Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #750 på: november 02, 2008, 14:45:26 pm » |
|
ja og no er venstre utrigger benka og hulla passer perfekt! Nå har eg merka opp kor den ligger, så det neste som skjer er att bunnplata skal ut/vekk igjen, også skal eg sveise på utriggeren! Så begynner tilpassinga av golvet 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #751 på: november 02, 2008, 19:25:04 pm » |
|
Ja og då går det frammover igjen  Utriggeren er sveist på, og resultatet var bra! Golvet vart tilpassa (ikkje heilt ferdig endå) Også vart bunnplata satt under karosseriet igjen.. med golvet på venstre sida... resultatet var ikkje heilt som forventa  Ut ifrå holene på kanalen så skal golvet langt bak, men det går ikkje lenger bak nå! Vist eg sliper vekk meir i bakkant detter den av leppa framme ved napoleonshatten.......... så what do i do  Eg kan jo: A - Drite i det, og sveise på, for so å frese ut holet på bunnplata. Bivirkning: Det er jo to sånne pigger som stikker opp rundt holene på golvet, dei skal jo i sine respektive huler/hakk i kanalen, vist eg skal gjere A så vil ikkje dei piggene treffe hulene/hakkene og må derfor hamrast flate for å ikkje skape glippe. B: Finne på noko smart  Her var litt bilder og, ja...: Utriggeren er ferdig sveist og slipt Tilpassing av golvet goes on... Ikkje verst! Dette ligner meir og meir på ein bil! Hmmm.... IKKJE godt nok!!! mvh Tistlo ;=)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #752 på: november 02, 2008, 19:34:19 pm » |
|
Kan hende det er sånn ved alle hulla,karrosen kan sikkert justeres.
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #753 på: november 02, 2008, 19:40:23 pm » |
|
Merkelig at de ikke klarer å få alt til å stemme 100% på sånne reproplater. Hvis det er riktig på resten av hullene er det enten der eller i kanalene problemet ligger. Går fint å frese ut hullet her, men gjør det nå ikke før du har fått dobbel- og trippelsjekket alle hull.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #754 på: november 02, 2008, 20:03:00 pm » |
|
syns jeg ser den del rust på karossen å jeg!?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #755 på: november 02, 2008, 21:15:21 pm » |
|
Det ER sånn ved alle hulla på golvet. Alle skulle vore lenger bak for å stemme med karosseriet/kanalen, men avstanden mellom kvart hol er jo rett, men det er att golvet ikkje passer rett på leppa langs tunell, utrigger og napoleonshatten.
Men eg tar sjangsen på å trykke golvet så langt bak som mulig, så sveise, så frese ut holene.
Vil dei piggene ha MYKJE å sei for plassering og montering av karosseriet? Er det sånn att karosseriet ikkje vil komme skikkeleg nedpå, og att det ikkje vert tett?
Dei utgjer vel eitpar millimeter i høgden...
Rikard: Det kan nok stemme godt att det er rust på karosseriet, ja ;-)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #756 på: november 02, 2008, 23:14:25 pm » |
|
Et par spørsmål: Du er sikker på at ikke det er byttet kanaler engang før? Og bilen er ellers rett og hel i bunnen? Kryssmålt fra høyre til venstre?
I så fall er det nok igjen en grunn til å si noen sannhetens ord til de som stanser ut disse bunnplatene... Hvorfor skal det være så vanskelig å få dette riktig? Er vel stansemaskiner som har vært uendret i titalls år, kanskje - så en hundredels millimeter pr. uke blir fort litt mer over tid? Etter min mening, når du er helt sikker - sørg for at du har skikkelig anlegg mot rammen så får du heller frese opp hullene. Du skal uansett ha på ny gummipakning, så ikke tenk på det. Det viktige er at samtlige bolter mellom karosseri og ramme stemmer. Et annet alternativ er å bolte på plass platen med senter i hullene så det blir 100% korrekt, deretter sveise på en liten "leppe" på den ene enden (fremme eller bak?) der det er avvik, og så trimme denne ned så det blir riktig lenge. Tror ikke du skal bekymre deg for "piggene".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #757 på: november 02, 2008, 23:47:59 pm » |
|
Kanalene har ALDRI vert skifta. Kryssmål har eg ikkje fått tatt endå, men alle hol stemmer jo bortsett frå golvet... Så det skal ikkje vera noko skjeivheiter ute å går.. Men då får eg vel berre gjera da besta ut av det.. 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #758 på: november 03, 2008, 11:33:55 am » |
|
Velkommen til bilrestaureriingens verden Tistlo. Det at reprodeler ikke passer mer enn "sånn passe" det er mer regelen enn unntaket, man må kappe litt her og legge til litt der. Det er nå det er viktig å ha de riktige målene, og vite hva som må tilpasses mot hva....
|
|
« Siste redigering: november 03, 2008, 21:09:32 pm av Tony China »
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #759 på: november 03, 2008, 17:11:28 pm » |
|
Men det som er så sørgeleg er jo att dette skal vera markedets beste reproplater...
Eg får gjera da besta ut av det ivertfall....
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #760 på: november 03, 2008, 17:45:34 pm » |
|
Et stalltips om du vil ha, siden platen er for kort fremme (forsto jeg deg rett?) ville jeg: 1) montert platen korrekt i hullene på kanalen og 2 målt ut differansen 3) buttsveist på en "strimmel" med plate som utgjør differansen. Sett punkter med god avstand, og kjøl godt ned, ta pauser til du har fått punkter hele veien (så det ikke slår seg.) Du har jo laget deg "intergrips", ikke sant? Slip så ned til du får en jevn fin plate som er litt lenger enn i dag, og vips har du kompensert for slurvet på fabrikken...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #761 på: november 03, 2008, 18:21:27 pm » |
|
Ja det var noko sånt eg tenkte på! Men i kveld vert det ikkje tid til noko  Skal øva på ein matteprøve om likningar og diversa faenskap og om ti minutter reiser eg på informøte om forerkort klasse B  Eg held fortsatt på planen om å kjøra impulsen til scc 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #762 på: november 03, 2008, 18:27:00 pm » |
|
Men du kan vell ikke ta førerkortet enda?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #763 på: november 03, 2008, 18:31:47 pm » |
|
Kan lererkjøre når eg er 16 i februar 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #764 på: november 03, 2008, 19:43:38 pm » |
|
det vet jeg, på østlandet kalles det trafikalt grunnkurs;)
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #765 på: november 03, 2008, 23:27:26 pm » |
|
Nei trafikalt grunnkurs kan du ta når du er fylt 15! Når det er tatt må du vente til du er 16 og då kan du begynne enten å kjøre og/eller på kjøreskule med kjøretimer. vegvesenet anbefalte att du var ferdig med all kjøreskule når du var 16,5år sånn att du får veldig god tid til du er 18 på å kjøre,kjøre,kjøre og kjøre aka mengdetrening. Totalt bør du tilbakeleggja 10 000 km før du er 18!!!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
ovejohan
Supermedlem
    
Innlegg: 557
Bosted: breim
|
 |
« Svar #766 på: november 04, 2008, 01:45:18 am » |
|
har aldri hørt om at man kan ta kjøretimer før man er 17.5, men kanskje det er kommet nye regler her også. Er jo alltid endring i regelverket. haha
|
|
|
Loggført
|
1961 T-1 boble (Edna) 1969 T-1 boble (Turid) (oppussing pågår) 2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #767 på: november 04, 2008, 12:44:54 pm » |
|
Utslitt stanserverktøy?? Repro biter er IKKE laget av VW, så dette er mer unøyaktige stanser laget av andre... Typisk ville man hatt en stanse til å smelle ut selve formen på platebiten og en annen som trykker ut selve hullene. Og da er det som avgjør hvor hullene kommer hvor flink arbeideren er til å posisjonere platebiten i neste stanse.. Derfor må man justere etter hullene og ikke etter den fysiske passformen
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #768 på: november 04, 2008, 15:02:50 pm » |
|
Trodde det enten var eks. VW-stansemaskiner som var kjøpt opp av de som produserer dette nå, eller at det var samme underleverandører som leverer til ettermarkedet som før til VW do Brasil eller Mexico. Men jeg tar jo feil rett som det er, så jeg skal ikke satse penger på det! Høres jo logisk ut det du sier, spørsmålet om rekkefølge av operasjonene i denne prosessen aner jeg ikke svaret på.  Utslitt stanseverktøyoperatør, da! Sikkert både underbetalt og overarbeidet - og på akkord! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #769 på: november 04, 2008, 15:22:14 pm » |
|
Slingring i valsen er det over alt... og ikke bare i USA. Woffe i Sverige laget seg stanseverktøy for å lage cab luker av vanlige lokk. Det gikk så det suste helt til at han kontrollmålte med fem seks luker han hadde fått lånt, alle var forskjellig plassert... Etter å ha snakket med folk som jobbet på karmann fabrikken fikk man svaret... det varierte med øyemålet til gubben som holdt luka i pressa!!! Er ikke håndlaget litt ekstra fint da?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #770 på: november 04, 2008, 15:29:14 pm » |
|
Øyemål holder jo i massevis så lenge det er riktig! Dette beviser bare det enkle faktum at du er nødt til å påregne tid og innsats til tilpasning, det hører til unntakene at en "bare kan sveise rett på plass". Ta godt i og gange med to er en grei tommelfingerregel på alt som har med bil å gjøre...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #771 på: november 04, 2008, 16:28:53 pm » |
|
Det er då delebiler kjem inn i bildet! Men enkelte ting bør ikkje vera brukt, og det er kanaler... Er jo snart på tide med dei, så då spør eg eit spørsmål til ALLE dei som har skifta kanaler på bobla si: Kva kanal er best? Er det wolfsburg west sine? 69har jo ein eigen kanal som varar eit stykke utover årene... http://wolfsburgwest.com/wolfsburg_new/body_sheet_metal/bug_sheet_metal/side_member.cfm
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #772 på: november 04, 2008, 16:30:41 pm » |
|
har aldri hørt om at man kan ta kjøretimer før man er 17.5, men kanskje det er kommet nye regler her også. Er jo alltid endring i regelverket. haha
Reglene vart endra 01.01.05 og då kan timene begynne den dagen du fyller 16, og det akter eg å gjøre! Når du er 16,5 skal/bør du vera ferdig, og det vil sei rundt scc-tider, så kanskje det passer bra med ein liten svipptur på 100mil x2 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #773 på: november 04, 2008, 17:18:07 pm » |
|
Nei trafikalt grunnkurs kan du ta når du er fylt 15! Når det er tatt må du vente til du er 16 og då kan du begynne enten å kjøre og/eller på kjøreskule med kjøretimer. vegvesenet anbefalte att du var ferdig med all kjøreskule når du var 16,5år sånn att du får veldig god tid til du er 18 på å kjøre,kjøre,kjøre og kjøre aka mengdetrening. Totalt bør du tilbakeleggja 10 000 km før du er 18!!!
Dette var nytt, har bare hørt at man kan ta traffikalt grunnkurs når man er 16 og ta kjøretimer fra man er 16... 10.000 km er det en stund siden jeg passerte.... nærmer seg vell heller 60.000
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #774 på: november 04, 2008, 17:19:14 pm » |
|
Håpar det var ein spøk med 60.000 km, gitt.. Eg køyrer ein del, men brukar jamnt over 2 år på 60.000 km..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #775 på: november 04, 2008, 17:55:33 pm » |
|
60 000 er litt mykje ja... men det skal vel vera like aldersgrenser over heila landet! Så du kan ta grunnkurset når du er 15 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Even Kirknes
Supermedlem
    
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord
|
 |
« Svar #776 på: november 04, 2008, 20:39:38 pm » |
|
Håpar det var ein spøk med 60.000 km, gitt.. Eg køyrer ein del, men brukar jamnt over 2 år på 60.000 km..
For meg så er det ett snaut halvår på å passere 60.000km.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Even Kirknes
Supermedlem
    
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord
|
 |
« Svar #777 på: november 04, 2008, 20:45:03 pm » |
|
Kan i grunn ikke si annet enn at du har en iponerene ståpå vilje med prosjektene dine Tistlo. Med tanke på din unge alder syns jeg du klarer å få til mye, med både kjøp av deler, arbeidsinnsats i garasje, skolegang og nettbruket. Når har du egentlig tid til å sove da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #778 på: november 04, 2008, 21:00:36 pm » |
|
Håpar det var ein spøk med 60.000 km, gitt.. Eg køyrer ein del, men brukar jamnt over 2 år på 60.000 km..
For meg så er det ett snaut halvår på å passere 60.000km. Joa, men du øvelseskøyrer ikkje med lastebilen din..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #779 på: november 04, 2008, 21:02:07 pm » |
|
Er vel ikkje så vanskeleg å kjøre langt for deg Even, som driver med transport  Og eg kan love deg ein ting: Eg er ikkje go å få opp om morgonen...
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|