april 27, 2024, 16:54:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: T2 på vinterføre?  (Lest 2680 ganger)
Cab89
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:



Vis profil
« på: oktober 20, 2008, 21:40:21 pm »

Hei! Jeg har bare et enkelt og greit spørsmål: Hvordan er det å kjøre en T2 på vinteren? Er det noen av dere som bruker deres på vinteren?

Jeg har hørt at de skal være vanskelig å kjøre på vinterføre, men har ikke prøvd selv, og så skal det vist være et problem med varmeaparatet, eller?

Takker for svar! Blunker
Loggført
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 20, 2008, 21:45:25 pm »

jeg har hørt at man bør hive sandsekker baki, for å få mer vekt i rompa...
Gjelder forsåvidt buss også vil jeg tro.
Loggført

... it's an adiction ... 
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 20, 2008, 21:49:16 pm »

Den er helt perfekt,,vifter litt med rumpa, men du sitter jo på framhjula, så lett og hanskes med.
Varmen holder iaf. ruta fri Glad Vi sees på Fun Run  Gliser 
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 20, 2008, 21:56:09 pm »

Ikke noe problem med å kjøre T2 på vintern, tar seg godt frem gjør de også. Husk lue og votter...

Loggført

riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 20, 2008, 21:57:57 pm »

Enig med Holmsen,Min brukes hele vinteren,og når det gjelder varmen,så kler du deg når du skal ut og du trenger ikke ta av deg i bilen Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
Cab89
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 20, 2008, 22:17:16 pm »

Høres jo bra ut. Da har jeg fått det oppklart! Gliser Men nå er ikke jeg vant til å kjøre bakhjulstrekk, tror noen det kan bli et problem da?:S

Hehe, godt sagt riskyer!
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 20, 2008, 22:43:49 pm »

VW-buss er ikke så vanskelig å kjøre på vinterføre, men du kjører en bil med bakhjultrekk som er ganske lett i rompa, så det er lett å få til brei-sladder for å si det sånn. Du må tilpasse kjøringen litt hvis du ikke er vant til det.

Mange klager på dårlig varme i alle gamle VWer, og det er sant. Men det skyldes som regel at varmepotter etc ikke er i så bra stand, med andre ord - du kan gjøre noe med det. Men det tar tid før det blir varmt, varmen kommer ikke skikkelig før etter 10-15 minutters tid, så på kortere turer matcher utetemperaturen veldig godt temperaturen i bilen.

En kjepphest - spandér nye dekk på bilen, fersk gummi mot Moder Jord er tryggere å kjøre med.
Loggført

1969 Militær-buss
Cab89
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 20, 2008, 23:17:10 pm »

Ok. Da vet vi jo det. Jeg har pr.dags dato ingen T2, men har vært på leting veldig lenge. Har i dag en Toyota Carina 2 fra 85, så jeg vet ALT om dårlig varmeaparat!:P Men gamle jappser er vel ikke akkurat kjent for godt varmeaparat de heller.
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 20, 2008, 23:21:26 pm »

Vel oppe på Kvitfjell ifjor i godt gammeldags snøføre,,,uten problemer, og opp dit er det bratt Osteaktig
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Eldiablo
Seniormedlem
****
Innlegg: 286
Bosted: Hamar


Torgrim tlf. 970 71 771


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 20, 2008, 23:40:55 pm »

Gjør som meg (pyse), kjøp en T3 Syncro som vinterbil.. Det er fortsatt en Type 2 med hekkmotor, men trekker på alle 4 og har varmeapparat som funker noe bedre (håper jeg)
Loggført

(o\ ! /o) | o \/ o | (o)=|=(o) [o\|_|_|/o]

tWolf - Part of the AirWolfs crew
Cab89
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 20, 2008, 23:47:21 pm »

Hehe, det der så seriøst kaldt ut, holmsen!:P

Nei, T3 er greit det også, men det er ikke det samme som en T2 dessverre. Vet forresten av en T3 i Mo i Rana (Nordland) om noen er interessert. Riktig nok ikke en syncro, men dog.
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 21, 2008, 06:57:00 am »

Enig i detta med bra gummi! Hadde Yokohama på min i fjor,og det satt egentlig for godt bak.Måtte jobbe en del for å få rumpa ut,og man vil jo ha det litt gøyt når man kjører på snø! Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #12 på: oktober 21, 2008, 07:57:45 am »

blir ikke bilene spist opp av rust?

Jeg vurderer å kjøre bobla mi gjennom vinteren her i stavanger, men det ryktes om et brukbart saltforbruk på veiene...
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 21, 2008, 08:33:51 am »

Det brukes sykt mye salt på veiene og det setter fortgang i rusten. Jeg hørte med Oslo kommune hvor mye salt de brukte - ifjor brukte de i bydelene 0-5, dvs sentrumsområdene, 500 tonn salt. De sa at de brukte litt i underkant av en halv kilo salt per kvadratmeter i løpet av en vinter!
Loggført

1969 Militær-buss
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 21, 2008, 09:59:40 am »

Jo, de sprids sjukt mycke salt på vägarna. Ja har kört brøytebil i Bergen å vet inte exakta mängder vi spridde ut per natt men det var/är stora kvanitita där ute som äter upp våra pärlor vintertid. När ja såg vad som gjorde vägarna säkra vintertid så parkerade ja mina bilar och höll mej till firmabilen... MEN de va ju Bergen då, håller man sig till snörikare delar av landet så ska inte saltet va den stora nej-faktorn till att inte köra luftkylt på vintern!

Men de vore ju fint om nån i Oslo området kör sin pärla i vinter så såna som jag som bara har objekt i garaget får nåt vackert att smile åt ute i trafiken!  Gliser
Loggført
rockshelter
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Harstad


-70


Vis profil
« Svar #15 på: oktober 21, 2008, 10:12:43 am »

Går greit, men du må vaske grundig understell og fjerne ansamlinger av dritt og møkk under skjermer og kroker og kriker minst en gang i uka.

Har en gammel mercedes der forrige eier kjørte masse på saltede osloveier, han vasket hjulbuene og fjernet møkk der ukentlig. Der er rust men ikke gjennomrustet


blir ikke bilene spist opp av rust?

Jeg vurderer å kjøre bobla mi gjennom vinteren her i stavanger, men det ryktes om et brukbart saltforbruk på veiene...
Loggført

Fort nok...
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #16 på: oktober 21, 2008, 10:29:47 am »

har forsåvidt damp-høytrykksspyler på jobb, men 1 gang i uka var litt vel mye arbeid..
Loggført

Cab89
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 21, 2008, 11:34:59 am »

Hm... Ja, det er jo sant at de ruster jo fortere opp, men da er det jo en fordel md å bo i nordland, for her bruker de ikke så mye salt! Gliser Men til gjengjeld er gode vinterdekk uenværlig!

Man må jobbe for skjønnheten ola!
Loggført
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #18 på: oktober 22, 2008, 21:29:26 pm »

Annet hvert år (EU-kontroll) så må jeg lappe litt på de fra i før ihjellappede kanalene mine. Men hva gjør vel det? Gleden med å fryse ballene av seg i en splitt midt på vinteren overgår glatt frustrasjonen hver gang jeg må ligge i en kald garasje og sveise. En vakker dag skal jeg kanskje skifte inner- og ytterkanal på dokaen, men da tør jeg vel ikke å kjøre på saltede veier, så det blir sikkert en stund til.
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #19 på: oktober 22, 2008, 22:47:20 pm »

Bay på vinterføre er helt kanon. brukte min nesten hver dag et år. Størt er problemet at den iser inn og utvendig på ruta ! tett varme apparat og gode piggfrie dekk er et must! Dusjer du den med olje/voks i hul rom og under har saltet noe å tære på !
Loggført

Folkevogn er kjerra!
Cab89
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:



Vis profil
« Svar #20 på: oktober 22, 2008, 23:29:49 pm »

Bay på vinterføre er helt kanon. brukte min nesten hver dag et år. Størt er problemet at den iser inn og utvendig på ruta ! tett varme apparat og gode piggfrie dekk er et must! Dusjer du den med olje/voks i hul rom og under har saltet noe å tære på !

Takk for tipiset! Blunker Jeg er spendt på om jeg får meg en T2 snart... Men har jo en Carina 2, og muligens en Vectra jeg må kvitte meg med før den tid dessverre Trist
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!