roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« på: mai 31, 2009, 13:18:08 pm » |
|
starter en egen tråd med det her jeg men skal også være litt forsiktig me va jeg skriver her også, men litt går:) skal da prøve og få til at det som er av tüv pairer til bobler faktisk gjelder og at det skal være go nok dokumentasjon til og kunne få ting godkjent. sitter med en del papirer men, det som hadde vært moro og fått hjelp til er, og fått tak i papirer på bobler som er godkjente i utlande med dem samme oppsetta eller noe dem faktisk har smidd sammen selv, altså fra andre eu land. vet mange av dere her inne har kjente som driver på høyt nivå med det her i sverige,danmark,tyskland osv.hadde jo vært helt konge og fått kopier av vognkort og div av dem og hatt og sendt me som et vedlegg at det her får dem godkjent i andre eu land,i og med vi skal følge eu standaren mener jeg.vet det her ikke er lett og få ut av alle men hadde jo vært litt bra for alle om alle hadde samlet seg rundt det her og fått det gjennom engang for alle at det ble riktig og godkjent uten masse mas. er bare et forslag.. jeg skal prøve så god jeg kan men er også kjempe og få litt hjelp:) kom med innspill den som vil:) ja... jeg er ordblind så blir ikke jeg som skal skrive dem breva til b.t og div 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #1 på: mai 31, 2009, 16:21:19 pm » |
|
Kanon tiltak! Kan nok ikke hjelpe deg stort, men derimot er du til stor hjelp for andre hvis du får dette til 
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
¤-_Albert_-¤
Supermedlem
    
Innlegg: 765
Bosted: Fredrikstad
Stort større størst :)
|
 |
« Svar #2 på: mai 31, 2009, 23:21:28 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Fredrik Larsen
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: juni 01, 2009, 10:59:41 am » |
|
Da legger vi min tråd død..  Lenge leve din  Jeg har bare et par mailer fra Møller og en fra BT, hvor alle var avvisende. Regner med at du er på jakt etter de som har fått godkjent noe.. Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
dynne
Juniormedlem
 
Innlegg: 62
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #4 på: juni 03, 2009, 19:28:15 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #5 på: juni 04, 2009, 09:08:13 am » |
|
ja det er en mulighet det der,men,tror ikke jeg skal prøve meg på noe teknisk tysk eller noe 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: juni 04, 2009, 13:26:50 pm » |
|
Har sendt mail på engelsk til begge, med spørsmål om hvordan de får dokumentert godkjennelsen, og om dette er noe vi kan få bruke.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #7 på: juni 05, 2009, 18:23:55 pm » |
|
Er en tråd som du kan se nærmere på er ikke boble men ombygningene og godkjenning blir jo litt det samme!prosche 914 kom vel med 80 hk orginalt og er nå godkjent med 300 hk! nermere 265% effekøkning!og jeg tror det lønner seg hvis du ikke allerede har og prate med Alf rønning i nes på hedemarken! en trivelig kar som har masse kunskap om vw og ombyggniger! http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16120.0/topicseen.html
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #8 på: juni 05, 2009, 22:53:26 pm » |
|
ja er jo int det der, men som jeg har svart andre i pm her, tror jeg skal holde meg til boble, ikke dra for mye annet inn i det her, selv om porsche ligger nært så tror jeg at jeg skal holde meg til en ting når vi sender det breve og ikke 2...3... forskjellige biler. men helt klart, han alf er nok en kar som det hadde vært lurt og snakka med:) kanskje noen har et nr og sende meg på pm 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #9 på: september 07, 2009, 22:08:03 pm » |
|
er det noen som er gode på og skrive tekniske ting på eng eller tysk??  ta kontakt på priv mld
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #10 på: september 07, 2009, 22:49:37 pm » |
|
er det noen som er gode på og skrive tekniske ting på eng eller tysk??  ta kontakt på priv mld her er vel en tysker på forumet..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #11 på: september 07, 2009, 23:13:12 pm » |
|
ja skulle hatt noen som kunne skrive en mail rett til tüv i tyskland..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo
Fartsblind så langt det går
|
 |
« Svar #12 på: september 07, 2009, 23:23:46 pm » |
|
ja skulle hatt noen som kunne skrive en mail rett til tüv i tyskland..
Kan du ikke bare skrive en på engelsk da? Tyskera er vel ikke SÅ motstandere av det, så er vel et snev av engelskkunnskap hos de fleste der og?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #13 på: september 07, 2009, 23:27:23 pm » |
|
hehe...er ordblind så jeg skal hvertfall ikke renskrive det hverken på tysk eller engelsk..hehe
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo
Fartsblind så langt det går
|
 |
« Svar #14 på: september 07, 2009, 23:28:26 pm » |
|
hehe...er ordblind så jeg skal hvertfall ikke renskrive det hverken på tysk eller engelsk..hehe
Aaah, ok. PM
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #16 på: september 07, 2009, 23:44:47 pm » |
|
jeg kan godt bidra med litt teknisk engelsk, selv om jeg snakker mer amerikansk enn engelsk...
|
|
« Siste redigering: september 08, 2009, 00:00:24 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #17 på: september 07, 2009, 23:57:32 pm » |
|
nå ble det litt fart i sakene her.. jeg avventer nå på svar fra en som har sine kjenskaper i tyskland så vi får se nå:) men er åpen for mer info.. bare bra det:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #18 på: september 08, 2009, 00:00:51 am » |
|
Noen med tilgang til rettstiende / rettens gang eller hva det nå heter kan kanskje finne den saken Butzelmann referere til?
Den i seg selv er jo meget interessant.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #19 på: november 01, 2009, 20:14:56 pm » |
|
har fått meget go hjelp til og oversette et tüv papir på bremser nå.. så.. va er deres mening og hvordan tolker dere det?
Delegodkjeningsnr: Nr. 370-016-01-FBKB Fabrikant : Kerscher Tuning GmbH Type: Bremseanlegg VW ”Boble” Dele erklæring Nr. 370-016-01-FBKB Forksriftsmessigheten for et kjøretøy ved foreskrift Inn-eller påbygg av deler i overenstemmelse med §19 avsender 3 Nr. 4 StVZO For delen / endringsomfanget: Bremseanlegg For type: Bemseanlegg VW ”Boble” Fabrikant: Kerscher Tuning GmbH, Eggenfeldener Stra. 46a 84326 Falkenberg 0. Instruksjoner for kjøretøyeier Snareste gjennomføring og stadfestning av endringsgodkjening: Gjennom de nevnte enringer opphører kjøretillatelsen, når ikke straks de foreskrevne endringsgodkjenning i overenstemmelse med StVZO §19 avsender 3 gjennomføres og stadfestes, eller fastlagte pålegg ikke overholdes. Etter gjennomføringen av den tekniske endringer skal kjøretøyet vises i henhold til dele-erklæringen øyeblikkelig hos en offenlig godkjent sakkyndig eller kontrollør ved Teknisk godkjenningsplass, eller en godkjenningsingeniør hos en offenlig godkjent overvåkningsorganisasjon for gjennomføring og stadfestning av de foreskrevne endringer demonstrere. Overholdelse av instruksjoner for bruk og betingelser: De under III og IV oppførte instruksjoner og betingelser skal derved overholdes. Medbringelse av dokumenter Etter den gjennomførte endringsgodkjenningen skal dokumentasjon med stadfestning av endringsgodkjenningen medbringes med vognpapirene og vedkommende person ved forespørsel fremvises; dette bortfaller etter korrigering av vognpapirene. Korrigering av vognpapirene Korrigeringen av vognpapirene (registreringsbevis og kjøretøydokumentasjon, driftstillatelse etter §18 avsender 5. StVZO eller tilleggsnotat) skal gjennom den vedkommende bevilgninsmyndighet gjennom vogneier tilsvarende bestemmelse stadfestets forskriftsmessig endringer søkes om. Videre bestemmelser er stadfestet forskriftsmessig enringer sluttes av. I. Bruksområde Kjøretøyfabrikant: Volkswagen Kjøretøytype / utførelse: 11,13,15 Handelsbetegnelse: Boble ABE-Nr. 11:2180 13:8203 15:2004, /1/2/3/4/5 Videre nødvendige spesifikasjoner eller innskrenkninger for anvendelsesområde for kjøretøyet: Kun for kjøretøy med 2-krets bremseanlegg Kun for kjøretøy med skivebremser på forakselen II. Beskrivelse av delene og enringsomfanget 1. Foraksel De eksisterende skivebremsene blir skiftet ut med en innvendig luftet skivebrems. Disse kan valgvis være hullborret, slisset eller hullborret og slisset. Hjulinnfestingen skjer gjennom en 4-bolts innfestning eller en 5-bolt innfestning. Videre blir en annen bremsecaliper benyttet. 1.1 Bremseskive Fabrikant: Kerscher Utførelse: Innendig luftet bremseskive, valgvis hullborret, slisset eller hullborret og slisset. Hjulinnfesting med 4-bolter eller 4 bolter. Mål: Skivediameter 278mm; Skivetykkelse (innvendig luftet) 19mm; Midtsentrering: 57,1; 71,5; 72,5; eller 78,6mm, valgvis 5-bolt eller 4-bolt innfestning. Finees i følgende boltsirkel/bolttall/midsentrerings kombinasjoner: 100/4/57,1 100/5/57,1 108/4/57,1 120/5/72,5 130/5/71,5 130/4/78,6 Materiale: G-ALSi (CU) Innfestning: 4 hjulbolter M12x1,5 henholdsvis 5 hjulbolter M14x1,5 eller M12x1,5 Kjennetegn: `K´innstempling på annleggsflaten for hjulet 1.2 Bremsecaliper Fabrikant: Continental Teves AG, Fankfurt/Main Utførelse: 2-stempel fastcaliper, 42mm stempeldiameter med distansestykke 9,5mm Innfestning: Bolter som seriemessig, sikret med Loctite, med 4mm skiver for å senterere bremsecaliper mot bremseskiven Kjennetegn: `K´innstempling på huset. ATE-støpemerket kan være ulikt. Kerscher er ansvarlig fir at riktig bremsecaliper benyttes gjennom `K´innstempling 1.3 Bremsebelegg :Som serie skivebremser 2. Bakaksel Valgfritt kan de tre følgende bremseanlegg benyttet: 2.1 Seriemessig trommelbrems (4-bolt) 2.2 Kerscher bremsetromler (5-bolt) Fabrikant: Kerscher Utførelse: Bremsetrommelen er identisk med den seriemessige utenom boltantallet henholdsvis boltsirkelen. Mål: Boltsirkel som serie Bremseflate 230x48mm Finnes i følgende boltsirkel/bolttall/midsentrerings kombinasjoner: 100/4/57,1 100/5/57,1 108/4/57,1 120/5/72,5 130/5/71,5 130/4/78,6 Materiale: GG-25 Innfestning: 4 hjulbolter M12x1,5 henholdsvis 5 hjulbolter M14x1,5 eller M12x1,5 Kjennetegn: `K´innstempling på annleggsflaten for hjulet 2.3 Kerscher skivebrems Fabrikant: Kerscher Utførelse: Massiv bremseskive, valgvis hullboret, slisset, eller hullboret og slisset . I stedet for den seriemessige bremsetrommelen blir et nav montert som innfesting for bremseskiven. Innfestningen for hjulet tilsvarende forakselskivebremsen. Mål: Skivediameter 262mm Tykkelse: 9mm Midtsentrering: 57,1; 71,5; 72,5; eller 78,6mm, valgvis 5-bolt eller 4-bolt innfestning Finnes i følgende boltsirkel/bolttall/midsentrerings kombinasjoner: 100/4/57,1 100/5/57,1 108/4/57,1 120/5/72,5 130/5/71,5 130/4/78,6 Materiale: GG-40 Innfestning: 4 hjulbolter M12x1,5 henholdsvis 5 hjulbolter M14x1,5 eller M12x1,5 Kjennetegn: `K´innstempling 2.3.1 Nav Fabrikant: Kerscher Utførelse: Navplate med 21 henholdsvis 29,5mm distansering som innfesting for skivebrems Materiale: G-ALSi 12 (CU) Innfesting: 4 bolter M10x50mm Kjennetegn: `Kerscher´ utfresning 2.3.2 Bremsecaliper Fabrikant: Girling Utførelse: Enstempel glidecaliper Mål: Stempeldiameter 38mm Innfesting: 2 bolter M10 (10.9), lengde 25mm Kjennetegn: Girling og `K´innstempling 2.3.3. Bremsebelegg Girling 2964, anleggsflate 70x40mm 3. Hovedbremsesylinder Det er valgfritt om den seriemessige hovedbremsesylinder eller den følgende hovedbremsesylinder fra Kerscher benyttes Fabrikant: Girling Utførelse: Tandem hovedbremsesylinder Mål: Stempeldiamtere 20,64/20,64 mm Kjennetegn: `K´innstempling III. Instruksjoner og betingelser 1. Instruksjoner og betingelser for benyttelse Det seriemessige dekkblekket for skivebremsen må taes vekk. På grunn av den endrede monteringsstillingen for den bakre bremsecaliperen må luftingen av bremseanlegget svare til beskrivelsen fra Kerscher i et instruksjonsnotat til kjøretøyeier. Bremseslangene og rør må plasseres slik at de ved fjærbevegelser ingen understellsdeler berører. 2. Instruksjoner og betingelser for endringsgodkjenning 2.1. Alle ikke beskrevne deler av bremseanlegget tilsvarer seriemessig 2.2. Korrekt montering av bremseskiven, adapter, bremsecaliper, bremserør og slanger skal etterkontrolleres. 2.3 . For spesialhjul henholdsvis senking er særskilte erklæringer (ABE, deleerklæringer eller prøverapport) å fremlegge. Det er en godkjennig etter §21 begrenset nødvendig. 2.4. Sporviddeøkningen ved montering av skivebremsen på forakselen etter II er 8mm, henholdsvis på bakakselen etter II er 4mm, har ingen negativ innflytelse. Tilstrekklig hjulavskjerming av seriemessige dekk blir ivaretatt. 2.5. Håndbremskabelen skal festes ytterligere, for at under alle omstendigheter (tomt og fullastet kjøretøy) føringsrøret ikke tar borti støtdemperen. Ellers skal føringsrøret med et gummihylster beskyttes. 2.6. Det må foreligge et intruksjonsnotat fra Kerscher for lufting av bremseanlegget. 2.7. Bremseskiven på aksel 2 kan også i forbindelse med seriemessige skivebremser på aksel 1 benyttes (i overenkomst med fra VW frigitte motoreffekter) 3. Instruksjoner og betingelser for kjøretøyeier 3.1. Monteringsanvisning fra fabrikant/forslagsstiller vedlagte monteringsanvisning skal overholdes og ved godkjenningen fremlegges. 3.2. Etter suksessfull monteringsprøving gjennom vedkommende kjøretøyssakkyndige mottar De en attestasjon eller en innskrivning i registreringsbeviset. 4. Korrigering av registreringsbevis (eksempel) En korrigering av registreingsbeviset er påkrevd. Forslag til innskrivning: eksempel Nummer:33 Innskrivning: Montert Kerscher bremseanlegg:tandem hovedbremsesylinder, fabrikant Girling, Kjennetegn K. Skivebremser foran innvendig luftet, hullborret og slisset. Diameter 278mm, tykkelse 19mm, 2-stempel bremsecaliper fabrikant Conti Teves og skivebremser bak hullborret og slisset, bremsecaliper fabrikant Girling, kjennetegn til en hver tid K med hjulinnfesting boltantall 5 og boltsirkel 130mm. IV. Prøvegrunnlag og prøveresultat De under II beskrevne endringer ble under tilsvarende prøvegrunnlag undersøkt: Bremseanlegg §41 StVZO (retningslinjer for bremseprøving for motorkjøretøy og tilhengere) Fri bevegelse av hjulene Hjulskjerming §36a Kjøreforhold til toppfart Blir på forakselen de innvendig luftete skivebremser i overenstemmelse med II og på bakhjulene i stedet for de seriemessige hjulsylindrene 17,46 til de større 19,05 montert, so blir også EGretningslinjene oppfyllt (beregning gjennom ATE 2.11 88) Henvisning: I denne kombinasjonen ble bremseanlegget etter retninglinjene for bremseprøving av motorkjøretøy og og tilhengere (VkBL. 1964) for det vedkommende kjøretøy med en motoreffekt til 100kW prøvd. Blir på forakselen de innvendig luftete skivebremser i overenstemmeler med II og på bakhjulene skivebremser benyttet, så blir retningslinjenene for bremseprøving av motorkjøretøy og tilhengere (VkBL. 1964) oppfyllt. For det vedkommende kjøretøy ble en motoreffekt til 118kW prøvd. Mot de under II beskrevne ombygginger oppstår ingen tekniske betenkligheter. For fremstilling av deleerklæringen ble prøveberetning 361-055-88 inklusive tilføyelser anvendt. V. Vedlegg Monteringsinstruksjon med beskrivelse av utluftning Tegninger av de forskjellige bremseskiver
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #20 på: november 03, 2009, 21:59:10 pm » |
|
ingen meninger?? hmm.. jeg mener jo det her paipret da sier at bobla hvertfall tåler og er tüv godkjent for 160hk... sånn jeg leser det hvertfall...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #21 på: november 03, 2009, 23:06:10 pm » |
|
Det sier at TÜV står inne for en effektøkning på en boble med inntil hhv 100 eller 118 kW med Kerscher sitt bremsesett. Dersom du kjøper deg et Kerscher bremsesett får du jo med det dokumentet der på kjøpet (bare på tysk...). Er planen din å forsøke å bruke dette for å få et egenkomponert bremsesett godkjent på boble? Det vil jo være interessant å vite hva du får til svar dersom du henvender deg til BT med saken...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #22 på: november 03, 2009, 23:12:39 pm » |
|
Det brevet der handler kun om en ting: har man Kerscher bremsene som beskrives så bør det da tillates det som er oppført.
Egenkomponerte bremser bør man ikke prøve å få godkjent med noe slikt; da undergraver man bare TÜV systemet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #23 på: november 03, 2009, 23:20:26 pm » |
|
Takker for oversettele av skjema jeg har liggende på mine bremser fra kercher.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #24 på: november 03, 2009, 23:42:34 pm » |
|
bremsene som jeg har på har jeg fått godkjent og dem er egenkomponert... men det jeg holder litt på med nå er at b.t sier at bobla tåler kun 100hk da det ikke er noe annet papir på at den tåler mer... dem sier bare at møller sier dem går god for 100hk og da forholder b.t seg til det, men her står det jo svart på hvit at det er ut prøvd og at det ikke er noe problem? og det org, da på tysk er jo tüv godkjent og stempla...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #25 på: november 09, 2009, 20:46:36 pm » |
|
Har sendt mail på engelsk til begge, med spørsmål om hvordan de får dokumentert godkjennelsen, og om dette er noe vi kan få bruke.
Fikk du noe svar på disse mailene? Jeg ønsker å godkjenne min 59' med bl.a std skiver og tromler fra 68-.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #26 på: november 10, 2009, 00:27:53 am » |
|
bremsene som jeg har på har jeg fått godkjent og dem er egenkomponert... men det jeg holder litt på med nå er at b.t sier at bobla tåler kun 100hk da det ikke er noe annet papir på at den tåler mer... dem sier bare at møller sier dem går god for 100hk og da forholder b.t seg til det, men her står det jo svart på hvit at det er ut prøvd og at det ikke er noe problem? og det org, da på tysk er jo tüv godkjent og stempla...
I mine øyne blir det litt feil å bruke Kerscher`s papirer for å dokumentere at det da er greit. Er litt undergraving på en måte selv om jeg skjønner hvor du vil. Men over til den virkelige saken som er hvordan skal en bil tåle effekt? Hva er det som kan påføre krefter på bilen på noen som helst måte? Det må jo være det som er interessant? Man kan øke akselerasjon opp/ned/sideveis Det man skal overføre er momenter gjennom drivlinjen, og bremsemomenter tilbake til bilen samt tverrkrefter under svinging og massekrefter. Hva er det godkjenningsmyndighetene ønsker å vite at bilen tåler? Det bør jo være første spørsmål tilbake til dem?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #27 på: november 10, 2009, 08:33:36 am » |
|
...Men over til den virkelige saken som er hvordan skal en bil tåle effekt? Hva er det som kan påføre krefter på bilen på noen som helst måte? Det må jo være det som er interessant?
Man kan øke akselerasjon opp/ned/sideveis Det man skal overføre er momenter gjennom drivlinjen, og bremsemomenter tilbake til bilen samt tverrkrefter under svinging og massekrefter.
Hva er det godkjenningsmyndighetene ønsker å vite at bilen tåler? Det bør jo være første spørsmål tilbake til dem?
Og med den siste setningen pekte du vel på problemet, JTWE! Det er ikke sikkert man får noe godt svar på det spørsmålet... Dessverre sitter det vel ikke mange rundt om på landets trafikkstasjoner som har nok kompetanse på dette til å ta det ansvaret det er å vurdere og godkjenne slike ombygginger. Det finnes heldigvis unntak, men...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #28 på: november 10, 2009, 23:42:52 pm » |
|
Og med den siste setningen pekte du vel på problemet, JTWE! Det er ikke sikkert man får noe godt svar på det spørsmålet... Dessverre sitter det vel ikke mange rundt om på landets trafikkstasjoner som har nok kompetanse på dette til å ta det ansvaret det er å vurdere og godkjenne slike ombygginger. Det finnes heldigvis unntak, men...
Det er vel her man må ta tyrene ved hornene - ved å selv føre opp hva bilen er godkjent med seriemessig, hvilke endringer en ønsker å gjøre, hvilke effekter dette kan få og årsak for så å påpeke hvordan dette er løst. Da angriper man dem der det treffer best - at de må ha kompetanse til å utføre jobben sin. Et eller annet sted i systemet må det vel finnes noen som kan foreta de lovpålagte ? oppgavene, og da sendes man trolig dit i stedet for å få nei. Sylkort eks: Økt effekt. Originalt 50hk. Ønske: 90hk Effekter: kan akselerere bilen opp raskere, ingen økt toppfart gitt at man låser turtallet til tidligere maks. For å akselerere ned raskere må en da ta unna mer effekt (energi pr tid!). Energien er varmeenergi som skapes ved friksjonen mellom bremsekloss og skive og taes opp i skiven og omkringliggende deler. Bremsemomentet er den samme hele tiden, det er kun tidsrommet det virker over som endres. Løsning: øke kjøleevnen til bremsene - ved å bruke tykkere skiver som da gir økt masse, større diameter eller bredde som gir større kjøleflate, samt innvendig lufting som igjen gir økt kjøleflate og mer luftstrøm gjennom bremseskiven. Så kommer selvfølgelig svaret kanskje til å være - men hvordan vet man at løsnigen er god nok? Man må ha tall... Og her kommer det svenske regelverket nok til nytte (SFRO???). Den gir vel ingen fasit, men kan vedlegges som testmetode som kan benyttes for å kvantifisere endringene f.eks. Og så bør noen som kan juss følge opp det Butzelmann har nenvt om at å underkjenne TÜV er i mot rettspraksis.
|
|
« Siste redigering: november 10, 2009, 23:48:55 pm av JTWE »
|
Loggført
|
|
|
|
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #29 på: november 22, 2009, 22:09:41 pm » |
|
hvem skal jeg skrive til i tyskland for spørsmål ang bobla.. noen som har en adr ditt som alla møller her i norge??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|