HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #30 på: februar 26, 2010, 13:18:18 pm » |
|
Good work!! Så motoren bra ut? Stempel og topper?
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #31 på: februar 26, 2010, 20:35:12 pm » |
|
Takk  Synes blokka så ganske god ut. Var som sagt litt slitasje fra lagrene. Når jeg målte med en "måleplate" var den riktignok helt "tight" ved STD, men får hjelp til linjeborring av Jee allikevel. Har ikke råd til å ta sjansen  Ellers fant jeg ikke noe feil innvendig. Gikk over grundig, så håper ikke noe er usett. Utenpå har jeg litt vansker, for er ikke sikker på om skavankene kun er på grunn av dårlig støp, eller slitasje. Mye ser bra ut, mye ser porøst ut ("firkantsprekker"), men håper kun det er støpen... Finnes på toppen og mot svinghjulet. Er dette ofte slik med disse sliterne? Stempel og sylinder har jeg slått meg til ro til å bytte. Selvfølgelig sure kroner om de er helt gode, men vet ikke om jeg orker å dvele noe mer med det. Tar vare på de orginale (hvis de er det) og får målt de opp en eller annen gang. Men er ingen udmiddelbare skader. Sikkert ikke rent billig å hone opp sylinderne heller!? Toppene har jeg ikke sett noe spesiellt på, utenom under nedplukking. Ser ut til å vært overhalt en eller annen gang, da de har vært sandblåst. Men har i det minste ikke kommet over noen sprekker, så får vi håpe og se. Tenkte jeg skulle give løs på de på søndag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #32 på: mars 22, 2010, 22:24:42 pm » |
|
Da har Jee tatt seg av linjeborringen, utrolig dyktig og hyggelig kar som atpåtil kom med mangen gratistips  Har igjen henget over vaskefatet, så nå tror jeg blokka skal være klar. (ikkeno spennende egentlig) Toppene er heldigvis uten sprekker, men er nok etter boka litt for stor klaring på ventilføringene. Sitter å vurderer om det bør gjøres noe med, men ble litt satt ut da borret i seg selv kostet 1k... Lurte på å høre med Jee, men tror han har nok å pusle med for tiden med den tragiske flommen sin. Hvor dumt er det å "overse" slikt? Søkte litt på forumet, og var lite med innlegg om disse. Et lass av deler er i allefall på vei, forhåpentligvis hos VwVeterandeler i morgen, så kanskje det blir litt fart på sakene. Takk for alle innspill! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #34 på: mars 30, 2010, 19:46:13 pm » |
|
Tusen takk Tistlo!  Da har jeg lest en del. Spesielt tråden din var utrolig bra, Tistlo!: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17524.0.htmlEtter alle rådene å dømme har jeg vel slått meg til ro med at det kan være lurt å vente med disse foreløpig. Heller få tatt dem skikkelig når året er omme. Om ikke annet har jeg i allefall fått "polert opp" og fått på plass lagret og drevene på veiva i dag. Veiva havna i fryseren, og drevene i frityrkokeren. Så smertefritt som det ble hadde jeg aldri drømt om 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #35 på: mai 02, 2010, 19:46:03 pm » |
|
Nei, her går alt for sakte fremover. Jeg som håpet å få en kjøretur på 17. mai - må nok se langt om lenge etter det. Venter forøverig på at rådene skal bli honet opp av MotorTeknikk. Lovet på dagen, har snart tatt to uker... Men noe er da gjort. Fått lakkert mesteparten av kjøleblekket, mangler bare viftehuset. Ser ut til å bli ok. Og så fyrte jeg opp dreimaskinen å dreide meg en girkule i teak for sommeren. Ikke like lett med bilde. Ser fler og fler flotte vogner på veien nå, det biter hardt! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #36 på: mai 02, 2010, 21:06:17 pm » |
|
trivelig å se en K-registrert folkevogn:)
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #37 på: mai 03, 2010, 12:45:32 pm » |
|
Ja, ikke sant 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #38 på: mai 03, 2010, 15:51:50 pm » |
|
Det er her ser jo riktig så bra ut!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #39 på: mai 06, 2010, 22:40:03 pm » |
|
Takk (i like måte), Lasse  Tenkte jeg bare skulle "skryte" litt av MotorTeknikk. Hadde presset inn nye foringer og leverte inn rådene for honing til MotorTeknikk Onsdag for over to uker siden, og ble lovet de ferdig til dagen etter. Slik gikk det nå ikke, og nesten to uker senere leverte de dem inn til OsloSylinderService for å få de ferdig. Uansett, i dag var de klare og når jeg spurte om hvor mye det ville komme på, fikk jeg som svar; "to uker er for lang tid, du skal få dem av meg"  Dette synes jeg var skikkelig realt av dem. Ikke mange i dag som ordner opp på denne måten helt uten oppfordring. De fikk i det minste min respekt. Virkelig verdt de to ukene 
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #40 på: mai 12, 2010, 00:31:26 am » |
|
Got a little problem... Utdrag fra "How to rebuild your volkswagen air-cooled engine" "we must align three points: the drive shaft slot, the line stamped on the distributor housing marking #1's posision and the rotor" "Grasp the assembly(crankshaft) by two connecting rods, and lower it into the left case half" "When the crank is set, check ignition timing. The distributor rotor should be aligned with the mark on the distributor body. At the same time, the timing marks on the crankshaft's timing gear, two punched dots, should be aligned with the case parting line. They should face the bottom of the case, toward the camshaft."Som dere ser på "Bilde 1" peker "the timing dots" mot venstre istede for nedover mot kam'en når veiva er løftet på plass. Først når jeg dreide veiva 90 grader mot klokka ble "the timing dots" vendt nedover (se "Bilde 2") Hvordan skal dette gjøres riktig for å få alt til å stemme? Som alltid, tusen takk for hjelp!  (Beklager dårlige bilder)
|
|
« Siste redigering: mai 12, 2010, 18:58:25 pm av KimSan »
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #41 på: mai 12, 2010, 18:56:54 pm » |
|
Har lest en stund på nettet, og har funnet ut at jeg ikke er alene om å stusse på dette med denne boka  Har tydligvis gjort det mer eller mindre riktig, men er fremdeles én ting som ikke stemmer helt: Etter at rotor er ved 1# posisjon og 1# råde er ved TDC, må jeg rotere veiven 90 grader mot klokken for at "timing marks" skal peke mot kam. Noen sier at den må roteres med klokken, og andre mot klokken. Hva blir riktig? Er den 180 grader feil?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #42 på: mai 12, 2010, 19:44:55 pm » |
|
Klua er vel att når råde/stempel nr 1 er på TDC so skal sporet i fordelardrevet peka ut og vera paralellt med blokka.
Sjå bilde
|
|
« Siste redigering: mai 12, 2010, 19:48:14 pm av Tistlo »
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #43 på: mai 12, 2010, 20:07:51 pm » |
|
Takk for svar! Klua er vel att når råde/stempel nr 1 er på TDC so skal sporet i fordelardrevet peka ut og vera paralellt med blokka.
Sjå bilde
Ja, det gjør den. Så den er nok riktig, men for derretter å montere kam må veiv dreies 90 grader mot klokka. Blir det riktig da, eller blir veiva 180 grader feil i forhold til kam? Beklager forvirrende forklaringer 
|
|
« Siste redigering: mai 12, 2010, 20:14:13 pm av KimSan »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #44 på: mai 12, 2010, 21:26:44 pm » |
|
Forvirrande ja,, har gått litt i badl for meg her no, men veiv og kam går jo berre saman på ein måte. Det du kan justera på er fordelardrevet, og når kam+veiv er montert, so sett du veiva sånn att råde 1 er heilt ute, og då skal sporet i fordelardrevet/akslingen stå sånn som på bildet over, utan so må du vel letta opp veiva litt og vri akslingen.. trur eg 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #45 på: mai 13, 2010, 10:17:08 am » |
|
Veiv og kam kan jo kun passe sammen på en måte, med merkene mot hverandre. Hvordan fordelerdrevet står ikke ikke kritisk, bare fordeleren ikke tar borti deksel/oljetrykksbryter etc.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #46 på: mai 13, 2010, 13:12:54 pm » |
|
Tusen takk for innspill, begge to! Var forresten herlig den hangard-motoren din jeg kom over på youtube, tistlo  Uansett, det var noe som var feil, men klarte ikke sette fingeren på det. Vet ikke når eller hvordan jeg klarte det, men hadde klart å speilvende det hele helt. Når man først har sett på noe, er det vanskelig å se på det på nytt. Rote til noe egentlig så enkelt. Pinlig 
|
|
« Siste redigering: mai 13, 2010, 15:51:02 pm av KimSan »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #47 på: mai 13, 2010, 18:18:40 pm » |
|
Tusen takk for innspill, begge to! Var forresten herlig den hangard-motoren din jeg kom over på youtube, tistlo  Uansett, det var noe som var feil, men klarte ikke sette fingeren på det. Vet ikke når eller hvordan jeg klarte det, men hadde klart å speilvende det hele helt. Når man først har sett på noe, er det vanskelig å se på det på nytt. Rote til noe egentlig så enkelt. Pinlig  Godt du fant ut av det då!  Men kva meiner du med hangard-motoren ?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #48 på: mai 13, 2010, 18:23:05 pm » |
|
Godt du fant ut av det då!  Men kva meiner du med hangard-motoren ? Denne hangard-motoren: "This engine had been standing over 20 years in storage, at the corner of a giant hangar." 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #49 på: mai 13, 2010, 19:05:29 pm » |
|
Oja den der ja! Hangar var kanskje litt overdrevet.. Enorm lagerhall er vel meir rett.
Samme motoren ligg forresten å flyt ut over garasjegolvet no.. under lett overhaling..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #50 på: juni 21, 2010, 10:53:23 am » |
|
Da var endelig eksamen og det som fører med overstått, og tid for å få han på veien. Toppene ble overhalt av "Jee", til en ulovelig hyggelig pris.
Har forøverig ett dilemma. Sovnet litt da jeg skulle banke inn olje pakningen til svinghjulet. Banket den helt inn, men den skal vel fukte med kanten av blokken? Kan den være slik, eller må jeg fjerne den og kjøpe ny?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #51 på: juni 21, 2010, 12:29:41 pm » |
|
Har forøverig ett dilemma. Sovnet litt da jeg skulle banke inn olje pakningen til svinghjulet. Banket den helt inn, men den skal vel fukte med kanten av blokken? Kan den være slik, eller må jeg fjerne den og kjøpe ny?
Kjør på. Så lenge den ikke er skjevt montert eller treffer shimsene skal det gå bra. Anlegsflaten på svinghjul gir rom for slingringsmonn. På enkelte dobbelt leppe simringer må den så langt inn for ikke å bli brendt mot radien på svinghjulet. Snart oppstart nå 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #52 på: juni 25, 2010, 11:27:03 am » |
|
Godt å høre!  Motoren er mer eller mindre ferdig, så får vi se til søndag hvor lenge den går. Men ett spm: Jeg får ikke "akselelarasjonspumperøret" i forgasseren til å sitte skikkelig. Skal den være løs? Hadde vært ergelig om den tok seg en tur på søndag... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #53 på: juni 27, 2010, 01:07:14 am » |
|
Det skal ikkje sitta laust, men du skal trykka da nedi holet og då skal det sitta passlig fast, men det er ikkje mykje kraft heller som skal til for å bevega det..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #54 på: juni 27, 2010, 01:40:39 am » |
|
Kan det hende jeg har feil kran? Den bunner på en kant i hullet, men har fremdeles tre mm igjen før krana er helt på plass. Det er kun den koniske delen av kranen som går nedi, og da sier det jo seg selv at den ikke sitter. Har nå midlertidig montert den med flytende pakning, så får vi se om den sitter godt nok for prøvestart i morgen (i dag).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #55 på: juni 27, 2010, 01:43:23 am » |
|
Det er kun den koniske deler på krane som skal trykkast nedi  Den skal sitta noko lunde fast då. Eg pleier å te ei nebbtong over kanten på den koniske delen og berre legga eindel vekt på tonga sånn att eg får trykt krane nedi skikkleg. So lenge den ikkje er heilt laus så skal da gå fint
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #56 på: juni 27, 2010, 01:44:54 am » |
|
Supert  Takk!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #57 på: juni 29, 2010, 12:15:03 pm » |
|
Da er det montert ny cluch, laget nytt elnett fra motor, til batteri, og til dasjbord, og satt inn motor. Men, det er et men... Først hadde jeg problemer med jordningsfeil, noe jeg fortsatt har. (Lysbryteren styrte motorstrøm, og tenning styrte baklys...) Er det noen som har høyre baklykttinnsats for salg? Forrige eiere har visst hatt samme problemet, og istede for å fikse det har de lagt en overledning i TILLEGG til det orginale elnettet  Så for øyeblikket fungerer alt unntatt høyre blinklys bak. Nå skal det sies at etter at jeg fylte bensin i pumpe og filter fyrte motoren på tredje innslag  Men har ett problem. Akselen til forgasserspjellet lekker bensin... Hva kan jeg gjøre? Hadde problem med lekkasje der før, men etter at den ble renset for olje og smuss eskalerte det til di grader. Før fordampet det før det ble noe ut av det, nå renner det. Er litt slark, noe jeg husker "jee" sa det ikke skulle være.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lid
Supermedlem
    
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
 |
« Svar #58 på: juni 29, 2010, 13:36:16 pm » |
|
Har baklys innsats. Bare å komme å hente
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #59 på: juni 29, 2010, 16:53:29 pm » |
|
Ser bra ut detta! Grattulerar med so og sei ferdig motor  Ikkje uvanlig att da lek bensin i akslingen på forgassaren.. Da mange gjer for å stoppa detta er å ta ut akslingen, dreia eit frispor og so setta på ein o-ring i kvalitet. då skal du stoppa lekkasjar og halda da luft tett(falsk luft) Ellers får du jo kjøpt messing foringar som er "bolt on" i forgassarhuset. det skal gjera samme nytten, men vil antaklivis ikkje verta lika tett som oring, men kanskje vara litt lengre
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|