Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #90 på: mars 01, 2014, 21:47:51 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: september 03, 2016, 13:22:15 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #91 på: mars 01, 2014, 22:10:21 pm » |
|
1303S og 1300S kasser er ikke like, Svingarm kontra IRS) men de har nok samme utveksling
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #92 på: mars 02, 2014, 01:00:45 am » |
|
Okei, og det er ikke mulig å bygge om 1300s kasse til IRS ved å flytte over noe fra 1303s kassa heller? Uten alt for store inngrepner. Hvis det er verdt det da, (med samme utveksling så er det jo ikke vits)
Hva får man solgt ei 1300s girkasse for da? (selger sa den fungerte bra, men det har jeg jo ingen garanti for)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #93 på: mars 02, 2014, 16:17:35 pm » |
|
Da har jeg sjekka opp girkasse koden på 1300s kassa. = AS 24043 Min 1303s kasse hadde jeg problemer med å lese koden pga påmontert bil + tectyl, men tror det sto AT.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #94 på: mars 11, 2014, 08:39:26 am » |
|
Hvordan skrur jeg av stikkakslingene på girkassa? Skrudde av gummimansjettene igår, men der så jeg ikke noe løsning under... Må du åpne girkassen og løsne de fra innsiden, eller er det et triks fra utsiden?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #95 på: mars 11, 2014, 10:32:46 am » |
|
Det er lite stoff den veien, veldig mye motsatt :-) Men her er en video som kanskje kan hjelpe:
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #96 på: mars 11, 2014, 11:18:07 am » |
|
Verkstedhåndbok er tingen. Mansjettene hadde du ikke trengt å demontere. Ta av trommel og bremskjold. Vipp av pakkboks som holder hjullageret (trenger ikke.. men er lettere å ha kontroll på delene) Løsne de 6 m8 mutterne som sitter rundt akselrør inn mot kassa. IKKE fjern de 8 i den større sirkelen. Sett så på en avdrager og dra akselrøret av drivakselen. Sitter ikke voldsomt, Men hamring er ikke å anbefale om hjullager skal brukes om igjen. Med akselrøret av vil du se en diger seegring rundt foten av drivakselen. Fjern denne og løft akselen rett ut. Fullcrumplater vil falle ut. Merk deg hva som skal sitte hvor. Hvordan skrur jeg av stikkakslingene på girkassa? Skrudde av gummimansjettene igår, men der så jeg ikke noe løsning under... Må du åpne girkassen og løsne de fra innsiden, eller er det et triks fra utsiden?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #97 på: mars 24, 2014, 01:36:56 am » |
|
Disse 3 hullene i girkassehuset- se bilder.
Hvilken funksjoner har disse?
Alle 3 burde vel ha plastplugger?
I kassen på bildet så finnes det kun en "plugg" i den øvre...
|
|
« Siste redigering: mars 06, 2019, 23:52:35 pm av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #98 på: mars 24, 2014, 10:28:27 am » |
|
Disse hullene må tettes hvis kassen skal holde på oljen.. alle tre. Er rett inn til shiftegaffel akslene..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #100 på: mars 25, 2014, 19:46:21 pm » |
|
og Stor Takk til Unneberg Bil som hadde " girkasse-propper" på lager!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Bubble
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #101 på: juli 01, 2014, 22:22:00 pm » |
|
Hei
Har en 61 mod boble , har skaffet meg en 69 AC kasse med aksler og tromler. har 5x205 felger idag og ønsker og beholde det. Hva må jeg bytte for å få kassa til å passe på bilen min?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BOBLI
Supermedlem
    
Innlegg: 756
Bosted: ØRSKOG
|
 |
« Svar #102 på: august 02, 2014, 17:26:35 pm » |
|
Noen som kan komme med tips på hvilke gearkasse jeg bør vurdere til min 68 T2? Skal inn en T4-1776 motor i den..
|
|
|
Loggført
|
73 1303S GL
73 T2 DOKA +4748273889 Tidligere biler; 52 T1,54 T1,62»Herbie»65-68-69,T1,78Sika,T3Camper,T2Delux
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #103 på: august 12, 2014, 19:36:43 pm » |
|
Dårlig med svar her, Bubble du må bytte Akselerasjonspumpa og akselrør fra den gamle kassa di.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #104 på: august 12, 2014, 19:38:41 pm » |
|
Bobli, t4 1700 eller t1 1776?
Har du 1700t4 så passer vel den rett i girkassa di da 1700 har samme strl på svinghjul og kultursjef som T1
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Colagarasjen
Nybegynner

Innlegg: 1
Bosted: Senja
|
 |
« Svar #105 på: oktober 06, 2014, 23:51:21 pm » |
|
Har en vw splittbuss 1965 modell som vil ha ny girkasse å reduksjonsbokser vekk... Har funnet en girkasse fra boble med IRS (AM 4042407) men er det stor jobb og bygge om disse kassene eller skal man bygge om bilen til IRS heller?? Alle tips mottas med takk :-)
|
|
|
Loggført
|
Eivind Nygård fra Senja i Troms
|
|
|
Solerød
Juniormedlem
 
Innlegg: 51
Bosted: Fredrikstad
60' 113 DeLuxe
|
 |
« Svar #106 på: februar 24, 2015, 08:38:10 am » |
|
Har en girkasse med nr AB 120093, noe som vet hva det er?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #107 på: februar 25, 2015, 16:38:24 pm » |
|
Har en girkasse med nr AB 120093, noe som vet hva det er?
Første post sier det er en vanlig svingaksel?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Solerød
Juniormedlem
 
Innlegg: 51
Bosted: Fredrikstad
60' 113 DeLuxe
|
 |
« Svar #108 på: februar 25, 2015, 20:07:02 pm » |
|
Og resten? Sier den noe om modell eller noe?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #109 på: februar 25, 2015, 21:32:28 pm » |
|
Og resten? Sier den noe om modell eller noe?
1300
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Solerød
Juniormedlem
 
Innlegg: 51
Bosted: Fredrikstad
60' 113 DeLuxe
|
 |
« Svar #110 på: februar 26, 2015, 09:06:28 am » |
|
1200 sier at det er en 1300, fantastisk:-) Har en 60' splittkasse i nå. Passer da girspaken og den veksler delen helt fremme over på denne kassa?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #111 på: februar 26, 2015, 10:21:30 am » |
|
Tror det framme er likt, men er forskjellig girkassefeste foran på biler med splitkasse -60 og de med tunnelkasse.
1200 og 1300 tunnelkasser har samme utveksling, dvs mer eller mindre like. Du vil få litt høyere turtall i forhold til splittkassa.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Solerød
Juniormedlem
 
Innlegg: 51
Bosted: Fredrikstad
60' 113 DeLuxe
|
 |
« Svar #112 på: februar 26, 2015, 10:29:31 am » |
|
Feste må byttes det har jeg fått bekreftet. Høyere turtall er litt ufint, kunne egentlig tenke meg litt lavere turtall og høyere toppfart.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #113 på: februar 26, 2015, 10:36:06 am » |
|
Hva slags motor har du? Synes folk flest er litt for negative til turtall, litt høyere turtall er jo den enkleste måten å få bobla litt piggere på  Har du en 30hk, er nok ei 1500-kasse mest lik originalutvekslingen på 4.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Solerød
Juniormedlem
 
Innlegg: 51
Bosted: Fredrikstad
60' 113 DeLuxe
|
 |
« Svar #114 på: februar 26, 2015, 10:48:46 am » |
|
Skal ha i en 1641, 80-90hk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Solerød
Juniormedlem
 
Innlegg: 51
Bosted: Fredrikstad
60' 113 DeLuxe
|
 |
« Svar #115 på: februar 27, 2015, 07:15:30 am » |
|
Kan jeg bare sette over 5 bolt trommler på den?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #116 på: februar 27, 2015, 20:18:28 pm » |
|
Kan jeg bare sette over 5 bolt trommler på den?
Ja, så lenge du kjøper de riktige tromlene. Sjekk med Unneberg bil, de skaffer de riktige fra CSP.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Solerød
Juniormedlem
 
Innlegg: 51
Bosted: Fredrikstad
60' 113 DeLuxe
|
 |
« Svar #117 på: februar 27, 2015, 20:27:42 pm » |
|
Har et par nesten nye trommler derfra se, håpe de går da:-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #118 på: juni 09, 2015, 18:42:13 pm » |
|
Hei. Har ei AT girkasse fra en 1974 mod 1303S som jeg skal selge. Hva kan jeg få for den? km 50k km. Den har ikke vært kjørt på 3-4 år nå. Men la ikke merke til noe ulyder da den var i bruk..
Solgte ei AS girkasse fra en 1300s for 3000kr, lurer på om AT kassa er like attraktiv?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ølle
Nybegynner

Innlegg: 3
Bosted:
|
 |
« Svar #119 på: august 25, 2015, 07:43:04 am » |
|
1-Porsche 901-kasse. Helt grei kasse opp til 230-240nm med dogleg førstegir. 2-Porsche 911-kasse.Kasse bygget i dårlig legering(lettere), dette er "styr-unna"-kasse. 3-Porsche 915-kasse. Funker greit opp til ca 400 nm.Noen få kom i firetrinns. Denne krever litt mer ombygging enn 901 og 911-kassa, men er en mye bedre kasse hva angår holdbarhet. 4-Porsche G50-kassa (i 911 uten turbo) fra 87 mod og nyere. Disse kassene er noe helt annet hva anngår å gire. Helt super-presise å gire i motsetning til de tidligere kassene. Hva angår effekt, tja 1500 nm er i hvertfall ingen problem  Krever omfattende ombygging for å få inn i boble. Skinne bruker denne kassa.. 5-Porsche 930 75-76 mod (3,0 turbokasse) Samme utvendige mål som 915 med samme styrke som G50 kassa = Den ideelle kassa for mycket power i boble. Har samme dim. på innvendige deler som kassa i Porsche 917 (som hadde opp til 1560hk og 1280 nm) 6- Porsche 930 78-88 mod (3,3 turbokasse) Ca, samme utvendige mål som G50-kassa, men da bare 4-trinns. Klarer du å havarere denne kassa, så har du gått inn for det! Original utveksling på denne kassa er ikke ideell for rattlås-racing med mindre du har en brutal motor. En std 3,3 turbo gjør ca. 100 km/t på første gir  og videre rundt 160 på andre og rundt 210-220 på tredje gir.... Dvs. Laaaaangsteget kasse. Hei, Fin liste! Hvilke av disse kassene vil trenge adapterplate mellom kasse og en folkevogns-motorblokk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|