juni 12, 2024, 16:12:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forskjell på forskjermer. Pre 62. Nye (dumme) spørsmål....  (Lest 1483 ganger)
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« på: september 13, 2008, 21:59:22 pm »

Har etter dagens uhell blitt tvunget til å interesere meg litt mere for forskjellen på forskjermene til de forskjellige årsmodellene.
Skjermen jeg greide å ødelegge idag er en orginal 58 model. Denne har/hadde ikke huller til blinklys på toppen og ledningene til lyset går i et stålrør.
Eneste forskjellen jeg har oppdaget foreløpig på disse skjermene er blinklyset, røret som ledningene går i (gummislange/stålrør) og at splittboblene har runde huller til horngrillene. Men har fått intrykk av at det er mange flere forskjeller.
Vil det feks. være veldig synlig om jeg kjøper en ny brasilskjerm som jeg sveiser igjen blinklyshullet på og flytter over røret til ledningene fra den jeg har ødelagt?
Og kan noen si meg hvilke årsmodeller som har samme skjermer foran som 58 modellen? Når forsvant stålrøret ledningene ligger i osv osv osv?HæHæ
« Siste redigering: september 25, 2008, 07:12:00 am av empiboy (Mr. Eikstad) » Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #1 på: september 14, 2008, 16:37:39 pm »

Ingen som kan "opplyse" meg ang dette temaet?
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 14, 2008, 17:23:22 pm »

Et Tips prøv å rette skjermen din,eller fell in biter fra en annen skjerm en å bytte.
58-61, deretter er det 62 til 67,det forskjelig er rundt lykta,buingen på skjermen.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #3 på: september 14, 2008, 20:43:44 pm »

Takk.
Så det betyr at skjermer opptil 57 heller ikke er helt like den jeg har/hadde? Og at skjermene opp til 61 er like den jeg skal ha??
Kan få en skjerm fra ca 65, men tenkte å se om det kunne dukke opp noe interesant på ekeberg før jeg kaster meg inn i ombyggingen av 65 skjermen. Men finner jeg ikke noe nå tar jeg denne å sveiser igjen hullene til blinklyset mens jeg fortsetter jakten.

Er det noen her på forumet som kan tippse meg om noen som muligens kan ha en slik skjerm jeg er på jakt etter?? Kommer til å forhøre meg i veteranmiljøet i telemark imorgen. Kan jo ligge noe en plass...
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 14, 2008, 20:59:57 pm »

Du må sette på skjermen og sammenligne.
Jeg kjøpte seks fremskjermer før jeg fant to som ser ganske så like ut..
Reproskjermene er ikke like i det hele tatt.  Trist
Skjermene til balljoint biler er 10mm bredere enn linkpinbilene sine. Men så er den ene siden vanligvis 5mm smalere enn den andre.
Så selv endte jeg opp med en balljointbilskjerm, og en linkpinbilskjerm. Men på grunn av de fem millimeterene ble den centimeteren bare 5 mm..  Rekker tunge
Hadde det da vært andre veien skulle det faktisk blitt 15mm forskjell.. Faen ikke lett det der..
Har noen skjermer liggende hvis du vil prøve litt.. er du heldig og finner en som passer fint er den til salgs for en rimelig pris.. Osteaktig
Petter'n.
Loggført

empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #5 på: september 25, 2008, 07:11:20 am »

Da drar jeg denne tråden mot toppen igjen for å se om det er mulig å få litt mere hjelp med "skjermforskningen" min.
De skjermene jeg hentet hjem i helga ser ut til å bli bra på bilen min hva anngår formen utvendig, men når jeg tok av lykta på den skada skjermen igår så fant jeg ut at den var stratosilver inni lyktebrønnen og lakkert over med grått (som resten av bilen). Dette betyr at den skjermen jeg har skadet er den orginale fra bilen var ny Gråter
Utførelsen inni lyktebrønnen var noe ulik fra den orginale og de "nye" jeg fikk tak i. Den orginale hadde jo stålrøret som ledningene går i. Det hadde ikke de nye, men tenkte jeg kunne sveise over et nytt til en av de "nye skjermene". Den gamle skjermen hadde også to istedenfor et dreneringshull nede foran og ikke noe hull oppe i lyktebrønnen (til blinklys). Den gamle var også mindre kantete inni brønnen  enn de to nye jeg har fått tak i.
Det jeg lurer på er om bilen min kan ha ovalskjermer orginalt? Bilen er jo en 58 modell men produsert i oktober 57. Har jo hørt at skjermene fra 58-61 er like. Dette forvirrer litt da min gamle er nokså ulik de jeg har fått tak i. Trolig er de to nye fra ca 1960. Men også mulig at de egentlig hører til en 62+ for alt jeg vet, men tviler egentlig litt siden de er så like utvendig som den orginale på venstre side av bilen min. Fikk også med en 65 skjerm og hvis det er som "Mags" sier over her at skjermene fra 62-67 er like er garantert de to "nye" fra 61 eller eldre.
Noen som har fasitten her??
« Siste redigering: september 25, 2008, 07:21:26 am av empiboy (Mr. Eikstad) » Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: september 26, 2008, 09:50:18 am »

Den fasiten er skikkelig vanskelig...
Oppdelingen til Mags kan ikke stemme i perioden 62 til 67 i hvertfall, min 64 har ikke like skjermer som senere år, når der gjelder detaljer og form. Og det litt mer opplagte er at til og med 63 hadde de smale blinkere nesten framme  ved lykta, og i 64 flyttet de litt lengre opp og inn ved at de gikk for store blinklys på den modellen.
For å gjøre en lang historie kort. Hold øye med lykte potte, "stjert" ut mot stigtrinn, og formene rundt selve lykta for å finne en skjerm som er lik, og ikke minst hvor HØY hjulbuen er. Jeg har faktisk sett disse detaljene variere innenfor et modell år også...
Loggført

Speed is no substitute for direction
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 26, 2008, 10:39:05 am »

Tror det kommer an på hvor skjermen er produsert..
Tyskera hadde nok mer enn en skjermpresse i sin tid. Er ikke lett og få noe som er identisk, uten å prøve litt.
Er ikke uten grunn at jeg rota rundt med et lass med skjermer. To av de stammet til og med fra samme bil, uten å være veldig like. Og ja.. Begge var orginale.  Osteaktig
Beste er som nevnt å montere og sammenligne. Det stålrøret, er det bare å sveise på plass. Selv om det skulle vært en 67 mod skjerm du ender opp med..  Blunker
Petter'n.
Loggført

empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #8 på: september 26, 2008, 19:31:58 pm »

Ender opp med å sette på den røde skjermen (med utkappet) som jeg hentet hos deg (wide5). Har slengt den på bilen for å måle og se litt før jeg gjør noe mere med den. Den ser veldig bra ut  i formen. Men har vurdert å flytte over hele "lyktepotta" fra den skadede skjermen for å prøve å lure megselv til å tro at skjermen fortsatt er orginal og at uhellet aldri har skjedd Gliser
Det vanskeligste blir vel kansje alikevell å prøve å kopiere finishen på resten av bilen. Har faktisk vurdert å legge hele sjela mi ned i jobben å lakkere den høyre skjermen stratosilver med ekstra "glitter" og perfekt grunnarbeide. For hva er værst av juksepatina eller en strøken skjerm??

Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 26, 2008, 19:53:31 pm »

Gå for jukse patina..  Gliser
hvis du skal måle, lønner det seg å ta utgangspunkt i festehakkene til horngrillen, og måle opp til knekken inn mot panseret. Og til skruehullet til lykta.
Kan også måle fra skruehullene og ut til disse punktene. er ikke lett når skjermen er rund alle veier.
kan være lurt å stille seg på ei trapp bak bilen, og se ned på skjermene fra den vinkelen. da ser du tydelig kurven ut mot lykta..
Gudd løkk..
Petter'n.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!