Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #210 på: juli 11, 2008, 21:01:58 pm » |
|
Men etter dette kom eg til å tenka på: Korleis i h****** skal eg få på plass detta igjen  Ein ting er jo finne rette vinkelen og hakk som det skal stå i, og ein an ting er å få pressa dette opp igjen i spenn. Hvis du hadde fulgt rådet lenger oppe med å søke litt på "senking bak" ville du funnet en del gode råd og tips om hvordan du gjør dette uten slegge... da ville du også funnet ut at det er viktig å merke hvordan torsjons-stavene står både ute og inne, siden splinesene er forskjellige ute og inne... Du må forstå at ikke de gamle traverne synes det er moro å svare på samme spørsmål mange ganger, og dette er et slikt eksempel. Selv om du er "fersk" og alt dette er nytt for deg finnes det mange der utes om har hatt akkurat de samme spørsmålene som deg... Ta deg tid til å lete frem svara først, så får du antakelig mer hjelp neste gang... Men uansett er det ALLTID lurt å tenke på hvordan du skal få ting sammen igjen spesielt før du tar frem slegga.... lykke til videre Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #211 på: juli 11, 2008, 21:05:58 pm » |
|
Platene står fortsatt fast i fjøra, men det er ute av bilen. Men eg har ivertfall merka ute så det skal gå fint å ta av platene  Men kordan kunne eg ha merka kor fjøra stod inni ?? sjølv om dette allerede er for seint 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #212 på: juli 11, 2008, 21:24:24 pm » |
|
Leste litt her: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=562Og eg ser att eg treng eit sånt verktøy som er i step 9. Er det mulig å få tak i ?? Men: eg skal ikkje ta problemene på forskudd  No fer eg og tek bilder 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
   
Innlegg: 250
Bosted:
|
 |
« Svar #213 på: juli 11, 2008, 23:13:11 pm » |
|
Jeg snakker av erfaring da jeg sier: du trenger ikke vinkelmåler. Eneste problemet med å ikke ha vinkelmåler er at du antakelig ikke blir helt fornøyd med høyden - og må justere på nytt. Men justere på nytt må du antakelig uansett, vinkelmåler eller ei, da det skal godt gjøres å få bilen til å sitte slik du vil ha den på første forsøk. Å justere høyden når du først har et utgangspunkt er lett som en plett. Øyemål og en følsom hånd er alt som skal til for å finjustere høyden likt på hver side til slutt.
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #214 på: juli 11, 2008, 23:36:56 pm » |
|
Jaja, men eg er (heldigvis) ikkje komt så langt endå  Så til ein liten OppdateringVel... har vel alt sagt kva eg gjort, men det siste eg fekk gjort i dag, var å få ut ein fastrusta bolt på inspeksjonsluka på rammehovudet. Etter masse mork og bal, fekk eg den ut og gjenga opp holet. Så nå treng eg berre ei ny m6x1,0 skrua. EDIT:Så: Bilde1: Kva skjulte seg bak dei stygge tjære(?)-og-gummi-mattene? Den orginale lakken!! Lika fin som den var då den vart lakkert i 69  Men den skal vekk... Bilde2: Det fine skilt-figur-satan-emblemet har komt på plass i ei hylla, og når man snakker om flaks; Figuren var 52,7cm lengden mellom stender: 53  Bilde3: Torsionsfjørene og fjørplatene er av  Bilde4: Eit sånt svart hol  Bilde5: Innsida av venstre side aka drit, graps og litt rust Bilde6: Høgre sida, same shit.. Bilde7: Oversikts-bilde  Vel, eg fekk nå utrulignok gjort det eg skulle i dag, så nå er det berre å få sandblåst spetakkelet  Men no må eg kvelda... skal på 3 skytestevner i morgo: Odda, Røldal og Haukeli mao. opp kl 06.30 
|
|
« Siste redigering: juli 12, 2008, 00:53:17 am av Tistlo »
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #215 på: juli 12, 2008, 20:28:16 pm » |
|
Må vist lera meg litt om fotografering, for nokon bilder er unødvendig  Ref. Opplastings anntal på bildene/ torsions-rør bildene 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #216 på: juli 14, 2008, 01:21:14 am » |
|
Ja då er bloggen oppdatert igjen :=) Men til ingen nytte for dekan, for de har sett alle bildene allerede 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #217 på: juli 15, 2008, 00:03:59 am » |
|
Skjedd pittelitt i dag og  Ikkje alt har skjedd inni garasjen, for mesteparten av dagen har godt med på å saga i skifer.. som etterkvart skal på garasjetaket  Ellers har eg brukt dagen på å rydda litt i garasjen, og arkivera boltar og diverse som flyt rundtomkring. Og polert opp diverse gamle vw hjulkapsel til bruk som garasjepynt (Gaston!!..) Torsion-fjører og fjørplater er demontert og arkivert. + att eg lagde ein tegning som viser kor dei skal på plass att........... Ellers så kan eg nevna att det Kanskje snart kjem ein ny vw i familien  Men det kjem eg tilbake til seinare, vist det vert noko av det.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #218 på: juli 15, 2008, 17:41:08 pm » |
|
E da nokon som veit om fjørplatene og deksel er like?? Altså passar dei om einan??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #219 på: juli 15, 2008, 18:00:11 pm » |
|
Ingen ?!?  ?!?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #220 på: juli 15, 2008, 19:11:10 pm » |
|
Det må då vera nokon som veit dette 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #221 på: juli 15, 2008, 19:20:26 pm » |
|
Har du glemt hvor de sto da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
   
Innlegg: 250
Bosted:
|
 |
« Svar #222 på: juli 15, 2008, 19:41:15 pm » |
|
...
Torsion-fjører og fjørplater er demontert og arkivert. + att eg lagde ein tegning som viser kor dei skal på plass att...........
...
E da nokon som veit om fjørplatene og deksel er like?? Altså passar dei om einan??
Ingen ?!?  ?!? Det må då vera nokon som veit dette  HEHE...clusterfuck!! 
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #223 på: juli 15, 2008, 21:16:43 pm » |
|
Neinei... dei er arkivert og merka. men når dei skal sandblåsast forsvinn merket... og det er ikkje sikkert det er eg som skal blåsa deei, som igjen øker risikoen for att dei vert blanda...
så..?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
   
Innlegg: 250
Bosted:
|
 |
« Svar #224 på: juli 15, 2008, 21:25:58 pm » |
|
Til å ha kontroll på sakene maste du noe j...... Men jeg kan ikke forstå annet enn at armene er like. Du kan jo sjekke på webshops om de selges h/v eller ikke 
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #225 på: juli 15, 2008, 21:49:56 pm » |
|
Greit då er den saken biff..... for ifølge cip1 så selgest dei "left or right" Har fått gjort litt i dag og :=) Girkassefestet, vart demontert og eg fjerna all den gamle oljedriten som var der. og kl 19.00 idag starta eg å sandblåse den, som gjekk laaaangsomt.. for å sei det på ein an måte: kl 21,00 gadd eg ikkje meir, for då hadde eg tatt (nesten) eine sida. Kordan er dette mulig spør du? -Vel, kjøp deg ein biltema punktblåsar og ein gebe 50l kompressor, så skal du se att du og får det til  Så det går potle (seint) om dagane, men eg stoppar ikkje opp!! Det eg ventar på er vel å få sandblåst den helvetes ramma, sånn att rammehovudet kan fiksast og sånn att golvene kan sveisast på, og sånn att eg får lakka og montert etc. etc. 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #226 på: juli 16, 2008, 17:00:14 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #227 på: juli 17, 2008, 00:25:31 am » |
|
Endå ein god(?) nyhait: I morgo skal ei Bobla hentast  !  ! Bilder og fakta, skal nok komma 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #228 på: juli 17, 2008, 00:30:47 am » |
|
Kveldens(natt..) spørsmål: Kva er ein ca. pris på ein motoroverhaling av typen standard, som innebærer å byta alle lager og pakningar osv på ein 1300motor 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #229 på: juli 17, 2008, 03:47:44 am » |
|
Kveldens(natt..) spørsmål: Kva er ein ca. pris på ein motoroverhaling av typen standard, som innebærer å byta alle lager og pakningar osv på ein 1300motor  en anne ting du kan gjøre er å fikse motoren selv ( som er fult låvelig )og sette bunnplata til verksted . sveise bærende konstruksjon har ikke vanlig man i gata låv til .. sikkert en grund til det. om du tar deg låv er en annen storry. jeg må bare si jeg er inponert over pågangsmotet ditt og det blir sikkert bil en dag, men den bunnpla..........bla........blabla......
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #230 på: juli 17, 2008, 12:42:57 pm » |
|
Motor overhaler du selv. Det er hvertfall morsomst. Noe jobb underveis må du nok sette bort, maskinering etc. Pris? En helt original motor bør du nok regne med følgende 1) Linjeboring 2) Nye sylindre stempler 3) Kam + følgere 4) Lagre til veiv, råder og kam 5) Råder overhalt 6) Pakningssett 7) Eksos og varmepotter (brukt finnes det mye bra)  Clutch og trykkplate 9) Oljepumpe 10) Diverse Mye kan gjøres ved å finne en motor som er god i utgangspunktet, men det vet man som regel ikke før man demonterer. Hvis det er et poeng å bruke orignalmotoren så er vel lista over en grei pekepinn og tusenlappene flyr etterhvert. Siden du har god tid så start med å demontere og måle litt. Se hvor slitt utgangspunktet er før beslutning taes.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #231 på: juli 17, 2008, 13:39:25 pm » |
|
Kva utsyr trengs for linjeborring? Dreiebenk og benk-borremaskin?
Råder overhalt - vil det sei ferdig-overhalte, eller att eg overhaler dei sjølv, utan att eg veit kva det innebærer??
Men dei som har overhalt ein orginalmotor veit vel kva det kosta?? er det 10000 det er snakk om eller 5000??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #232 på: juli 17, 2008, 15:36:57 pm » |
|
10000 går nok fort... men ta deg god tid, og fordel utgiftene over tid, så "merker" du det nesten ikke :-)
roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #233 på: juli 17, 2008, 21:40:02 pm » |
|
sant nok  Men i dag har eg ivertfall gjort eit godt kjøp!!! 1968 Modell Boble fargen er vel diamant blau eller noko sånt ?? Bunn og kaross er sånn ca 50% rust, MEN alle delene medfølgte  Oppsumering: Bil og deler: 1stk 50-øring frå oldtiden som låg under håndbrekket Leige av hengar: 1/2 Høvding Leige av sjofør: Ukjent Totalt: ca 500,5 kr minus moms Bilder kjem i store mengdar 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #234 på: juli 17, 2008, 23:07:10 pm » |
|
Her kjem da dekan alle har venta på; bilde av den nye bobla! Bilde1: Bil på hengar.. Bilde2: Bakenden.. Bilde3: Sprikka i karosseriet.. Bilde4: Lovande..  Hol overalt  Bilde5: Parkert  Bilde6: Deler  Bilde7: Pakka ut  Bilde8: Motoren  Så vist nokon spør deg kor mykje bil du får for 50øre, så er dette svaret 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #235 på: juli 17, 2008, 23:10:45 pm » |
|
Selgaren var ivertfall glad for å verta kvitt bilen  Men eg syns eg har gjort eit godt kjøp ;=) Forhåpentligvis er det noko eg får bruk for bland delene 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #236 på: juli 17, 2008, 23:17:23 pm » |
|
I følge thesamba er bilen diamond blue 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #237 på: juli 18, 2008, 00:21:38 am » |
|
Nokon som veit kva som vart endra på boblena frå 68 til 69? evt. har ein link til ei sida der alle endringane er lista opp 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Boblehue
Supermedlem
    
Innlegg: 899
Bosted: Drammen
Mr. Comfy......
|
 |
« Svar #238 på: juli 18, 2008, 01:17:58 am » |
|
http://www.vvwklubb.no/Side/VWT1Endring.htm 1968 Årsmodellen med en av de største endringene i Boblas historie. Store utseendemessige forandringer. 118000001 - Aug '67: · Overgang til 12 volts anlegg for 1300/1500 · 2-krets bremsesystem · Nye kraftigere støtfangere, skjermer, panser og motordeksel, frontlykter (Mer loddrette) - og baklykter · Smekklås for panseret · Utvendig bensinpåfylling · Bensinmåler i samme "åpning" som speedometeret · Dørhåndtak med "innvendig" trykknapp og nøkkellåse på begge sider · Friskluftanlegg med vifte og utvendig luftinntak bak panser · Opplegg for trepunkts sikkerhetsseler · 1200 modellen var fortsatt en egen sparevariant som hadde de gamle støtfangerne - uten støtfangerhorn. Ennå ikke med 12 volts anlegg · 1500 kunne leveres med automatgir (halvautomat) · Stigbrettene var nå alltid konsekvent sorte 1969 119000001 - Aug '68: · Åpningshendelen for panseret plassert i hanskerommet · Innvendig åpning av utvendig tanklokk og fjerning av utstansing på karosseriet for åpning utenfra · Nødblinkanlegg · Girposisjonene markert på askebeger · 1300 kunne også leveres med halvautomat · Varmespjeld for bena foran flyttet noe lenger bakover · 1200 uten kjente endringer
|
|
|
Loggført
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
|
|