hei! følger spent mer her, da jeg har 2 DJ motorer liggende og kunne kanskje tenke meg en oxyboxer til å sette inn i bayen min.
har det skjedd noe mer siden sist?
Hei Patrick.
Det har skjedd litt siden sist, men ting tar alltid lengre tid enn først antatt, og det hjelper nok heller ikke på at det blir forandring i planene kontinuerlig underveis

Har nå fått i en std. 091 kasse med tilpassede T1 aksler ( Transporter T3 knuter inne ved kassa ). Dette skal etter gode kilder fungere helt fint med tanke på "spillerom" for leddene. Buss kassa er noe breiere mellom øra enn T1 kassen, så akslene blir nesten for lange, men det går, bare spør Holmen

Giroverføringen går over tunellen, og Berg spaken kommer tett opp mot rattet, i tillegg til at den er flyttet litt ut mot høyre for å gi plass til førerens kne

På motorsiden, så er det nå blitt ikke mindre enn fire (!) Oxyboxere som krangler om oppmerksomhet på ferdigstillelse. 2789 "Race" motoren ble lagt på hylla da veiva ikke passet i blokka som beskrevet tidligere i tråden, i tillegg til at det manglet noen hovedkomponenter i oppsettet, slik som f.eks gassere. Ny blokk som "skal" passe er på gang. Satser på å ha denne motoren ferdig neste år, med da en litt preppet 091 kasse med bla.a 40% LSD ZF Diff
Det har imidlertid ankommet sårt etterlengtede nye Spanske 48 IDA`s med "the third progression hole done" for bedre kjørevennlighet (?). Enda ett sett topper ble også innhandlet spontant via o store USA, da disse var helt ferdig tilpasset oxybruk med std wbx boltsirkel - Ubrukte CB Comptition Eliminators med 48X40 rustfrie ventiler fra ett oppgitt prosjekt "over there". Manglet bare fresing av ventilseter, som ble gjort i en fei av Nilsen Motor, som forøvrig var en meget hyggelig plass å sette bort arbeid.
Den mye mindre 2724 "kose" motoren med snill kam ( W-110 ), "små" topper ( Sauer 40X35 m. wbx boltsirkel ) og "små" gassere ( HPMX 44 ) er nok den motoren som er nærmest ferdigstilling, og som har blitt prioritert foran de andre.
Blokka er 95% ferdig, toppene er ferdigstilte for montering og har fått nye ventiler, sylindre er ferdig lengdejusterte og tilpasset for kranglende råder fra motsatt side av motoren ( did`nt see that coming! ), rådene er tilpasset Chevy stemplenes kryssbolter og svinghjulets simring i "dimensjon som ikke finnes" ifølge flere aktører er innkjøpt etter litt om og men. Var faktisk hyllevare hos Alf I. Larsen på Forus. Dimensjonen på denne blir litt "uvanlig" pga. T1 veiv i wbx blokk, men den finnes altså, slik at halv spooky "adapterhylse" som flere lager da ikke trengs. Dim. på simring: 95X70X10
Venting på deler, venting på lønn for å få kjøpt flere deler

, venting på maskinering av deler som ikke passer rett ut av eska, men som skal tilpasses formålet osv. er også med på å trekke ut tiden, i tillegg til alt det "vanlige" som kommer i veien for hobbyen, slik som ferie osv.

Ting kunne nok blitt gjort enda fortere ved å sette bort mer arbeid og bruke mer penger på prosjektet, men, det er det jeg synes er mest givene, å gjøre "alt" selv så lenge jeg har verktøy til å få det til, og at det skal koste så lite som mulig. En tidkrevende kombinasjon med andre ord.
Legger ved noen bilder av diverse. Mer bilder kommer når jeg finner dem igjen