mai 29, 2024, 06:39:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: DIY. Bromsbänk og Log-data kort, Program för nedladdning..  (Lest 53167 ganger)
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #90 på: desember 02, 2008, 23:57:50 pm »

Ojojoj..
Jag glömde lägga upp en test applikation.


Knappade ihop en i all hast så du/ni har något att prova de Analoga ingångarna med Glad
Inget arbete nedlagt i denna test programvara så var snäll med mej Glad

Då du startar första gången skall du se till att ställa in COM-port nummer i programmet.
Detta gör du under menyn "USB-Connection" og "Select Comport"

Programmet skall fungera utan installation på WinXP om du har Vista så vet jag inte om den fungerar utan att jag skapar ett installations program.

Comporten som skapas när du pluggar in kortet kommer antagligen få ett comports nummer på mer än 10, Com10, Com11, Com12 är vanligt.

För att programmet skall fungera med de fria drivrutiner jag använt här så måste man gå in i enhets handteraren och ge den Virtuella comporten ett nummer mellan 1 och 4.

Detta är inga problem hoppas jag, men en liten tutorial här i tråden:




1. Starta "enhets handteraren" (Device Manager)
2. Dubbel-klicka på den virtuella comporten (Markerad Röd i bild)
3. Välj fliken "port inställning" (Port Settings) (Markerad Blå i bild)
4. Klicka på "Avanserat" (Advanced) (Markerad Grön i bild)
5. Klicka på "Port Nummer" och välj en comport i listan.
Du borde ha ett ledigt nummer mellan 1 och 4, men det spelar ingen roll om du väljer en som det
står att den är "Använd" (In use) (Markerad Gul i bild)
Det som är anslutet till den comporten kommer i så fall att få ett nytt nummer av Windows.
Men om du upptäcker problem med någon av dina andra program ex. en USB GPS modul så kan det bero på att du nu har 'Lånat' den porten.
Detta borde inte vara något problem då du bara har det nummer du valt då "Logg Kortet" är inkopplat,
Så snart du kopplar ut kortet så återgår allt till det normala.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Jag tror vi skall skapa en tråd för programvara till kortet, för dom som inte kommer använda kortet till en bromsbänk.

Vi kan skapa ett program för logging av data enligt önskemål.
Men jag skapar en tråd för detta så snart jag har fått klartecken på att min testbyggare har fått allt att fungera.

/n

* VW-norge_LoggData.exe (36 KB - lastet ned 123 ganger.)
« Siste redigering: desember 03, 2008, 00:09:12 am av Lövdal » Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #91 på: desember 03, 2008, 02:38:16 am »

Oki..
Har vart uppe lite i natt med en dotter som inte vill sova,
Hon och jag har gjort en ny version av programmet  Gliser

Nu kan man testa tryck sensorerna , (MPX2550 o.l. )I menyn finns:
- settings
-- Gauges
---- Pressure sensors
------ Set output type

Där kan man välja att visa KPA, PSI, BAR eller bara rådata från sensorn.

I denna version skall det ligga en INI fil i samma mapp som EXE filen.
Första gången du startar programmet så skapas INI-filen automatiskt.
Den innehåller då grund settings för mätare och Comporten är satt till 1.
Det är bara ställa in det som passar för er via menyerna i programmet.

Ny fil som vedlegg.
/n.

* VW-norge_LoggData.exe (48 KB - lastet ned 126 ganger.)
« Siste redigering: desember 03, 2008, 10:39:07 am av Lövdal » Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #92 på: desember 03, 2008, 20:57:41 pm »

Med den nyeste hex filen, og USB driverne fra Microchip, fikk jeg en ny com-port.  Gliser
Endret til com2 som var ledig, og prøvde å starte programmet. Måtte finne en .ocx fil på nettet før det åpnet.
Litt ustabilt, da det ser ut som det virker i 2 sekunder før bildet "fryser". Restarter program og får da beskjed om at "com2 do not exist", selv om "Device manager" fortsatt viser den.
Håper ikke det blir for mye hodebry for deg.  Blunker


* Datalogger.jpg (58.32 KB, 635x256 - vist 211 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #93 på: desember 03, 2008, 21:22:27 pm »

Hei,
Inget huvudbry.. Glad  (Tror jag i alla fall)

Lägger med en annan drivrutin för USB som vedlegg.
Den jag använder tillhör ProtonIDE från Labcenter. Jag tror nog att det är det som spökar för dej.
Programmet är stabilt de Glad

Testa denna drivrutin istället..


Joooo !!
Titta in i tråden om den na programvaran..
Jag behöver alla inlägg jag kan få om önskemål..

/n.

* are-inc_vwnorge_cdc.inf (1.73 KB - lastet ned 136 ganger.)
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #94 på: desember 03, 2008, 21:58:51 pm »

Samme resultat med den nye driveren. Virker i et par sekunder for så å stoppe opp. Har prøvd på to forskjellige PCer også. Begge med XP sp2.
Dette har jeg absolutt ikke greie på, men fant dette som ser ut til å virke som noe av det samme problemet. Kan det være det samme?
- - - -
For the USB COM port firmware, there is a minro change to get it to work. Without this change, the device will connect and then immediately disconnect. In 'usbcfg.h', comment out:

//#define USE_SELF_POWER_SENSE_IO
//#define USE_USB_BUS_SENSE_IO
- - - -
Fant det her: http://www.techsanctuary.com/node/64
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #95 på: desember 03, 2008, 22:56:39 pm »

 Gliser  Allready done  Gliser

Hmm.. Jag har testat på mina 4 maskiner och det fungerar fint på alla dom..
Jag skall göra en check vad det kan bero på..

Jag skulle tro att det är uppdateringen av USB som inte hänger med.
Hmm..

Jag slängde ihop ett test program..
Testa denna fil i din PIC-krets..


Ladda sedan ner detta program.
http://www.are-inc.org/folkbanken/SerialCom.zip
Det är ett Terminal program .
Ställ in din Comport och sätt följande:


Sedan klicar du på "Connect" (eller trycker F9 )
Nu skall du kunna skriva i det övre fönstret, och allt du skriver skall komma upp i det nedre fönstret.

Om denna fungerar så kan jag nog lösa problemet snabbt för dej Glad

/n.

* USB_2_COM.HEX (7.15 KB - lastet ned 133 ganger.)
« Siste redigering: desember 04, 2008, 21:19:27 pm av Lövdal » Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #96 på: desember 04, 2008, 20:27:35 pm »

Da var det også prøvd, med negativt resultat.
Når jeg trykker F9 får jeg "not available", men når jeg slipper F9 står den som "available" igjen.
Kan det være oscilatorkretsen som ikke er stabil? Har prøvd med litt forskjellige kondensatorer på den, og den virker uten kondensatorer også. Men blir kondensatorene for store, slutter den å virke.

Sitat
Jag slängde ihop ett test program..
Testa denna fil i din PIC-krets..

Ladda sedan ner detta program.
Skulle det vært en hex fil her?

EDIT: På laptopen fikk jeg dette resultatet når jeg koblet til. (bilde 2)


* Test.jpg (108.57 KB, 502x498 - vist 244 ganger.)

* Test2.jpg (107.61 KB, 706x464 - vist 236 ganger.)
« Siste redigering: desember 04, 2008, 21:10:14 pm av SveinT » Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #97 på: desember 04, 2008, 21:17:57 pm »

Jag använder alltid avstämda Rewsonatorer eller kristaller med inbyggda kondensatorer.
Men eftersom Resonator fungerar så borde det inte vara allt för noga...

Men en kristall har ett fasst värde på vilken ckondensator den skall ha.
Se i databladet för kristallen så får du svar.


OCH JA!!!
Det skulle vart en hex-fil där Glad
Nu finns den på plats...

Testa den Glad


/n.
« Siste redigering: desember 04, 2008, 21:20:11 pm av Lövdal » Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #98 på: desember 05, 2008, 14:09:29 pm »

Jooo..
Har du den 470pf condensatorn på plats för VUSB (Pin 14 på PIC18F2550) ??
Utan den så går det dårligt..

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #99 på: desember 05, 2008, 14:32:11 pm »

Den er på plass. Har prøvd med litt forskjellige størrelser på den også...
Tok prosjektet med på jobb i dag for å teste oscilatorkretsen. Ser bra ut det også. Men i dag virket loggerprogrammet som det skulle. I rommet scopet sto var det 16-17 grader. Når jeg tok den inn i et varmere rom stoppet verdiene opp. Tok kjølespray på PIC18 og da virket den i 10 minutter.
Er det noe galt med PIC18 eller er det en "temp overload" som er satt på 20oC?


* DSC00031 (Medium).JPG (76.95 KB, 800x600 - vist 237 ganger.)
« Siste redigering: desember 05, 2008, 14:49:08 pm av SveinT » Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #100 på: desember 05, 2008, 14:47:49 pm »

Temp overload är inget jag ändrat på...

Låter som om du har problem med någonting på kortet, eller din PIC-krets...

Hmm..

Du får testa lite mer Glad

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #101 på: desember 07, 2008, 14:21:40 pm »

Da har jeg fått kretsen min stabil. Var 232 kretsen som laget støy. Når jeg fjernet den ble alt så meget bedre. Trenger jeg 232 kretsen nå som USB virker greit, eller må jeg feilsøke mer på den?

Sitat
Jag har kopplat in MAX kretsarna på D- och D+ för USB......
Detta går inte så här måste vi ändra lite på kopplingen...
Hvordan skal MAX kretsene kobles for å få liv i temperaturfølerne?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #102 på: desember 07, 2008, 14:44:59 pm »

Da har jeg fått kretsen min stabil. Var 232 kretsen som laget støy. Når jeg fjernet den ble alt så meget bedre. Trenger jeg 232 kretsen nå som USB virker greit, eller må jeg feilsøke mer på den?

Sitat
Jag har kopplat in MAX kretsarna på D- och D+ för USB......
Detta går inte så här måste vi ändra lite på kopplingen...
Hvordan skal MAX kretsene kobles for å få liv i temperaturfølerne?

Ja se där,
Jag tänkte på det men...

Jag skall se om jag får lite tid ikväll och skriva ned hur tempen skall kopplas.

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #103 på: desember 08, 2008, 14:43:55 pm »

Ny programvara till PIC18F2550
Ny programvara till PC:n

Måste laddas ned och installeras för att allt skall fungera!!
(Vedlägg i detta inlägg...)

Att koppla in MAX6675  görs enligt följande.

1.
Koppla ihop alla MAX6675  SO-pin (pin7 på Max) med varandra, och koppla in dom på PORTC.1 (Pin 12 på PIC-kretsen)

2.
Koppla ihop alla MAX6675  SCK-pin (pin5 på Max) med varandra, och koppla in dom på PORTC.2 (Pin 13 på PIC-kretsen)

3.
Koppla sedan CS-pin på MAX6675  No.1 till PORTB.0 (Pin 21 på PIC-kretsen)

Koppla sedan CS-pin på MAX6675  No.2 till PORTB.1 (Pin 22 på PIC-kretsen)

Koppla sedan CS-pin på MAX6675  No.3 till PORTB.2(Pin 23 på PIC-kretsen)


Nu skall det fungera.
(Glöm inte att jorda (-) på K-temp givaren både till T- och GND på MAX-kretsen.
Se datablad för info)

/n.

* VW-norge_LoggData.exe (56 KB - lastet ned 120 ganger.)
* USB_VWnorge_All.hex (90.84 KB - lastet ned 126 ganger.)
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #104 på: desember 08, 2008, 14:51:41 pm »

Jo..
Vilken OCX var det du saknade??

/n.

Med den nyeste hex filen, og USB driverne fra Microchip, fikk jeg en ny com-port.  Gliser
Endret til com2 som var ledig, og prøvde å starte programmet. Måtte finne en .ocx fil på nettet før det åpnet.
Litt ustabilt, da det ser ut som det virker i 2 sekunder før bildet "fryser". Restarter program og får da beskjed om at "com2 do not exist", selv om "Device manager" fortsatt viser den.
Håper ikke det blir for mye hodebry for deg.  Blunker
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #105 på: desember 08, 2008, 15:12:36 pm »

Jo..
Vilken OCX var det du saknade??
Det husker jeg ikke. Tok et enkelt søk på Google, så fant jeg den og lagret i "system32" mappen.
Egentlig ikke noe problem.

Nå får jeg hjem å måle temperaturen  Osteaktig Takker igjen...
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #106 på: desember 08, 2008, 19:24:25 pm »

Med den nyeste hex-filen fikk jeg feilmeldingen på bildet under....
Tok å prøvde programmet på en annen PC, og da var det "MSCOMM32.ocx" som manglet eller var for gammel. Er den jeg bruker nå kanskje også for gammel?


* feilmelding.jpg (18.08 KB, 314x112 - vist 220 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #107 på: desember 09, 2008, 02:06:27 am »

Hm..

Det där meddelandet brukar komma upp då man inte fått reset på PIC-kretsen.
Det är oftast ett hårdvarufel.

Men... Om du lägger tillbaka den gamla .HEX filen i PIC-kretsen, fungerar den då ?
Annars kan det vara nått med det sista du lödde in på kortet för att få till MAX-temp kretsarna...


Jag har en förkyld dotter och hon tar upp mesta tiden just nu, men jag skall dubbel kolla koden en gång till. Jag har den koden i mitt kort och det fugerar fint. Men när man har med USB att göra så måste koden vara helt optimal för att fungera på alla maskiner. Så det kan vara så att jag måste optimera koden lite för att den skall kunna jobba mot dina USB portar.

Detta är bra för mej, det är altid bra att ha andra som testar koden då man inte alltid kan lita på att maskinerna här hemma skall hitta alla fel Glad

Jag har dessutom 4st exakt likadana maskiner så när det gäller hårdvaru krockar så är min testning inte alltis att lite på.

Men ... Den där 470condingen är viktig i detta skedet...
Det finns egentligen ett krav från Microchip på condensatorer på D+ och D_ kopplingen oxå, så iblan kan det vara en lösning när den inte vill koppla upp sig.

Har du testat att hålla "Reset" knappen nede 10sec. och sedan släppt den,
Då gör den en "Djup Reset" och det kan ibland fungera...

Skall testa lite imorgon...

/n.
« Siste redigering: desember 09, 2008, 02:08:52 am av Lövdal » Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #108 på: desember 09, 2008, 09:35:17 am »

Den kondensatoren på Vusb er på 470nF som det står i BOM. Det står 470pF over her, men det regner jeg med var en liten tastefeil?
Skal teste med en "Djup Reset" i kveld.
Hvor store skal kondensatorene på D+ og - være, så kan jeg prøve det også?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #109 på: desember 09, 2008, 09:56:35 am »

Hittar inget fel i koden...
Har nu testat det på en ny maskin hos grannen..
Allt fungerar kanon här...

Kolla igenom all hårdvara en gång till...

Jag har lagt en ny version av .HEX filen som vedlägg.
I den filen har jag snabbat upp koden en del så du kan ju prova det i alla fall.

Hör av dej om vad du finner ut..

/n.

* USB_VWnorge_v1.0.1.hex (90.84 KB - lastet ned 137 ganger.)
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #110 på: desember 09, 2008, 09:57:59 am »

Den kondensatoren på Vusb er på 470nF som det står i BOM. Det står 470pF over her, men det regner jeg med var en liten tastefeil?
Skal teste med en "Djup Reset" i kveld.
Hvor store skal kondensatorene på D+ og - være, så kan jeg prøve det også?

Yes.. tastefeil..

Jag skall kolla upp värden på de andre condingarna..

Under tiden så kan du tesa HEX-flen i inlägget ovan.. Glad

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #111 på: desember 09, 2008, 10:05:29 am »

Ok, jeg vil være førstemann til å si at jeg ikke skjønner bæret av hva dere snakker om Osteaktig. Men gi beskjed når dere har en fungerende bremsebenk - så har jeg prøvekanin i garasjen!
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #112 på: desember 09, 2008, 12:04:29 pm »

Ok, jeg vil være førstemann til å si at jeg ikke skjønner bæret av hva dere snakker om Osteaktig. Men gi beskjed når dere har en fungerende bremsebenk - så har jeg prøvekanin i garasjen!

Glad

Bromsbänk finns redan Glad
Bara kom du, inga problem.

Den står dock i Luleå just nu, kankse lite långt ? Glad


/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #113 på: desember 09, 2008, 12:41:39 pm »

Og før det blir en i Vennesla også, trenger jeg noe stort rundt tungt noe.....
Har noen et gammelt svinghjul eller lignende, på noen hundre kg er jeg interressert  Osteaktig
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #114 på: desember 09, 2008, 12:50:59 pm »

http://mantena.no/

Tips fra Mr.NSB - TomR. Om det er anledning til å tuske til seg eit toghjul.  Gliser
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #115 på: desember 09, 2008, 13:09:44 pm »

Og før det blir en i Vennesla også, trenger jeg noe stort rundt tungt noe.....
Har noen et gammelt svinghjul eller lignende, på noen hundre kg er jeg interressert  Osteaktig

Det borde inte vara något problem för dej att hitta en vikt som passar en bromsbänk.
Jag har sett folk som använt ett lastbilshjul som vikt.

Fälgen mäter dom upp själva och berälnar RI på.
Sedan ser man till att det sitter ett däck från en större tillverkare, ex. GoodYear,
Det brukar inte vara svårt att få uppgifter på RI på lasbilsdäck från tillverkaren.
En del Dekkhandlare har den infon i sina papper.

På så sätt får du ett billigt svänghjul med möjlighet att hitta ett nav för montering och allt....

Men om man letar efter massiva vikter som kan passa så har du några enkla tumregler här som du kan ha nytta av tillsammans med de excelark som jag lagt upp tidigare i tråden..

cylindriska massiva svänghjul:
1.)
Dubbla bredden = dubbla tröghetsmomentet
2.)
Dubbla diametern = 16 * trögetsmomentet!!!!!!
3.)
Halvering av diametern=16* bredden = 4 *massan (för att behålla samma tröghetsmoment).


PS: Inlägget om tåghjul är helt kanon!!
Dessa passar som handsken till en bromsbänk...

Om det kostar några tusenlappar spelar inte så stor roll, du kan ju ta ex. 200.-/timman för att hyra ut bänken, då betalar det sig snabbt Glad


/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #116 på: desember 09, 2008, 13:35:59 pm »

Jaha..
En liten uppdatering,
Jag har skapat en Loggfunktion i testprogrammet, så man kan logga alla värden till en "," separerad textfil. Den kan man öppna i Excel och skapa diagram eller vad man nu kan tänkas vilja ha.

Man kan även använda MegaLogviewer (Megasquirts Logprogramvara) för att rita upp tabeller, diagram, göra en virtuell körning av datat.

Det ända som inte är inlaggt i denna testprogramvara är RPM funktionen men jag skall lägga till den snarast. Sedan blir det ingen mer utveckling från min sida på detta program då det bara är tänkt att vara ett testprogram för det kortet vi har tagit fram här.



Kapasiteten på kortet/programmet är 1002 rader/sec. med data.
Och upplösningen på datat från de analoga ingångarna är 10-bit.

Nu kan ni bygga kortet och ha den i er bromsbänk, eller helt enkelt bara bygga kortet och använda det som en datalogger till bilen.

Då har ni:

3st Temp 0-1024 grader C
3st Analoga ingångar för vad ni vill 0-5volt ( 0-15volt. med spänningsdelare)
1st RPM ingång
4st Digitala I/O portar för styrning av diverse, ex. Shiftlight eller annat trevligt..

Testrpogramvaran är skriven i VisualBasic, och även om jag bara har lagt ned 2-4timmar på den så fungerar den mycket bra.
Grundkoden till programmet kan den som vill få av mej. (Men som sagt, det är inte något vackert arbete detta, bara hopslängt i all hast..)

DL-link till Programmet...
http://www.are-inc.org/folkbanken/VW-norge_LoggData.exe

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #117 på: desember 09, 2008, 19:06:04 pm »

Da har jeg koblet fra alle tempfølerkretser og analoge innganger. Det eneste som er tilkoblet av innganger er trykkfølerne.
Har sjekket koblingene en gang til, uten å finne noen feil.
Den eneste hex filen jeg får til å virke er "USB_ADC_VWNORGE.HEX "

Min PC som jeg tester på er en gammel Dell Latitude P4 1,8GHz med kun USB1.1. Er denne USBen for treg til dette, siden du har -snabbat upp koden en del-?

(Har også sjekket koblingene på ICSP for sikkerhets skyld, uten å finne noen feil.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #118 på: desember 09, 2008, 19:37:38 pm »

Da har jeg koblet fra alle tempfølerkretser og analoge innganger. Det eneste som er tilkoblet av innganger er trykkfølerne.
Har sjekket koblingene en gang til, uten å finne noen feil.
Den eneste hex filen jeg får til å virke er "USB_ADC_VWNORGE.HEX "

Min PC som jeg tester på er en gammel Dell Latitude P4 1,8GHz med kun USB1.1. Er denne USBen for treg til dette, siden du har -snabbat upp koden en del-?

(Har også sjekket koblingene på ICSP for sikkerhets skyld, uten å finne noen feil.)
Ok...
så gamla koden fungerar..

Då skall jag se efter vad det kan vara som gör att den fungerar och inte den nya..

USB 1.1 är tilräkligt, och skall fungera.

Då jag snabbar upp koden så är det bara för att det inte skall vara någonting som tar längre tid än 10us som är updaterings intervallen för USB.
Hastigheten på USB bussen spelar ingen roll..

Ska testa lite, så återkommer jag.

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #119 på: desember 09, 2008, 19:58:59 pm »

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ EDIT! ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jag har editerat länkarna och uppdaterat dom i detta inlägg kl 20:30 9é dec.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Jaha..

Då skall vi se,

Det ända jag kan tänka mej är att du inte får med dej "Config-Bits" till brännar programmet.
Se på det som är markerat med rödfärg på i bilden...


Ladda in denna fil i http://www.are-inc.org/dyno/soft/USB_VWnorge_v1.0.2.hex programeraren och se om du får en rad som ser ut som den nedan.
Om inte så limar du in denna rad istället och testar att programera PIC:n.

E4
FE
FF
EE
FF
FD
BB
FF
FF
FF
FF
FF
FF
FF


/n.
« Siste redigering: desember 09, 2008, 20:33:48 pm av Lövdal » Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!