Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #420 på: august 04, 2014, 00:36:21 am » |
|
Som bablefisken sier, utrolig hvor langt man kommer med en kasse forlengere og ledd  Har litt av det samme problemet selv. De fremre sylindrene er litt knot å komme til. Startproblemer kan være forskjellige ting. Hvis motoren er leistartet når den er "kald" er det oftest for mager blanding. Hvis motoreb er leistartet når den er "varm" er det oftest for fet blanding. Magnetfordelere som er i orden leverer ofte mer enn god nok gnist på lavt turtall/under oppstart. Selvsagt vanskelig å si noe mer om hva som skjer under oppstart uten å tafse/kjenne på motoren selv. Kan tenkes at man rekker en titt på scc om du huker tak i meg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #421 på: august 04, 2014, 20:57:40 pm » |
|
Tviler på at den går for magert hvertfall. Selv om jeg er en motor-rookie har jeg sterke anelser om at blandingen er hakket for fet. Det irriter meg litt, siden jeg har betalt en ekspert for å få gassere og tenning helt optimalt. Hvis du gidder å se litt på den på SCC er det jo helt topp! Kjenner ikke trynet ditt, men bilen vet jeg jo godt hvordan ser ut 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #422 på: august 04, 2014, 22:41:01 pm » |
|
Har vært ute for det startproblemet på noe amerikansk kulturhistorie  , der hjalp det å få innmat med mer motstand i luftfilteret. Er luftfilterne for åpne, blir det dårlig vacuum i gasserne. Ellers kan jeg anbefale plugger med "Powertip" (prolonged isolator), ofte merket P på plugg, da kommer gnisten mer ut i midten av forbrenningskammeret, og gir mer effektiv forbrenning. Har begynt å bruke Denso på ovalen, da de erfaringsmessig skal tåle mer feit blanding enn NGK før de gir seg.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #423 på: august 05, 2014, 10:50:44 am » |
|
Hvilken tenningskurve har du i magneten?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #424 på: august 05, 2014, 15:15:41 pm » |
|
Har vært ute for det startproblemet på noe amerikansk kulturhistorie  , der hjalp det å få innmat med mer motstand i luftfilteret. Er luftfilterne for åpne, blir det dårlig vacuum i gasserne. Ellers kan jeg anbefale plugger med "Powertip" (prolonged isolator), ofte merket P på plugg, da kommer gnisten mer ut i midten av forbrenningskammeret, og gir mer effektiv forbrenning. Har begynt å bruke Denso på ovalen, da de erfaringsmessig skal tåle mer feit blanding enn NGK før de gir seg. Kjører med 1,5" stacks og 3" luftfilter nå. Kunne jo prøvd å ta av filterne og holde over stacks ved oppstart... Har sett V8-gutta gjøre det på discovery og alltid lurt på hvorfor  Pluggene som står på er Denso, med mye mindre gap enn orginalt (muligens for å gjøre den enklere å starte?).
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #425 på: august 05, 2014, 15:17:06 pm » |
|
Hvilken tenningskurve har du i magneten?
Tja.. si det!  Hvordan finner jeg ut av det?
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
VW-Håvar
Juniormedlem
 
Innlegg: 92
Bosted: Gan
|
 |
« Svar #426 på: august 05, 2014, 23:03:02 pm » |
|
De "V8 gutta" holder over siden dem ikke har choke, det er sånn en choke fungerer. Sist jeg hørte bilen din ved oppstart så hørtes det ut som den mangler bensin, når den har stått en stund. Hjemme på dagen i morgen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #427 på: august 06, 2014, 07:48:17 am » |
|
De "V8 gutta" holder over siden dem ikke har choke, det er sånn en choke fungerer. Sist jeg hørte bilen din ved oppstart så hørtes det ut som den mangler bensin, når den har stått en stund. Hjemme på dagen i morgen?
Hjemme klokka 5!  ellers har jeg fri til helga. Høres ut som bensinmangel ja, ikke tvil om det... Men så ble jeg veldig i tvil siden jeg monterte pumpe på slangen og problemet var det samme. Når den først har fått start får den rikelig med bensin.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #428 på: august 06, 2014, 08:12:58 am » |
|
Viss du har bremset denne motoren?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
VW-Håvar
Juniormedlem
 
Innlegg: 92
Bosted: Gan
|
 |
« Svar #429 på: august 06, 2014, 08:20:25 am » |
|
Med den pumpe-løsningen, sjekka du at du faktisk fikk pumpet bensin opp til gasserene? I kveld er det volvo penta skruing :-) kan kikke litt på det i helga :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #430 på: august 06, 2014, 09:29:09 am » |
|
Viss du har bremset denne motoren?
Fikk ingen papirer på tenningskurve, og når jeg hentet den var den jo kjørt hardt og god og varm, og startet derfor lett. Visste ikke at dette ville bli et problem, så derfor spurte jeg heller ikke  Men tar en runde til og sjekker bensin. Et stort problem er det ikke uansett. Den starter jo omsider, alltid 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #431 på: august 06, 2014, 11:07:17 am » |
|
En industri magnet kaster bare ut 12.5° totalt. Det vil si at du må stille inn veldig mye fortenning for å oppnå for eksempel 30° totalt. Justerer man en motor for maks effekt havner man gjerne litt opp mot 30°. Industri magnetene kaster ut 0° ved 400 rpm og oppnår 12.5° ved 1750 rpm. Så det fortere motoren din går på starteren jo værre blir det å få start. Hadde du derimot hatt en kam med stor durasjon (turtalls-kam) så ville det vært enkelt å få motoren i gang selv med "industri tenningskurve" i magneten. Siden åpne ventiler ikke har mye statisk kompresjon å by på.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #432 på: august 06, 2014, 11:27:03 am » |
|
Med den pumpe-løsningen, sjekka du at du faktisk fikk pumpet bensin opp til gasserene? I kveld er det volvo penta skruing :-) kan kikke litt på det i helga :-)
Ta det pent'a! hohooo!  Ikke noe stress... kommer meg trygt til SCC slik den står nå  Vi kan se på det når vi begge har tid. Fikk en sessemess fra Svein som solgte meg gasserne. Han tror choken (dvs. at gasserne ikke har choke) kan være en grunn til problemet. Virker logisk for meg! Den har vel alle symptomene på det.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #433 på: august 06, 2014, 11:31:18 am » |
|
En industri magnet kaster bare ut 12.5° totalt. Det vil si at du må stille inn veldig mye fortenning for å oppnå for eksempel 30° totalt. Justerer man en motor for maks effekt havner man gjerne litt opp mot 30°. Industri magnetene kaster ut 0° ved 400 rpm og oppnår 12.5° ved 1750 rpm. Så det fortere motoren din går på starteren jo værre blir det å få start. Hadde du derimot hatt en kam med stor durasjon (turtalls-kam) så ville det vært enkelt å få motoren i gang selv med "industri tenningskurve" i magneten. Siden åpne ventiler ikke har mye statisk kompresjon å by på.
Alt folk/du vet! Takker  Mange sier scintilla er genialt, og mange sier det er møkk. Begynner å helle litt mot det siste, så mulig jeg bygger om til "skikkelig" tenning om jeg plutselig skulle få arbeidslyst 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #434 på: august 06, 2014, 11:41:59 am » |
|
Et lite tips. Har selv kjørt med slik fordeler som selges her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59707.0.html
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #435 på: august 06, 2014, 11:57:03 am » |
|
Magneto er fint nok det, men ikke med den tenningskurven. Man får kjøpt andre kurver til de, for eksempel "009". Noen har åpnet og byttet selv, men jeg fikk det gjort hos DonZig i USA.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #436 på: august 06, 2014, 13:15:37 pm » |
|
Takk for tips, begge to. Får se hva det blir til. Med en vanlig fordeler vil jeg jo også få plass til Fram filteret jeg har liggende 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #437 på: august 06, 2014, 21:26:38 pm » |
|
En magnet har en temmelig enkel opptrekksmekanisme, kan ta med mekanismen så kan folket få se på en. Kommer til å ta med fordeleren Squareback nevner.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #438 på: august 06, 2014, 21:32:13 pm » |
|
En industri magnet kaster bare ut 12.5° totalt. Det vil si at du må stille inn veldig mye fortenning for å oppnå for eksempel 30° totalt. Justerer man en motor for maks effekt havner man gjerne litt opp mot 30°. Industri magnetene kaster ut 0° ved 400 rpm og oppnår 12.5° ved 1750 rpm. Så det fortere motoren din går på starteren jo værre blir det å få start. Hadde du derimot hatt en kam med stor durasjon (turtalls-kam) så ville det vært enkelt å få motoren i gang selv med "industri tenningskurve" i magneten. Siden åpne ventiler ikke har mye statisk kompresjon å by på.
Alt folk/du vet! Takker  Mange sier scintilla er genialt, og mange sier det er møkk. Begynner å helle litt mot det siste, så mulig jeg bygger om til "skikkelig" tenning om jeg plutselig skulle få arbeidslyst  Du får se hvordan Ovalen oppfører seg på stripa  Den har kun gått med magnet de siste åra. Funker KNALLBRA er min mening, men motoren er ikke original. Men, jeg har kjørt med magnet på en 1200 med 1300 DP topper og doble 40mm, en 1600 Typ3 med doble 40mm og nå på T4'n med doble 44mm. Funker fjell. Men som ugla sier, det er litt snevert tenningsområde. Men magneten min ser ut til å ha et breiere spekter enn 12,5 grader altså. Skal ta med tenningslampa og titte en dag. Kanskje vi rekker det på scc au
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #439 på: august 06, 2014, 22:40:37 pm » |
|
Blir gjerne med på litt magneto-forskning på SCC! Kan nok ikke bidra med så mye kunnskaper, men det virker som om du har en god del å lære bort! Fikk bygget om pussermotor til 12V i kveld, så nå kan jeg kjøre til SCC selv om det skulle regne litt (og det gjør det jo somregel på SCC) Men vi krysser fingrene for fint vær selvfølgelig! SCC-kriblingen har begynt å melde sin ankomst 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #440 på: august 08, 2014, 14:13:02 pm » |
|
Noen som har et par slike gummiforinger i god stand liggende? Som kan ta med på SCC? Byttes i stickers, øl eller cash 
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
ALIEN
Supermedlem
    
Innlegg: 752
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #441 på: august 10, 2014, 09:14:01 am » |
|
Noen som har et par slike gummiforinger i god stand liggende? Som kan ta med på SCC? Byttes i stickers, øl eller cash  De har sånne hus unneberg.. Anders
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #442 på: august 10, 2014, 09:50:49 am » |
|
Mye interessant på sidene til aircooled.net: http://www.aircooled.net/vw-distributor-options/Nå gjelder dette VW-motorer, har hørt at annet kan gjelde Porsche-motorer, bl.a. kjøres de visst normalt på mer fortenning enn VW.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #443 på: august 24, 2014, 01:55:33 am » |
|
Legger ut noen bilder fra årets SCC. Bortsett fra en punktering 50 meter fra porten fredags kveld, og litt rusk i en tomgangsdyse på vei opp gikk det jo riktig så bra 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #444 på: august 24, 2014, 01:56:45 am » |
|
...og to til
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
77 camper
Medlem
  
Innlegg: 102
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #445 på: august 25, 2014, 13:11:42 pm » |
|
Hei, har skrudd en del på 356 motor de siste år og det er et par ting som er helt vesentlig for at disse skal starte lett både kalde og varme. i forhold til type motor er det oppsett på hvilke dyser du skal ha i forgasseren og venturi. jeg har Zenith 32 NDIX forgassere på min. viktig at det er korrekt. fordeler og tenningstidspunkt er viktig. den har en meget bratt kurve i forhold til en VW motor og er følsomme når tenning ikke er 100%.
punkt du må sjekke før du går videre etter min erfaring: dyseoppsett i forhold til motor, bensinmengde i kammer(flotørnivå), rett grunninnstilling av idle mix skrue, rett bensintrykk fra pumpe. mekanisk pumpe skal gi ca 2 bar. sjekk også at pumpen er i god stand og at membranen ikke er skadet. Synkronisering av gasserene er også meget viktig og da anbefaler jeg helt klart prosedyren som står i verkstedhåndboka. om ikke dette er i orden er 356 motoren veldig vanskelig å starte når den har stått mer enn 1 døgn. når dette er i orden og tenning + ventiler er på stell starter den like lett som en vanlig VW motor. da går den også fint på tungang både kald og varm. jeg har stilt min til ca 900 omdreininger varm og da ligger den på ca 5-600 kald.
sjekk også plugger for blandingsforhold. de forteller ganske mye om hvordan gasserene og motor fungerer. lykke til!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #446 på: august 26, 2014, 20:25:31 pm » |
|
Og jeg som aldri la merke til bilen din på SCC. Gledet meg liksom til å se "rufserestobilen" som har blitt til cal-look på sine eldre dager.
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #447 på: august 27, 2014, 09:55:21 am » |
|
Hei, har skrudd en del på 356 motor de siste år og det er et par ting som er helt vesentlig for at disse skal starte lett både kalde og varme. i forhold til type motor er det oppsett på hvilke dyser du skal ha i forgasseren og venturi. jeg har Zenith 32 NDIX forgassere på min. viktig at det er korrekt. fordeler og tenningstidspunkt er viktig. den har en meget bratt kurve i forhold til en VW motor og er følsomme når tenning ikke er 100%.
punkt du må sjekke før du går videre etter min erfaring: dyseoppsett i forhold til motor, bensinmengde i kammer(flotørnivå), rett grunninnstilling av idle mix skrue, rett bensintrykk fra pumpe. mekanisk pumpe skal gi ca 2 bar. sjekk også at pumpen er i god stand og at membranen ikke er skadet. Synkronisering av gasserene er også meget viktig og da anbefaler jeg helt klart prosedyren som står i verkstedhåndboka. om ikke dette er i orden er 356 motoren veldig vanskelig å starte når den har stått mer enn 1 døgn. når dette er i orden og tenning + ventiler er på stell starter den like lett som en vanlig VW motor. da går den også fint på tungang både kald og varm. jeg har stilt min til ca 900 omdreininger varm og da ligger den på ca 5-600 kald.
sjekk også plugger for blandingsforhold. de forteller ganske mye om hvordan gasserene og motor fungerer. lykke til!
Takk for bra info! Har jo hatt den på rulla og alt dette er "optimalisert" for å oppnå maks effekt med oppsettet jeg har. Men tviler på at det er synonymt med optimalisert for daglig bruk (f eks. oppstart og gange ved kald motor). Skal få på elektronisk tenning og se om det blir bedre da. Gasserne er nyoverhalte og proffjustert på bil, så dem tror jeg er bra.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #448 på: august 27, 2014, 09:58:29 am » |
|
..."rufserestobilen" som har blitt til cal-look på sine eldre dager.
..."rufserestobilen" som har blitt til "rufse-looker" på sine eldre dager. 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #449 på: september 05, 2014, 16:51:16 pm » |
|
Tok en finværstur i går. Har ikke rørt den siden SCC-helga med motorfusk. Fortsatt tungstartet, men nå gikk den STRØKENT! Tyder vel på at det har vært noe rusk i systemet? Tok ut dysene på SCC og blåste i dem. Ble litt bedre, men ikke helt bra. Nå er det derimot ingen problemer og smooth tomgang og ingen rykk og napp ved påkjenning. Greit med ting som fikser seg selv 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
|