april 29, 2024, 23:06:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Musikk i bobla  (Lest 12094 ganger)
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #30 på: september 10, 2008, 22:03:59 pm »

Enkel test kan gi deg svar på det: Med motoren i gang og lysa på drar du opp volumet en del på musikk med heftig bass og så ser du om lysa dine begynner å blinke i takt med bassen. Hvis ja så trenger du kondensator. I 99,9 % av tilfellene vil det blinke og du trenger da en kondis. En annen ting er at dersom du har støy fra strømnettet (uling i høyttalerne) så vil kondisen filtrere dette bort.

har ikke vært ute å sjekka lysa om de blinker, men når jeg bare har på tenninga blinker Olje og Ladelampa svakt i takt med musikken ja.. trenger kondis da? i såfall, hva slags? er det ikke forskjellig styrke på de?

Glem kondensator og oppgrader heller til en 55 eller 75A vekselstrømsdynamo. Dette i kombinasjon med bedre kabler og batteri eliminerer totalt behovet for kondensator.

Og nei, kondensator er ikke en god løsning for å fjerne støy. Støyen er der av en grunn. Og da er det bedre å rette "feilen" i systemet isteden for å skjule den med en kondensator.


just my 2c Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
TURBO
Gjest
« Svar #31 på: september 10, 2008, 22:10:09 pm »

nei jeg har ikke oppgradert no jording eller no av det andre som ble anbefalt her, jeg får fin lyd jeg og ingen problemer med lading. kjøpte bare med en sånn kabelpakke da jeg kjøpte utstyret, det funker fett det.

bare synd spillern min ble dynka i spylevæske da jeg skulle dytte den inn en gang, så nå har den takka for seg. vær forsiktig med det, så du ikke gjør samme feil... så venter nå på den nye KDC-MP738U spillern fra usa =)

Spilleren ja.Litt usikker på hvor jeg skal plassere spilleren,vet hanskerommet er en mulighet men er jo kjekt å ha det til "roterom" også.Noen andre forslag til spillerplassering får å skjule den mest mulig?
Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #32 på: september 10, 2008, 22:10:52 pm »

Enkel test kan gi deg svar på det: Med motoren i gang og lysa på drar du opp volumet en del på musikk med heftig bass og så ser du om lysa dine begynner å blinke i takt med bassen. Hvis ja så trenger du kondensator. I 99,9 % av tilfellene vil det blinke og du trenger da en kondis. En annen ting er at dersom du har støy fra strømnettet (uling i høyttalerne) så vil kondisen filtrere dette bort.

har ikke vært ute å sjekka lysa om de blinker, men når jeg bare har på tenninga blinker Olje og Ladelampa svakt i takt med musikken ja.. trenger kondis da? i såfall, hva slags? er det ikke forskjellig styrke på de?

Glem kondensator og oppgrader heller til en 55 eller 75A vekselstrømsdynamo. Dette i kombinasjon med bedre kabler og batteri eliminerer totalt behovet for kondensator.

Og nei, kondensator er ikke en god løsning for å fjerne støy. Støyen er der av en grunn. Og da er det bedre å rette "feilen" i systemet isteden for å skjule den med en kondensator.


just my 2c Glad

ok..
jeg fikk ny dynamo for ca ett og et halvt år siden om ikke 2. trenger jeg å bytte da? vet ikke hva slags dynamo da.. sikkert "orginal". hvor sitter kabelen fra girkasse til bil? og hvor trekkes ledningene fra dynamo og inn til bilen hen?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #33 på: september 10, 2008, 22:12:28 pm »

nei jeg har ikke oppgradert no jording eller no av det andre som ble anbefalt her, jeg får fin lyd jeg og ingen problemer med lading. kjøpte bare med en sånn kabelpakke da jeg kjøpte utstyret, det funker fett det.

bare synd spillern min ble dynka i spylevæske da jeg skulle dytte den inn en gang, så nå har den takka for seg. vær forsiktig med det, så du ikke gjør samme feil... så venter nå på den nye KDC-MP738U spillern fra usa =)

Spilleren ja.Litt usikker på hvor jeg skal plassere spilleren,vet hanskerommet er en mulighet men er jo kjekt å ha det til "roterom" også.Noen andre forslag til spillerplassering får å skjule den mest mulig?

du får kjøpt midtkonsoller med plass til spiller, ellers så har jeg sett en "boks" til spilleren som du monterer fast under askebegeret der.. der du kan feste instrumenter o.l.. husker ikke hvor det var jeg så sånn, men kan høre med unneberg kanskje?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
TURBO
Gjest
« Svar #34 på: september 10, 2008, 22:14:23 pm »

Har sett di har noe slags etui? hos Bilradiospesialisten under tilbehør,mulig det er løsningen Hæ
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #35 på: september 10, 2008, 22:16:52 pm »

De boksene under dashbordet er fine. Da kan du sette den veldig langt fremover og heller bruke fjernkontrollen. Hvis spilleren har det Glad

Kabelen fra understell til girkassa sitter på den høyre armen bak som girkassa sitter skrudd fast i. Orginalt er dette en flatkabel uten isolasjon.

Følg kabelen som går fra dynamoen i dag. Bare legg den nye kabelen sammen med den gamle og strips den fast. Bruk evt strømpe utenpå for å få det pent.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #36 på: september 10, 2008, 22:17:20 pm »

Har sett di har noe slags etui? hos Bilradiospesialisten under tilbehør,mulig det er løsningen Hæ

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=630&katid=92&mid=m436&id=&vn=736

den burde vel gå ann å montere under askebegeret der?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #37 på: september 10, 2008, 22:17:47 pm »

Har sett di har noe slags etui? hos Bilradiospesialisten under tilbehør,mulig det er løsningen Hæ

Er du redd for fukt? Osteaktig

Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #38 på: september 10, 2008, 22:18:24 pm »

Har sett di har noe slags etui? hos Bilradiospesialisten under tilbehør,mulig det er løsningen Hæ

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=630&katid=92&mid=m436&id=&vn=736

den burde vel gå ann å montere under askebegeret der?

Ja, de der er fine. Fåes også kjøpt hos mekonomen og cdcardic
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
TURBO
Gjest
« Svar #39 på: september 10, 2008, 22:20:16 pm »

Har sett di har noe slags etui? hos Bilradiospesialisten under tilbehør,mulig det er løsningen Hæ

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=630&katid=92&mid=m436&id=&vn=736

den burde vel gå ann å montere under askebegeret der?

Ja det var sånn en jeg mente.Tror jeg går får no sånt no
Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #40 på: september 10, 2008, 22:20:43 pm »

Har sett di har noe slags etui? hos Bilradiospesialisten under tilbehør,mulig det er løsningen Hæ

Er du redd for fukt? Osteaktig



haha den der skulle jeg hatt da min ble dynka i spylevæske.. i tillegg fikk spylevæskeslangen en rift som jeg ikke oppdaga på mange uker.. så spillern ble dynka hver gang jeg fylte på luft på reservehjulet og spylevæske hehe.. syntes det gikk mye spylevæske fort =P hehehe.
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #41 på: september 10, 2008, 22:22:27 pm »

Enkel test kan gi deg svar på det: Med motoren i gang og lysa på drar du opp volumet en del på musikk med heftig bass og så ser du om lysa dine begynner å blinke i takt med bassen. Hvis ja så trenger du kondensator. I 99,9 % av tilfellene vil det blinke og du trenger da en kondis. En annen ting er at dersom du har støy fra strømnettet (uling i høyttalerne) så vil kondisen filtrere dette bort.

har ikke vært ute å sjekka lysa om de blinker, men når jeg bare har på tenninga blinker Olje og Ladelampa svakt i takt med musikken ja.. trenger kondis da? i såfall, hva slags? er det ikke forskjellig styrke på de?

Glem kondensator og oppgrader heller til en 55 eller 75A vekselstrømsdynamo. Dette i kombinasjon med bedre kabler og batteri eliminerer totalt behovet for kondensator.

Og nei, kondensator er ikke en god løsning for å fjerne støy. Støyen er der av en grunn. Og da er det bedre å rette "feilen" i systemet isteden for å skjule den med en kondensator.


just my 2c Glad

Jeg skjønte vel engentlig hvor du ville hen med oppgradering av jordingen, men med et voltmeter kan jo raskt si deg om dette er nødvendig eller ei. 13,8 volt er målet ikke sant? Og jording er vel en større feilkilde enn + kilden i de fleste tilfellene...

Å finne støykilden og fjerne den fremfor å bruke kondensator er jeg helt enig i! Med det er et faktum at kondisen filtrerer strømmen på en slik måte.

Jeg har alltid opplevd kvalitetsheving av lyden ved bruk av kondiser. Jeg har eksperimentert mye og funnet ut at best har det fungert med 2-4 0,5 F i parallell, koblet så nær forsterkeren som mulig. Det kan man høre spesielt godt på musikk med mye dynamikk (lydbilder hvor det "skjer" mye).

Så vidt jeg forstår så er det stor forskjell i egenskapene og virkemåte på battericeller og kondensator, slik at de utfyller hverandre veldig bra. Kondisen er ikke en batteri- reserve, men en spenningsutjevner.

Men en stor fordel med bobla er at batteriet kan settes svært nært forsterkeren og dermed har man mange fordeler ift spenningstap i kabler. Så man trenger vel muligens ikke så stor kondis som i en annen bil/ installasjon.   
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
TURBO
Gjest
« Svar #42 på: september 10, 2008, 22:22:55 pm »

Har sett di har noe slags etui? hos Bilradiospesialisten under tilbehør,mulig det er løsningen Hæ

Er du redd for fukt? Osteaktig



Nei,ikke redd for fukt Gliser,liker det litt fuktig vi gutta langs Mjøsa Osteaktig  Ikke akkurat anonym den der da Gliser
Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #43 på: september 10, 2008, 22:26:24 pm »



er dette "beskyttelse" for spillern? vil den sitte tett rundt spilleren? er jo ikke akkurat GOD plass under viskermotoren og diverse annet snacks bak dashen..
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #44 på: september 10, 2008, 22:27:56 pm »

Enkel test kan gi deg svar på det: Med motoren i gang og lysa på drar du opp volumet en del på musikk med heftig bass og så ser du om lysa dine begynner å blinke i takt med bassen. Hvis ja så trenger du kondensator. I 99,9 % av tilfellene vil det blinke og du trenger da en kondis. En annen ting er at dersom du har støy fra strømnettet (uling i høyttalerne) så vil kondisen filtrere dette bort.

har ikke vært ute å sjekka lysa om de blinker, men når jeg bare har på tenninga blinker Olje og Ladelampa svakt i takt med musikken ja.. trenger kondis da? i såfall, hva slags? er det ikke forskjellig styrke på de?

Glem kondensator og oppgrader heller til en 55 eller 75A vekselstrømsdynamo. Dette i kombinasjon med bedre kabler og batteri eliminerer totalt behovet for kondensator.

Og nei, kondensator er ikke en god løsning for å fjerne støy. Støyen er der av en grunn. Og da er det bedre å rette "feilen" i systemet isteden for å skjule den med en kondensator.


just my 2c Glad

Jeg skjønte vel engentlig hvor du ville hen med oppgradering av jordingen, men med et voltmeter kan jo raskt si deg om dette er nødvendig eller ei. 13,8 volt er målet ikke sant? Og jording er vel en større feilkilde enn + kilden i de fleste tilfellene...

Å finne støykilden og fjerne den fremfor å bruke kondensator er jeg helt enig i! Med det er et faktum at kondisen filtrerer strømmen på en slik måte.

Jeg har alltid opplevd kvalitetsheving av lyden ved bruk av kondiser. Jeg har eksperimentert mye og funnet ut at best har det fungert med 2-4 0,5 F i parallell, koblet så nær forsterkeren som mulig. Det kan man høre spesielt godt på musikk med mye dynamikk (lydbilder hvor det "skjer" mye).

Så vidt jeg forstår så er det stor forskjell i egenskapene og virkemåte på battericeller og kondensator, slik at de utfyller hverandre veldig bra. Kondisen er ikke en batteri- reserve, men en spenningsutjevner.

Men en stor fordel med bobla er at batteriet kan settes svært nært forsterkeren og dermed har man mange fordeler ift spenningstap i kabler. Så man trenger vel muligens ikke så stor kondis som i en annen bil/ installasjon.   

Om man absolutt vil ha kondensator så er det som du sier, bedre med flere små enn èn stor. Jeg har bygget bilstereo i mange år og ennå ikke opplevd å ha behov for kondensator når batteri, dynamo og kabler står i stil med strømtrekket forsterkerne har. Er alt dette iorden så er ikke stor dynamikk noe problem. Det skader uansett ikke å ha kondis, bare unødvendig etter min mening Blunker

Men nok om det. Vi sier det blir opp til hver enkelt, smak og behag som det heter Glad

Apropo dynamikk; har hørt den nye Metallica plata skal ha sinnsyk dynamikk og jeg gleder meg til å teste! Bilstereo skal føles litt på kroppen, ikke bare i øra Osteaktig
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #45 på: september 10, 2008, 22:28:37 pm »

Har sett di har noe slags etui? hos Bilradiospesialisten under tilbehør,mulig det er løsningen Hæ

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=630&katid=92&mid=m436&id=&vn=736

den burde vel gå ann å montere under askebegeret der?
biltema har vel også en sånn en tror jeg
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #46 på: september 10, 2008, 22:29:04 pm »



er dette "beskyttelse" for spillern? vil den sitte tett rundt spilleren? er jo ikke akkurat GOD plass under viskermotoren og diverse annet snacks bak dashen..

Tror ikke den er til å montere spiller i. Den er til å "tette" hullet etter spilleren. Så fjerner du spilleren så kan du bruke denne for å få et myntrom isteden.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #47 på: september 10, 2008, 22:31:04 pm »



er dette "beskyttelse" for spillern? vil den sitte tett rundt spilleren? er jo ikke akkurat GOD plass under viskermotoren og diverse annet snacks bak dashen..

Tror ikke den er til å montere spiller i. Den er til å "tette" hullet etter spilleren. Så fjerner du spilleren så kan du bruke denne for å få et myntrom isteden.

"ISO oppbevaringslomme. For eksempel ved montering av 1-DIN spiller i 2-DIN hull."
hva er 1-DIN spiller og 2-DIN?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #48 på: september 10, 2008, 22:33:48 pm »

Kort forklart:

1DIN = den formen spillere har hatt i alle år
2DIN = som to vanlige spillere liggende oppå hverandre. Typisk i nesten alle nyere biler.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #49 på: september 10, 2008, 22:35:16 pm »

da vil jo det si at en vanlig spiller passer i denne da? bare kutte av veggen bak for å montere kabler?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #50 på: september 10, 2008, 22:37:30 pm »

Nei. For yttermålene på denne er like store som yttermålene på en vanlig cd-spiller. Dvs at hullet i denne boksen blir for lite til å få inn en spiller. Jeg har en Touran som jeg har fjernet den orginale navigasjonen som var 2-DIN og satt inn en vanlig 1-DIN cd-spiller og da har jeg en sånn boks over spilleren for å tette hullet etter den store spilleren.

Du må gjerne prøve, men garanterer deg at spilleren ikke passer inni Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #51 på: september 10, 2008, 22:38:42 pm »

åja, sånn ja. hehe.
stoler på en med erfaring vetu Blunker
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #52 på: september 10, 2008, 22:48:37 pm »

dessuten vil man vel miste all kjøling for den interne forsterkeren i spilleren!!??
det er jo en grund for at kjøleribbene på spilleren står på utsiden
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #53 på: september 10, 2008, 22:52:23 pm »

dessuten vil man vel miste all kjøling for den interne forsterkeren i spilleren!!??
det er jo en grund for at kjøleribbene på spilleren står på utsiden

For de som har utvendige kjøleribber ja. Så meget godt poeng alask
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #54 på: september 10, 2008, 23:14:05 pm »

kan jeg slenge meg på med et spørsmål??
jeg har hatt og bygd stereo i flere bobler/biler
med godt hell
men nå har jeg i bobla ikke spiller tenkte bare å bruke ipoden
som jeg har docking til så jeg får linje ut.
mitt problem er at jeg ikke får justert volum med linje ut.
hvordan fikser jeg dette?
mitt andre problem er at jeg har noen kipe 12 tommere (har ikke penger til slikt om dagen)
foran har jeg noe relativt bra 2 veis 6 tommere så de er ikke noe problem...


så hvordan får jeg justert lyden på linje utgangen og hvordan får jeg enklest mulig mest mulig ut av mine
billige svinesunds 12 tommere?
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #55 på: september 10, 2008, 23:24:34 pm »

bruk google og søk på passiv forforsterker. Det finnes flere typer på markedet og flere av de bruker 9v batteri eller 12v batterieleiminator. Det er som regel kun en liten boks med et potmeter og linje inn og ut. Da kan du f.eks plukke ut potmeteret og montere dette i hanskerommet el.l.

Eller så har Fusion verdens første bilradio med intern iPod docking Osteaktig
http://installbay.no/product_info.php?cPath=26_47&products_id=1229
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #56 på: september 10, 2008, 23:55:36 pm »

tenkte å ikke bruke spiller for å spare plass i hanskerommet...
det er vel i utgangs punktet ingen heldig løsning å kjøre ipod direkte på forsterkeren men...
noen ide for 12 tommerne?
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #57 på: september 11, 2008, 00:24:20 am »

Du må ha en passiv forforsterker. De koster ikke mange kronene og tar veldig liten plass. SÅ du trenger ikke bruke hele hanskerommet.

Og når du spør vedrørende dine 12" elementer så er jeg ikke sikker på hva du mener? Tenker du på hvordan kasse de bør ha, plassering, forsterker el.l??
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #58 på: september 11, 2008, 06:59:10 am »

kassa er det ikke noe å si på problemet er at de lett vrenger seg.. vil det ta hjelpe med kraftigere forsterker
for å veie opp for hvor dårlige de er?
dette er siste spørsmål så tilbake til trådstarter
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #59 på: september 11, 2008, 07:14:17 am »

Fint med innspill fra alle kanter,leser å lærer jeg.
Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!