april 19, 2024, 00:14:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor bygging litt hjelp?  (Lest 5602 ganger)
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« på: januar 06, 2008, 15:27:03 pm »

Har en 1700 t4motor som jeg tenkte meg litt mere hk i...
har i dag bremser til 136hk men skal oppgradere disse etterhvært. slik at bilen er sikker..
derfor lurte jeg på for å havne mellom 150-200hk med turbo, hva burde gjøres.
er veldig ny på dette med motor bygging og har bestilt meg bok for å få lest meg litt opp på dette...
men ettersom det er ganske mange som allerede vet en del tenkte jeg kunne høre mens jeg venter på boka. og kanskje kunne begynne å bestille litt deler:D

har sett litt på sylindersats 1915 eller 2200cc.
ny kam. og kamdrev i alu.
og når jeg har motoren i deler tenkte jeg at jeg skulle bytte lager og simringer.
nye ventiler, løftere.
og 1800topper.

Noen som har en hjelpende han eller?
takker for alle svar...
« Siste redigering: januar 06, 2008, 17:00:12 pm av laz » Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 06, 2008, 16:08:13 pm »

96 mm sylindersett, ny kam og doble gassere, samt "sportspotte" er en fin løsning.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 06, 2008, 16:53:36 pm »

har innsprøytning. er ikke det bedre enn doble gassere?
Loggført
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: januar 06, 2008, 23:33:52 pm »

Sylindersats 1915cc
Kamdrev alu
Pakning eksos
Støtstenger alu
Bærelager
Ventil innsug
Ventil løftere
Rådelager
Ventil fjær
Ventil eksos
Simring svinghjul
Vippearm
Kam noen annbefalinger.

Før bestillingene begynner, er det flere ting jeg burde tenke på?
og er litt usikker på hvor mange av delene jeg skal ha. har ikke åpnet motoren enda...
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 06, 2008, 23:48:39 pm »

hold den stort sett org.
littebitt hvassere kam
kjøp turbo, MEgasquirt innsprut og intercooler

1 bar ladtrykk. voila 170-180hk

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: januar 09, 2008, 16:34:07 pm »

noen som vet om dette er et smidd sett eller?
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D5211
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: januar 09, 2008, 16:43:16 pm »

Mest sannsynlig støpt siden det ikke står noe. Men prøv å mail de, og spør. "Contact us" nederst på siden.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: januar 09, 2008, 17:54:23 pm »

hold den stort sett org.
littebitt hvassere kam
kjøp turbo, MEgasquirt innsprut og intercooler

1 bar ladtrykk. voila 170-180hk

Slik som denne lille rakkeren - 1641ccm, en turbo og en lite dose nos. 6.29 - 166km/t som best på 201 meteren - det er FORT - SVINEFORT!



- original veiv
- Originale råder
- Bug Pack turbo kam
- 044 topper
- 1.25 vipper
- singel 40mm weber
- T3T4 turbo

330 hk

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: januar 09, 2008, 17:58:18 pm »

Rekker tunge  Tipper det er rimelig høyt turtall på den 1641cc motoren.



« Siste redigering: januar 09, 2008, 18:00:42 pm av Are » Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: januar 09, 2008, 18:18:57 pm »

Rekker tunge  Tipper det er rimelig høyt turtall på den 1641cc motoren.

Det er det helt sikkert men det er jo ikke noe problem hvis motoren er skikkelig bygget. Motoren har blitt benyttet i 4 år uten noen problemer. Tøff er den!

Mvh
NN
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: januar 09, 2008, 18:47:58 pm »

Trodde orginal veiva holdte til max 4500 jeg, før den begynner å banke ut lager/blokk..?

Uansett, det ligger sikkert et par timer bak den motoren =)
Loggført

laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: januar 09, 2008, 19:43:12 pm »

Noen som vet hva smidde stempler er på engelsk.. må maile dem å høre hva dette er:D
« Siste redigering: januar 09, 2008, 20:17:26 pm av laz » Loggført
Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #12 på: januar 09, 2008, 20:19:13 pm »

Noen som vet hva smidde stempler er på engelsk.. må maile dem å høre hva dette er:D

Mener at det er FORGED.. Rett meg noen hvis jeg tar feil så ikke du spør etter feil stempler Glad
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #13 på: januar 09, 2008, 21:01:10 pm »

Noen som vet hva smidde stempler er på engelsk.. må maile dem å høre hva dette er:D

Mener at det er FORGED.. Rett meg noen hvis jeg tar feil så ikke du spør etter feil stempler Glad

Stemmer godt det. Smidd = "Forged", støpt = "cast".
Loggført

HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: januar 09, 2008, 21:41:46 pm »

Ble overrasket over at det var org veiv og råder i den turbo snurra gitt!!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: januar 09, 2008, 21:49:55 pm »

Det er visst noe med at hvis du minimerer vekt på den roterende massen(stempler og råder), vektjusterer skikkelig, bruker deler av god kvalitet og ikke minst har hele bunnpartiet i balanse så er det utrolig hva som holder...
Loggført
SSRT
Seniormedlem
****
Innlegg: 381
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: januar 09, 2008, 22:11:55 pm »

Har et 96 syl. sett med smidde JE stempler liggende på hylla som ikke er i brukt...
Loggført
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: januar 09, 2008, 23:08:42 pm »

Men er det til t4 motor?
Loggført
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: januar 12, 2008, 11:07:33 am »

Noen som vet om det kan være lurere og bygge på en 1600 motor til t1 i stede for t4 motoren min. ser kan få smidde stempler og veiver til denne, og det var ikke så lett når jeg skulle ha til t4 motoren... og burde vel ha smidde når det skal en turbo på motoren.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: januar 12, 2008, 11:23:08 am »

Alt er avhengig av hvor langt du drar trimminga.
og hvor god kontroll du har på benzin/tenning/turtall

kan fint dra masse hester ut av motor med støpte stempler og org deler.
smidde stempler er litt "seigere" når det gjelder f.eks bremsing/justering og du ligger på grensa til tenningsbank/detonation.
Ett støpt stempel sprekker mye lettere da.
men kjører du litt safe på dissse områdene går det fint.

På en WBX motor jeg har testet på gikk det med ~1bar ladtrykk og org støpte stempler org råderr etc..sålenge jeg fikk justert tenninga riktig(ikke for høyt) og ikke gikk over ~6500 o/min

ikke vær redd for å prøve. prøv å feil litt.
billigere/enklere å teste med org deler. da de finnes overalt til cheap'O pris
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: januar 12, 2008, 13:34:20 pm »

Da får vi prøve med litt orginale deler.... så får vi heller se hva det holder til...
bytte ut alt av lager og slikt i stede:D
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 12, 2008, 14:40:06 pm »

AA Products stemplene hos CIP1 er støpte.
Du får smidde sylindersatser til T-4 i 96, 103 og 105. Disse dimensjonene fåes også i Nikasil men det koster.

Kjøp den brukte satsen som er nevnt her, da er du godt på vei.
Originalveiven avballanserer du. Den holder i massevis.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: januar 12, 2008, 15:26:21 pm »

Takker for hjelp. da blir det nok den satsen dær...
utrolig takknemmelig for hjelpen folkens... men regn med det kommer flere dumme spørsmål.. er jo ny på dette:D
Loggført
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: januar 15, 2008, 20:15:42 pm »

Da ser det ut som jeg har en liten plan her... men et par spørsmål...
må jo ha en annen komp med turbo hva burde jeg ligge på?
og dem orginale stemplene er jo 90*66 så har jeg funnet smidde stempler som er 92*69 vil disse kunne brukes ved borring av cylinderene?
stemplene er 92 i diameter, 34,5 komp høyde, 69 høyde og 75 i lengden....

Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #24 på: januar 15, 2008, 20:31:27 pm »

For å få annen komp shimser du bare under sylindrene.
Kjøp deg nå et 96 mm T-4 sett så slipper du en hel haug med unødvendig arbeid.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: januar 15, 2008, 20:43:40 pm »

oki... da blir d nok d... så får vi se om dem støpte stemplene holder...
noen som vet hvor jeg kan få tak i forsterka clutch til t4?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!