juni 07, 2025, 22:42:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 67 1500 Zenith  (Lest 57846 ganger)
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #90 på: mars 08, 2025, 10:10:48 am »

En liten film er lagt ut på VWnorge på FB av motoren som går ja!

* IMG_7061.mov (4993.54 KB - lastet ned 91 ganger.)
« Siste redigering: mars 08, 2025, 10:49:14 am av Kjell Tormod Brekka » Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #91 på: mars 13, 2025, 18:07:03 pm »

Da er utvendig demontering av den midlertidig provisoriske industrimotoren i gang. Jeg prøver å få tak i singel innsug til to Solex (fra Type 3 1500S).
Vet ikke hva jeg gjør med deksler ennå men setter vel bare på de beste jeg har samt en standard Viftehus med varme.

Bak ventildekslene er det rent og pent etter kun 187 timers gange.

* IMG_7134.jpg (95.45 KB. 800x600 - vist 188 ganger.)

* IMG_7134.jpg (95.45 KB. 800x600 - vist 188 ganger.)


* IMG_7138.jpg (96.58 KB, 800x600 - vist 173 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7611
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #92 på: mars 13, 2025, 22:26:17 pm »

ser jo veldig bra ut Glad
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #93 på: mars 21, 2025, 18:01:27 pm »

Da er det rens av Solex 32 PDSIT på plakaten eller hva det heter. Ultralydbad hjelper endel men blir ikke rene utenpå, men ikke kritisk bare de blir rene innvendig.

Noen som vet om det går å få pakningsett til disse?


* IMG_7263.jpg (151.55 KB, 800x600 - vist 146 ganger.)

* IMG_7243.jpg (88.98 KB, 800x600 - vist 142 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 308
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #94 på: mars 26, 2025, 08:24:55 am »

CSP, Hot Shop og flere utenlandske nettbutikker har pakningssett til disse forgasserne. Brukte slike forgassere med hell i bobla mi noen år før jeg gikk over til webere.

Pulverblåsing (sodablasting) eller våtglassblåsing (vannpolering) gjør forgasserne nesten som nye. Fjerner korrosjon som ikke ultralydbad klarer.
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #95 på: mars 26, 2025, 20:51:55 pm »

Takk for tips, jeg sjekker ut!
Ser at det er vanskelig å få tak i singelport innsug men gir meg ikke…
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1865
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #96 på: april 03, 2025, 05:14:22 am »

Den linkagen har jeg sett maken til tidligere, trodde da at det måtte være en overgangsmodell, de begynte jo med lagring av staget etterhvert.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #97 på: april 03, 2025, 18:12:58 pm »

Er nok en tidlig type som er moddet som de senere. Ser at det er kuttet litt bort på endene.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #98 på: april 27, 2025, 02:23:42 am »

Da er det gjort litt på den provisoriske midlertidige motoren som er planlagt som erstatter av org motoren inntil en større motor er bygd.
1600SP brannpumpemotoren er demontert ned til blokk/topper, rengjort og deler fra en 1300 erstatter blikk, varmepotter ol så den blir litt mer egnet i en bil.
Motor står fortsatt i brannpumperamma så jeg kan prøve starte og innjustere når/hvis den tid kommer.

Solex 32 PDSIT forgasserne er rengjort og nye pakningsett er innkjøpt. Innsug er/skal være/forhåpentligvis på vei.


* IMG_7682.jpg (106.29 KB, 800x600 - vist 131 ganger.)

* IMG_7683.jpg (102.35 KB, 800x600 - vist 128 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #99 på: april 29, 2025, 00:15:46 am »

Da er varmepotter og eksos på plass. Neste nå er innsug og forgassere samt dynamo.
Jeg har også byttet ut oljesillokket med et med tappeplugg. Hvorfor har ikke alle motorer dette?



* IMG_7684.jpg (104.06 KB, 800x600 - vist 120 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #100 på: april 29, 2025, 00:25:54 am »

Er det ikke tilfredsstillende når pakker fra hver sin kant av verden og som hører sammen dukker opp samme dagen Osteaktig

Da har 67 Zenith fått tilbake sitt originale regnr! Skilt i US størrelse er mottatt, samt org gamle skiltrammer fra California. Skal jo bli en vaskeekte Callook kopi dette så litt Californication er påkrevet.

Det har blitt sveist sammen en skiltholder foran av jern fra Biltema og det vil bli laget en overgangsplate til motorlokket som skal holde skilt og ramme bak. Forts. følger!


* IMG_7667.jpg (81.89 KB, 800x600 - vist 119 ganger.)

* IMG_7715.jpg (94.02 KB, 800x600 - vist 131 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #101 på: april 30, 2025, 18:04:46 pm »

Da ble braketter ferdigstilt.


* IMG_7716.jpg (89.5 KB, 800x600 - vist 30 ganger.)

* IMG_7725.jpg (68.15 KB, 800x600 - vist 28 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #102 på: april 30, 2025, 18:07:51 pm »

Og påregisregistrerinf unnagjort! Er i tvil mht skiltplassering foran men der er jo alltid vanskelig med pre68 bil uten fangere.  Får se det an.


* IMG_7727.jpg (88.63 KB, 800x600 - vist 35 ganger.)

* IMG_7726.jpg (82.63 KB, 800x600 - vist 33 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 308
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #103 på: april 30, 2025, 21:22:16 pm »

Sitat
Jeg har også byttet ut oljesillokket med et med tappeplugg. Hvorfor har ikke alle motorer dette?

Fordi det er meningen at du skal ta ut og rense silen hver gang du skifter olje! Med tappeplugg blir det lett å være lat og hoppe over den jobben. Jeg bytter lokk med tappeplugg til lokk uten  Glad
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #104 på: mai 01, 2025, 22:41:28 pm »

Er jo forståelig. Men det er jo uforståelig at det var oljefilter på disse motorene?
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 308
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #105 på: mai 03, 2025, 12:33:35 pm »

Ble ikke vanlig med oljefilter før på 50-tallet, type 1 motoren er jo fra 30-tallet. Men VW var sent ute, type 4 motoren fra sent 60-tall var vel den første de produserte med oljefilter.
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #106 på: mai 04, 2025, 16:47:49 pm »

Da har Viftehus og deksler fått seg et lite bad i Strip all dunken og er klare til videre bearbeidelse. Blir nok spraybokslakk i konservativ sort med litt forsiktig patinering tenker jeg.

Der som blir synlig av blokka har også fått seg en liten puss da det så så slitent ut. Messingbørste på drill og litt Autosol med fille og stiv kost hjalp litt.


* IMG_7777.jpg (87.36 KB, 800x600 - vist 32 ganger.)

* IMG_7776.jpg (102.18 KB, 800x600 - vist 33 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7611
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #107 på: mai 05, 2025, 08:45:52 am »

Og påregisregistrerinf unnagjort! Er i tvil mht skiltplassering foran men der er jo alltid vanskelig med pre68 bil uten fangere.  Får se det an.

Ser bra ut Glad

Jeg lagde bøyler foran på min '67, men som du sier må skiltet ganske langt fra fronten for at det ikke skal ta i panseret ved åpning, så det er litt smak og behag det der.

* 20250426_140649.jpg (56.94 KB. 800x395 - vist 36 ganger.)

Loggført
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #108 på: mai 06, 2025, 10:05:26 am »

Det finnes vel ingen god løsning på pre68 u/fanger. Evt feste i panser helt i bunn så det kommer nesten helt inntil?
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4157
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #109 på: mai 06, 2025, 10:54:11 am »

Jeg har sånn cirka samme type patent på ovalen som Roy har på 67'n. Skal se om jeg kan få tatt et bilde for å vise.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #110 på: mai 06, 2025, 13:18:29 pm »

Jeg så løsningen til Roy, funker den.
Skal se hva jeg gjør etterhvert mtp T-bars etc også. Liker egentlig ikke standard T-bars så godt men er jo endel av Callook konseptet.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 557
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #111 på: mai 17, 2025, 01:18:19 am »

Jeg så løsningen til Roy, funker den.
Skal se hva jeg gjør etterhvert mtp T-bars etc også. Liker egentlig ikke standard T-bars så godt men er jo endel av Callook konseptet.

Jeg synes offsett montert skilt ser litt rart ut, men uten T-bars eller fangere er det få andre muligheter.

Ang. T-bars, jeg postet nettopp i egen tråd, da jeg tenker det samme. Men kortere føler jeg endret hele uttrykket. Følger karosseriet bedre og stikker ikke ut. Og ikke minst, lettere å montere skilt på dem Glad


Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #112 på: mai 19, 2025, 10:54:49 am »

Enig, ja har også vurdert korte T-bars og hadde vært gøy å lage noe selv.
Moro å prøve noe litt annerledes også.

Tøffe T-bars på din bil ja!
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4157
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #113 på: mai 20, 2025, 15:49:26 pm »

Er det ikke bare å kjøre uten da? Boblen fungerer jo veldig fint hverken med fangere eller t-bars.

Jeg så løsningen til Roy, funker den.
Skal se hva jeg gjør etterhvert mtp T-bars etc også. Liker egentlig ikke standard T-bars så godt men er jo endel av Callook konseptet.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #114 på: mai 21, 2025, 13:20:12 pm »

Jo det går helt fint men er jo er hull der som burde være til noe. Og særlig bak kler er eller annet stasj hvis man ikke har fanger.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4157
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #115 på: mai 22, 2025, 12:23:49 pm »

Det er jo der eksospotte fokus kommer inn i bildet Blunker


* callook.jpg (74.43 KB. 752x600 - vist 38 ganger.)

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #116 på: mai 25, 2025, 19:39:46 pm »

Da ble russebilen innviet i dragracing! Min sønn Jens (16) tok juniorlisens på street legal så da kan han kjøre på SCC!

Bilen har jo fortsatt 1500 motoren og med forsiktig kjøring endre han på 14,3 sek og 81km på 201 meter.

Moro for både far og sønn Glad


* IMG_8075.jpg (97.13 KB, 800x600 - vist 23 ganger.)

* IMG_8095.jpg (65.92 KB, 800x600 - vist 25 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Danny
Seniormedlem
****
Innlegg: 328
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #117 på: mai 25, 2025, 23:25:26 pm »

Bøst, gratulerer til far og sønn
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7611
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #118 på: mai 26, 2025, 08:10:01 am »

Fantastisk Glad Vi må få til et '67 matchrace eller to da? Du/dere har vel flere 67'r?
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #119 på: mai 28, 2025, 07:56:15 am »

Takk Glad Bare Jens dom har lisens, jeg får heller ta engangslisens på SCC.

Ja, 67 race må vi få til! Er jo noen 67ere i miljøet? Jonas og jeg har jo en hver i allefall.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Sider: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!