mai 06, 2025, 03:46:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: senking av vw type 1 1964..  (Lest 2106 ganger)
boblefrode
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: vesterålen


Vis profil

« på: mars 28, 2009, 01:15:57 am »

fant meg en boble å tenkte jeg skulle senke den , framme å bak.
vet det står mye om det her  og har lest endel, men blir ikke helt sikker,
er det slik at en må bytte forstilling;feks puma, el no.
el kan en senke bobla med original for, å bakstilling..? (ved å ta løst å vri på torsons stagene etter som jeg har lest...)
og er det en fordel å få kortere dempere?

og hvorfor er felger så himla dyrt til boble..
Loggført
boblefrode
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: vesterålen


Vis profil

« Svar #1 på: mars 28, 2009, 01:22:07 am »

el er det noen som vet hvor det selges felger.. link..
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: mars 28, 2009, 02:27:45 am »

el er det noen som vet hvor det selges felger.. link..


Sjekk avsnittet: Tilbud fra forhandlerne Blunker lengre ned på forumet

Og det er dyrt pga lite utvalg og få firmaer som produserer felger. Og ikke alle synes det er vesentlig penere enn originalfelgene, hvis de originale stæsjes opp litt.....

Kortere dempere er bedre fordi du får dempere som er bedre beregnet til fjæringsveien du har igjen....
« Siste redigering: mars 28, 2009, 10:32:16 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #3 på: mars 28, 2009, 02:32:03 am »

el er det noen som vet hvor det selges felger.. link..

F.eks:
http://www.vdub2you.com/shop/index.php?act=viewCat&catId=18
http://www.vwservice.no/catalog/default.php?cPath=22_42
http://www.unneberg-bil.no/
http://www.hotshop.as/

Sikkert også noen på forumet her også, hvis du leter...  Kult
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
boblefrode
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: vesterålen


Vis profil

« Svar #4 på: mars 28, 2009, 11:14:33 am »

skjønner:) må vel ha meg en sånn puma pumaforstilling å kortere dempere da, men er fortsatt usikker på¨senkinga bak..
noen som har tips eller er det bare å spørre de på unneberg kanskje..
kjøpte helt ny fordeler på hotshop, 2000 kosta den .. sukk...
måtte vist ha det siden jeg ikke fant noe nummer på den originale som stod på...
Loggført
boblefrode
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: vesterålen


Vis profil

« Svar #5 på: mars 28, 2009, 11:15:46 am »

det med fordeler skulle kanskje på en annen tittel,hehe, men men, ny her..
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 28, 2009, 14:46:04 pm »

2000 for fordeler? Hvilken type da, høres ut som noe spesielt?
Om felger er dyrt spørs vel hva du sammenligner med. Behøver/bør jo ikke være det første du kjøper heller.

Senking bak gjøres uten å bytte deler, med mindre du tenker på å senke uforsvarlig mye. I såfall må du ha kortere dempere. Prinsippet ser du her:





Fremme bør du først tenke på dette:
Når du senker bilen mye vil hjulene ta i innerskjermer, lyktebrønn eller skjermkantene. Dette er selvsagt ikke tillatt å kjøre med, og er dessuten ganske ubehagelig.
1) Skal du bare ha Puma? I såfall kan du senke litt, setter du den helt i bånn kan det fort bli litt rar forstillingsgeometri og stutt fjæring. Så finnes det to typer Puma, grønn og gul, husker ikke hvilken, men en av dem gir mulighet for tilnærmet normal høyde, noe som kan være en stor fordel.
2) Skal du bare ha senkespindler? I såfall bygger disse ut ca.1" på hver side av bilen, du kan da ikke justere noe etterpå, men bilen beholder fjæringskomfort omtrent normal.
3) Skal du ha Puma + senkespindler? I såfall kommer du greit ned, og kompenserer for tapt komfort med spindlene. Setter du den lavt vil du merke at hjulene tar i både her og der, fordi du har fått større sporvidde. Derfor finnes det kortede 2" Pumaer for salg som kompenserer for den økte bredden av spindlene.
4) Skal du bruke kortet Puma må du også ha tilsvarende kortere fjærpakke, stabilisatorstag og styrestag.
5) Skal du senke mye må du også vurdere å sette inn "caster shims" og lange nedre festebolter til forstillingen, fordi du da gjenoppretter en stor del av forstillingsgeometrien.
6) Husk også å få justert forstillingen etter at du er ferdig, ellers kan du belage deg på solide dekkregninger...

Enkelt og greit - eller avskrekkende? Blunker Du må i alle fall tenke sikkerhet for din egen (og medtrafikantenes) del. Lykke til!
Loggført
boblefrode
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: vesterålen


Vis profil

« Svar #7 på: mars 28, 2009, 15:21:50 pm »

takker for ett bra svar, nei virker ikke så avskrekkende:)
er jo bare å sette seg litt inn i det så går det:)
tenkte bare på å senke rundt 6 cm ca.. kanskje 10.. er det veldig mye? men skal ikke ha så lavt at dekkene tar i.
nye dempere vil jeg ha også, så er kanskje like greit å kjøpe kortere dempere da:)

nye foringer her å der trenger jeg sikkert også, når en først er igang:)
felger haster ikke nei., bilen er egentlig fin slik den er, helt original, men litt senking gjør seg..Glad

fordeleren er en bosch ett eller annet..hehe..  er vakumklokke på den.helt ny ihvertfall:)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!