april 18, 2024, 08:06:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 8
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1964 Sambabus  (Lest 79016 ganger)
Sambabuss
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten



Vis profil
« på: januar 14, 2009, 21:22:53 pm »

Hallo folkens! Øyvind heter jeg, og har nettopp gått til anskaffelse av en sambabus. Da jeg kjøpte bilen var den lakkert i orginal look hvit og grønn. Karrosseriet var strøkent, men jeg valgte å lakkere den i en annen fargekombinasjon. Sort metallic/Ford Focus ST orange.- Bilen står nå som ett tomt skall i garasjen. - Som møbelsnekker ønsker jeg å bygge hele interiøret selv, mens naboen tar seg av det tekniske. Naboen heter Flemming Alm og er sikkert kjent for noen ifra Gatebil der han kjører en sort/oransje Audi S2 med 740hk. Han har mye Audi og VW kunnskaper, men lite om gamle luftklølte kjøretøy. Derfor er vi veldig takknemlige for all hjelpen vi kan få av dere andre på forumet ;)Her er noen bilder av bilen slik den står i dag.
Loggført

Samba `65
Ur-quattro `86 mod
Sambabuss
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten



Vis profil
« Svar #1 på: januar 14, 2009, 21:26:14 pm »

Noen bilder til.






Planen videre er:
- Bygge ett pent interiør.
- Bygge en momentsterk motor med bredt register( 100hk+). Lakkere/kromme alle synlige deler.
- Sette inn sterkere girkasse
- Skivebremser foran og bak
- Senking- Felger
- Skaffe alle crome detaljer som mangler INKL nye sambalister
- Safari-ruter foran
- Sette inn alle ruter med nye lister+++++
Loggført

Samba `65
Ur-quattro `86 mod
98super
Supermedlem
*****
Innlegg: 664
Bosted: Oslo/Langesund


Vis profil

« Svar #2 på: januar 14, 2009, 21:34:39 pm »

Detta var nydelig, å velkommen hit.  Kult
Loggført
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #3 på: januar 14, 2009, 21:36:52 pm »

HOLLY MOLLY ! ! ! ! Sjokkert

Endelig ! !

Kjør på med B I L D E R ! !
Loggført

Shift Happens !
Sambabuss
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten



Vis profil
« Svar #4 på: januar 14, 2009, 21:43:05 pm »

He he, takk for det. Blir morsomt å pusle med dette prosjektet fremover. Planen er å komme igang så fort som mulig, men trenger hjelp til å få tak i de delene vi trenger. Regner med at det er en del eksperter på dette forumet som kan hjelpe meg Blunker

Hvis noen har info ell tips ang deler, må de gjerne sende tips til enten meg ell Flemming

Min e-mail adr er oovern2000@yahoo.no          Flemming`s er  flemmingalm@hotmail.com
Loggført

Samba `65
Ur-quattro `86 mod
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: januar 14, 2009, 21:45:41 pm »

Oioi!! Det var ein lekker samba!!! Er Få av desse i prosjektgarasjen!

Liker planen din 'og! Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: januar 14, 2009, 21:47:37 pm »

Grattis med fin bil og ett dristig fargevalg. Blir nok fet denne her når den er ferdig!
Loggført
98super
Supermedlem
*****
Innlegg: 664
Bosted: Oslo/Langesund


Vis profil

« Svar #7 på: januar 14, 2009, 21:51:56 pm »

Kontakt Jøran Larsen eller Unneberg her på forumet. De skaffer det meste.  Kult
Loggført
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #8 på: januar 14, 2009, 22:00:38 pm »

 Sjokkert Sjokkert GRATULERER Sjokkert Sjokkert Denne var jo vanvittig flott!!! Velkommen på forumet her, ja, morsomt at det blir flere av oss sambaeiere her inne Blunker

Har du noe historikk på den, er den opprinnelig levert til Norge i 64', eller importert seinere?

Uansett så ser det ut som du har kommet langt i restaureringen, mest kosearbeid igjen nå.... Blunker

-Mvwh Dag
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #9 på: januar 14, 2009, 22:10:52 pm »

Så flott bil du har fått deg! Og farge, ST fargen er helt nydelig i mine øyne!

Ragtoppen er levert orginal, eller har du puslet med den selv ("Soltaket altså")?
Skal du ha bilen som en camper (campingbuss), burde du sjekke noen av de andre busstrådene på forumet. Ang seng og hvordan interiøret er bygget.

Dette kan bli et spennende prosjekt, kommer til å følge med her ja!

Lykke til!
Loggført

... it's an adiction ... 
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 14, 2009, 22:14:22 pm »

grymvogn!!
Når det gjelder senking er det mange alternativer..
Bak gjøres det som regel sammen med fjærning av reduksjons boksene.
Enten bygge om til IRS bakstilling; da kan du bruke girkasse fra 1303/1302
eller bygge om til straight axle kit og f.eks bruke 1300S kasse

Foran kan du kjøpe/lage senkeforstilling sammen/eller "flipped spindles"
får vel senkespindler også.

holder på med noe av det samme sjøl. kan se her på mitt prosjekt anng IRS bakstillings og senking foran sammen med skivebremser

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1110.0.html

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
FULL_GASS
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Kolbu


www.almracing.com


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 14, 2009, 23:44:32 pm »

Blir kul denne når den er ferdig  Blunker    Fargen er dritrå!

Håper på å få en del tips her ang senking, bremser, hjuloppheng og motor. Så jeg slipper å sitte timesvis på nett og lære meg alt selv fra scratch. Bare jeg får de riktige dela så skal det nok bli bil av det! Glad Har pratet litt med Jan Thore Braaten her på forumet ang deler. Og regner med jeg kommer til å spørre mer etterhvert.

Er veldig takknemlig for all hjelp vi kan få! Glad

(Ps. Det kommer en tråd her etterhvert fra garasjen min. 1302 rør-ramme prosjekt med Audi 5 syl turbo!!)

-
Flemming.
Loggført

Audi S2 740hk/800nm  *  VW Caddy 3.2 TD 4wd Bi-moto
VW 1302 Rør-ramme og Audi 5 syl Turbo  *  Audi 90 TQ
Audi UR80 Q Typ81  *  Transporter 2,5 Turbo
+ Mange div Audi/VW produkter.
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #12 på: januar 15, 2009, 00:13:45 am »

Se her ja, dette blir bra Gliser
Loggført

http://www.typ15.com/                      

h.morch
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted: Kristiansund


www.morchbil.no


Vis profil
« Svar #13 på: januar 15, 2009, 00:33:25 am »

gleder meg å se mere bilder Sjokkert
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 15, 2009, 00:35:26 am »

Lekkert prosjekt, denne må jo bli klar til SCC09?? Anbefaler å ta kontakt med Jee her inne på forumet, i hvertfall en erfaren mann på fagområdet splitt og senking
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #15 på: januar 15, 2009, 09:01:24 am »

sjelden vare, kult å se sånt i Norge! Er den importert eller kjøpte du den her til lands?
Loggført
Trond Stegarud
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: Rjukan


Vis profil

« Svar #16 på: januar 15, 2009, 09:11:39 am »

utrolig kul bil du har skaffet deg. du den focus ST fargen, er den pen i virkeligheten? har tenkt mye på den til min boble ser du. men har ikke sett noen lakk prøver ennå.
åssen er effekten i solskin?


følger med her
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 15, 2009, 09:26:11 am »

Å dæsken!Lekker vogn,knall bra farger!! Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
Sambabuss
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten



Vis profil
« Svar #18 på: januar 15, 2009, 10:57:48 am »

Bussen er en original `64 mod (1.gangreg 25\8-1964).
Har det originale vognkortet hjemme, utifra det har bilen fungert både som "taxi", firmabil for et ell maskinbyggeri, til å ha vært i hendene på en malermester.
Siden 19 mars 1990 har den troligvis blitt stående lagret innendørs.
En Tysker, bosatt mellom lillehammer og hamar importerte den i 2002 og satte igang med oppussingen. Han viste seg å være en arbeidskollega av samboeren, så da vi i februar 2007 hadde en feiring hos dem, endte vi etterhvert opp i garasjen hans.- og der inne i garasjen stod denne "lille" bussen og ventet på oss. Glad
I året som følger går mye av tankene på Bulli`n, så på vårparten sender jeg en sms om han ikke kunne vurdere å selge den. Han har samtidig 2 andre prosjekter stående, så jeg blir den lykkelige eier av en vw-buss, jippi Gliser

Fargekombinasjonen sort\orange var et hett tips fra Flemming Alm ( Siden S2 hans også er i denne komb.), noe jeg også syntes er kult. Orangefargen blir knalltøff når sola kommer til og våkner virkelig til live.









Loggført

Samba `65
Ur-quattro `86 mod
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #19 på: januar 15, 2009, 11:56:50 am »

endte vi etterhvert opp i garasjen hans.- og der inne i garasjen stod denne "lille" bussen og ventet på oss. Glad

skakke værra muli! Grattis så utrolig mye  Osteaktig
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 15, 2009, 12:03:27 pm »

Her har du fått deg en skikkelig gullklump! Gratulerer!
 Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sambabuss
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten



Vis profil
« Svar #21 på: januar 15, 2009, 21:27:56 pm »

I kveld ble malinga fjernet fra fangerne, og de var slett ikke så ille.- I helga pusser jeg dem bortimot ripefrie, deretter starter jakten på noen til å få chrommet dem. Så fort gradestokken kryper nærmere null, vil jeg også så smått starte med innredninga. blir kult Osteaktig
Loggført

Samba `65
Ur-quattro `86 mod
Håkon
Seniormedlem
****
Innlegg: 488
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #22 på: januar 15, 2009, 21:32:35 pm »

Kontakt Jøran Larsen eller Unneberg her på forumet. De skaffer det meste.  Kult

Det finnes flere Norske Forhandlere enn de som blir nevnt her på forumet.
Veteran VW Service(Fredrikstad), Hot Shop(Trøgstad), Dalhems(Mandal)
Loggført

Sambabuss
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten



Vis profil
« Svar #23 på: januar 15, 2009, 21:35:33 pm »

Takk for alle gode tips. Kommer til å sjekke litt rundt, før pungen åpnes. Kan selvimport fra Tyskland\Nederland vurderes??
Loggført

Samba `65
Ur-quattro `86 mod
Håkon
Seniormedlem
****
Innlegg: 488
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #24 på: januar 15, 2009, 21:42:51 pm »

Takk for alle gode tips. Kommer til å sjekke litt rundt, før pungen åpnes. Kan selvimport fra Tyskland\Nederland vurderes??

Tja, aner ikke. Kjenner ikke til Tyskland/Nederland import.
Pass på så du ikke blir lurt, det finnes en del repro deler på markedet som har mye kjipere kvalitet enn original deler. Du kan lett spare deg til fant...
Loggført

Sambabuss
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten



Vis profil
« Svar #25 på: januar 17, 2009, 11:59:12 am »

Kieftenklok.ne  ,    volkswarenhaus.de   ,   bugbox.de    er ihvertfall 3 butikker jeg tror fører en "originalkvalitet" på delene de selger.
Loggført

Samba `65
Ur-quattro `86 mod
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #26 på: januar 17, 2009, 12:17:24 pm »

For kvalitetsdeler til senking og modifisering av understell bør du sjekke ut Creative Engineering som har vært pionerer i en årrekke på splitbuss. Alt du måtte trenge av moderne oppgraderinger til understell, senking, servobremser, tannstagstyring osv. Koster kanskje noen prosent mer enn hva du kan få masseproduserte deler til, men Dave Palmer har et renomme for å være god på kvalitetskontrollen.
http://www.creative-engineering.com/cgi-bin/shop/web_store.cgi
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #27 på: januar 17, 2009, 12:40:46 pm »

Her har d også et firma som lager justerbar forstilling; http://grubenwerks.typepad.com/

Holder du til på Toten, skal utover der på mandag? Kanskje det hadde gått an å tatt en titt?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #28 på: januar 17, 2009, 12:43:14 pm »

Ellers så trenger du kanskje ikke å reise så langt for å finne noe av det du trenger; http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11503.msg117383.html#msg117383
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #29 på: januar 17, 2009, 17:22:52 pm »

Er planen virkelig å beholde den fargekombinasjonen?? Ford farge på en vw blir jo liksom litt som å putte en luftkjølt vw 1200 motor i en F1 bil....
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Sider: [1] 2 3 ... 8
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!