april 26, 2024, 17:10:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: LAGRING AV MOTOR  (Lest 3231 ganger)
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« på: januar 01, 2008, 11:04:44 am »

Hei,

Jeg har en stor Scat motor som blir stående en liten stund på loftet i min garasje.

Bør jeg fylle denne opp med olje når den stål lagret, eller kanskje bruke samme type preserveringspray som jeg bruker på påhengsmotorene mine?
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: januar 03, 2008, 10:10:38 am »

Hørs jo fornuftig ut det du sier der. Hvis motoren har vært kjørt med er jo hele motoren smurt innvendig i alle fall. Ny motorolje er jo lurt siden den "evt" gamle oljen kan være forurenset eller inneholde vann/kondens. Ellers bør vel motoren stå et sted med jevn temp og luftfuktighet. Gleder deg nok til å sette den i bilen vil jeg tro!!!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 03, 2008, 21:08:39 pm »

og sånn utendig kan d være lurt å sprute på diesel med kompressoren .. vi gjør d hjemme her på maskinene når dem settes bort etter sesongen .. spyler dem reine først . lar dem renne av seg.spruter på diesel ..hindrer rust gjenom vintersesongen.
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: januar 04, 2008, 15:33:38 pm »

og sånn utendig kan d være lurt å sprute på diesel med kompressoren .. vi gjør d hjemme her på maskinene når dem settes bort etter sesongen .. spyler dem reine først . lar dem renne av seg.spruter på diesel ..hindrer rust gjenom vintersesongen.


La i så fall metallet bli ordentlig tørt først!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 06, 2008, 15:08:57 pm »

Hei,

Noen som vet hvilken olje jeg bør bruke til denne motoren?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: januar 06, 2008, 15:20:10 pm »

Helsyntetisk motorolje. Blunker
Jeg kjører Fina 5W-40.
Loggført
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 06, 2008, 20:24:35 pm »

Bør jeg ha noe olje nede i sylindrene også Hæ
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: januar 06, 2008, 21:40:24 pm »

Det som kan være greit er å ha noenlunde jevn temperatur der den lagres.
Jeg har vært borti at kondens har dannet seg og rent ned i sylinderen med rust som følge.
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: januar 07, 2008, 13:48:56 pm »

Er nok lurt å sveive litt på motoren underveis. Ta ut plugger hvis kompen gjør det tungt å sveive den rundt. Dette har jeg gjort med noen av mine motorer.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 07, 2008, 17:06:27 pm »

er vel noe å få kjøpt på shell ..redex mener jeg d heter ..ser ut som ATF olje fint å ha i motorer som har stått lenge ..ha i sylindra slik at evt stempelfjærer som har satt seg løsner igjen .men man kan jo gjerne ha i dette når man sette bort motoren ..men diesel funker bra d å .evt halvblande med litt olje ..
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: januar 09, 2008, 12:44:27 pm »

Skal den stå en stund kan man godt ta av vippeverket slik at fjærene holder seg like.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: januar 09, 2008, 12:58:31 pm »

skal den stå så lenge kan du like greit selge den til meg...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 09, 2008, 17:36:34 pm »

Hei,

Dere hadde vel sjansen til å kjøpe den alle i sammen når Sonic skulle selge den.

Men nå er det for sent. Rekker tunge Gliser
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!