 28, 2025, 16:10:51 pm » |
|
Var nok en org option tipper jeg. Er jo tøffere med tenning på dash men cleant uten. Jeg har for øvrig skiftet rattstammen til en kolapsbar så den virker ikke lenger som rattlås.
|
|
« Siste redigering: august 29, 2025, 11:01:46 am av Kjell Tormod Brekka »
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 618
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #133 på: september 05, 2025, 00:05:33 am » |
|
Da min bil er en 1500 så måtte jeg finne passende dekk for å kompensere for den høye utvekslingen. Jeg hadde et par eldre 185/60 liggende så disse ble montert på et par slitne deep6 og satt på bilen. Ikke ideelt estetisk med små bakhjul men her gjelder det å rigge bilen for fight!
Etter sjekk og finjustering av motor var det endelig klart for prøvekjøring!
Helt klart raskere respons i motor og med den lavere utvekslingen. Greit drag i motor og helt klart raskere enn en litt sliten 1500…
Da er ‘67en klar for SCC og dragrace!
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 590
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #134 på: september 05, 2025, 11:06:18 am » |
|
Var nok en org option tipper jeg. Er jo tøffere med tenning på dash men cleant uten. Jeg har for øvrig skiftet rattstammen til en kolapsbar så den virker ikke lenger som rattlås.
Det fine med å ikke ha det, er at du får mindre slitemerker på dash. Min har plenty med battlescars... :-P
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 590
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #135 på: september 05, 2025, 11:08:24 am » |
|
Da min bil er en 1500 så måtte jeg finne passende dekk for å kompensere for den høye utvekslingen. Jeg hadde et par eldre 185/60 liggende så disse ble montert på et par slitne deep6 og satt på bilen. Ikke ideelt estetisk med små bakhjul men her gjelder det å rigge bilen for fight!
Etter sjekk og finjustering av motor var det endelig klart for prøvekjøring!
Helt klart raskere respons i motor og med den lavere utvekslingen. Greit drag i motor og helt klart raskere enn en litt sliten 1500…
Da er ‘67en klar for SCC og dragrace!
Nå skal vi ikke fremskynde historiefortellingen, men spent på hva bestetiden til slutt ble 
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
|