mai 01, 2024, 17:11:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Endre's Røøøtne Bay  (Lest 10866 ganger)
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: august 27, 2009, 09:20:35 am »

Vi prøver igjen...
har kjøpt en 1969 Bay panel buss som vinterprosjekt.. Hentet hos FreddyB i Breim på en uforglemmelig helgetur.. Håper det kan bli en morsom turbil, selv om show-potensialet sitter laaangt inne Blunker



Begynt å plukke litt på innsiden;





Hull i gulvet under beina!


Trengs en vask her.


Spennede farge på vaskemiddelet på hanskeromlokket..


Deretter dukket denne meldingen opp på lokket.. Har også fått vasket litt her.


På gulvet mellom setene kan originalfargen, Lotus hvit, skimtes. Jeg har lyst å ta bilen tilbake til denne fargen (bobla er samme farge også).


Bilen er originalt en walkthrough - men de originale setene manglet, og mellomrommet mellom setene var tettet med en plate.. Fikk heldigvis tak i riktige seter som ble plukket opp på SCC.. Glad


Har ikke ryddet baki ennå, men nyt fargene..



Fulgte også med en røten takgrind;


Skyvedøra har fått et uoriginalt vindu på et tidspunkt.. Her må det sveises i en plate, da jeg ønsker meg en skikkelig panelvan;


Her er noen mindre hyggelige overraskelser.. Ser ikke så bra ut, men det kan visstnok fikses ganske greit. Sveisedeler er på vei i posten!



Sparkel bonanza på hjørnene bak;


Motoren er avgått ved døden og her planlegger jeg å putte i motoren fra "Cheap'o" tråden;


Svær Eber finnes også, denne må fjernes eller flyttes for å få plass til doble gassere Blunker


Fortsettelse følger..
« Siste redigering: oktober 07, 2009, 21:22:11 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: august 27, 2009, 09:25:25 am »

Her er motoren som skal inn Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: august 27, 2009, 09:31:56 am »

Her er maskinisten tatt ut. Myye enklere jobb enn på boble, null problem å gjøre på egen hånd Glad


Og her er det tomme motorrommet. Girkassen som kun er festet i front holdes oppe av en jekkestropp, og ebern er dekket med en plastsekk i påvente av rengjøring.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: august 27, 2009, 09:36:50 am »

Her er motorrommet påbegynt rengjøring.. Ser slett ikke ille ut Glad


Tok også ut Eber'n, får se hva som skjer med denne etterhvert..

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: august 27, 2009, 09:42:37 am »

Har demontert det bakre motorfestet (såkalt "moustache-bar") fra den gamle motoren, slipt den ned og lakkert den. Den er heldigvis i god forfatning og kan flyttes over til den nye maskinisten

Fant deretter ut at blokka jeg brukte til Cheap'o motoren ikke har de nødvendige støpningene for å feste denne, som betyr at jeg må bruke et adapter som festes i oljepumpeboltene.. Ikke noen stor fan av løsningen, men hva kan man gjøre...  Flau
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #5 på: august 27, 2009, 09:46:28 am »

Den løsningen bruker Ernst i sin buss,,funker bra som bare det.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: august 27, 2009, 09:51:06 am »

Er litt i tenkeboksen når det gjelder lakk... Slipte ned bakplata for å finne ut litt om lakkens/platenes generelle tilstand, Det viser seg at denne bilen har hatt mer enn to farger opp gjennom åra..  Osteaktig


Det endte opp med at jeg slipte hele greia ned til bart metall og sprøyta med primer. Null rust, bare masse bulker Glad


« Siste redigering: august 27, 2009, 09:53:28 am av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: august 27, 2009, 12:04:37 pm »

Den løsningen bruker Ernst i sin buss,,funker bra som bare det.

Okei, høres bra ut! Da regner jeg med at han har funnet en grei løsning på å bruke dette oppsettet i kombinasjon med full-flow? Jeg tenker å kutte et hull i adapteret til uttaket på pumpelokket.. Noen bilder av Ernst's løsning?  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: september 01, 2009, 22:20:46 pm »

Har nå fått adapteret fra unneberg, sammen med nødvendige sveisedeler.. Venter på et par deler som mangler for å bygge om girkassen til nyere utløserlager med støttehylse. I mellomtiden har jeg overhalt forgasserne til motoren som skal inn;






Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: september 17, 2009, 22:18:21 pm »

Denne bilen er reneste oppdagelsesferden for tiden.. og skapet er fullt av skjeletter.  Tvilende

Her er bakre jekkfeste venstre side - startet med å kappe bort det verste og borre ut punkter, men top-hatten må også byttes så her skal det meste fjernes..


Begynt å plukke litt i ramma bak mot torsjonsrøret.. Det skjulte et bortimot en kilo sand og ymse rustdannelser.


Her er den dårlige bunnen kappet bort, samt et par hull i siden som skal lappes.


Under enden av jekkfestet mot kanalen var det selsagt også hull.. både i den ytre og indre kanalen. Her blir det mer kapp&sveis.


Bjelken på motsatt side av uriggeren var også råtten, så her må det også inn en ny bit
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #10 på: september 19, 2009, 10:45:51 am »

Hei.

Veldig bra tråd med fine bilder.

john
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: september 20, 2009, 16:30:11 pm »

Hei.

Veldig bra tråd med fine bilder.

john

Takk for det - det kommer mer!  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 20, 2009, 16:37:33 pm »

Ser ut som den har "det vanlige" av rust denne også, Endre! Godt jobbet, blir bra dette!
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: september 22, 2009, 13:36:31 pm »

I dag har jeg kjøpt en boks med Würth rustmelk som jeg tenker å bruke på overflaterust inni bjelker etc som senere skal sveises igjen (og andre plasser forsåvidt..).
I den forbindelse lurer jeg på følgende:
Området som er behandlet med rustmelk skal etterbehandles innen 48 timer - hva har man på da? Arcanol/owatrol blanding, ren owatrol, 2K epoksy, evt annen grunning+lakk? Dette er jo snakk om godt skjulte steder under bilen, så det er null krav til finish - men max krav til holdbarhet.. Tips? Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 22, 2009, 19:16:46 pm »

Har hørt mye fint om lastebillakk til sånne plasser. Den tåler mye.. Men den penetrererererer ikke så fint som arcanolmix da. Osteaktig
Her får du sikkert like mange svar som det finnes alternativer..  Blunker
Petter'n.
Loggført

77 camper
Medlem
***
Innlegg: 102
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: september 22, 2009, 20:03:26 pm »

hei,

jeg er selv i gang med full rest av en 77 modell buss. har tidligere sveiset opp en del bobler og har god erfaring med owatrol som så sprøytes med tynn tectyl. som sagt sikkert mange meninger og ulike erfaringer.. stå på, du vil sikker få mange overraskelser jo mere du pirker i hjørnene på en type 2.. jeg selv ender opp med å bytte kanaler(indre og ytre) alle tverrbjelker, gulv og hjulbuer. snart ferdig med høyre side. lykke til!
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #16 på: september 22, 2009, 21:43:27 pm »

panelvan er fett! gå for originalfargen, earlybay i denne fargen er nydelig altså.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: september 23, 2009, 07:50:34 am »

Takker for inspill. Jeg ser det står på arcanolen at den kan benyttes både som grunning og toppstrøk - så jeg tipper jeg bruker den, ispedd en skvett owatrol.

Bilen skal forøvrig få tilbake originalfargen etterhvert Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
ovejohan
Supermedlem
*****
Innlegg: 557
Bosted: breim



Vis profil
« Svar #18 på: september 24, 2009, 14:44:38 pm »

Godt å se det ikke er bare jeg som har handlet en rusthulk av FreddyB. Glad
Loggført

1961 T-1 boble (Edna)
1969 T-1 boble (Turid)  (oppussing pågår)
2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: september 24, 2009, 14:47:55 pm »

Godt å se det ikke er bare jeg som har handlet en rusthulk av FreddyB. Glad

Og han ligger og godter seg i Thailand på vår regning..? Makan!  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: september 24, 2009, 14:50:09 pm »

Dere kan trøste dere med at dere har rustholker lenge etter han har glemt den ferien....  Blunker
Den som ler sist ler best... sa folk
Loggført

Speed is no substitute for direction
ovejohan
Supermedlem
*****
Innlegg: 557
Bosted: breim



Vis profil
« Svar #21 på: september 24, 2009, 16:36:52 pm »

er ikke det litt avhengig hva den latteren kommer fra JHU? Men skal ikke ødlegge tråden din Endre. Spennende å følge med på. Glad
Loggført

1961 T-1 boble (Edna)
1969 T-1 boble (Turid)  (oppussing pågår)
2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk

erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: september 25, 2009, 17:20:45 pm »

Her er en ok tråd på lakk og grunnarbeid der rustmelken er brukt: http://www.bilforumet.no/lakk-karosseri/152506-hellakkering-gjore-grunnarbeidet-selv-se.html
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: oktober 07, 2009, 21:21:25 pm »

"Fin" økt i garasjen i dag... Gi meg styrke!  Gråter

Bilder kommer.. *skrekk*  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #24 på: oktober 07, 2009, 22:52:06 pm »

Med to både min og endre sin t2 i samme garasje har fått opp arbeidsviljen i det siste... og ikke minst gjør det at vi kan dra nytte av hverandre når det trengs..

Mens jeg drev å rengjorde litt på crewen fikk Endre kappet ferdig et område under i dag og fikk behandlet med rustmelk





Jeg manglet litt småting for å komme videre med jobben jeg holdt på med når Endre var ferdig så vi fant ut at vi skulle plukke av fanger og panne forran på bayen...  

Bilder sier her mer en hundre ord så :















Man blir fort litt motløs av å grave frem netting og sparkel, men her er det bare å fokusere på et problemområde av gangen til alt er slik det skal være.. Rustsveising er ikke det verken Endre eller meg  er sterkest på, men begge ser frem til å øke både kunnskap og evner på området...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: oktober 07, 2009, 22:56:04 pm »

forstår endring av tittel   Gliser
stå på .
svitsa svitsa svitsa
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: oktober 07, 2009, 23:20:21 pm »

Stå på gutta!

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=24&TID=2988&P=2&SID=33770   Hemmelig
Loggført

Speed is no substitute for direction
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #27 på: oktober 08, 2009, 07:02:45 am »

Av og til våknar eg om natta, med ei skrik.. kaldsvettar og er kvalm.. og må sjå ut på tunet for å vere heilt sikker på at bilen ikkje står utanfor igjen..

Nei seriøst, ED. Du ville ha sveisekunskapar. Hos meg fekk du eit perfekt prosjekt. Du kan sikkert bli industrisveisar når du er ferdig.. Og la det vere HEILT klinkande klart, folkens! Eg ser ikkje rust om den treff meg i auget eingang..

(Og før nokon trur eg er dønn seriøs her, alle bilane eg har solgt har vore inspisert av kjøpar før kontrakten har blitt signert. Og funnen tilsynelatande i orden.. Så det er heldigvis ikkje berre EG som er rustblind på begge auga....)

Men det skal ikkje stikkast under ein stol at eg ikkje er så stolt over det eg ser no. Huhei..  Tvilende  Flau

Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #28 på: oktober 08, 2009, 07:19:32 am »

Tror ikke det er noen som bør la seg overraske over at transportere ruster... Det er rustfeller overalt, og disse bilene gikk på en tid da det var minimalt med asfalt rundt om, i tillegg fikk vel kun de færreste noe god behandling når de var i bruk. Om ikke annet så lærer vi gang på gang samme leksen?
I og med at den kom fra bibelbeltet var sikkert ikke tidligere eier opptatt av regelmessig understellsbehandling, de er vel motstandere av prevensjon generelt? Øyerulling Gliser
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #29 på: oktober 08, 2009, 08:23:32 am »

Overhodet ingen hard feelings freddy Blunker.
Selvsagt forventer man å finne rust på en slik bil, men jeg tar meg likevel i å bli overrasket (tilogmed litt imponert..) over kreativ bruk av sparkel, hønsenetting og greit jalla sveisereparasjoner.
Vi har forøvrig også nå strippet innsiden for plater og isolasjon - og alt over gulvnivå ser faktisk veldig bra ut.. (Gruer meg dog til å ta ut frontruta)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!