|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #1 på: mars 06, 2009, 02:03:58 am » |
|
Ta ledningen som går fra coilen til fordeleren ut av fordeleren, og hold denne ca en halv centimeter fra klemmene som holder lokket på fordeleren på plass. Så får du noen til å dra rundt motoren på starteren. Da skal du få en blå/hvit og godt synlig gnist fra ledningen til klemma. Gul eller oransj, og svak gnist betyr at coilen er dårlig og bør byttes ut. Bruk en isolert tang eller lignende til å holde coil-ledningen, det er veldig lett å få strøm i fingrene.
Sjekk også at alle kontakter og ledninger er gode, og at alt er koblet rett.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #2 på: mars 06, 2009, 10:14:35 am » |
|
Ta av fordelerlokk, sett på tenning, vri motor til stift er igjen, bruk så en skrutrekker til å vippe stift opp og igjen. Det skal da gnistre litt på kontaktflatene på stiften. Har du gnist der, så kan du ta av coilledning på fordelerlokket, og legge denne mot gods. Gjenta så prosessen med stift, og hvis ting er i orden skal det da gnistre mellom coilledning og gods. Dette kan du enkelt gjøre alene.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
pumma
Supermedlem
    
Innlegg: 589
Bosted: karmøy
|
 |
« Svar #3 på: mars 06, 2009, 10:56:24 am » |
|
takk for svar .På min 1300 i daglig bruk er det en kondensator som er kobblet til coilen (ligner på en kondensator som henger på fordeleren .Skal det være det på denne også .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #4 på: mars 06, 2009, 11:28:20 am » |
|
Hvis du har stiftenning, så må du ha kondensator. Har du elektronisk blir det en helt annen fremgangsmåte for å teste.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
pumma
Supermedlem
    
Innlegg: 589
Bosted: karmøy
|
 |
« Svar #5 på: mars 06, 2009, 11:33:40 am » |
|
ja vet det men det e en ekstra festet på coilen .er en på rotoren . er det forskjell på pluss/ minus på coil står 1 og 15 på min
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
raaen
Supermedlem
    
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690
|
 |
« Svar #6 på: mars 06, 2009, 12:01:36 pm » |
|
ja vet det men det e en ekstra festet på coilen .er en på rotoren . er det forskjell på pluss/ minus på coil står 1 og 15 på min
kjøp deg ei rep. bok. der står det meste.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pumma
Supermedlem
    
Innlegg: 589
Bosted: karmøy
|
 |
« Svar #7 på: mars 06, 2009, 16:40:55 pm » |
|
då kan me legga ner detta forumet då jo  har bøker og videoer og utskrifter fra nett så det holder
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #8 på: mars 06, 2009, 17:27:14 pm » |
|
vanlig vis så er den extra på koilen en forbikoblingsmotstand som gjør att du for extra spennings tilskudd under start! men den bruker vanlighvis og være vit på farge og firkanta!er den en mostand som er maken til den som er på fordelern så er det vel noe hjemme mekka greier som kan være vanskelig og svare på! og ledningene til coilen er minus på 1 og pluss på 15
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
pumma
Supermedlem
    
Innlegg: 589
Bosted: karmøy
|
 |
« Svar #9 på: mars 06, 2009, 17:56:08 pm » |
|
det stemme det snakket nettopp med en gammel rev av mekanikker ;Gnistfanger kalte han kondensatoren for å dempe gnisten så stiften ikke brennes så lett .Han forstod heller ikke den Kondensatoren som va kobblet til så den ska vekk . høyspentcoil stod det +/- og lavspentcoil stod det 1/15  lærer nytt hele tiden 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|