juni 08, 2024, 04:10:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: noen hørt om denne størrelsen motor?  (Lest 1747 ganger)
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« på: september 06, 2008, 17:42:12 pm »

Okei ...alle vet vel hvilke motorvolum de forskjellige vw motorene ble levert med. Men har noen hørt om 1.7l type1 motor?

grunnen til jeg spørr er at de gamle pumpene til sivilforsvaret. med såkalt vw industrimotor kom i 2 versjoner. 1.6   og 1.7 ... sistnevnte var ukjent for meg. hm ..hva om man får tak i en slik 1.7 pumpe sak da .. å bygger om slik at den kan brukes i bil. måtte da være en ok oppgradering uten div "parts" fra US and A...

Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1 på: september 06, 2008, 19:09:07 pm »

Søk på brannpumpe el.l her på forumet. Har vært en tråd om dette tidliger. Og hvis ikke jeg husker feil så var det noen som mente pumpemotorene hadde annen cam + div og andre mente de var like. Ikke ta meg på ordet der, men søk og du skal finne Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: september 06, 2008, 20:02:50 pm »

Jeg mener at det ble levert følgende luftkjølte industrimotorer:
122 - 1200 type1
124 - 1500 og 1600 type3
126 - 1500 og 1600 type1
127 - 1800 type4

Det kan være en 127 som jo er på 1793ccm, men da antakelig i type 4 utseende.

Her linken til den eldre tråden... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,3388.0.html
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 06, 2008, 21:46:09 pm »

jeg har tilgang til sivilforsvarets nettsider da jeg er i en lokal FIG gruppe selv og her er et utdrag fra håndboken på den ene pumpa:

Sprøyten er utstyrt med den såkalte VW - Industrimotor. VW- Industrimotor type 126A er en luftkjølt, 4-
sylindret, 4- takts bensinmotor, bygd i såkalt "bokser-utførelse", hvilket vil si at to og to sylindere står like
overfor hverandre i 180 gr., altså liggende sylindere, plassert i horisontalplanet.
En vifte sørger for luftkjølingen. Viften drives av motoren ved hjelp av en kilerem.
Motoren har trykksmøring ved tannhjulspumpe, og en oljekjøler, plassert i den kalde luftstrømmen fra
viften, som sørger for at oljen holdes passende avkjølt selv under høye belastninger i varmt vær.
Bensintilførsel ved bensinpumpe, og for øvrig har motoren fall- forgasser og luftfilter.
Motoren er utstyrt med bildynamo, men sprøyten har vanligvis ikke akkumulator. En spenningsregulator
bidrar til at en uten videre kan ta ut strøm fra dynamoen til signallamper og lyskaster.
Motoren har magnet tenning, og magneten er utstyrt med en sentrifugalregulator, som begrenser motorens
turtall, en såkalt "turtallbegrenser". Den sikrer at motoren ikke kommer opp i det turtallområde
hvor dens dreiemoment og sprøytens ytelse – avtar. Det vil si opp i det turtallområde hvor
motorens dreiemoment er avtakende med økende turtall (fallende kurve).
Motoren startes normalt med sveiv på de pumpene som er levert til Sivilforsvaret.

Motorens data:
Ytelse:
Maksimalt 46 HK ved 3600 rpm
normalt (varighetsytelse 42 HK ved 3000 rpm)
Høyeste turtall: 3800 rpm
Boring: 86 mm
Slag: 69 mm
Volum: 1684 ccm
Kompresjonsforhold: 7,7 : 1
Bensinforbruk: ca. 10 l/time eller ca. 310 g/HK time.
Oljeforbruk: ca. 0,04 l/time.
Magnet: Scintilla, med regulator for begrensning av motorens turtall.
Dynamo: Bosch, 180 Watt, 6 Volt.
Tennplugger: Bosch, W 175 T 1. Beru, W 225/14 U2, Champion L 85,
(eventuelt identiske tennplugger).
Elektrodeavstand: 0,4 til 0,5 mm
Åpning i avbryteren: 0,3 til 0,4 mm
Forgasser: Solex, type 32 PCI
Olje: 1. kl. motorolje (Byttes en gang hvert år)
Oljemengde: 2,5 l.
Bensin: Vanlig 95 oktan bensin tilsatt blyerstatning.
For øvrig vises til vedlegg bak i boken vedrørende motoren
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 06, 2008, 21:51:51 pm »

BESTEMME MOTORTYPE:
Motorsprøyte TS 16/8 S har vanligvis grått/sølvfarget
ventildeksel og en kraftig eksos-ejektor.
Ved å måle ventildekselet (måles fra bøyle til bøyle)
kan du fastslå at det er en TS 16/8 S hvis du får ca. 33
cm. Det er da en 1,7 liters motor. Har også doble
innsugningsrør (se bilde).


Motorsprøyte TS 8/8 S har vanligvis sort ventildeksel
og en mindre eksos-ejektor.
Ved å måle ventildekselet (måles fra bøyle til bøyle)
kan du fastslå at det er en TS 8/8 S hvis du får ca. 26
cm. Det er da en 1,6 liters motor.

[
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!