Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #30 på: desember 06, 2008, 00:54:42 am » |
|
Jeg mener å ha sett slike takgrinder til salgs fra en nettside, men jeg klarer ikke å huske hvor. Altså som følger taket litt mer enn originalt.
Tenker du på "Airstreme"-grindene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #31 på: desember 06, 2008, 01:00:02 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: oktober 22, 2010, 19:30:14 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
FullGass
Supermedlem
    
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø
No Gas? No Fun...
|
 |
« Svar #32 på: desember 06, 2008, 01:54:42 am » |
|
Jeg mener å ha sett slike takgrinder til salgs fra en nettside, men jeg klarer ikke å huske hvor. Altså som følger taket litt mer enn originalt.
Tenker du på "Airstreme"-grindene? Eller sånn: http://www.vintagespeed.com.tw/rack/rack.html
|
|
|
Loggført
|
- har ikke bil -
|
|
|
FullGass
Supermedlem
    
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø
No Gas? No Fun...
|
 |
« Svar #33 på: desember 06, 2008, 02:17:03 am » |
|
Å sånn kanskje?  Monster Tach er jo en liten gjenganger i gamle biler.. Å holder er jo et must. Har vell egentlig ikke sjekket norske priser..  Vet ikke engang om det finnes her i landet? Noen som vet? 
|
|
|
Loggført
|
- har ikke bil -
|
|
|
FullGass
Supermedlem
    
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø
No Gas? No Fun...
|
 |
« Svar #34 på: desember 06, 2008, 02:20:55 am » |
|
Åsså sånn vil vi ha!! CNC maskinert sak "out of on piece aluminum" - eller no sånt. Men sjekk den er RÅ!  Gjør denne billig.... 
|
|
|
Loggført
|
- har ikke bil -
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #35 på: desember 06, 2008, 04:08:10 am » |
|
Jeg mener å ha sett slike takgrinder til salgs fra en nettside, men jeg klarer ikke å huske hvor. Altså som følger taket litt mer enn originalt.
Tenker du på "Airstreme"-grindene? Eller sånn: http://www.vintagespeed.com.tw/rack/rack.htmlVar nettopp de Vintage Speed Roof Rack'ene jeg har sett før!
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #36 på: desember 06, 2008, 14:18:32 pm » |
|
Jeg mener å ha sett slike takgrinder til salgs fra en nettside, men jeg klarer ikke å huske hvor. Altså som følger taket litt mer enn originalt.
Tenker du på "Airstreme"-grindene? Eller sånn: http://www.vintagespeed.com.tw/rack/rack.htmlYes, det er de jeg mente het Airstreme og. Var nettopp de Vintage Speed Roof Rack'ene jeg har sett før!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #37 på: desember 06, 2008, 15:35:44 pm » |
|
Jeg mener å ha sett slike takgrinder til salgs fra en nettside, men jeg klarer ikke å huske hvor. Altså som følger taket litt mer enn originalt.
Var en engelskmann som flyttet til Spania som startet opp produksjon der. PJS Speed Shop, var det det? Selger/solgte også Mooneys. Nå lages de også i Taiwan av http://www.vintagespeed.com.tw/rack/rack-main.html
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #38 på: desember 06, 2008, 17:41:56 pm » |
|
Gangstercap (senking av bakrute) på bay  Jailbars til bays (doka/sika)... Ventillokk som er penere enn CSP sine, mer diskrèt mener jeg. Hva med å lage "griller" til å sette fast boble chassis og evt busschassis? - dokumenter og bilder kan jeg linke til. - Alufelger? Evt transporthjul (små hjul med dekk for å rulle bil ut/inn av henger/garsje - kjekt for langtidsprosjekter). Alufelger vil glemme. Transporthjul virker interressant. Ventillokk fra CSP har jeg på selv, disse bør nok støpes. (For mye svinn å maskinere ut av blokk) Griller har jeg sett forespørsel på i forum her, og vi har cnc styrt rørbøyemaskin, virker veldig spennende.. Send gjerne tegninger på janoh@uninor.noSender i morgen tidlig! Julebord nå!
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #39 på: desember 06, 2008, 19:32:14 pm » |
|
Ti tommeltotter opp for bra tiltak! Hører du til i Egersund?
Her er noen forslagt fra meg;
- Bensinpumpe block off i alu med stort uttak for ånding. Se bilde. - Mohr Mid Mount i alu. Se bilde. - Kvalitetsforstilling i alu til både link og balljoint forstillinger. - Åndeboks. Se bilde. - Og som allerede nevnt, et bolt inn bur og kanskje også en bøyle i Chromolly a la Lummus. Jeg har et bur med bra passform du kan kopiere. Med noen enkle forandringer og med korrekt dimensjon tror jeg dette er noe du kan selge hvis prisen er riktig. For bur som skal leveres til Østlandet så kan jeg tilby meg å hente da jeg titt besøker mine foreldre i Sandnes.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #40 på: desember 06, 2008, 20:08:51 pm » |
|
Hva med rustfrie fagere til pre 68 ? klarer dere å lage slike billigere enn de vi får kjøpt fra utlandet ? Fangerne er ikke så dyre i UK og USA, men frakta dreper vanligvis morroa. Rustfrie stigtrinn med bra passform hadde også vært noe. Rustfrie fangerbraketter kunne jeg også kjøpt.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
.LP
|
 |
« Svar #41 på: desember 06, 2008, 20:17:22 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-65 T1 Panama beige http://tvwk.tripod.com/------------------------------------------------------------- Jeremy Clarkson: “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
|
|
|
.LP
|
 |
« Svar #42 på: desember 06, 2008, 20:21:27 pm » |
|
Slike kunne jeg ha tenkt meg  Samma firma som de som lager takgrinda .LP
|
|
|
Loggført
|
-65 T1 Panama beige http://tvwk.tripod.com/------------------------------------------------------------- Jeremy Clarkson: “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #43 på: desember 06, 2008, 20:52:21 pm » |
|
Ser steike bra ut det mek verkstedet der  Jeg hadde en små del å foreslå: -droppa støtfanger fester. da mener jeg å kappe de, snu og sveise de sammen igjen slik de har en s form.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #44 på: desember 06, 2008, 21:15:44 pm » |
|
Ti tommeltotter opp for bra tiltak! Hører du til i Egersund?
Her er noen forslagt fra meg;
- Bensinpumpe block off i alu med stort uttak for ånding. Se bilde. - Mohr Mid Mount i alu. Se bilde. - Kvalitetsforstilling i alu til både link og balljoint forstillinger. - Åndeboks. Se bilde. - Og som allerede nevnt, et bolt inn bur og kanskje også en bøyle i Chromolly a la Lummus. Jeg har et bur med bra passform du kan kopiere. Med noen enkle forandringer og med korrekt dimensjon tror jeg dette er noe du kan selge hvis prisen er riktig. For bur som skal leveres til Østlandet så kan jeg tilby meg å hente da jeg titt besøker mine foreldre i Sandnes.
Mvh BB
Hei. Takk for mange gode forslag. Ja, vi holder til Egersund, vi har egen lastebil som leverer Egersund - Stavanger hver dag, men høres interressant ut å koordinere transport ja. Jeg ser at godkjente bur krever noen deler kraftigere enn 42mm som vi kan bøye, men det finnes sikkert en løsning på det òg.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #45 på: desember 06, 2008, 21:18:50 pm » |
|
Ser steike bra ut det mek verkstedet der  Jeg hadde en små del å foreslå: -droppa støtfanger fester. da mener jeg å kappe de, snu og sveise de sammen igjen slik de har en s form. Takk for det, verkstedet er bra, høyt kvalifiserte folk, men bare litt for lite arbeid. Hvor mange mm tror du støtfangerne burde vært senket? 50-100mm? Burde det vært mulighet for å justere senkinga? Og det blir vel mange forskjellige braketter etter de foskjellige modeller?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #46 på: desember 06, 2008, 21:44:28 pm » |
|
Må berre få sagt att det er heilt utrulig att du kan setta eit så bra verksted til disposisjon for folkevogn betar!!! Fantastisk tilltak!!!!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #47 på: desember 06, 2008, 21:46:39 pm » |
|
Tistlo. dette er ikke veldedighet. Spørs om ikke Åge Samuelsens kollektpotte vil bli brukt etter endt produksjon
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #48 på: desember 06, 2008, 21:49:43 pm » |
|
Klart det ikkje er det! Men likavel så er det fantastisk att alle får komma med forslag til ting som akn settast i produksjon!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #49 på: desember 06, 2008, 23:24:17 pm » |
|
Takk for hyggelig tilbakemelding Formula Vee. Fant et bilde til av et såkalt mid mount i alu - her er det vekt å spare sammenliknet med dem i stål og det liker jeg  Ser frem til å høre fra deg vedr bur! Jeg tar gjerne turen bort med buret mitt hvis dette er interessant.
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #50 på: desember 07, 2008, 03:03:23 am » |
|
Takk for hyggelig tilbakemelding Formula Vee. Fant et bilde til av et såkalt mid mount i alu - her er det vekt å spare sammenliknet med dem i stål og det liker jeg  Ser frem til å høre fra deg vedr bur! Jeg tar gjerne turen bort med buret mitt hvis dette er interessant. Nå har vi vel flere bur her borte allerede av samme sort.... til og med ett som ikke ennå er montert.. så ikke vits å slepe det med seg.. dersom det ikke skal gjøres endringer på det nåværende da... 
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #51 på: desember 07, 2008, 03:32:31 am » |
|
Takk for hyggelig tilbakemelding Formula Vee. Fant et bilde til av et såkalt mid mount i alu - her er det vekt å spare sammenliknet med dem i stål og det liker jeg  Ser frem til å høre fra deg vedr bur! Jeg tar gjerne turen bort med buret mitt hvis dette er interessant. Nå har vi vel flere bur her borte allerede av samme sort.... til og med ett som ikke ennå er montert.. så ikke vits å slepe det med seg.. dersom det ikke skal gjøres endringer på det nåværende da...  Stemmer, det finnes et bur i Rogaland som er identisk med det jeg har. Endringene er; - Rørtykkelse i henhold til reglene - Rette bakoverstrevere som går til hjulbuene - Boltplater i henhold til reglene 152 mm x 152 mm. Min. tykkelse er 3,2 mm. - Muligheter for rør som går til rammegafflene. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #52 på: desember 07, 2008, 10:51:37 am » |
|
Takk for hyggelig tilbakemelding Formula Vee. Fant et bilde til av et såkalt mid mount i alu - her er det vekt å spare sammenliknet med dem i stål og det liker jeg  Ser frem til å høre fra deg vedr bur! Jeg tar gjerne turen bort med buret mitt hvis dette er interessant. Hva brukes midmount til? Og om jeg lager en serie på 10stk bur, hvor mye er markedet villig til å betale for at jeg ikke skal brenne inne med dem?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #53 på: desember 07, 2008, 11:01:23 am » |
|
Tistlo. dette er ikke veldedighet. Spørs om ikke Åge Samuelsens kollektpotte vil bli brukt etter endt produksjon
He he.. Ingen veldedighet nei, men nå er det slik at i følge boka, er det ved ledig kapasitet mulig å kalkulere med mindre dekningsbidrag, for å være med å sponse de faste kostnadene vi har uansett om vi produserer eller ikke. Dvs. alt som er med utover lønn og material, er med å dra i riktig retning, så lenge du har ledig kapasitet. Men om jeg mener markedet ikke er der, omstillingskostnadene blir for store pga liten serie, eller om vi ikke har egnet produksjonsutstyr, stopper jeg det i fødselen. Men i hele går tenkte jeg på å starte en ny "gren" som omhandler dette. Forbedring av deler, kaskje min kompis går med på å teste deler ut på rallybilen for funksjon og holdbarhet. Tenker også på A armer bolton fremme, hvordan teste disse? Er det godt nok å legge 100kg under lokket fremme, løfte opp fronten så eksospipene tar ned i bakken, slippe fronten xgjentatte ganger, og måle om noe har strukket seg? Er klar over bremsekreftene også vil prøve å dra hele forstillingen bakover, men tror gjerne "en god Wheele" er det som sliter mest...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #54 på: desember 07, 2008, 11:33:06 am » |
|
Midmount i alu er interessant her også. Til IRS om det er forskjell på girkassene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #55 på: desember 07, 2008, 11:39:03 am » |
|
Hvorfor alle disse aluminiumsproduktene? Er det vekt som skal spares?
Skal et produkt i aluminium være like sterkt som det i stål så må det enten diimensjoneres kraftigere, eller det må konstrueres helt annerledes.
FV: instrumentholdere uten å ødelegge dashen (dvs holdere som festes til rattstammen) støtfangerjern i alu (så slipper man rustsprenget mellom stål-platene)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #56 på: desember 07, 2008, 12:00:37 pm » |
|
Mid mount er et girkassefeste og det finnes mange versjoner. Felles er at dem skrus i girkassen for deretter entes sveises i rammegafflene eller slik som Mohr sitt som kun ligger inntil gafflene.
Alu fordi det er vekt å spare.
Prisene varierer, det dyreste er det ifra Gene Berg. Dette koster 1155,- så kommer frakt og toll. Du klarer neppe å få det til Norge for under 1600,-. Berg sitt er pulverlakkert sort. Det rimeligste er Mohr sitt som koster ca 250,- + frakt og mva. Mohr sitt må lakkes.
Jeg kan kun svare for meg selv og jeg hadde betalt 800 - 1200 for et slikt feste i alu. Gjerne eloksert sort.
Mvh BB
|
|
« Siste redigering: desember 07, 2008, 12:02:18 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #57 på: desember 07, 2008, 13:36:49 pm » |
|
Hvorfor alle disse aluminiumsproduktene? Er det vekt som skal spares?
Skal et produkt i aluminium være like sterkt som det i stål så må det enten diimensjoneres kraftigere, eller det må konstrueres helt annerledes.
FV: instrumentholdere uten å ødelegge dashen (dvs holdere som festes til rattstammen) støtfangerjern i alu (så slipper man rustsprenget mellom stål-platene)
Aluminium er 7 ganger sterkere enn stål. (pr. kg)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #58 på: desember 07, 2008, 13:44:13 pm » |
|
Ser steike bra ut det mek verkstedet der  Jeg hadde en små del å foreslå: -droppa støtfanger fester. da mener jeg å kappe de, snu og sveise de sammen igjen slik de har en s form. Takk for det, verkstedet er bra, høyt kvalifiserte folk, men bare litt for lite arbeid. Hvor mange mm tror du støtfangerne burde vært senket? 50-100mm? Burde det vært mulighet for å justere senkinga? Og det blir vel mange forskjellige braketter etter de foskjellige modeller? Hvor mange mm de burde være senket er vanskelig å svare på, det er vel ett smaks spørsmål. Angående forskjellige braketter er jeg ikke sikker på, min erfaring begrenser seg til en 67 mod. Men det som er en mulighet er å sende inn de brakettene folk har, og så modder dere de. Eller hvis dere vil ha ett par braketter å bruke som en mal, og se hvordan det blir seende ut så kan jeg sende inn mine.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #59 på: desember 07, 2008, 21:01:09 pm » |
|
Aluminium er 7 ganger sterkere enn stål. (pr. kg)
Aluminium er langt i fra sterkere enn stål når man ser på flytespenning og bruddspenning,t det har ca 1/3 av spenningsnivået før det flyter/ryker. Derfor må man konstruere på en annen måte med aluminium, og ikke kun blåkopiere stålprodukter. Styrke pr kg er en parameter, men man må også se på styrke pr volum. Aluminium har ca 1/3 av tettheten til stål.
|
|
« Siste redigering: desember 07, 2008, 21:22:18 pm av JTWE »
|
Loggført
|
|
|
|
|