Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #720 på: oktober 28, 2008, 17:41:53 pm » |
|
utriggarane meinar du?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #721 på: oktober 28, 2008, 19:44:20 pm » |
|
Får håpe at "utriggerne" havnet akkurat der de skulle, nå som du har helsveist gulvet. Var det ikke "utriggerene" du brukte som referanse når du målte opp at gulvet passet?
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #722 på: oktober 28, 2008, 20:09:14 pm » |
|
ang stolene så har jeg vært borti å måtte skjære av litt på den biten i gulvramma som hindrer stolen i å bli skjøvet på plass.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #723 på: oktober 28, 2008, 21:08:08 pm » |
|
Får håpe at "utriggerne" havnet akkurat der de skulle, nå som du har helsveist gulvet. Var det ikke "utriggerene" du brukte som referanse når du målte opp at gulvet passet?
Ja dei skal vera nøyaktig på rett plass, fordi eg hadde merka av der dei gamle stod på tunellen  Men kva meiner du med att eg brukte dei som referanse når eg målte om golvet passa?  ?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #724 på: oktober 28, 2008, 21:08:51 pm » |
|
ang stolene så har jeg vært borti å måtte skjære av litt på den biten i gulvramma som hindrer stolen i å bli skjøvet på plass.
Takk Ola, då sliper eg berre vekk ein liten bete, så satser eg på att det går bra 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #725 på: oktober 28, 2008, 21:23:22 pm » |
|
Det at de sitter på samme sted på tunellen betyr ikke at de stemmer ute på enden, ting kan vri seg når det sveises og det er ingen garanti for at de du satte på var identiske med de som var der.
Det jeg mener med referanse er at når du satte i det mye gulvet målte du (antar jeg) at karosserifestene havner på rett sted, sånn at når du løfter på karosseriet stemmer alt. For å få til dette bør man ha et fast punkt som garantert ikke har flyttet seg i forhold til hvor karosseriet skal sitte. Du har byttet utriggere, gulv og rammehode på begge sider i en smell, da er det ikke så mange faste punkter igjen?
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #726 på: oktober 28, 2008, 21:40:50 pm » |
|
Eg laga, som nevnt før, ein pappmal av varmekanalen, og alle holene stemte overeins! Men eg har ikkje målt noko på utriggeren, ettersom eg var nokså sikker på att den stod på samme plass, med hensyn til att eg hadde merke ved tunellen, og i andre enden kjem den ingen veg.. med mindre, som du seier, att dei har flytta på seg når den vart varma opp av sveisinga  Men kanskje det er på tide å bruke målbandet meir aktivt! Har endå ikkje sveist på utriggeren på sjåførsida, så nå skal eg måle på karosseriet fyrst, så er eg sikker 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #727 på: oktober 28, 2008, 21:51:44 pm » |
|
Greit nok at du har en mal av varmekanalen som stemmer, men står varmekanalen riktig iforhold til resten av bilen? For å finne ut det må du ha referansepunkter.... Tror målebåndet må frem ja, ganske drastisk å bytte mesteparten av chassiet uten å måle....
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #728 på: oktober 28, 2008, 21:55:14 pm » |
|
pappmalen har ivertfall 1 referansepunkt og det er fremme på napoleonshatten der ved dei to karr. skruene... men har ikkje bak, så det hjelper vel ikkje..
Men kanalane skal jo skiftest og, så det må vel vera noko tilpassingsmuligheiter !?!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #729 på: oktober 29, 2008, 11:06:54 am » |
|
Hvis det viser seg at chassiet ikke er 100% må du ihvertfall ikke begynne å tilpasse kanalene til det, da må chassiet rettes så det blir 100%. Tror du nå bør punkte sammen chassiet og prøve det mot karosseriet, jeg regner med at krosseriet er urørt, så alle mål stemmer der. Stemmer chassiet og karosseriet, først da kan du begynne med kanalene. Du har kappet vekk vel mye på en gang så nå er det bare karosseriet ditt som kan fortelle deg om chassiet er riktig...
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #730 på: oktober 29, 2008, 13:51:24 pm » |
|
Ja men då gjer eg det :=)
punkter fast golvet, og prøver md karosseriet!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
    
Innlegg: 796
Bosted: Skien
Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....
|
 |
« Svar #731 på: oktober 29, 2008, 14:06:07 pm » |
|
............. ting kan vri seg når det sveises............ Her har det nok ikke vridd seg. Ser du ikke av bildene at han bruker en blanding av akvariumssand og epoxylim for å feste gulvet?? Da blir det vel ikke noe varmgang  TISTO!!!!!! Du må slutte med dette før hele bunnplata blir "ødelagt". Let heller etter noe annet du kan sveise på sånn at du får litt trening.
|
|
|
Loggført
|
B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #732 på: oktober 29, 2008, 14:42:20 pm » |
|
Ja det er mange måter å lære "bilfaget" på men de to vanligste variantene er: A: Lære av egne feil B: Lære av andres feil Selv foretrekker foretrekker jeg metode B, men man kommer sjeldent helt unna metode A. Jeg har stor respekt for pågangsmotet til Tistlo, men jeg konstanterer at han er en "Die hard" tlhenger av metode A. Man lærer jo av det men det er dyrt og tidkrevende..... Og ikke alltid at resultatet blir som forventet.....
Det er så mange som har prøvd og fortelle han at ett par timer med sveising på noen platebiter ville hjulpet betraktlig på resultatet, men han sverger til å lage veien mens han går, det kan bli en lang vei, og man kommer ikke alltid frem...
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #733 på: oktober 29, 2008, 16:18:12 pm » |
|
har eg nevt kor mangen timar eg har brukt på å sveisa på nokon metallBetar? Vist det skal vere til hjelp så kan eg sikkert få fatteren til å sveise andre sida, men fyrst skal eg prøva med karosseriet!
|
|
« Siste redigering: oktober 29, 2008, 18:16:15 pm av Tistlo »
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
vwrc
Seniormedlem
   
Innlegg: 301
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #734 på: oktober 29, 2008, 16:40:09 pm » |
|
Hei Syns folk skal tenke på at Tistlo er veeeeldig ung ennå . Er enig at det er viktig o høre på andre her inne , men han får jo mye forskjellige meninger oxo . Beste måten o lære på er vel o finne ut av ting på sin egen måte ,,,,,,,med innspill fra andre selvfølgelig . Syns det er tøft gjort av han og legge ut nærbilder av sveisen hans før han sliper den . Greit nok at den ikke ser 100 prosent ut , men jeg er helt sikker på at det er godt nok hold i den . Slip den ned , grunne o så ha på karosseri kitt så blir det gør bra . Et bra poeng tony har er o kontroll måle Tistlo , mål alt på kryss o tvers , så du er sikker på at det blir riktig . Ang stolfestet ditt kan du vel sepå det gamle festet som satt på den gamle gulvplata ,,,,,,,om du har den ennå da  Good løkk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwrc
Seniormedlem
   
Innlegg: 301
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #735 på: oktober 29, 2008, 16:42:10 pm » |
|
hmm,,,,ble no rart her,,,dobbelpost ,, 
|
|
« Siste redigering: oktober 29, 2008, 18:53:29 pm av vwrc »
|
Loggført
|
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #736 på: oktober 29, 2008, 18:19:22 pm » |
|
Enig i at Tistlo er ung, og at han kommer til og lære, og ting blir bedre ettehvert. Men hvis bilen etter restaurering lager 3 spor i snøen, da er det en mager trøst og si: Pytt pytt, jeg var jo bare 15 år..... Dette er jo en bil som skal brukes på veien, og da er det jo greit at ihvertfall understellet er rett. At lakk og slikt kansje ikke er 100% det betyr ingenting.
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #737 på: oktober 29, 2008, 18:22:46 pm » |
|
Sveisen ser nok ikkje heilt bra ut nei.. men eg trur mykje av dei er pga av att golvplatene brant hol heila tida, så eg måtte til å lappe osv... Ellers så viser det vel kanskje nokon plassar på bildene att eg følger eit slags C mønster og då vert det veldig fint (heilt til golvet brenner hol) Men eg skal gjera som Tony saier, og prøvemontera karosseriet! Er vel på høg tid att eg gjer det uansett... Men det krever ein heil del rydding og omøblering i garasjen  Og att eg ikkje har tenkt på det vwrc seier, det lurar eg voldsomt på... kvifor ikkje sjekke på dei gamle festene...!  Så om ting fortsatt er i lodd, vil vise seg (sikkert til helga)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #738 på: oktober 29, 2008, 19:14:02 pm » |
|
enig med vwrc her, det er utrolig tøft gjort å legge ut nærbilder av en sveis her... For de som har fulgt med på mitt prosjekt, ser man jo at det er ytterst sjelden at jeg har gjort det. Og med god grunn...
Stå på Tistlo!
men hør på gode råd også!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #739 på: oktober 29, 2008, 19:49:24 pm » |
|
Eg må jo ha bilder av sveisen, ellers veit eg ikkje kor bra eller dårleg den er 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
ovejohan
Supermedlem
    
Innlegg: 557
Bosted: breim
|
 |
« Svar #740 på: oktober 29, 2008, 20:40:04 pm » |
|
Synes du har en god "stå på vilje" eg Tisilo. Men det e som andre seie. Greit å høre på andre noen ganger. Enkelte ganger har man ikke lyst til det, men da er det bare å ta seg selv i det og gjøre det allikevell.
|
|
|
Loggført
|
1961 T-1 boble (Edna) 1969 T-1 boble (Turid) (oppussing pågår) 2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #741 på: oktober 29, 2008, 21:19:51 pm » |
|
og det ska eg gjera 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #742 på: november 01, 2008, 15:19:19 pm » |
|
Då skjer da litt igjen... Bilen(karosseriet) er nå gravd fram, og så snart eg får flytta motoren, så begynner ting å skje! Karosseriet skal lyftast opp med talje, også skal eg få plassert bunnplata under karosseriet, deretter senke det ned... Så er det berre å kryssa alle fingrane som er, for att alt passer  Bilder kjem seinare!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #743 på: november 01, 2008, 23:59:37 pm » |
|
DÅ er det gjort noko!! Etter nøye planlegging, rydding og tenking, gjekk operasjonen knirkefritt! Og bunnplata vart once again reunited with karosseriet  Resultatet var veldig bra, med tanke på att det var augnamål! Det einaste som var feil var att golvplata skulle vert 2mm lenger bak, men holene går fint an å frese litt i. Utriggeren som vart sveist på med magefølelse og augnamål, passer som fot på pedal! Ja også var det den andre utriggeren på førarsida.. den var skjeiv pga dårleg tilpassing av meg, men eg skal hamre kroken bortover litt så ordner det seg! For utriggeren er jo ikkje sveist der endå! Med andre ord: Ingen skade skjedd! Og for dei som frykta 3 hjulspor, Forstillingen vart prøvemontert, og den var 100% i vater med bunnplata og karosseriet  (masse) Bilder: The Sixtynine just got airborne! Ready for impact! Hmm.. ka e da fø ain tulling? CONTACT!! Nesten bra! Perfekt! Skal benkast... Ser bra ut! Ps: Plata med hol og gjenger er heilt laus pga kanalen er bås Bra her 'og! Godt nok for meg! Oversiktsbilde... Ja, så det neste som skjer nå er å få benka kroken på venstre utrigger, deretter skal ting målast opp, sånn att eg kan sveisa fast venstre golv, og vera 100% sikker på att det passer når det er sveist på! Vist ikkje så ligger dremelen klar  MvH Tistlo 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
52split
Seniormedlem
   
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND
Strandbil
|
 |
« Svar #744 på: november 02, 2008, 00:08:19 am » |
|
kan du ikke punkte fast det andre gulvet nå som du kan tilpasse det?
|
|
|
Loggført
|
T1 1966
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #745 på: november 02, 2008, 00:09:26 am » |
|
Ja koffø ikkje..  EDIT: Kom jo på att: Golvet ikkje er skikkeleg tilpassa endå, altså det er skjeivt osv og må hamrast på +++ Og det er ikkje lika enkelt når det står i/på bilen... Men for all del, eg kan jo berre heisa bilen opp, ta ut bunnplata tilpasse golvet ferdig, inn att med bunnplata og ned med bilen, så benker eg alt opp og punkter, deretter opp med bilen, ut med bunnen og sveisinga er igang!
|
|
« Siste redigering: november 02, 2008, 00:12:09 am av Tistlo »
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #746 på: november 02, 2008, 00:10:38 am » |
|
Se der, ja! Sånn skal det se ut  - er det bare å begynne på kanalene, samme prosess gjelder. Bolt dem fast i bunnen og punkte dem på så du får kontrollmålt at alt stemmer. Greit å slippe å kalle inn kavaleriet hver gang du må sjekke - det blir garantert ikke siste gang den må heises.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #747 på: november 02, 2008, 00:13:26 am » |
|
Satser på å verta heilt ferdig med golvet, før kanalene begynner.. men det nermer seg det 'og 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #748 på: november 02, 2008, 02:08:37 am » |
|
Tistlos bilbyggeri og lakk
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #749 på: november 02, 2008, 02:13:20 am » |
|
Dett så jo veldig bra ut!! Dette hjelper nok ekstra på motivasjonen 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
|