Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #540 på: oktober 14, 2008, 21:00:25 pm » |
|
På bildet ser det ut som det er heilsveist ved kanten mot napoleonshatten, stemmer det? Og kva er då den beste metoden å få sveist den leppa frammover mot forstillingen, som vist på bildet til ahelgemo?? Heilsveis eller fleire sånne små-sømmer  Motstandssveis må ein vel ha sånn punktsveiser, for å laga?? Og har du meir av den katalogen, JTWE??? ser veldig kjekk ut! Bilder kjem snart! MvH Tistlo 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
JTWE
Supermedlem

|
« Svar #541 på: oktober 14, 2008, 21:12:28 pm » |
|
Ser man nøye på bildet ser man at fremover mot forakselen er underplata punktsveiset mot selve rammehodet. Kan være det ligger noen lengre strenger der også, men klarer ikke se ut i fra bildene.
Burde være greit å se på et orignalt rammehode som er sandblåst
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #542 på: oktober 14, 2008, 21:22:54 pm » |
|
Jaja klart att det er punktsveist der, men det er jo allerede gjort, men dog, ikkje godt nok... så derfor bør det sveisast på ein eller an måte, og kva for ein?? Har eit orginalt bunnplata i reserve, som eg kan se på, men det hjelper jo ikkje når den er sveist skikkeleg, i motsetning til denne problemplata som ingenting vert godt nok på 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #543 på: oktober 14, 2008, 21:29:39 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #544 på: oktober 14, 2008, 23:21:15 pm » |
|
Hel sveising ytterst på slike lepper er ikke riktig fremgangsmåte, det er motstands sveis som er det riktige, og da så nære inntil profilen som mulig. Men dette er den nest beste løsningen. Kjipt at det ikke var mer yrkesstolthet hos de du kom ut for. De forstår kanskje ikke at dette er bærende?
Feil ifølge VW-manual om karosseri-rep. Motstandssveis : slik de opprinnelige punktsveisene er laget. Det man gjør med vanlig sveiseapparat er en etterligning som heter pluggsveis. Hva var poenget med å sitere meg? Tror du ikke jeg vet forskjellen?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem

Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....
|
 |
« Svar #545 på: oktober 15, 2008, 08:08:12 am » |
|
Hadde nok vært bedre å satt bort denne sveisejobben til noen som kan sveise. Er jo ingen selvfølge at folk som jobber på vanlige bilverksteder idag kan sveise. Kjenner du ingen som feks jobber på et mekanisk verksted eller et landbruksmaskinverksted. Slike folk blir ofte tvunget til å bruke hodet på jobb og har vært ute mange vinternetter før. Derfor blir også det de gjør ofte bra. Innen du har betalt for flere slike sveisejobber kunne du kjøpt flere bra sveiseapparater selv. Og med litt trening tror/vet jeg at du hadde klart dette MYE bedre selv.
PS: Gjør man jobben selv, vet man hva man får. Vær skeptisk!
|
|
|
Loggført
|
B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
|
|
|
JTWE
Supermedlem

|
« Svar #546 på: oktober 15, 2008, 09:12:13 am » |
|
JHU: les første setning i ditt utsagn, og første i mitt.
Angående det siste regner jeg med du sitter på en masse kunnskap, så der er det ingenting mer å si, det var bare for å forklare Tistlo hva du mente.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #547 på: oktober 15, 2008, 10:51:27 am » |
|
"Hel sveising ytterst på slike lepper er ikke riktig fremgangsmåte, det er motstands sveis som er det riktige"
"Feil ifølge VW-manual om karosseri-rep."
Mulig jeg leser deg feil, men det ser da ut som du sier at motstands sveis er feil? Derfor spurte jeg.
Generelt gjør man som VW gjorde så er man i great shape... på alle fronter. Nok om det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem

|
« Svar #548 på: oktober 15, 2008, 13:29:09 pm » |
|
Generelt sett er det du sier nok riktig, men på de skjøtene som er på Tistlos rammehode skal det ifølge karrosseri-rep boka lagd av VW helsveises langs napoleonshatten på oversiden, og på midten under. Ref bildet på forrige side.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #549 på: oktober 15, 2008, 13:38:44 pm » |
|
Måtte jo vært greit for verkstedet å hatt den håndboken...du får vise de bildene, Tistlo
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #550 på: oktober 15, 2008, 14:00:29 pm » |
|
Generelt sett er det du sier nok riktig, men på de skjøtene som er på Tistlos rammehode skal det ifølge karrosseri-rep boka lagd av VW helsveises langs napoleonshatten på oversiden, og på midten under. Ref bildet på forrige side.
Det er ikke det jeg svarte på, jeg svarte på noens påståelse om att dette skulle vært helsveist:  Og det er feil fremgangsmåte (helsveisng), det behøver man ingen bok for å se... Dette skal pungtsveises med motstands sveis, eller i mangel av det pluggsveises.
|
|
« Siste redigering: oktober 15, 2008, 16:15:51 pm av JHU »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #551 på: oktober 15, 2008, 15:35:20 pm » |
|
Hadde nok vært bedre å satt bort denne sveisejobben til noen som kan sveise. Er jo ingen selvfølge at folk som jobber på vanlige bilverksteder idag kan sveise. Kjenner du ingen som feks jobber på et mekanisk verksted eller et landbruksmaskinverksted. Slike folk blir ofte tvunget til å bruke hodet på jobb og har vært ute mange vinternetter før. Derfor blir også det de gjør ofte bra. Innen du har betalt for flere slike sveisejobber kunne du kjøpt flere bra sveiseapparater selv. Og med litt trening tror/vet jeg at du hadde klart dette MYE bedre selv.
PS: Gjør man jobben selv, vet man hva man får. Vær skeptisk!
Hmm.. såvidt eg veit så kunne eg fått pappa til å sveis, som då jobber på Hordaland Mekanisk Verksted aka landbruksmaskinverkstad, som du seier... men dette var ikkje godt nok for godt folket på vwnorge, så då vart det proft utført av bilverkstad, i steden.... 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #552 på: oktober 15, 2008, 15:37:43 pm » |
|
Og kva som er rett og galt innafor sveising på rammehovudet, er jo uintresangt, for det som kunne vert tilnerma orginale sveiser, er jo ødelagt!! Derfor på det improviserast for å gjera rammehovudet mest mulig solid og vanntett/rustfritt, så derfor spør eg igjen: Kor bør eg/pappa sveisa??? Er det godt nok som det er?? Etter min meining NEI, så kva kan eg gjera for å forbedre det? MvH Tistlo aka 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem

Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....
|
 |
« Svar #553 på: oktober 15, 2008, 15:39:50 pm » |
|
Riktig. Sjeldent at bilmekanikkere idag er dyktige sveisere.
|
|
|
Loggført
|
B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
|
|
|
ovejohan
Supermedlem

|
 |
« Svar #554 på: oktober 15, 2008, 15:43:00 pm » |
|
proff sveiset ja. Ja det ser du jo hjalp. hehe.  la far din gjøre det opp igjen du.
|
|
|
Loggført
|
1961 T-1 boble (Edna) 1969 T-1 boble (Turid) (oppussing pågår) 2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk 
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #555 på: oktober 15, 2008, 15:43:23 pm » |
|
hvorfor ikke bare lagen en pen lang sveis bortetter skjøte(der hvor det nå er punktsveisa) du som har så flott sveiseapparat....
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #556 på: oktober 15, 2008, 15:45:28 pm » |
|
Det skal ikkje gjerast opp igjen.. det gidd eg rett og slett ikkje! Men heller forbedre det! Er jo berre litt missplasering av plata... skal ikkje ha så mykje å sei berre eg får skikk på sveisinga!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #557 på: oktober 15, 2008, 15:48:43 pm » |
|
jaja, sjefen får bestemme...
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #558 på: oktober 15, 2008, 16:29:35 pm » |
|
så kva kan eg gjera for å forbedre det?
Gjør rent og helsveis de stedene det skal helsveises. Kantene hvor det glipper fyller du med kitt og så bruker du mothold og hammer og får glippen tett. Resten kan du la gå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #559 på: oktober 15, 2008, 16:51:11 pm » |
|
Hmm... dette skal eg få ordna! Men så var det det med kitt... kva kan eg bruka? Kor får eg tak i det?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
vwrc
Seniormedlem

|
 |
« Svar #560 på: oktober 15, 2008, 17:27:27 pm » |
|
så kva kan eg gjera for å forbedre det?
Gjør rent og helsveis de stedene det skal helsveises. Kantene hvor det glipper fyller du med kitt og så bruker du mothold og hammer og får glippen tett. Resten kan du la gå. Enig med jhu ,,,,,gjør rent , helsveis , grunning og kitt ,,,,,blir gør bra det Tistlo ,,,,,, 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #561 på: oktober 15, 2008, 17:33:52 pm » |
|
Ja skal gjera det, så snart eg veit kva kitt eg skal kjøpa, og kor eg får tak i det 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #562 på: oktober 15, 2008, 19:58:25 pm » |
|
Kitt, kor? 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #563 på: oktober 15, 2008, 20:05:02 pm » |
|
finnes det ikke på en eller annen jernvare forretning da? Legg ut en tråd i "Problemløseren" da ser flere folk spørsmåøet ditt....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem

|
« Svar #564 på: oktober 15, 2008, 21:35:29 pm » |
|
JHU: da snakket vi bare om forskjellige lepper... Og er helt enige.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #565 på: oktober 15, 2008, 21:42:08 pm » |
|
ser att gasolin har kitt... og eg har jo nettopp bestil den grunninga hjå dei... hadde eg berre vist dette før  Men nå trenger eg vel ikkje å gjera ferdig rammehovudet, før golvplatene skal sveisast på, heldigvis :=)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #566 på: oktober 16, 2008, 00:10:21 am » |
|
hmmm...... KITT, SHIT, KITT 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem

|
« Svar #567 på: oktober 16, 2008, 19:35:11 pm » |
|
Kitt, kor?  finnes noe som heter kleb og tett som oppretterne bruker,det er iallefall bunnsolid,hender de bruker det til å lime bakskjermer uten å sveise tror det er wurth som fører det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #568 på: oktober 16, 2008, 20:40:44 pm » |
|
Fekk tips om tec 7, og det har dei ivertfall på jobben te fatteren  Får sjå kva det vert til! men kva med sica 11fc?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem

|
 |
« Svar #569 på: oktober 16, 2008, 22:21:23 pm » |
|
Hvis du snakker om karosserikitt for å fuge skjøtene tette, så funker det gull med Tec7. Tror nok at Sica 11FC også duger.. men om den kan overmales vet jeg ikke? Det kan iallefall Tec7. Jeg har brukt Tec7 på bobla mi og det funket fjell det.  Holder tett, tåler fuktighet, kan overmales, tørker fort.  Sikkert mye som er bedre til det formålet, men for meg er det bra nok!  Men for all del husk grunning for du kliner noe som helst på 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|