Stein.H
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord
|
 |
« Svar #630 på: oktober 23, 2008, 23:08:45 pm » |
|
Heisann det er som tony sier sveisen er full av porer pga mangel på dekkgass og den liggeroppå plata med mer strøm smelter du plata under samtidig som du tilsetter mer mer metall med tråden, for å motvirke trekk/vind kan du sette opp gassen mye mer det skader ikke men flaska blir fortere tom da øvelse gjør mester ta noen platebiter og tren på før du begynner å sveise bilen din 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 92062314
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #631 på: oktober 23, 2008, 23:11:12 pm » |
|
Hmm.. nå har eg vel ikkje noko valg.. ellers vert vel aldri bilen "godkjent" av ekspertane...
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #632 på: oktober 23, 2008, 23:24:40 pm » |
|
Det er ikke snakk om at folk _leker_ eksperter her og at du bare skal tilfredsstille de. Her er det folk med sveiseerfaring (i motsetning til alle som sier "dette ser bra ut!") som advarer deg mot å ikke sveise bærende deler for dårlig. Hva tror du skjer i 100km/t dersom dette ryker?
Jeg ville tatt den konstruktive kritikken og gjort det bedre. Hadde vært annerledes om dette var et hull i karosseriet du lappa...
Er ikke litt av poenget nå å gjøre bra det verkstedet ikke gjorde bra?
Stå på.. lenge til sommeren :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #633 på: oktober 23, 2008, 23:30:05 pm » |
|
Det er ikke snakk om at folk _leker_ eksperter her og at du bare skal tilfredsstille de. Her er det folk med sveiseerfaring (i motsetning til alle som sier "dette ser bra ut!") som advarer deg mot å ikke sveise bærende deler for dårlig. Hva tror du skjer i 100km/t dersom dette ryker?
Jeg ville tatt den konstruktive kritikken og gjort det bedre. Hadde vært annerledes om dette var et hull i karosseriet du lappa...
Er ikke litt av poenget nå å gjøre bra det verkstedet ikke gjorde bra?
Stå på.. lenge til sommeren :-)
X 2 Det er lov å feile vet du  Dessuten så ville jeg nok også ha gjort som nevnt oppi her.. øv mye på noe skrapjern. Utrolig hva noen timer med sveising (lek) gjør med resultatene. Prøv forskjellige innstillinger og se hvordan svetsen oppfører seg. Dessuten kan du jo risikere å få lavere bil en meg... ufrivillig 
|
|
« Siste redigering: oktober 23, 2008, 23:31:36 pm av DrLaban (Thomas S) »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #634 på: oktober 23, 2008, 23:34:28 pm » |
|
Pappen var 100% sikker på att det var full gjennombrenning!
Men eg er vel berre nødd til å ta det opp igjen.. sjølv om det er jevlig synd, nå som eg synst det hadde vorte så bra!
Om dette nokonsinne ryker og,eller ryker i fart, det tviler eg på! Og det tør eg faktisk sei sjølv om eg har langt frå so mykje peiling på sveising som proffane.
Det er vist heilsveist på motsatt side mot golvene og! Så att dette skal detta av, det skjer ikkje!
Ein an ting eg kan nevna i farten: Då eg skulle prøva å ta ut den hylsa av napoleonshatten på 68modellen, så såg eg att der eg heilsveiste no, der var det motstandsveist.. og det var på ein orginal 68modell! Så eg veit ikkje kvifor det står att det er heilsveist i den boka, men mulig att det er på eldre biler ??
MvH Tistlo.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
vwrc
Seniormedlem
   
Innlegg: 301
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #635 på: oktober 24, 2008, 02:23:48 am » |
|
 Hei , Den sveisen er kanskje ikke heeeelt 100 prosent strøken , men den er da mer enn god nok . Det var nok ikke helt rent der når dere sveisa , og kanskje litt lite strøm . Er jo ikke snakk om at dette er noe farlig , eller at noe ramler av . Går nok mange andre vw s på veiene som er myyyye farligere reparert enn denne . Har sveiset noen .....kilometer,,,, sveis og rust iløpet av 25 år selv Keep Up the good work Tistlo ,,,,,, Bare o fortsette o sveise o trene , så vil nok sveisene dine se mer smoooooth ut etterhvert ................. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #636 på: oktober 24, 2008, 07:59:25 am » |
|
Hallo Dær, 1.Du må prøve på 2mm stålplate gange 2. 2.Gassen må opp,jeg se at det er porer i sveisen. 3.Strømmen må også opp.
Det er bare å prøve på vanlige plater først før du overfører sveisen til Bunnen din.
Stå på
Mags
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #637 på: oktober 24, 2008, 15:27:54 pm » |
|
Spørsmålet er jo om eg må slipe det ned igjen, eller om det henger godt nok sånn som det er nå !?
Sveisetrening driv eg jo med heila tida! Alt eg sveiser er trening!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
vwrc
Seniormedlem
   
Innlegg: 301
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #638 på: oktober 24, 2008, 17:05:46 pm » |
|
 Hey.... Jeg mener du kan la det være som det er  Bare o fortsette me bilen , blir bra dette . PS . Er sachsen henta ennå ? Venter på bilder ,,,,,,,hehehe
|
|
« Siste redigering: oktober 24, 2008, 17:07:27 pm av vwrc »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #639 på: oktober 24, 2008, 18:06:54 pm » |
|
Då satser eg på å bruke helga til å sveise golvplater  Sachsen vart aldri henta... såg den kom ut på tempoklubben sine salgssider, så den er nok solgt for ein evigheit sidan... Men når sant skal seiast så hadde eg egentleg ikkje lyst til å bruke 25-30000 kr på å pusse opp ein transporter, sjølv om det er verdt det, og att sykkelen er aldri så tøff... men eg held meg foreløpig på 4hjul evt. 2.. ikkje 3 ;=)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #640 på: oktober 24, 2008, 18:07:46 pm » |
|
pass på å ikke å stå i trekk nå da...
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #641 på: oktober 24, 2008, 18:16:39 pm » |
|
Nå står bunnplata inne i garasjen 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #642 på: oktober 24, 2008, 18:23:42 pm » |
|
nå har du garasjeporter å;) 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #643 på: oktober 24, 2008, 18:42:52 pm » |
|
har det ja, men framleis ikkje skikkeleg montert!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #644 på: oktober 24, 2008, 18:50:15 pm » |
|
faktisk...
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #645 på: oktober 25, 2008, 15:20:40 pm » |
|
Driver på å tilpasser golvplatene nå, men det dukker sjølvsagt opp eit problem... Det passer ikkje!
Det bakerste holet på bunnplata passer ikkje med holet i enden av den "utriggeren" eller cross-brace'en eller karosserifestet...
Kan eg berre kappa ut ein bete av utriggeren for å få den vridd meir, og dermed får plassert golvet sånn att holene passer? eller vil ikkje karosseriet passe nedpå karosserifestet då?
Bilder kjem øyestraks!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #646 på: oktober 25, 2008, 15:52:57 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #647 på: oktober 25, 2008, 16:18:28 pm » |
|
Og då fekk eg hjelp(telefon) av Lars Rosenquist, så nå skal eg få skikk på det  Skal og laga ein pappmal av kanalen på bilen, for å sjå om det passer med golvet 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #648 på: oktober 25, 2008, 16:19:41 pm » |
|
er det ikke bare ¨presse det sammen?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #649 på: oktober 25, 2008, 17:18:49 pm » |
|
presse det saman!? tynnplater bør helst ikkje tukles med i det heile tatt.. for då bøyer det seg... og passer ikkje... men eg finner ut av Det!
|
|
« Siste redigering: oktober 25, 2008, 18:53:25 pm av Tistlo »
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem
    
Innlegg: 1597
Bosted:
|
 |
« Svar #650 på: oktober 25, 2008, 17:58:12 pm » |
|
Og då fekk eg hjelp(telefon) av Lars Rosenquist, så nå skal eg få skikk på det  Skal og laga ein pappmal av kanalen på bilen, for å sjå om det passer med golvet  lars er god å ha 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #651 på: oktober 25, 2008, 18:02:22 pm » |
|
presse det saman!? tynnplater bør helst ikkje tukles med i det heile tatt.. for då bøyer det seg... og passer ikkje... men eg finner ut av
Tenkte bare siden det er jo ikke store gleppa det er snakk om...
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #652 på: oktober 25, 2008, 18:58:10 pm » |
|
Er litt vanskeleg å presse det likevel... men lars sa att eg berre skulle klyppe av den golvbeten som krysser holet! Så då gjer eg det heller sånn :=) Og malen er ferdigprodusert! Resultatet viser att golvet skal ørlitegrann bakover på høgre sida! Ellers så er alle skrueholene påplass og går fint gjennom golvholene ! Eg har jo ein ekstra tryggheit, sidan eg skal skifte kanalene.. for då har eg jo muligheit til å finjustere nokon millimeter  Vert vist ingen sveising i kveld, men eg skal gjere klart golvene, sånn att det berre er å sveise i morgo  MvH Tistlo
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #653 på: oktober 25, 2008, 19:05:56 pm » |
|
VW har vært flinke til å ha riktig c/c avstand på hullene, husker ikke helt nå men det er et rundt tall 25 cm. Det hullet du har i den grå utriggeren er riktig, så da kan du bare måle fra center av den og frem til neste hull i repro biten, juster til det stemmer. Bakre del av bunnplaten er vel også parallell med tunnelen, så det kan du også sjekke. Generelt kan man si at slike deler må justeres etter hullene, og ikke etter hvordan de "passer" mot resten, kan godt være at du må kutte ned den røde biten og skjøte andre plasser for å få hullene på rett plass. Spørs hvor nøye man er, alt "passer" om man bare "moler" det sammen...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #654 på: oktober 25, 2008, 19:22:14 pm » |
|
Det er vel 20cm mellom holene heilt fram til seteskinnene, då er det 19,8, 16,0 osv.. Men kva meiner du med att: Bakre del av bunnplaten er vel også parallell med tunnelen, så det kan du også sjekke.  Er det golvplata du meiner med bunnplata? Men eg skal nok få det til å passe! Nå som eg har ein papp-kanal, så ser eg jo lett kor skruene går igjennom  Som lars sa, så er golvplatene laga for å passe mangen forskjellege årganger, så litt tilpassing må påregnast! Men nå slepper eg ivertfall å dette igjennom syltynt golv.. :=)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #655 på: oktober 25, 2008, 22:55:36 pm » |
|
Driver forsatt på med tilpassing... Men fy feite for eit vær!! Halvferdige garasjeporter fører til att det vert ganske friskt å jobbe... sveising ikveld ville vert ganske umulig! Håper det letter i morgo! 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #656 på: oktober 26, 2008, 01:00:05 am » |
|
Liten kvelds uppdate; Det tok (som vanleg) lenger tid enn eg hadde håpt, å få tilpassa golvet.. Og det viser seg att eg ikkje kjem til å få den til å ligge perfekt i det heile tatt... så derfor så berre trykker eg plata ned mens eg sveiser! I Morgo skal eg opp tidleg sånn att eg får noko ut av dagen! Dei seie på meteor-logisk-institutt att Ulrik skal gje seg med stormen sin, i løpet av natte, men eg har pakka in det mesta i garasjen, så eg håper alt står/ligg på rett plass i morgo 'og!     Men nå er det snart kveld! !!!: Hugs å skru klokka tilbake ein time klokko 3 i natt 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
TAH54
Seniormedlem
   
Innlegg: 485
Bosted: Hernes i Elverum
vw 1954 The evil that men do ! 95178117
|
 |
« Svar #657 på: oktober 26, 2008, 11:40:13 am » |
|
Keep up the good work ! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #658 på: oktober 26, 2008, 12:29:12 pm » |
|
Stormen har roa seg, og det er tilnerma vindstille! Så nå skal eg gå i gang med følgande: -Slipe leppa langs tunnelen heilt rein -Lakka med sveisegrunning -Slipa reint der utriggeren skal sveisast -På med sveisegrunning der og! -Sveisa fast utriggeren. -Pussa av maling på kanten av golvet -Ha på sveisegrunning på kanten av golvet! -Laga hol i golvplata -Sveisa -Slipa Sånn det er dagens plan! Går ting etter planen så får eg tid til å begynne på den andre sida og! Dagens spørsmål: Kor stort mellomrom er det mellom sveiseholene på golvplata? MvH Tistlo 
|
|
« Siste redigering: oktober 26, 2008, 14:47:09 pm av Tistlo »
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #659 på: oktober 26, 2008, 13:55:33 pm » |
|
Vi har en båt stående ute, som vi ble litt redde for i natt når denne ulrik herja som verst, så nå er jeg akkurat som deg glad for at det nå er vindstille... Planene dine ser strålende ut Dette blir BRA!
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
|