mai 04, 2025, 14:12:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: T4 motor ut av -74 Buss?  (Lest 1204 ganger)
T2maniac
Juniormedlem
**
Innlegg: 65
Bosted: Vigrestad



Vis profil WWW
« på: april 22, 2009, 23:04:06 pm »

Noen som vet hvilke deksler/prosedyre som er den enkleste/rette måten å ta ut en slik motor? Er det forskjell på om det er automatgir?

Mvh Olav

91751818
Loggført

T2 74 org. camping 1,8 automat, T2 75 panel van, T2 77 panel van
mitt tlf nr er 91751818
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: april 22, 2009, 23:11:30 pm »

Listen er lang... En Bentley-manual bør du skaffe deg, og en fin beskrivelse av prosedyren finner du her:

http://www.ratwell.com/technical/EngineRemoval.html

Lykke til Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #2 på: mai 14, 2009, 13:15:31 pm »

Noen som vet hvilke deksler/prosedyre som er den enkleste/rette måten å ta ut en slik motor? Er det forskjell på om det er automatgir?

Mvh Olav

91751818

Har du skrudd bittelitt før, gjør du som jeg gjorde på fredag. Kjapp liste uten bilder på 1, 2, 3:

1. Først tar du ut batteriet (som Haynes altid påpeker), så heiser du opp bussen og setter den på bukker, eller: på 4 felger (2 på hver side på ramma foran bakhjula).

2. Fjern pakningen som tetter rundt motoren forsiktig, bort med alt av ledninger i motorrom, ta ut vifta, ut med luftfilter, skru så av slanger til gassere (slangen ved bensinpumpa løsner du og trykker et rør tettet i ene enden eller tilsvarende (du kommer nå til å få en liten bensindusj), skru bort ledningene til starteren, løsne og ta ut starteren, så av med gassvaier og stag samt alt av ledninger + vaakumslanger.

3. Ta bort coilen (husk å merke), av med oljepåfyllingsrøret og peilepinnen, vekk med "gitteret" til vifta, løsne så varmepotter fra rør som går videre frem, pell av bakfangeren, så setter du garasjejekken under motoren, får løs tverrstaget under motoren (lønner seg å løsne brakettene som holder denne også),  og løsner den fra girkassa.

Sjekk at motoren ikke henger fast i noe: Ca 5 minutter med jokk og røsk så er den ute.

Når du skal ha den inn igjen kommer du til å angre på at du noensinne tok den ut, det tar nemlig 15min med jokk og røsk Rekker tunge


Ps: det lønner seg å merke ledninger og slanger med hvit tape som du skriver en liten adresse på.

Pps: jeg har helt sikkert glemt noe

Ppps: du gjør dette på eget ansvar Blunker

Gudd løkk!
Loggført

Member #1 /Spliths venner
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: mai 16, 2009, 13:00:09 pm »

så  att dette var automat da må du løsne converteren fra medbringer/svinghjul før du tar ut motoren.Det sitter 3 skruer på som du kommer til under ett lite plastdeksel på venstre side på motoren rett foran pluggen på sylinder 3.Lykke til Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!