mai 06, 2025, 19:06:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Div trøbbel VW 1200  (Lest 2224 ganger)
LarsNordlund
Juniormedlem
**

Vis profil

« på: desember 30, 2008, 00:23:37 am »

Okei... føler jeg rusher på med mange emner her nå.. men disse emnene angår min egen boble  Øyerulling (Jeans-bobla)

Den har en liten eksoslekkasje. Mannen jeg kjøpte den av sa dette var rundt varmepottene, og av den grunn lukter det faktisk litt eksos inne i kupeen under litt hard kjøring, til tross for at alle dyser unntatt frontrutedefrosteren var stengt .... kjedelige greier Trist det lukter ganske heftig, og en halvtime på veien var nok til litt lett hodepine.... ! noen som har hatt dette problemet, og veit hvor jeg skal begynne å lete? varmepottene ser hele ut, litt rustne utvendig kanskje...

Så lyser bremselampa under kjøring iblant. Sakte men sikkert, etter noen ganger bremsepedalbruk, blir lampa svakere og svakere, før den forsvinner til slutt. Neste gang bilen stoppes, og startes, tennes denne igjen... Trykkfall, lite bremsevæske, kan det være greia? Er min første luftavkjølte volkswagen, dette.. er ikke helt sikker på teknisk her enda (men det kommer vel  Rekker tunge) Kjentes ut som den bremset fint. Jeg veit bremseslangene + bremserør er byttet på den nylig.

Og så er det bensinmåleren på speedometeret. Hopper opp til full-streken ved hver oppstart (uavhengig av bensinmengde på tanken), og synker til tom igjen, hvor den forblir til neste oppstart, hvor dette da gjentas. Kjedelig problem, kan dette bare være en dårlig forbindelse? bilen har stått lenge..

Verdsetter hjelp herfra, altså, dette er et ålreit forum!!

Lars

Loggført
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #1 på: desember 30, 2008, 00:55:28 am »

Eksos i bilen er skummelt! Er vel den usynlege karbonmonoksid, får du det i deg skjer det som du seier; du vert sløv... heilt til du slokner for godt.. Trist

Vist det er lekkasje ved varmepottene, så ville eg enkelt og greitt skifta dei! Trur ikkje det kan vera nokon andre plassar, som forårsaker eksos i bilen..

Bremselampe har eg aldri hørt om?? det er vel ikkje eit av lysa på speedometeret? det raude til venstre f.eks.?

Når det gjelder bensinmålaren, så kan det vera att flottøren er dau! Eller dårlege kontaktar.. prøv å puss kontaktane til ledningen!

Tistlo
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Vw1302s
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #2 på: desember 30, 2008, 01:12:20 am »

Når det gjelder eksosen så er det vel bare varmepottene som kan føre  eksos inn i kupèen. Om du ikke ser at det er hull i varmepotta, så kan det være hull i eksosrøret som går igjennom varmepotta, og det som er inne varmepotta blir ført inn i kupèen. Derav eksos lukt/gass inne i bilen. Dette er ikke bra, så de burde du skifte!

Ang de andre sakene, så er jo dårlig kontakt et sted å begynne.
Loggført
H-MEK
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: desember 30, 2008, 10:29:15 am »

Og så er det bensinmåleren på speedometeret. Hopper opp til full-streken ved hver oppstart (uavhengig av bensinmengde på tanken), og synker til tom igjen, hvor den forblir til neste oppstart, hvor dette da gjentas. Kjedelig problem, kan dette bare være en dårlig forbindelse? bilen har stått lenge..

Verdsetter hjelp herfra, altså, dette er et ålreit forum!!
Lars

Ta av ledningen som sitter på tankarmaturen. Hvis nåla går til tom da, så er det noe feil med flottørmekanismen. Hvis ingenting skjer, så er det en liten boks bak på speedometer som kan være feilen.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
JTWE
Supermedlem

Vis profil

« Svar #4 på: desember 30, 2008, 15:56:04 pm »

1) Eksos: det kan være hull i selve eksospotta eller i varmepottene. Her er det bare å lete etter utvendige lekkasjer (legge seg ned og høre/føle hvor det kommer eksos ut), eller det kan være innvendig i eksospotta. Denne består nemlig av et eksosrør som er kledt med plate, og luften går over eksosrøret og tar opp varme før den går videre inn i kupeen. Den ytre delen du ser er der friksluften går, eksosen er inni denne boksen.

2) Bensin: strømfeil. Sjekk Haynes, der er det en god forklaring, samt H-mek sin

3) Bremser: høres ut som du har en strømfeil. Varselampa skal varsle om feil i bremseanlegget, og måler spenningsforskjell på de to kretsene hvis jeg ikke husker feil. Altså har du 3-poler på bremselysbryterene dine, og lampa skal lyse når det er trykkforskjel på disse = 1 krets er defekt. Men mest sannsynlig har du kun feil med jording etc hvis bilen bremser perfekt.

Loggført
LarsNordlund
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #5 på: desember 30, 2008, 16:01:54 pm »

Okei,først må jeg få si at dette forumet er mye mer ålreit, og jeg får mye flere, og lengre svar her enn jeg gjør på toyota-forumet (har en gammel japse også...) ! Tusen takk!

Da tenker jeg at jeg tar og bytter både potter og rørene som går gjennom. Kan aldri være for sikker med dette, tror jeg.. :S

Bremselampa: Den som lyser når jeg drar på håndbrekket. Tentes etter litt kjøring, og ble sakte men sikkert svakere, før den forsvant helt. Og ja, bilen virker fin å bremse, så takk for informasjonen Glad

Kan jo bare bytte hele giveren og flottørmekanismen med en gang ,kanskje? Da er en jo garantert at det fungerer Blunker hvor lett dette er å få tak i er vel noe for seg, eller?`: >

mvh Lars

Loggført
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #6 på: desember 30, 2008, 16:12:32 pm »

Eksos: http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=p&ka=133

Bensin: http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=p&ka=75

Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
LarsNordlund
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #7 på: desember 30, 2008, 16:24:33 pm »

takk Osteaktig Osteaktig
Loggført
LarsNordlund
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #8 på: januar 04, 2009, 14:21:34 pm »

morn igjen, folkens Glad

Jeansen min har definitivt noe småplukk som må mikkes med før den blir i god stand, men jeg har funnet ut at det er lekkasje i spylervæsketanken, + at trykkledningen som henter luft fra reservehjulet (som er tomt for luft) begynner å bli dårlig. Derfor har jeg egentlig mest lyst til å bygge om, og kjøpe en original vindusviskerbryter som sitter ved rattet og installere ny spylertank med elektrisk pumpe (alt dette kom originalt til 1303S, gjorde det ikke?) Det virker som hele det originale systemet på Jeansen har sviktet, og reservehjulet var jo punktert i tillegg...

Dette lar seg gjennomføre, sant  Gliser Gliser
Loggført
haz
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: juni 22, 2010, 22:00:45 pm »

bra du ikke skiftet til elektrisk spyleropplegg Lars!  Blunker ellers er det fremdeles et problem med drivstoffmåleren, mistenker flotøren eller dårlig kontakt ja, ledningen til tanken sitter i der den skal begge steder. Dog har jeg ikke opplevd dette med lampen..
Loggført
RuneL
Supermedlem

Vis profil
« Svar #10 på: juni 22, 2010, 22:03:39 pm »

På min er det skrudd inn en sykkelventil i tanken slik at jeg kan pumpe opp trykket med en liten håndpumpe, Dette holder en god stund og hindrer at du sitter med et flatt reservehjul..
Loggført

haz
Supermedlem

Vis profil
« Svar #11 på: juni 22, 2010, 22:10:09 pm »

så lenge systemet er tett så fungerere det og du unngår flatt dekk
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!