Denne tråden er
KUN for
die-hard lystgass fans........og alle andre som har lurt på hvor mye lystgass en std 1300ccm type1 motor egentlig tåler. Målet med prosjektet er en høy 13 sekunder på SCC....hvis ikke noe går til helvete før det
Hvis noen lurer på hvorfor vi gjør et slikt prosjekt, så er svaret såre enkelt: man blir aldri for gammel til å leke med biler....i tillegg er det samfunnsopplysning om hvor enkelt og effektivt lystgass er...Oppskrift:
- 1 stk matt-svart 1964 boble
- 1 stk meget slitt 1300ccm motor
- 1 stk Pro-Race Fogger lystgass anlegg 50-250HK (justerbart)
- Bormaskin, gjengetapp og støvsuger
- Div håndverktøy
- 1 kanne kaffe
1. Bolt fast lystgassflasken under panser.
2. Bor hull i innsug og bruk medfølgende NPT gjengetapp
(-bruk støvsuger mens du borrer slik at ikke for mye spon havner i motoren)
3. Monter dyser i innsug, solonoider på viftehus og koble til rørene for fuel og n2o
4. Monter ekstra bensinpumpe med regulator som forsyning til lystgassanlegg
(-husk det er bensin som gir effekt, uten ekstra bensin ingen effektøkning)
5. Koble det elektriske anlegget, inkl trykkmåler til fuel og n2o....
6. Drikk kaffe......

Så var det klart for Test and Tune.....eller Tune and Test
Tune:- n2o dyser=20
- fuel dyser=18
- Bensintrykk 6psi
- Lystgasstrykk 950psi
I følge teoretiske beregninger gir dette en tilleggseffekt på 58HK, og en moment økning på over 100nm....
Tenning og plugger er standard fra forrige årtusen
Test:Start på første, legg rolig over i andregir....flat pedal.....4000rpm.....trykk på lystgass knappen......først ingen respons.......så
KABOOMHva i h.......

Ingen panikk folkens, kun luft i lystgass slangen, slik at eksosanlegget ble fylt med bensin for så å bli antent.....fikk renset eksosanlegget og 5,2 på richters scala
Tømmer så slangen for luft, og prøver igjen....
Første gir, andre gir flat pedal....4000rpm...inn med knappen .....Kaboom..putre....kabom..., tredje gir...inn med knappen.....wrooom...wow hva skjer..turtallet øker raskt, men ingen respons i bilen...
Hva i h.....

Ingen panikk folkens, kun en 180mm std clutch som ikke tålte over 100nm ekstra.
Kjøler ned clutchen, prøver igjen, nå fra første gir.
Første....4000rpm...inn med knappen.....
Wroom....andre gir...
wroom.....tredjegir.....tomt for clutch...
Ear to ear grind......nitrous makes you smile...

please try this at home... (men følg instruksjoner, veitrafikkloven og sunn fornuft)
Stay tuned for oppdateringer etter at ny clutch er på plass......more pictures and movies comming soon.
Noen som vil gjette på hva som er neste "on the list of destruction"?
Luftfilteret er forøvrig i fra Biltema, og er montert med en PVC rør-overgang 75-50mm levert av Notodden Rørlegger forettning....