alask
|
 |
« på: april 14, 2009, 10:08:19 am » |
|
må bytte kronhjul og halvmåner på 1300s kassa mi til helgen og lurer på om jeg kan bytte fra en 1300 kasse som jeg har liggende....
HASTER
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #1 på: april 14, 2009, 13:03:34 pm » |
|
Skal bli spennende å se svarene her. Kronhjul og halvmåner må byttes i denne kassa, etter 2 drivakselbrudd... Og vi tenkte gjøre det til fredag.. Om de rette delene er på plass.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #2 på: april 14, 2009, 14:35:49 pm » |
|
bump
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #3 på: april 14, 2009, 15:07:33 pm » |
|
Det er vel forskjellig utveksling på disse? Pinion og kronhjul er også matchede.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #4 på: april 14, 2009, 17:36:41 pm » |
|
hva er det d sier ?? at de ikke passer pga utvekslingen? eller at de er universale?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #5 på: april 14, 2009, 17:42:20 pm » |
|
noen som har fra 1300s da? lar det seg lett gjøre å ta ut på disse to kassene og sjekke om de er like?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #6 på: april 14, 2009, 19:33:29 pm » |
|
Litt usikker på hva du kaller kronhjul her nå. Kronhjul er det store drevet som sitter rundt diffen.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #7 på: april 14, 2009, 19:50:37 pm » |
|
Ok, vi snakker om de tannhjulene drivakslene sitter festet inn i. Jeg har alltid trodd de kalles kronhjul. Så mye vet jeg om innsiden av en gearkasse.  Kan se om jeg finner ett bilde av hva jeg mener. Er min gamle kasse ting skal byttes i og det må byttes.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #8 på: april 14, 2009, 20:08:37 pm » |
|
Er ikke noen mester i kasser jeg heller. Drevene du mener har jeg byttet noen ganger, og det har gått greit uten problemer. Om det gjør noen skade pga at de ikke er matchet med planetdrevene vet jeg ikke.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #9 på: april 14, 2009, 21:49:04 pm » |
|
det jeg mener og for utveksling og lignende ligger vel lenger frem i kassa?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: april 14, 2009, 23:03:07 pm » |
|
en 1300S har 3.88 i utveksling på kronhjul og pinjong en 1300 kasse har vel 4.125 i utveksling.(mulig noen har lavere R/P) sånn i praksis vil vel alle gira da bli "lavere" i = lavere hastighet ved samme turtall på alle gira. Det skal passe over så lenge det er samme type piniong lager i de respektive kassene. i følge boka "må" det shimses opp pinion lageret ved bytte, men noen luringer sier det viktigste er att de shimsene skal følge lageret.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #11 på: april 14, 2009, 23:04:12 pm » |
|
kronhul og pinion skal være "matched set".
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #12 på: april 14, 2009, 23:10:37 pm » |
|
vil det si at om jeg setter over pinion og kronhjul fra 1300 kassa så blir det det samme som på bygge om en 1300s til 1300?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: april 14, 2009, 23:13:27 pm » |
|
jepp.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #14 på: april 14, 2009, 23:14:13 pm » |
|
Og kan noen legge ut bilder av delene vi snakker om, så vi VET at vi snakker samme deler?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #15 på: april 14, 2009, 23:15:05 pm » |
|
trodde det var lenger inn i kassa dette satt jeg... er det noen som har dette liggende ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #17 på: april 14, 2009, 23:23:22 pm » |
|
ja MEN du må vite om du har tidlig aller sein girkasse. fra når til når var 1300S produsert==?? drevsatsen inni er forskjellig. gammel kasse har "keyed" feste anordning hvor man bruker kile mens nyere type kalt "002" drevsats bruker splines.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #18 på: april 14, 2009, 23:34:09 pm » |
|
dette blei mye...
det er i utgangs punktet kun den ytterste delen inni kassa ved drivakselen som bør byttes altså den delen som har spor for "spaden" på drivakselen på ene siden og tenner på andre siden... hvordan finner man ut om man har tidlig eller sen kasse?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #19 på: april 14, 2009, 23:37:36 pm » |
|
er det differnetialen din som er defekt??
du kan se på nr på kassa som er banket inn( ikke støpt inn) så kan man prøve sjekke når den er laget. trur du skal knipse et par bilder jeg...
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #20 på: april 14, 2009, 23:42:31 pm » |
|
det som er skjedd med kassa er at det er blitt knekt et par drivaksel "spader" på den kassa pga mye senking og stor motor... så det er den delen som drivakselen står i som som sitter fast med 2 halv runde metall biter.. har prøvd å skrible litt....
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #21 på: april 14, 2009, 23:46:50 pm » |
|
 pek
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #23 på: april 14, 2009, 23:49:59 pm » |
|
jepp der har du den.. den som sitter igjenn i kassa om man tar ut drivakselen..... nr 12 på spreng skissen  pek
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #24 på: april 15, 2009, 00:15:58 am » |
|
Da tror jeg du burde ta sakene fra 1300 kassa di...
Det er selve "differensialen" vi prater om her + halvmånene som holder akslingen på plass...
Men jeg ville vel tatt en telefon til feks Morten (Karmann). Han kan nok det meste om innmaten i disse kassene...
Er dette forøvrig en 1300S kasse som opprinnelig kom fra Fommern?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #25 på: april 15, 2009, 00:19:00 am » |
|
så disse vil passe over uten å forandre noe av utvekslingen o.l.`?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #26 på: april 15, 2009, 00:21:25 am » |
|
så disse vil passe over uten å forandre noe av utvekslingen o.l.`?
Passe over: Ja. Forandre utveksling: Nei
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #27 på: april 15, 2009, 00:23:55 am » |
|
godt da beklager jeg alle forklarings problemene og feil betegnelser...
men det tyder på at vi har fått svar på det vi lurte... TAKK
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #28 på: april 15, 2009, 06:56:23 am » |
|
Er dette forøvrig en 1300S kasse som opprinnelig kom fra Fommern?
Jepp det er det også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #29 på: april 16, 2009, 06:32:11 am » |
|
Det er Solhjul(som spaden går inn i) og planethjul(sitter inni diffen) dere snakker om. Det skal i utgangspunktet gå greit å bytte, MEN det er forskjell på tykkelsen på spaden og halvmånene, disse er tilpasset tykkelsen tilhverandre, så om mulig så bør dere beholde disse som par men er disse defekte også så børe dere prøve litt om det går greit å bevege spaden fritt uten at det er slark. Mange som har gjort dette uten om å bry seg om dette uten at det har ført til problemer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|