Noen som vet hvilke deksler/prosedyre som er den enkleste/rette måten å ta ut en slik motor? Er det forskjell på om det er automatgir?
Mvh Olav
91751818
Har du skrudd bittelitt før, gjør du som jeg gjorde på fredag. Kjapp liste uten bilder på 1, 2, 3:
1. Først tar du ut batteriet (som Haynes altid påpeker), så heiser du opp bussen og setter den på bukker, eller: på 4 felger (2 på hver side på ramma foran bakhjula).
2. Fjern pakningen som tetter rundt motoren forsiktig, bort med alt av ledninger i motorrom, ta ut vifta, ut med luftfilter, skru så av slanger til gassere (slangen ved bensinpumpa løsner du og trykker et rør tettet i ene enden eller tilsvarende (du kommer nå til å få en liten bensindusj), skru bort ledningene til starteren, løsne og ta ut starteren, så av med gassvaier og stag samt alt av ledninger + vaakumslanger.
3. Ta bort coilen (husk å merke), av med oljepåfyllingsrøret og peilepinnen, vekk med "gitteret" til vifta, løsne så varmepotter fra rør som går videre frem, pell av bakfangeren, så setter du garasjejekken under motoren, får løs tverrstaget under motoren (lønner seg å løsne brakettene som holder denne også), og løsner den fra girkassa.
Sjekk at motoren ikke henger fast i noe: Ca 5 minutter med jokk og røsk så er den ute.
Når du skal ha den inn igjen kommer du til å angre på at du noensinne tok den ut, det tar nemlig 15min med jokk og røsk

Ps: det lønner seg å merke ledninger og slanger med hvit tape som du skriver en liten adresse på.
Pps: jeg har helt sikkert glemt noe
Ppps: du gjør dette på eget ansvar

Gudd løkk!