Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« på: april 26, 2009, 23:09:51 pm » |
|
Da var endelig boblen hjemme. Etter mange år i dvale, litt koma og til tider bare søvnig skruing er endelig boblen hjemme, i ny-gammel garasje. skal bli deilig å ha bilen 4 meter fra huset. Blir nok ikke den mest aktive prosjekttråden... Har et hus å pusse opp først..
Planen er å få testet bilen på veien i sommer, og bygge ferdig motor i sommer-vinter.
Prøver å legge ved noen bilder..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #1 på: april 26, 2009, 23:13:59 pm » |
|
interiør og litt annet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #2 på: april 26, 2009, 23:16:40 pm » |
|
Det var ein fin bil! men får eg lov å tipsa deg om å kjøpa eit meir tidsriktig speedometer? ser så rotete ut 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #3 på: april 26, 2009, 23:22:59 pm » |
|
Tøfft custom ratt! Hjemmemekk?
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #4 på: april 26, 2009, 23:37:48 pm » |
|
Tøfft custom ratt! Hjemmemekk?
Rattet er momo eller Nardi ring (husker ikke.. 8 år siden) parret med VW senter. Litt byggskum og mange lag med epoxy. Speedon passer bedre inn enn originalt 67 speedo. Det er ikke så mye som er tidsriktig på bilen lengre... Fordelen med dette er også at det har mange flere signalampe hull enn std, fint for vifter ol. Samt at den har tankmåler. planlagt å koble opp mot tørrsumptanken.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #5 på: april 27, 2009, 00:40:02 am » |
|
Se der Carsten! En av mine store favoritter den bilen din, men jeg likte den bedre med cookie cutterene. Nå ble den mer pusete :-) Har du noen bilder av motoren du kjørte med i "gamledager"? Hva blir spekket på vognen denne gangen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Joachim
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: lillehammer
|
 |
« Svar #6 på: april 27, 2009, 08:24:52 am » |
|
Tøff bil!
|
|
|
Loggført
|
Vovlo 940 turbo  1958 boble (Prosjekt lekebil) 1967 boble 1967 boble 1500 1968 Variant 1969 Buss 1974 " Porsche boble"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #7 på: april 27, 2009, 08:44:18 am » |
|
Endelig!
Håper denne blir å se på SCC 09, stå på og hold oss oppdatert.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #8 på: april 27, 2009, 12:53:22 pm » |
|
Se der Carsten! En av mine store favoritter den bilen din, men jeg likte den bedre med cookie cutterene. Nå ble den mer pusete :-) Har du noen bilder av motoren du kjørte med i "gamledager"? Hva blir spekket på vognen denne gangen?
Takk takk :-) Felgene er litt pusete, men jeg prøver å holde den litt anonym, ønsker ikke Turbo Cup hjul som lyser opp. D90 felgene er det ikke så mange som bruker. Øverst på ønskelisten er et sett med smidde CS felger som kom på 928 og noen 944 turbo. Har ikke noe særlig med bilder av gamle motoroppsett, burde egentlig hatt det. Så om det er noen som har tatt et bilde så send gjerne!! Spekken sånn det ser ut nå: Bil: 67 modell 993 bremser rundt om D90 felger 6 +8x16 915 gearkasse med ZF-diff, billet stål sidedeksel kustom aksler med 930 108mm omherdede knuter hydraulisk clutch. (skal endres fra CNC slave til slave-utløserlager.) Sellhol justerbart stab stag bak. 19mm stag foran. Masse caster og camber på fronten IRS bakstilling Sparco seter Motor: wasserblokk bygd om til luft. T1 løftere underspylte stempel 86mm Pauter-Moldex veiv billett 5.6 råder Pauter kam 94mm JE stempel 30mm pinnehøyde, 30cc dish 94mm Jaycee sylindere m powersleeve S/F topper m 44x40 ventiler Pauter 1,3 vipper 55mm TWM IDA spjell Dobbel vannkjølt intercooler, ca 30-40cm trykkrør totalt. Garret T3/4 steg 5 eksos, 60-1 kompressor Burns rør og collector 911 kjøling E85? Mangler egentlig bare noe småtteri samt TID!!!!!
|
|
« Siste redigering: april 27, 2009, 13:03:50 pm av Savanna67 »
|
Loggført
|
|
|
|
Ørjan Evensen
Medlem
  
Innlegg: 174
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #9 på: april 27, 2009, 19:54:02 pm » |
|
:oDette bler kjekt å følge med på, vett godt ka du e i stand te når d gjelde heftige bygg! Lykke te med prosjekt og ikkje minst oppussing av hus. Hadde vore sykt kjekt å se deg på Scc-09 med denne!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #10 på: april 27, 2009, 20:02:12 pm » |
|
Mener bestemt jeg har sett et sett CS felger til salgs i det siste? Legger inn en link når jeg finner de igjen...
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #11 på: april 27, 2009, 22:32:42 pm » |
|
Ahh... God å se at du fortsatt har denne... Husket når den hadde Volvo gasser og sort bakluke  Ble lite "liv" på Bergenstreffet etter at du flyttet forresten 
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #12 på: april 28, 2009, 20:00:51 pm » |
|
Stavanger gjengen var alltid et hyggelig innslag på Bergens treffet!!!!!!!  Takk til en forståelsesfull kone som anbefalte meg å jobbe litt på boblen istedet for å sparkle den siste veggen i stuen!! Fikk satt sammen tom blokk og prøvemontert test-eksosanlegg. Alt ser ut til å funke ut fra det jeg har grovkappet. Turboen plasseres over gearkassen. Dette for å få korte eksosrør og veldig korte trykkrør Rørene snor seg rund 911 viftehuset. Legg merke til det nye HiPO-Hitemp PVC eksosrøret fra Biltema!! Fint å bruke for testing. Håndbankede 3mm alu trykkbokser over et gammelt bordben.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #13 på: april 29, 2009, 22:48:26 pm » |
|
Etter en hyggelig tur på A-hus for å ta imot Tuva på 2970 gram i dag, og en hyggelig telefonsamtale med Svein H i kveld fant jeg ut at det er på tide at noen flere av de "gamle" prosjektene fra Krankenhaus i Bergen egentlig fortjener å ble ferdige!!!  Det er vel 10 år siden noen av disse prosjektene rullet inn porten for "skal bare sveise litt og bytte motor" Så dette er en utfordring spesielt til Svein og Trygve!!! Venstre siden i garasjen. Dere har ca like lite/mye som meg igjen! Erik Aa du er også med her! har vel hatt din som prosjekt minst like lenge  Som en teaser ligger jeg ut bilde fra 2001 tror jeg det er. (lånt fra vwacb sine sider, håper det går greit.) Svein; dobbel cabiner, Trygve oval racer. Håper dette er med på å motivere dere litt! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #14 på: april 29, 2009, 23:16:58 pm » |
|
Gratulerer med et lite barn! 69-en min kom ikke inn på kranken før i mai i fjor, men den har riktignok stått i ro siden jeg parkerte den i 1995. Skjer litt nå, Pål og jeg hadde en fin økt i går. Står på din gamle plass. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveins Autohaus
Juniormedlem
 
Innlegg: 58
Bosted: Bergen
Canpro AS
|
 |
« Svar #15 på: april 29, 2009, 23:21:52 pm » |
|
Ok ok ok.... føler meg truffet nå ja! Forresten fint av deg å vise meg hvordan kabineren ser ut uten presenning over... Synes å huske hva jeg holdt på med nå ja... Får se om jeg kan avdekke den og starte en tråd. Takk for sparket Carsten! 
|
|
« Siste redigering: april 29, 2009, 23:32:24 pm av Type 2 »
|
Loggført
|
'64 Dobbelkabiner '73 1303S
|
|
|
nord
Medlem
  
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes
|
 |
« Svar #16 på: april 30, 2009, 15:18:29 pm » |
|
Her er noen cs felger som står tilsalgs på finn.no... http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16637281
|
|
|
Loggført
|
1200 spareboble Porsche 928 S4 1958 Plymouth Harley Sportster "Ironhead" Moto Guzzi V7R
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #17 på: mai 01, 2009, 23:44:56 pm » |
|
Bra Svein!!!! Legg bilen ut, så kan vi hjelpe hverandre med motivasjonen!! Mangler bare Trygve nå! Erik: har fått med meg at du er godt i gang! Blir vel Bergensk Looker denne? (Fett stuk med kjøreegenskaper?) Nord, Takk for tipset. jeg har sett de felgene, fornuftig pris, men jeg må prioritere nytt sprut akkurat nå. Får alltid kjøpe slike senere. Jeg unnslapp sofa-monsteret og fikk lurt inn noen timer i garasjen etter at nest minste var i seng. Fikk tilpasset og punktet eksosørene på sylinder 3 og 4. Lager sylinder 1, 3 og 4 på lik lengde, (bare for å se at jeg fikk det til.) disse blir 63cm. Sylinder #2 blir en del lengre pga viftehuset. ca 90 cm. Uten viftehus hadde det gått å få alle like lange. fint å vite. Jeg har ingen tro på at likelengde eksos har noen særlig effekt på en turbomotor.... Kortest mulig har jeg tro på. Kunne laget ferdig ett eller to til, men er litt forsiktig med å fyre igang rørkapperen etter klokken 2200, er tross alt ny i naboelaget... Jeg punkter med rustfri tråd og mig, og skal få rørene tigget med bakgass. Kommer til å lage 6 rør, 4 er til god-motoren, og de to siste blir slik at jeg kan bruke samme collector og rør på en wasserboxer jeg har planlagt å sette inn for test av bil og kjøleanlegg. Bilder kommer når Tuva og fotoapparat kommer hjem fra sykehuset. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #18 på: mai 02, 2009, 20:11:49 pm » |
|
Gratulerer med familieforøkningen! Så denne bilen da den sto utenfor Krankenhaus en tid - skinnet bedrar er vel en relativt passende beskrivelse  Håper som flere å få se denne på SCC i august, sats på fedrekvoten, så er du der! Ang lengde på rør har jeg fått vite det samme en gang. Du kjenner kanskje til Ove Berg på Nesttun, han bygget en turbomotorisert 03 tidlig på 80-tallet, ble ganske spesiell med Britax tak og sølvmetallic nede på siden som gikk gradert opp til mørk grå metallic. Grenrøret han sveiste var av desidert korteste mulige vei med to 2-1 kollektorer, og rett rør opp til turboen. Forklaringen mener jeg å huske var at turbinen sørger for at trykket ut er utjevnet, så eksospulsene betyr nada så lenge turbinen spoles opp. Har delene fra dette liggende fortsatt, men må nok sveise litt jeg også for å få det på plass. Lykke til med bil og familie!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #19 på: mai 03, 2009, 00:24:40 am » |
|
Lurte meg ut i garasjen en liten tur. Fikk laget ferdig de to siste rørene. så nå er eksosen "ferdig". Ble ganske bra. Passer fint rundt viftehuset og har fine bøyer. Har laget det slik at det blir minst mulig sveiser. (9)
Andy: kjenner ikke Ove men han tenkte nok riktig. Det er nesten alltid mottrykk i eksosen på en turbo motor, så man får nok ikke den hjelpen som pulsene gir i et skikkelig merged eksos anlegg på en NA motor. Hadde vært interresant å tatt en test på kort-kort mot langt likelengde turbo anlegg. tror ikke det er noen som har gjordt det.
bilder kommer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #20 på: mai 03, 2009, 00:31:36 am » |
|
heftig motor prosjekt! Er det en type 1 veiv?? hvor mye måtte du frese i blokka for å få plass til rådene på såpass slag? chevy eller VW journal? hva slags sprut skal du bruke?? kjør på med bilder! 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #21 på: mai 03, 2009, 17:21:00 pm » |
|
Godt å se du er igang igjen Karsten ..(og ganske heftig og) Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #22 på: mai 03, 2009, 21:33:53 pm » |
|
Fikk fullt hus i dag!  Trebarnsfar er STORT! Veieven er T1 med VW lager. må nesten ikke slipe i blokken, kun litt på kulene i bunn av pinneboltene. Samt kammen må justeres litt. Fikk tatt litt bilder. Hadde god hjelp av eldste mann på to av rørene! Dobbel slipjoint (øverste røret) holder tett og gjør at montering av anlegget skal gå greit. skal sveise på ører for fjær eller bolt som holder collectoren stabil mot rørene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #23 på: mai 03, 2009, 21:36:28 pm » |
|
Godt å se du er igang igjen Karsten ..(og ganske heftig og) Mvh Erich
Har hatt en lang dvale!!! Er veldig deilig å være litt i siget igjen. Pluss at tilgjengelighet med egen garasje er utrolig deilig! Vi treffes nok igjen på SCC (med eller uten bil) Eller kanskje på en banekjøring!!! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #24 på: mai 27, 2009, 23:45:27 pm » |
|
Fått jobbet litt på bilen innimellom slagene... Tak og vegger er ferdig malt på huset og noen hyggelige polakker skal legge gulv til uken. Sparer knærne til skisesongen :-)
Eksosrør er ferdig tigget og tilpasset mot topper og collector. skal sveises mot flenser og slipjointene så er eksos "ferdig"
Lagt inn vannrør i tunellen 32mmx1.25mm meierirør. letteste jeg fant, 0.9kg pr meter. Det er trangt som f.. inni der. fikk fjernet litt unødvendige rør til varmeanlegg og bensinrør når jeg først holdt på. Har noen radiatorer som jeg tester med, ikke helt fornøyd må nok sveise om litt.
Sway away fjærplater er satt på. trenger dempere og lokk til torosjonen.
Kammen er dreid ned på trust kragen og diameter.
Holder på å sette opp en handleliste, føler at mye henger på grunn av at man mangler litt her og der... blir bedre framgang når deler er i hus og kona har fått 55m2 stue ferdig....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #25 på: mai 28, 2009, 00:20:08 am » |
|
Hvordan kommer du til å feste rørene i tunnellen, regner med dette er til intercooler? Har du "hardline" på bensin, eller lagt slange i tunnellen? Funderer litt selv på det med å legge opp en ny bensinledning til innsprut i tunnellen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #26 på: mai 28, 2009, 09:28:53 am » |
|
Hei! Rørene har jeg festet i med eksos klemmer, (slike U-bøyler) ved innspeksjonsluken under baksetet og i front gjennom dekselet for demontering av girstaget. Tror dette skal holde. er også mulig å få til et feste ved girspaken. Rørene er til intercoolerene, men er dimensjonert for å kunne kjøle en hel motor... en får se hva tiden bringer.
Til bensin har jeg lagt opp rustfritt rør, mener det er 10mm ytterdim. dette er festet på bretten på bunnplaten. Tur på ene siden og retur på andre siden. Returen lar jeg gå opp i tanken. Du klarer nok å legge røret i tunnelen, men det er trangt ... Skal du kjøre sprut er det fordel å legge opp gode rør, og ikke bruke originarøret som retur. Kan by på problemer med regulering av bensintrykket dersom du har STOR pumpe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #27 på: oktober 08, 2009, 20:58:23 pm » |
|
Virker som den ENORMT store mengden oppdateringer jeg gjorde iløpet av sommeren har forsvunnet under serverkrasjen...  Eller var det bare en laaaang sommerferie..  . Litt har blitt gjort i garasjen, mekanisk begynner bilen å bli noenlunde klar. Kjøling til intercoolerene har vært en liten utfordring da det er trangt om plassen for radiator uten å kutte for mye... Fant plass foran forstillingen, men der var stabbstaget i veien. hmm. Siden det er gatebil, og jeg har lyst å prøve meg på bane etterhvert ble det noen telefoner til Sellholm og bestilling av nytt knivstabstag byggesett. Dette med 32cm lange kniver og 30mm rør. Bak har jeg 28cm kniver. Ser ut til at staget blir lettere enn det 19mm vanlige staget jeg fjernet. dette er til salgs...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #28 på: oktober 08, 2009, 21:08:42 pm » |
|
På andre siden av bilen er Intercooler og trykkbokser klart for siste sveising. Skulle hatt AC/DC tig.... må lage en god jigg for å få alt sveist korrekt. Har også laget vegger til å bygge inn intercooler og turbo. Blir en hylle med rustfritt + varmeisolerende materiale mellom turbo og intercooler. Lakk og fjerning av rester av asfaltmatter blir sikkert gjort en gang det og.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #29 på: oktober 15, 2009, 22:22:24 pm » |
|
Masse godsaker her ja - en ting er å tenke ut løsninger, en annen å gjøre det! Du klarer tydeligvis begge deler helt fint  Er ladeluftkjølerne hjemmelagde også?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|