april 26, 2024, 09:41:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: En lang natts ferd...  (Lest 5663 ganger)
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« på: september 04, 2008, 02:43:34 am »

Har nå eid en 1954 oval i et par år uten å få den ferdig, men så plutselig kom arbeidslysten tilbake og bilen skulle bli ferdig før Kong Vinter igjen setter legger en kald hånd over landet.
Bilen var da jeg kjøpte den et litt sørgelig syn etter et ublidt møte med en trailerhenger og venstre a-stolpe så og si knust. Denne har nå blitt byttet, sammen med hele øvre del av ruteramma.

Slik så bilen ut da den kom i hus...




Så plutselig en dag...




Igår kveld begynte jeg på det siste monteringsarbeidet og her er resultatet. Eneste som mangler nå er å få inn frontruta som blir satt på plass imorgen tidlig...





Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #1 på: september 04, 2008, 14:10:05 pm »

jøss ser ut som du har gjort detti før Gliser ser super bra ut
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: september 04, 2008, 14:18:30 pm »

Grattis!!! En av de tingene som virker umulig inntil man begynner...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: september 04, 2008, 15:08:54 pm »

Dette så jo meget bra ut  Gliser
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 04, 2008, 16:54:39 pm »

Hadde fått seg en god smekk stakkars! Kjekt å se at ikke alle bare chopper opp og selger unna deler når sånt skjer - veldig bra!
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: september 04, 2008, 17:17:38 pm »

Jamen.. frontlyktene var da ikke tatt av trailer.
Loggført

JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: september 05, 2008, 02:52:28 am »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger fra folket! Dette er en bil som definitivt var verdt å redde, og ikke minst prøve å lage en looker ut av... Dessverre så hadde det seg sånn at turen fra Lillehammer til Oslo på langt nær ble smertefri. Jeg TROR at tanken kan ha hatt en del rusk i seg, noe som gjorde at bilen begynte å fuske litt ved Minnesund. Da vi, tre studievenner og jeg, kom til avkjøringen til Frogner (opp mot de gamle lokalene til Osloklubben) mistet alt sov var av motorkraft. Jeg følte et aldri så lite dejavu akkurat da, siden det var på NØYAKTIG, og da kan man omtrent gå på millimeteren, der jeg fikk ras på motoren i 03en for et par år tilbake. Uansett, der sto vi og kom ikke lenger. Heldigvis fikk jeg etter mye om og men og MANGE gode tips fra flere i miljøet både her i Oslo og rundt forbi, kontakt med en vennlig sjel (BEKLAGER, men akkurat nå husker jeg ikke navnet ditt) som kom ned og hjalp oss veldig mye. Mine tre kumpaner fikk en liten pause på en bensinstasjon i nærheten, og vi fikk låne et batteri og startkabler slik at vi til slutt kom oss videre.
Ferden skulle da gå videre til Jan (Holmsen) på Hasle der bilen i utgangspunktet skulle hospitere til fredag ettermiddag. Bare noen hundre meter derfra, på Shell-stasjonen, var det igjen stop og mine venner kunne enkelt hoppe av og ta t-banen ned til byen. Etter mye om og men, med den ene hånda på rattet og den andre med startkabelen i et godt grep kom jeg meg til slutt opp til Holmsen og fikk parkert, i MEGET godt nærvær av Blåmann! Etter en liten bayer inne hos Jan tok jeg bussen fatt og beveget meg inn til byen og et hotell. Det trengtes for å si det sånn. SÅ istedet for å delta på eksusjonen med Høgskolen i Lillehammer langs Akerselva imorgen blir det skruing på bilen for å få den ordentlig kjørbar til turen hjem til Tønsberg imorgen ettermiddag. Hvis det er noen som mot formodning har noe bedre å bedrive formiddagen på imorgen, altså fredag 5. september, så er jeg veldig mottakelig for mental og faglig støtte i arbeidet med bilen.

Selv om den aller første langturen med ovalen ikke ble som jeg på forhånd hadde håpet på, så var den i bunn og grunn en fantastisk lettelse. Det meste fungerte som det skulle og bilen er helt fantastisk å kjøre! Utseendemessig er den ikke slik som den skal være, men med tanke på at det er tre AMATØRER som har begitt seg ut på en jobb som etter mitt syn egentlig burde vært forbeholdt en proff bilopretter, så er det veldig akseptabelt. En STOR takk til Odd Thomas Olafsen og Thomas Aasen for uvurdelig hjelp og støtte! Uten dere hadde nok bilen fortsatt stått godt plantet innerst i verkstedet med en solid bulk. Ikke minst, Thomas Mårud, min mentor og støttespiller gjennom tykt og tynt, jeg kan ikke sette ord på hvor mye det du har gjort for meg betyr. Det er selvfølgelig Thomas' genuine interesse og hjelpsomhet at bilen idag har to LIKE dører, nemlig på "lån" fra splitten hans.

Som noen avsluttende ord nå på morgenkvisten, så får jeg bare si at imorgen kommer atter en dag, og da skal nok en utfordring overvinnes, nemlig at bilen skal gå slik den virkelig skal, uten fusk og tull i maskineriet. Buster, som nå mine venner har døpt bilen, skal bli klar for å nedkjempe de siste milene ned langs E18 til Tønsberg der den skal få lov til å sole seg hele helgen! Takk til alle dere som har hjulpet meg på denne jomfruturen, både fysisk og på telefon!!! Vi sees!!

Loggført
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #7 på: september 05, 2008, 02:57:40 am »

Jamen.. frontlyktene var da ikke tatt av trailer.

Hehe. frontlyktene bød på en aldri så liten utfordring skal jeg si deg!! H4 på 6V er ikke det som er det enkleste å få til! Bestilte 6V H4 fra Bilextra på Lillehammer, men de hadde jo selvfølgelig den gamle sokkelen... Pokker heller, jeg ville ikke bytte tilbake til de originale lyktene på avreisedagen, så jeg sprettet opp 6V-pærene og et par med 12V H4 og mikset disse sammen til en dugelig blanding som er så langt unna boka man kan få det, men det funket sånn nogenlunde. Denne "patenten" må nok videreutvikles, men det får man komme tilbake til!
Loggført
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #8 på: september 05, 2008, 02:59:54 am »

jøss ser ut som du har gjort detti før Gliser ser super bra ut

Jeg kan GARANTERE at dette er det ingen av oss involverte som har gjort før! Takk en eller annen høyere makt for at OTO har snekkerskillsa intakt... Det ble riktignok MYE måling og tesing før saga ble satt i bilen, men ganske greit ble det da...!
Loggført
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #9 på: september 05, 2008, 11:18:46 am »

Sola står høyt på himmelen på palmekysten Jon :-)  Kjør på:-)
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #10 på: september 05, 2008, 14:32:36 pm »

ikke nå kanskje.  Osteaktig
Loggført
Eskild
Medlem
***
Innlegg: 229
Bosted: Nesodden


Slackers Hangaround :-)


Vis profil
« Svar #11 på: september 06, 2008, 13:37:01 pm »

Hyggelig å kunne hjelpe til litt! Og godt å høre at dere kom vel frem, både bilen, du og reisefølget. Sånn etterhvert. Glad  Jeg så i en annen tråd her at jeg ikke så godt nok etter under fordelerlokket. Den stiften der er jo ganske essensiell... Blunker

Hils reisefølget, så snakkes vi på mandag ang batteri og kabler.
Loggført

RPB Piraya, '63 T1, '68 T1 Plastcab, '69 Baja Bug x 2, '69 Buggy x 2, '73 T2 Dobbelkabin, '89 Audi 200 TQ
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 06, 2008, 16:00:44 pm »

Stilig!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #13 på: september 12, 2008, 20:35:12 pm »

En liten oppdatering... Fått på nye bakdekk, kjøpt av Rocket-Racing:)
Blir bare mer og mer fornøyd med bilen jeg...





Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: september 12, 2008, 22:11:50 pm »

Stuhuhuk Gliser

Flott bil!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: september 13, 2008, 03:40:56 am »

Takk takk!! Den er ikke helt ferdig ennå, men det er fint å ha et prosjekt med skilter!! Skal utbedre noen småting etterhvert og forandre noe..
MEN den skal IKKE bygges om til 12V!!! 6V ruler gata;)
« Siste redigering: september 13, 2008, 11:03:54 am av Jon » Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #16 på: september 13, 2008, 08:17:49 am »

Ja nå skjer det ting;) om seks volt? jeg syns nå at mulighetene blir mye mindre med 6 volt enn med 12 smak og behag
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #17 på: september 13, 2008, 09:02:17 am »

Ja nå skjer det ting;) om seks volt? jeg syns nå at mulighetene blir mye mindre med 6 volt enn med 12 smak og behag

Hvorfor det?
Loggført
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #18 på: september 13, 2008, 11:05:55 am »

Ja nå skjer det ting;) om seks volt? jeg syns nå at mulighetene blir mye mindre med 6 volt enn med 12 smak og behag

Trenger jeg musikk bruker jeg ipoden eller Kurerradioen... Holder i massevis!!
Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #19 på: september 13, 2008, 13:00:31 pm »

Godt aa se den paa vegen! Stikker oppom endag aa ser paa Osteaktig
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #20 på: september 13, 2008, 13:55:57 pm »

Rett og slett bare at 12 volt er nyere og dermed blir muligheten større, lade mobilen for eksempel....men dette er bare smak og behag
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: september 13, 2008, 19:52:52 pm »

Mobilen lader du heima Blunker

6 Volt er tingen Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #22 på: september 13, 2008, 20:03:47 pm »

Rett og slett bare at 12 volt er nyere og dermed blir muligheten større, lade mobilen for eksempel....men dette er bare smak og behag

Lade mobil i bil har jeg aldri hatt behov for i mine 12 år med lappen. Det handler kun om å planlegge!

Behold den 6 volt! det holder!
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #23 på: september 13, 2008, 20:06:23 pm »

okei, dette var jo heller ikke trådstarters emne heller
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #24 på: mai 14, 2009, 22:48:08 pm »

Vel, det har skjedd LITT med bilen siden sist. T-bars er på, dog ikke de jeg egentlig vil ha, men får vel handle av Magne snart..
Har kjørt bilen veldig mye hittils denne sesongen, helt problemfritt, deriblant et par turer til Solkysten, og det ender vel med at jeg kjører den til Bug Run også.

Legger ved siste bilde av bilen...


* buster.JPG (33.36 KB, 448x336 - vist 246 ganger.)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #25 på: mai 14, 2009, 22:54:59 pm »

Buster er deilig, helsing Dynamitt Harry Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #26 på: mai 15, 2010, 19:39:46 pm »

Buster har fått ny eier...
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #27 på: mai 15, 2010, 19:56:35 pm »

å beholde en rund metallboks med stor bua rute isteden får en oval er tydelig preg på at du begynner å bli gammel å må ha mer comfort.  Osteaktig
Loggført
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #28 på: mai 15, 2010, 19:57:51 pm »

Har da en med flat rute, høl i b-stolpene og et digert høl der taket skulle vært da...
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #29 på: mai 15, 2010, 20:03:58 pm »

Du blei vel lei av at du ikke så damene du passerte i speilet, før det var altfor seint... Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!