Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1290 på: februar 27, 2012, 00:05:11 am » |
|
lettere tja., men som jeg skriver man er i grenseland for hva som blir igjen av materiale før man er i gjennom inn til øvre stemeplringen.......
Aha. Ventilen er kanskje bedre å gå løs på. Man er jo uansett i grenseland når man trimmer motorer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #1291 på: februar 27, 2012, 01:08:40 am » |
|
og det store spm.. vil ventilen blir betydelig svekket i ytterkant av dette tro...?
Det TROR jeg. Hvordan er holdbarheten til en titanventil i en turbomotor sånn helt generelt? Folk betaler jo en arm og en nyre for ventiler i fancy material på sin turbomotorer fordi dem skal takle høy temperatur. -BB- Poenget med titanium , bortsett fra at det tåler høyere temperatur enn SS ventiler , er jo vekta Dette betyr mindre fjærtrykk og en "lettere " ventilmekkanisme" .. Gode grunner i en racemotor og heller lite lønnsomt i en gatemotor .. Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1292 på: februar 29, 2012, 15:34:32 pm » |
|
det blei tilfeldigvis titan siden jeg måtte få laget ventilene på mål.og han som kunne lage de tilbød titan. det er ventiler som har gått ett løp i nascar finnes lite ferdig til wbx. ventilene kostet under halv pris av det ferdige titanventiler koster på cb.... nå aom jeg har fokus på lette deler i ventilmekanismen er det jo kjekt med titan.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1293 på: mars 06, 2012, 00:15:42 am » |
|
fikk lekt mer med Play-Doh og fått notchet stempler. takk til Pål for lån av fres  Det var nære på da det blei litt surr når jeg skulle trippelsjekke måla  men det gikk bra til slutt. lommene blei litt bredere enn beregnet , men ingen problem.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1294 på: mars 06, 2012, 00:18:37 am » |
|
videre har jeg frest anlegget til vippene ferdig for å få riktig geometri, måtte ta av ~2mm + lashcaps.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1295 på: mars 06, 2012, 00:19:40 am » |
|
veldig kjekt med fres i bingen!! 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1296 på: mars 06, 2012, 00:21:16 am » |
|
så siste pirk på veiva før avbalansering. måtte slipe litt på ene motvekta og justere litt på området ved rådetappene. pga VW journal blei det trangt!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1297 på: mars 06, 2012, 00:26:19 am » |
|
har fåt en bittelliten ripe i den ene journalen , så måtte polere litt 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1298 på: mars 06, 2012, 00:30:23 am » |
|
siste (forhåpentligvis) mod'ing av intercoolerplenumboksen fått lagd stusser til luft temp og NOS velger å montere tomgangsregulator , så måtte dreie noen nipler og montere greia!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1299 på: mars 06, 2012, 00:38:47 am » |
|
 polering Moro å se hvordan man kan løse problemer. "En håndtverker kan banne mye når han møter problemer, men alt kan fikses. Det er først når man hører 'ojsann' man bør bli bekymret"
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1300 på: mars 08, 2012, 00:56:28 am » |
|
slik blei det i bil. montet på undersiden.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #1301 på: mars 08, 2012, 01:02:05 am » |
|
Du vet jo hva du gjør Jørn .. blir lekkert !!!
Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1302 på: mars 08, 2012, 01:04:50 am » |
|
ellers kom det noen deler i dag . lydemper og coiler. litt skuffa da jeg mener jag hadde bestilt 2 komplette coil pakker a 4 coiler, men i eksen lå det kun 2 løse coiler. så enten er det noe feil , ellers blir coilene dyrere ann antatt .. fikk sveist på lydemper og lamdba mutter. og laget extra feste til lydemper
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1303 på: mars 08, 2012, 01:16:54 am » |
|
har også snust litt på støtstenger "1302"aka Steinar på forumet her har sjekket opp litt alu emner og vi testet litt i dreibenken min om å borre opp emner til støtstenger i 7075 (JPM)kvalitet. desverre er ikke benken min nøye nok. så borret går skeivt på en så lang lengde. steinar tok også å testet hardheten i noen stenger , 1 stk org 1600 type1 stang 1 stk org type4 alustang 1 stk Bugpack "HD" stang. har ikke de nøyaktige tallene her men i følge Rockwell testen er det hardere alu i org vw stengene enn Bugpack "HD" stengene.... ifølge Seinar var det tilsvarenede hardhet i org vw stengene som Aircooled.net sine stenger, men fortsatt et lite stykke opp til 7075(JPM) ett bilde: her er noen brukte bugpack stenger som har fått løse tupper gjort om til fester for LS2 coilene 
|
|
« Siste redigering: mars 08, 2012, 01:19:02 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #1304 på: mars 08, 2012, 07:40:47 am » |
|
Om du skal ha ferdige i alu kjøpte jeg mine her: http://www.pushrods.net Kan anbefales for å si det sånn :-)
|
|
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #1305 på: mars 08, 2012, 09:05:19 am » |
|
Det er kansje en grunn til at JPM bruker 7075 T-6 og ikke 2024 T-3?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #1306 på: mars 08, 2012, 09:08:33 am » |
|
Ved hvilket fjærtrykk trengs det å bytte fra orginal vw?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #1307 på: mars 08, 2012, 09:17:34 am » |
|
Det er kansje en grunn til at JPM bruker 7075 T-6 og ikke 2024 T-3?
Og at dem har en diameter på 11mm på midten.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #1308 på: mars 08, 2012, 09:55:52 am » |
|
Ang støtstenger så har jeg hatt litt kontakt med Magnus Lundgren, de skal starte produksjon av alu stenger for racing. Dette skrev han til meg: "Stötstängerna är tillverkade av 7075 billet material, dual tapered Ø 12 i midjan med invändiga hål brotchade i bägge ändor för enkel montage av kuländar, anodiserade, totallängd inklusive kuländor; 305mm. Test är gjort med/jämfört mot: Manton 3/8”, GB 3/8”, 8.9mm dual tapered, cromemoly och 2st andra alustänger (aircooled.net och Bugpack). Enligt våra tester är våra aluminiumstänger lika styva som Manton 3/8" och GB 3/8”. Testen visade också att 8.9mm dualtapered cromemoly är den styvaste men också den tyngsta, medan vår aluminiumstång är lättare än alla i stål. Introduktionspriset blir 2200:- + ev. frakt. (Färdiga för leverans i mitten mars.)"Ta kontakt på extremebug74@hotmail.com hvis det er av interesse. Ellers ser det veldig bra ut som alltid Jørn! Stå på!! 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #1309 på: mars 08, 2012, 10:01:26 am » |
|
Ang støtstenger så har jeg hatt litt kontakt med Magnus Lundgren, de skal starte produksjon av alu stenger for racing. Dette skrev han til meg:
Spurte du han hvorfor dem er bare til racing? Jeg har kjørt med JPM sin alustenger i to år nå og kommer aldri til å benytte noe annet en alu igjen. Følger du linken til vwfreak så får du kjøpt kvalitetsstenger, ferdig levert med frakt for rundt $200. Med dagens valuta = 1 150 NOK.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #1310 på: mars 08, 2012, 10:12:14 am » |
|
Ang støtstenger så har jeg hatt litt kontakt med Magnus Lundgren, de skal starte produksjon av alu stenger for racing. Dette skrev han til meg:
Spurte du han hvorfor dem er bare til racing? Jeg har kjørt med JPM sin alustenger i to år nå og kommer aldri til å benytte noe annet en alu igjen. Følger du linken til vwfreak så får du kjøpt kvalitetsstenger, ferdig levert med frakt for rundt $200. Med dagens valuta = 1 150 NOK. "Til racing" var mine ord, kan jo brukes til hva som helst
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1311 på: mars 08, 2012, 23:50:31 pm » |
|
mange bra tips anng stenger.  Lundgrens sine er vel same as JPM men 1000.- billigere. heller mot de ja.  hadde jeg ikke kostet på motoren flesk hadde det vært artig å prøvd org typ1 stenger, siden den beveglige massen (løftere, ventiler ,støtstangrør, vipper) klokker vel inn på ca halvparten av std WBX. fjørtrykket (dobble fjører) hadde da blitt utfordringen.. men det er ikke veldig veldig høyt .
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1312 på: mars 11, 2012, 13:40:39 pm » |
|
fikk lånt meg en fresholder i helga ( mangler fortsatt litt verktøy til fresen....verktøy til fresen koster flesk!) takk til PålAF  og Mags for fresen  fikk da planfrest anlegsflatene til innsuga. de var litt grove i "støpen" der + att det blir litt merker etc etter byging og porting. også laget fester til LS2 coilene
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1313 på: mars 11, 2012, 13:44:35 pm » |
|
planen var også å planfrese flensen på grenrøret mens jeg hadde verktøy tilgjengelig, men fikk ikke spent det opp på bordet uten å bruke hele lørdagen på det så da var det frem med flat fil'a og høyrehånda.. gikk overaskende greit. hjalp sikkert med ny Bacho fil og mange år som single. "manual labour" er litt undervurdert
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #1314 på: mars 12, 2012, 08:06:36 am » |
|
Topp jobb som vanlig, blir kort vei for disse pluggledningene - venter i spenning på fortsettelsen!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1315 på: mars 13, 2012, 22:44:30 pm » |
|
noen timer til i møkkakjelern. fått malt alle innsugsdelene, går for en mørkere look 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1316 på: mars 13, 2012, 22:48:12 pm » |
|
videre så har jeg valgt å skille av motorommet for å få kald luft inn i turbo via louvers ene på siden. det har blitt varmt bakider, så å få luftfilteret/innsugslufta helt adskilt blir en forbedring.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #1317 på: mars 14, 2012, 08:22:38 am » |
|
videre så har jeg valgt å skille av motorommet for å få kald luft inn i turbo via louvers ene på siden. det har blitt varmt bakider, så å få luftfilteret/innsugslufta helt adskilt blir en forbedring.
Sikkert lurt! Kaldere luft inn i motoren (innsug) kan jo gi noen HK ekstra!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #1318 på: mars 14, 2012, 16:34:04 pm » |
|
Stå på! Digger prosjektet og arbeidet ditt, har sett bilen ned stripa på SCC en gang eller to, og nå spørs det om ikke jeg må ta turen i år også!
Bestilte du coiler fra eBay forresten? Ser det foregår mye rart der, tomme esker selges til fullpris osv., så det gjelder å lese nøye hva som står i annonsen. Har du fått noe annet enn det som står i annonsen kan som regel Paypal eller kredittkort/bankselskapet ditt fikse opp.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1319 på: mars 18, 2012, 00:01:19 am » |
|
takk takk jeg handlet på summit så er nok i orden. googlet litt delenummer først , noe viste flere komplette pakker à 4... men shit au. ellers tok jeg en kveld i garasjen i stedet for å dra på fest! må flytte litt på dynamoen og måtte da lage en ny påfylling/åndedings. fin trening i fresemaskin(noe jeg trenger) hadde en rå-klump av alu liggendes , freste til den og sveiser på en kina olje påfyling.+ dreing av nippel.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|