mai 05, 2025, 18:45:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye lystgass tåler en std 1300???  (Lest 13857 ganger)
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« på: april 07, 2009, 17:58:34 pm »

Denne tråden er KUN for die-hard lystgass fans........og alle andre som har lurt på hvor mye lystgass en std  1300ccm type1 motor egentlig tåler. Målet med prosjektet er en høy 13 sekunder på SCC....hvis ikke noe går til helvete før det Gliser

Hvis noen lurer på hvorfor vi gjør et slikt prosjekt, så er svaret såre enkelt: man blir aldri for gammel til å leke med biler....i tillegg er det samfunnsopplysning om hvor enkelt og effektivt lystgass er...


Oppskrift:
- 1 stk matt-svart 1964 boble
- 1 stk meget slitt 1300ccm motor
- 1 stk Pro-Race Fogger lystgass anlegg 50-250HK (justerbart)
- Bormaskin, gjengetapp og støvsuger
- Div håndverktøy
- 1 kanne kaffe

1. Bolt fast lystgassflasken under panser.
2. Bor hull i innsug og bruk medfølgende NPT gjengetapp
    (-bruk støvsuger mens du borrer slik at ikke for mye spon havner i motoren)
3. Monter dyser i innsug, solonoider på viftehus og koble til rørene for fuel og n2o
4. Monter ekstra bensinpumpe med regulator som forsyning til lystgassanlegg
  (-husk det er bensin som gir effekt, uten ekstra bensin ingen effektøkning)
5. Koble det elektriske anlegget, inkl trykkmåler til fuel og n2o....
6. Drikk kaffe...... Blunker



Så var det klart for Test and Tune.....eller Tune and Test

Tune:
- n2o dyser=20
- fuel dyser=18
- Bensintrykk 6psi
- Lystgasstrykk 950psi

I følge teoretiske beregninger gir dette en tilleggseffekt på 58HK, og en moment økning på over 100nm....

Tenning og plugger er standard fra forrige årtusen

Test:

Start på første, legg rolig over i andregir....flat pedal.....4000rpm.....trykk på lystgass knappen......først ingen respons.......så KABOOM

Hva i h....... Hæ

Ingen panikk folkens, kun luft i lystgass slangen, slik at eksosanlegget ble fylt med bensin for så å bli antent.....fikk renset eksosanlegget og 5,2 på richters scala

Tømmer så slangen for luft, og prøver igjen....

Første gir, andre gir flat pedal....4000rpm...inn med knappen .....Kaboom..putre....kabom..., tredje gir...inn med knappen.....wrooom...wow hva skjer..turtallet øker raskt, men ingen respons i bilen...

Hva i h.....Hæ

Ingen panikk folkens, kun en 180mm std clutch som ikke tålte over 100nm ekstra.

Kjøler ned clutchen, prøver igjen, nå fra første gir.

Første....4000rpm...inn med knappen.....Wroom....andre gir...wroom.....tredjegir.....tomt for clutch...


Ear to ear grind......nitrous makes you smile... Osteaktig   please try this at home... (men følg instruksjoner, veitrafikkloven og sunn fornuft)

Stay tuned for oppdateringer etter at ny clutch er på plass......more pictures and movies comming soon.



Noen som vil gjette på hva som er neste "on the list of destruction"?


Luftfilteret er forøvrig i fra Biltema, og er montert med en PVC rør-overgang 75-50mm levert av Notodden Rørlegger forettning....

 






* Svart_matt.jpg (97.05 KB, 1000x751 - vist 406 ganger.)

* sliten 1300.jpg (97.32 KB, 500x376 - vist 553 ganger.)

*  (82.74 KB, 500x376 - vist 452 ganger.)

* Solonoider.jpg (56.57 KB, 500x376 - vist 534 ganger.)

* Under_the_hood.jpg (46.9 KB, 500x376 - vist 376 ganger.)

* Panel.jpg (52.23 KB, 500x376 - vist 539 ganger.)
« Siste redigering: april 07, 2009, 20:32:22 pm av n2o » Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: april 07, 2009, 18:58:16 pm »

Fantastisk lesning! Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: april 07, 2009, 19:14:05 pm »

FANTASTISK! Endelig et skikkelig friskt vårpust på forumet!!!!! GO ROAR!!!  Gliser
« Siste redigering: april 07, 2009, 19:27:11 pm av JS » Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #3 på: april 07, 2009, 19:17:21 pm »

Noen som vil gjette på hva som er neste "on the list of destruction"?

Stolryggen riiiker ?  Gliser
forøvrig helt enig med ED og JS Osteaktig
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #4 på: april 07, 2009, 19:22:27 pm »

Ta med kamerea neste gang. HotRod gjorde en lignende test runt 95/96... De slet med å få tenning til å fungere. Tro hva forbrenningstrykket er med full spiker...
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #5 på: april 07, 2009, 19:23:13 pm »

Det neste bør være at testene filmes. Blunker
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: april 07, 2009, 19:26:43 pm »

helt enig med vw54 her ja. detta er sykt rått Glad  å Roar skal hilse fra Ole Aanestad fra den kongelige mynt (bytta jobb nå da)
Loggført
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: april 07, 2009, 19:58:17 pm »

FANTASTISK! Endelig et skikkelig friskt vårpust på forumet!!!!! GO ROAR!!!  Gliser

Er ikke alene om dette....Borgar alias Matt-Svart "donerer" bil og motor........
Loggført

n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: april 07, 2009, 19:59:50 pm »

Ta med kamerea neste gang. HotRod gjorde en lignende test runt 95/96... De slet med å få tenning til å fungere. Tro hva forbrenningstrykket er med full spiker...

Her snakker vi Biltema blåcoil og denso plugger med 0.4 åpning......og nyfila stift.
Loggført

n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: april 07, 2009, 20:02:18 pm »

Det neste bør være at testene filmes. Blunker

Comming soon...
Loggført

Bøggymæn
Seniormedlem
****
Innlegg: 294
Bosted: Heddal


Heitradal Bublelaug


Vis profil
« Svar #10 på: april 07, 2009, 20:40:01 pm »

Hva er det du har lurt Borgar til nå da Gliser
Eller var han kanskje ikke så vanskelig å lure Gliser

Mvh
André
Loggført

Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og..
     - 1969 Baja Bug
     - 65-66 T1 Bastard
     - 1959 Karmann Ghia Lowlight
     - Fiberfab Aztec gt
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 07, 2009, 23:25:45 pm »

gøy!!
faktisk synes jeg sånne prosjekter noe av det artigste  Rekker tunge
kjør på!
neste ting som går føyka , når du har begynt å mate på skikkelig , tipper jeg er stempler (tenningsbank) hvis du ikke trikser til tenninga .

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #12 på: april 07, 2009, 23:40:08 pm »

Utrolig gøy at noen finner på sånt som dette. Osteaktig. Håper på en liten filmsnutt Osteaktig
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: april 07, 2009, 23:50:28 pm »

 Glad
 Glad
 Glad
 Glad
 Glad
 Glad

Beste påskelektyren jeg har lest. Noen pakker sekken med kvikk lunsj, appelsin og klister mens andre er fornuftige. Hold oss oppdatert. Og tilbake til påskequizen, så lenge du ikke leaner den ut så holder den et godt stykke.

Mvh
BB

« Siste redigering: april 08, 2009, 09:14:52 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: april 08, 2009, 07:16:30 am »

Fantastisk! (Minner dukker opp, økte til 1,6 i ladetrykk på -77 Rekord fordi jeg hadde ny maskin stående..)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #15 på: april 08, 2009, 08:14:34 am »

Må bare føye meg inn i rekken her, helt konge Gliser Dette er humor på høyt plan
Hva koster egentlig dette systemet, eller hva kunne det ha kostet? snakker vi "ekstrem cheap`o trimming av en gammel sliter" ?
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Rune
Seniormedlem
****
Innlegg: 463
Bosted: Hamar


Tlf: 97753310


Vis profil
« Svar #16 på: april 08, 2009, 08:25:19 am »

Forfriskende  Gliser
Loggført

Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #17 på: april 08, 2009, 09:19:17 am »

Detta var konge... Beste Påskekrimmen på lenge... Osteaktig
Loggført

Mvh
Reiel
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: april 08, 2009, 09:29:47 am »

Dette var morro, veldig inspirerende lesing :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: april 08, 2009, 11:30:43 am »

Må bare føye meg inn i rekken her, helt konge Gliser Dette er humor på høyt plan
Hva koster egentlig dette systemet, eller hva kunne det ha kostet? snakker vi "ekstrem cheap`o trimming av en gammel sliter" ?

Anlegget koster ca 700 usd.....i tillegg må man ha bensinpumpe+regulator.

Trykkmanometer fuel/n2o, varmeteppe til flaske og purgeventil er tilleggsutstyr som med fordel bør være med på handle listen....

Totalt er det utstyr for ca 10.000 i "svart-matt", og med et potensiale på 250HK Gliser er det "a lot of BANG for the bucks"



Loggført

n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: april 08, 2009, 11:33:43 am »

Hva er det du har lurt Borgar til nå da Gliser
Eller var han kanskje ikke så vanskelig å lure Gliser

Mvh
André

....ikke veldig... Gliser
Loggført

n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: april 08, 2009, 11:40:36 am »

Ny clutch er underveis, og vi plukker frem noen andre dyser.....

På neste test vil vi prøve en splitt på 24/22 (n2o/fuel), og med 950psi lystgasstrykk og 6.5 psi bensintrykk skal dette gi 90 HK.....

N/F-Ratio blir da på 5,58 og er en "safe" blanding.....
Loggført

tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #22 på: april 08, 2009, 21:34:59 pm »

Roar,driver du å sniktrener til første løpet? Blunker
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: april 09, 2009, 07:26:09 am »

Roar,driver du å sniktrener til første løpet? Blunker

...neida..æresord.. Blunker
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: april 09, 2009, 10:14:34 am »

Ny clutch er underveis, og vi plukker frem noen andre dyser.....

På neste test vil vi prøve en splitt på 24/22 (n2o/fuel), og med 950psi lystgasstrykk og 6.5 psi bensintrykk skal dette gi 90 HK.....

N/F-Ratio blir da på 5,58 og er en "safe" blanding.....


fines det noe formel på dette?
hva med lystgass og E-85??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1919
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: april 09, 2009, 10:58:40 am »

Kuuuuullt , herlig prosjekt , holder på med samme , og har overhodet ingen anelse om hva man kan forvente mht levetid,effekt
mm.fölger med  Gliser
Allt holder vel noen minutter , så raser vel svakeste ledd kostant  Hæ
Mvh
Erich
Loggført
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: april 10, 2009, 08:55:20 am »

Ny clutch er underveis, og vi plukker frem noen andre dyser.....

På neste test vil vi prøve en splitt på 24/22 (n2o/fuel), og med 950psi lystgasstrykk og 6.5 psi bensintrykk skal dette gi 90 HK.....

N/F-Ratio blir da på 5,58 og er en "safe" blanding.....


fines det noe formel på dette?
hva med lystgass og E-85??

Ja, men den er realtivt komplisert....bruker "nitrous master software" jeg....

Lystgass og E-85 går fint....mye høyere bankemotstand og mindre kritisk til blanding.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #27 på: april 10, 2009, 10:46:08 am »

ja man tenker vel litt turbo når man kjører gass.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: april 11, 2009, 14:57:10 pm »

ja man tenker vel litt turbo når man kjører gass.


Nei....man tenker gass når man kjører turbo Blunker

Get the priority straight....
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: april 11, 2009, 18:14:22 pm »

så tenningsbank ,raskere forbrenning , dra ned tenning pga bla.a  høyere fyllingsgrad  trengs ikke ved gass da?
for man tilfører jo mere oksygen/benzinblanding pr sylindervolum så det er jo en form for "overladding"
da lystgass vel inneholder ca dobbelte mengden oxygen som luft(hvid jeg ikke husker feil i farta)


« Siste redigering: april 11, 2009, 18:16:43 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!