BERGER
|
 |
« på: februar 10, 2009, 22:46:32 pm » |
|
Denne tråden skal ta for seg byggingen av motoren til SCC bussen.
Dette blir en motor basert på en ny Mexico blokk, maskinert av Rimco i USA. Blokken er ferdig maskinert til 90,5/92 sylindre og opp til 84mm slag.
Jeg skal benytte 90,5 sylindre for maks styrke, og 82mm slag, noe som gir 2110 i totalt volum.
Toppene er standard VW som skal bearbeides av JPM i Sverige og kam/komp blir da også etter hans anbefaliger. Spekken på dette er ikke motatt enda.
Forgassere blir 2 stk 48mm Dellorto DRLA. Eksosanlegg blir etter all sansynlighet CSP Python med matchende CSP varmepotter.
Den skal få stor ekstra oljesump, fullflow og stor ekstern oljekjøler med termostat og termostatstyrt elektrisk vifte.
Målet er å prøve å få til å en skikkelig Ole Brum motor, Ja takk begge deler. Lang levetid, bra dreimoment og bra med hester på topp. En skikkelig arbeidshest med andre ord.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #1 på: februar 10, 2009, 22:48:54 pm » |
|
Her er Rimco blokken og bildet under viser hvordan maskineringen innvendig er utført. Det er helt greit, veiven snurrer fritt, men det skal gjøreslitt finpuss alikevell 
|
|
« Siste redigering: februar 10, 2009, 22:53:39 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #2 på: februar 10, 2009, 22:53:12 pm » |
|
Her er Scat veiven med 82mm slag og Scat råder. Veiven skal avballanseres. Benytter også Scat sine veivlager, med delt #1, mest fordi jeg hadde et slikt sett liggende....  , men også siden lager #1 har forsterket thrusteflate, dvs det tåler mer trykk fra svinghjulet/clutchen. Stay tuned 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: februar 10, 2009, 22:54:50 pm » |
|
morro. hvor er turboen..  std topper=org ventiler også??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #4 på: februar 10, 2009, 23:01:41 pm » |
|
morro. hvor er turboen..  std topper=org ventiler også?? Å shit...turboen ja...hadde glemt den  Feiger ut for denne gang og satser på det kjente. Men Ghia`n har for tiden kun en 1500...og det lurer noen planer i bakhodet for den og... Om det blir std ventiler eller ikke er opp til JPM, jeg er like spent på det... 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #5 på: februar 15, 2009, 23:13:26 pm » |
|
Jobbet litt med finpussen i blokka. Jevnet ut alle skarpe kanter og løse skjegg. Har også gjort litt case-porting. Mulig det blir litt mer 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: februar 16, 2009, 00:30:52 am » |
|
Ah, motortråd - tommel opp! Gleder meg til resten.. 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #7 på: februar 19, 2009, 22:55:35 pm » |
|
Her kommer litt mer  Har fortsatt med litt finpuss og små modifikasjoner. Plukket nylig opp noen tips på loungen fra den dyktige engelske motorbyggeren John Maher. Her er har jeg portet over den midtre lagerbukken. Dette skal hjelpe luftstrømmene inni blokka å komme lettere fram 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #8 på: februar 19, 2009, 22:58:37 pm » |
|
Her er det portet litt mellom den midtre lagerbukken til veiva og kammen
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #9 på: februar 19, 2009, 23:02:06 pm » |
|
Her er det åpnet litt for returen av olja ved lager 1
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #10 på: februar 19, 2009, 23:06:14 pm » |
|
Her er det åpnet litt bak lagrene til kammen. Dette skal gi mer oljeflow til andre siden av blokka
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #11 på: februar 19, 2009, 23:10:24 pm » |
|
Et overblikk slik det ser ut etter at jeg har fresa og pussa litt. Prøver å fjerne så mye skarpe kanter som mulig
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #12 på: februar 19, 2009, 23:14:27 pm » |
|
I morgen går veiva til ballansering. Toppene er på vei til JPM.
I mellomtiden skal jeg vektjustere stemplene og rådene
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #13 på: februar 19, 2009, 23:40:05 pm » |
|
Vert ikkje detta bra, så veit ikkje eg! 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #14 på: april 06, 2009, 20:07:21 pm » |
|
I dag fikk jeg tilbake veiv, svinghjul, clutch og reimhjul fra avballansering hos Sarpsborg Motorverksted  Så da var det duket for litt kos i garasjen! Stempler og råder har jeg veid og alt er innenfor grammet og det er godt nok for meg.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #15 på: april 06, 2009, 20:10:46 pm » |
|
Så litt rengjøring av veiv. Liker å bruke rødsprit, løser det meste av skitt. Liten fille, duppet i spriten, på en ståltråd er supert for å rense kanalene. Så blåsing etterpå.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #16 på: april 06, 2009, 20:12:13 pm » |
|
Så er lager, kamdrev, spacer, fordelerdrev og låsering på plass.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #17 på: april 06, 2009, 20:14:19 pm » |
|
Nye Scat råder med ARP 2000 bolter og nye rådelager montert. Mangler bare å trekke til med rett moment, men momentnøkkelen er på ulån, så det må vente et par dager
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #18 på: april 06, 2009, 20:20:35 pm » |
|
Kom også litt snadder fra Summit her om dagen, svartelokserte AN koplinger, stålomspunne slanger og Autometer oljetemp instrument. Blir stor ekstern oljekjøler med termostat, og termostatstyrt elektrisk vifte.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #19 på: april 06, 2009, 20:37:45 pm » |
|
Ahhh...masse godbiter - enda en motortråd vi kommer til å kose oss med! Snadder, Berger! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #20 på: april 06, 2009, 21:48:26 pm » |
|
bra. noe nytt om topper/ventiler/kamvalg?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #21 på: april 07, 2009, 07:17:44 am » |
|
Vet ikke detaljer enda. Venter i spenning. Men det jeg vet er at det er veldig spennende saker på gang ang kam. JPM har investert stort i nytt kamdesigner program og har utviklet en ny kamprofil for VW motorene som gir bedre effekt og stillere ventilmekanismer samtidig som man kan benytte enkle ventilfjører og alu støtstenger! Kammen til denne motoren skal med andre ord bli spesialdesignet for behovet vi har 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #22 på: april 07, 2009, 08:29:09 am » |
|
Med slik hjelp burde det kuleste klistremerket mulig og ha på bay, snart være på plass på bakruta,,regner med at du vet hva som står på det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #23 på: april 07, 2009, 08:33:53 am » |
|
Med slik hjelp burde det kuleste klistremerket mulig og ha på bay, snart være på plass på bakruta,,regner med at du vet hva som står på det Åjada! 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #24 på: april 07, 2009, 09:02:29 am » |
|
" you just got stuck behind a vw oil dripper" 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #25 på: april 07, 2009, 09:06:28 am » |
|
"Don't laugh, your daughter might be in here"? 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #26 på: april 07, 2009, 09:21:33 am » |
|
Vet ikke detaljer enda. Venter i spenning. Men det jeg vet er at det er veldig spennende saker på gang ang kam. JPM har investert stort i nytt kamdesigner program og har utviklet en ny kamprofil for VW motorene som gir bedre effekt og stillere ventilmekanismer samtidig som man kan benytte enkle ventilfjører og alu støtstenger! Kammen til denne motoren skal med andre ord bli spesialdesignet for behovet vi har  det er en grunn til at jeg liker best Web og bugpack kammer, ut fra det du skiver her Berger jo nettopp fordi ventilmekanismen går stillere
|
|
« Siste redigering: april 07, 2009, 09:34:45 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #27 på: april 07, 2009, 09:54:44 am » |
|
Dette blir det nok en fryd å kjøre i embets medfør!  Det JPM nå gjør med kammene er et skikkelig kvantesprang i VW motorens utvikling. Alle vet at VW motoren krever avsindig mye fjærtrykk, og nå vet vi hvorfor... kammene er feildesignet.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #28 på: mars 20, 2010, 13:30:26 pm » |
|
Hoi! Som tiden flyr! Pga mange prosjekter samtidig har jeg sett meg nødt til å ta en Ingrid Espelid her, dvs jeg har "juksa litt". Satte bort siste del av motorbyggingen til Erik Dahlberg (JeeRacing) for i det hele tatt å rekke å bli ferdig før våren. Erik er en av de veldig få motorbyggere jeg stoler 100% på og han har gjort en super jobb på kort tid til en veldig fin pris  I jobben har han blandt annet maskinert kammen for klaring mot råder, kontrollmålt alt, plugget oljepumpe for full flow, byttet oljepickup, planet svinghjul, satt opp vendehøyde, satt opp vippearms geometri og maskinert støtstenger. (Feel free til å kommentere hva som er gjort Erik, og hvorfor hvis du føler for det) Tusen takk! Toppene er orginaltoppert som Johannes (JPM) har overhalt, portet/matchportet mot innsug, tatt opp til 90,5 sylinder, planet og montert ventilfjører tilpasset kammen. Litt bilder:
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #29 på: mars 20, 2010, 16:17:05 pm » |
|
Blir nice detta. Brom brom!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|