april 29, 2024, 21:09:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Musikk i bobla  (Lest 12093 ganger)
TURBO
Gjest
« på: september 10, 2008, 15:44:00 pm »

Er det noen snille i Lillehammer-område som kan hjelpe meg å koble anlegg bobla?har ikke peiling på åssen jeg skal gjøre det.
Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #1 på: september 10, 2008, 16:02:50 pm »

å koble anlegg er ikke så vanskelig Blunker jeg hadde aldri gjort det før selv heller, men fikk med meg en kompis så fikk vi det til på  en kveld.
2 høytalere framme, to i hattehylle bak + subwoofer og forsterker bak baksetet, under hattehylla.

jeg dro bare kablene fra fronten gjennom et hull som var der fra før og la de under teppet bakover og inn under baksetet, koblet på strømen der og så resten av kablene opp til forsterkeren.

det står i bruksanvisninga hva som skal hvor, så det er ikke værre enn å tørre å prøve Blunker
lykke til Glad

hadde jeg holdt til i nærheten kunne jeg hjulpet, men det gjør jeg ikke.. så foreslår du får med deg noen og prøver selv, så lærer du det og
« Siste redigering: september 10, 2008, 16:11:18 pm av rulator » Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
gold-digger
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Skatval


Vis profil

« Svar #2 på: september 10, 2008, 16:35:33 pm »

hadde aldrig sett et stereoanlegg før jeg mekket et i bobla mi..

bruk koblingsskjemaet til cd-spilleren for å se hvor ledningene skal..
du må lage allt nytt i en så gammel bil..
så hvis du følger bruksanvisningen så skal de gå bra...

hva skal du ha inn i bilen da ??
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #3 på: september 10, 2008, 16:39:49 pm »

Earthquake 12-tommer,Focal mellomtone og diskantspreder + Sony Cdx gt 121 spiller.
Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 10, 2008, 17:53:40 pm »

Hvis du ikke allerede har det, så tror jeg at du må få deg en forsterker også slik at du klarer å dra sub'en bl.a.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
TURBO
Gjest
« Svar #5 på: september 10, 2008, 18:04:12 pm »

Er jeg som har lukta for mye på brennvinskorken ;DEr jo seff forsterkeren som er Earthquake,å så er det Hifonics 12-tommer.(Hikk) Øyerulling
Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 10, 2008, 18:22:17 pm »

hehe ok Glad
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #7 på: september 10, 2008, 18:23:41 pm »

Trenger du hjelp og råd så kan du ta en tur til Hamar. I Vangsveien 132 finner du Bilstereosenteret InstallBay Hamar.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #8 på: september 10, 2008, 18:38:06 pm »

Bra komponenter du skal bruke - blir nok både trøkk og kvalitet hvis du installerer dette skikkelig. Du kan også vurdere et bra batteri og en kondensator på 1 - 2 F. Det vi stramme opp dynamikken skikkelig og gi mindre forvregning når du drar på litt...
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
TURBO
Gjest
« Svar #9 på: september 10, 2008, 18:41:03 pm »

Ja,tror det skal bli bra,låt i hvertfall greit i bilen det satt i før,men det var det å få det riktig da. Sjokkert
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #10 på: september 10, 2008, 18:46:27 pm »

Dropp kondensatoren og legg pengene i skikkelig kabler og et AGM batteri. F.eks Odessey PC1200 passer veldig fint under baksetet i bobla.

Ikke glem å oppgrader jordingen fra bilen til girkassa, jordinga fra batteri til bilen og kabelen fra dynamoen til batteriet. Da får du en langt bedre ladespenning og vedlikehold av batteriet ditt
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
TURBO
Gjest
« Svar #11 på: september 10, 2008, 18:50:02 pm »

Takker Pål,Bilstereosenteret på Hamar har det jeg trenger får oppgraderin eller?
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #12 på: september 10, 2008, 18:53:05 pm »

Ja, der får du kabler, sikringsholdere, sikringer og all annen rekvisita til en hyggelig penge.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
TURBO
Gjest
« Svar #13 på: september 10, 2008, 18:54:32 pm »

Blir "langtur" til Hamar da skjønner jeg Rekker tunge
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #14 på: september 10, 2008, 19:06:07 pm »

Ja, du får hilse Kenneth og si du skal ha en hyggelig pris Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
TURBO
Gjest
« Svar #15 på: september 10, 2008, 19:09:19 pm »

You bet! Det beste i livet er gratis Gliser Gliser Gliser
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #16 på: september 10, 2008, 19:13:05 pm »

Men a likavæl er gjelda for stor. Rekker tunge
Loggført
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #17 på: september 10, 2008, 20:49:44 pm »

Dropp kondensatoren og legg pengene i skikkelig kabler og et AGM batteri. F.eks Odessey PC1200 passer veldig fint under baksetet i bobla.

Ikke glem å oppgrader jordingen fra bilen til girkassa, jordinga fra batteri til bilen og kabelen fra dynamoen til batteriet. Da får du en langt bedre ladespenning og vedlikehold av batteriet ditt

Må bare spørre; Hvorfor mener du han bør droppe kondensatoren? Hvordan oppgraderer man jordingen? Hvor høy blir ladespenningen når den blir "bedre"?

Mvh. Pål
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
TURBO
Gjest
« Svar #18 på: september 10, 2008, 21:31:07 pm »

Er det sånn at hvis jeg ikke "oppgraderer" så vil batteriet tømmes fortere får strøm?
Loggført
gold-digger
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Skatval


Vis profil

« Svar #19 på: september 10, 2008, 21:32:24 pm »

kondensator må du ha...
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #20 på: september 10, 2008, 21:35:58 pm »

Har du anlegg i bilen,Pål A,isåfall åssen har du "ordnet" det? Blir lit usikker jeg nå,når det blir sagt forskjellige ting Sjokkert
Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #21 på: september 10, 2008, 21:42:12 pm »

Ikke glem demping av bilen da Blunker
Blir ikke spesielt bra lyd om du får en masse resonans fra selve bilen.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #22 på: september 10, 2008, 21:44:03 pm »

Ja det har jeg - har for så vidt en 3djeplass fra nm i bilstereobygging i den grad det betyr noe.
Det er mulig å dra en lengre teknisk forklaring på hva du bør satse på, men for å si det enkelt vil du vinne mye på å bruke en kondensator i kombinasjon med et godt batteri - som for så vidt kan være et fra Biltema. Kjøp en kondis fra dynabel.no så får du en som er billig og bra. Det systemet du skal bygge i bobla avhenger helt av at det får gode arbeidsbetingelser.
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #23 på: september 10, 2008, 21:49:50 pm »

litt offtopic..
jeg har en Kenwood KDC-MP738U spiller med 2 kenwood 6x9høytalere forran, hattehylle med like høytalere bak og en kenwood 12" sub og forsterker.. har jeg behov for kondensator?
har nytt biltema batteri..
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
TURBO
Gjest
« Svar #24 på: september 10, 2008, 21:52:12 pm »

Alt betyr noe vettu. ;)Lytter alltid til gode forslag og ideer.Får mitt vedkommende er poenge å få alright lyd til en forholdsvis billig penge.Har jo ikke rare greiene av erfaring med bilstereobygging Gliser
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #25 på: september 10, 2008, 21:54:09 pm »

litt offtopic..
jeg har en Kenwood KDC-MP738U spiller med 2 kenwood 6x9høytalere forran, hattehylle med like høytalere bak og en kenwood 12" sub og forsterker.. har jeg behov for kondensator?
har nytt biltema batteri..


Har du oppgradert jording og etc. du eller?
Loggført
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #26 på: september 10, 2008, 21:56:13 pm »

Enkel test kan gi deg svar på det: Med motoren i gang og lysa på drar du opp volumet en del på musikk med heftig bass og så ser du om lysa dine begynner å blinke i takt med bassen. Hvis ja så trenger du kondensator. I 99,9 % av tilfellene vil det blinke og du trenger da en kondis. En annen ting er at dersom du har støy fra strømnettet (uling i høyttalerne) så vil kondisen filtrere dette bort.
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #27 på: september 10, 2008, 21:57:51 pm »

Dropp kondensatoren og legg pengene i skikkelig kabler og et AGM batteri. F.eks Odessey PC1200 passer veldig fint under baksetet i bobla.

Ikke glem å oppgrader jordingen fra bilen til girkassa, jordinga fra batteri til bilen og kabelen fra dynamoen til batteriet. Da får du en langt bedre ladespenning og vedlikehold av batteriet ditt

Må bare spørre; Hvorfor mener du han bør droppe kondensatoren? Hvordan oppgraderer man jordingen? Hvor høy blir ladespenningen når den blir "bedre"?

Mvh. Pål

Kablene som sitter i bilen orginalt har ofte såpass høy motstand at det er ikke unormalt å måle opp mot 2 volt spenningsfall fra dynamo til batteri. Derfor er det greit å oppgradere. Ikke er det dyrt heller.

Hvordan man oppgraderer jordingen? Trodde det igrunn sa seg litt selv. Men siden du spør; bytt jordingskablene og pass på å få skikkelig kontaktflate til gods. Gamle ledninger har høy motstand og kontaktflatene er ikke så gode etter mange år.

Kondensator er bare tull om man har batteri og kabler som står i stil med strømtrekket forsterkeren har. Isteden for å legge 1000-2000 kr i en kondensator så legger du pengene i et batteri med høyere kapasitet og kabler med større tverrsnitt.

Bilstereo er jobben min og jeg har drevet med dette aktivt i 15år Blunker


For de av dere som er interessert så kan dere se noen av bilene vi har bygget her:
http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=2228
http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=22
http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=48
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #28 på: september 10, 2008, 21:58:32 pm »

nei jeg har ikke oppgradert no jording eller no av det andre som ble anbefalt her, jeg får fin lyd jeg og ingen problemer med lading. kjøpte bare med en sånn kabelpakke da jeg kjøpte utstyret, det funker fett det.

bare synd spillern min ble dynka i spylevæske da jeg skulle dytte den inn en gang, så nå har den takka for seg. vær forsiktig med det, så du ikke gjør samme feil... så venter nå på den nye KDC-MP738U spillern fra usa =)
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #29 på: september 10, 2008, 22:00:55 pm »

Enkel test kan gi deg svar på det: Med motoren i gang og lysa på drar du opp volumet en del på musikk med heftig bass og så ser du om lysa dine begynner å blinke i takt med bassen. Hvis ja så trenger du kondensator. I 99,9 % av tilfellene vil det blinke og du trenger da en kondis. En annen ting er at dersom du har støy fra strømnettet (uling i høyttalerne) så vil kondisen filtrere dette bort.

har ikke vært ute å sjekka lysa om de blinker, men når jeg bare har på tenninga blinker Olje og Ladelampa svakt i takt med musikken ja.. trenger kondis da? i såfall, hva slags? er det ikke forskjellig styrke på de?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!