KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #210 på: november 07, 2009, 00:27:54 am » |
|
også denne blå stikkern er til sensor for motortemp som kommer ut i området med stikk for fordeler
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #211 på: november 07, 2009, 00:30:57 am » |
|
og avhengig av modell er det en kopling for benzinpumpe her var det bare en ledning +12V ut til pumpe kommer ut av ledningspakka mellom ledninger til fordeler etc og dyser høyre side+stikk microbryter++ mens andre har en dobbelstikk som også inneholder minus/jording
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #212 på: november 07, 2009, 00:37:02 am » |
|
også denne blå stikkern er til sensor for motortemp som kommer ut i området med stikk for fordeler
hva gjør du med den giveren tar den bort. eller montere inn en i blokka?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #213 på: november 07, 2009, 00:39:18 am » |
|
ellers er jeg ivrig på å få startet kjerra og tatt en liten prøve tur stage 2 clutchen er i post systemet så jeg fant frem en std 200mm lamell og en trykkplate fra type3 håpet var att dennen trykkplata er litt kraftigere og vil holde litt mere moment da den er beregnet på en bil som er: tyngre beregnet for en del høyere vekt motor med høyere moment( trur jeg ..)
delenummer 311 141 025A
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #214 på: november 07, 2009, 00:44:27 am » |
|
også denne blå stikkern er til sensor for motortemp som kommer ut i området med stikk for fordeler
hva gjør du med den giveren tar den bort. eller montere inn en i blokka? denne monterer jeg i luftstrømmen under topp/blokk. man kan også: ikke kople den til (bilen vil da tro den har kald motor og vil gi extra benzin full choke. montere ett potmeter (ca 5k ohm)for å kunne justere benzinmengde fra "kald bil" til "varm bil" montere en fast motstand for der man kan velge en gitt motortemp: 50°= 800 ohm 75°=350 ohm 100°=200 ohm
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #215 på: november 07, 2009, 00:46:36 am » |
|
en sort ledning med sikringsholder
denne gir strøm til ett varme element som sitter mellom veivhus ventilasjonen og gummibelgen for lufta inn til motor kan trygt fjærnes
|
|
« Siste redigering: november 07, 2009, 00:56:50 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #216 på: november 07, 2009, 00:53:14 am » |
|
ellers fått montert over en del deler på den motoren jeg skal bruke. setter inn motor i morgen og hvis alt går smooooooth . kan den kanskje prøve startes lørdag 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #217 på: november 07, 2009, 00:54:52 am » |
|
ellers er det forskjell på vifte fra 1500 og 1600. 1600 er litt bredere....gir mere kjøling og stjeler da muligens bittelitt mere effekt.... 10 % her og der.... 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #218 på: november 07, 2009, 01:34:42 am » |
|
sjekket Bentley boka for type 3 og trykkplata er på 380-440kg(837-970lb)
hvordan er dette sammenlignet med en std 1600 type 1 clutch? noen som sitter på Bentley boka for boble?? står bakerst i "engine" kapittel under "engine technical data"
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #219 på: november 07, 2009, 01:49:33 am » |
|
sjekket Bentley boka for type 3 og trykkplata er på 380-440kg(837-970lb)
hvordan er dette sammenlignet med en std 1600 type 1 clutch? noen som sitter på Bentley boka for boble?? står bakerst i "engine" kapittel under "engine technical data"
Sjekka i boka for boble 1300-1500: 1300: 345-370kg (761-816lb) 1500: 357,5-392,5kg (788-865lb) Hjelper dette?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #220 på: november 07, 2009, 01:52:24 am » |
|
takk tistloose! ja hjlelper en del da man ser forskjellen i trykket på de forskjellige clutchene men mangler fortsatt tall på 1600 type 1 platå!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #221 på: november 07, 2009, 03:11:32 am » |
|
tenkt litt på drenering av olja fra turboen når man monterer turboen lavt og i linje med oljestanden KAN man få problemer med att olja ikke kommer ut av turboen på en måte. en løsning noen bruker er ev "scavenge pump" som suger olja tilbake i motoren enten en løs pumpe eller den ytre delen på en autostick pumpe.
lurte litt på "ejectorprinsippet" vil dette fungere som en ejector tro?? (se mine fine internationale paint tegning) ved att suget fra oljepickupen vil skape litt "suction" i dreneringa fra turboen? ? ?? planen var å fjærne tappebolten i plata under motor og erstatte med ett rør som stikkes litt opp i oljepickupen..
noen tanker???
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #222 på: november 07, 2009, 09:37:35 am » |
|
tenkt litt på drenering av olja fra turboen når man monterer turboen lavt og i linje med oljestanden KAN man få problemer med att olja ikke kommer ut av turboen på en måte. en løsning noen bruker er ev "scavenge pump" som suger olja tilbake i motoren enten en løs pumpe eller den ytre delen på en autostick pumpe.
lurte litt på "ejectorprinsippet" vil dette fungere som en ejector tro?? (se mine fine internationale paint tegning) ved att suget fra oljepickupen vil skape litt "suction" i dreneringa fra turboen? ? ?? planen var å fjærne tappebolten i plata under motor og erstatte med ett rør som stikkes litt opp i oljepickupen..
noen tanker???
Det vill iallefall forbedre olestrømmen til og fra Turboen, men spørsmålet kan være om røret fra turboen påvirker leveransen til oljekanalene i motoren? små marginer rundt turborøret til sucksjonsrøret?? finn rett balanse på det så er nok dette en god ide, for de som monterer lav Turbo...Spennendes dette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #223 på: november 07, 2009, 10:26:27 am » |
|
på min turbo motor med gasser har eg retur inn i ventil deksel. i nedre del. dette funker bra... turbo blir kvitt olja tilstrekkelig. og olja renner fint i u blokka gjennom støt stangrør. denne måten har eg bra erfaring med.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #224 på: november 07, 2009, 10:29:49 am » |
|
Din turbo ligger nok noe lavere en min, slik er min
bilde er fra bygging ... ikke ferdig på det bilde. men viser best der..
|
|
« Siste redigering: november 07, 2009, 10:32:14 am av jalokoey »
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #225 på: november 07, 2009, 12:58:48 pm » |
|
Det vill iallefall forbedre olestrømmen til og fra Turboen, men spørsmålet kan være om røret fra turboen påvirker leveransen til oljekanalene i motoren? små marginer rundt turborøret til sucksjonsrøret?? finn rett balanse på det så er nok dette en god ide, for de som monterer lav Turbo...Spennendes dette.
ja det lurte jeg litt på ..men hvis det kommer full flow fra turboen så vil jo mengden bli tilsvarende uten sugerøret. det som er noe dritt er vel att olja fra turboen helst skulle vært blanda litt med den andre olja og ligget litt i sumpa og kjølt seg ned før en gikk inn i systemet igjen.da den mest sansynlig har høyere temp enn den olja som kommer fra kanalene i motoren har aldri studert hvor mye olje som kommer ut av turboen egentelig.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #226 på: november 07, 2009, 13:00:51 pm » |
|
Din turbo ligger nok noe lavere en min, slik er min
bilde er fra bygging ... ikke ferdig på det bilde. men viser best der..
ja min turbo ligger lavere. tipper uttaket til olje retur er sånn ca i linje med oljestanden i blokka...
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #227 på: november 07, 2009, 14:03:37 pm » |
|
Din turbo ligger nok noe lavere en min, slik er min
bilde er fra bygging ... ikke ferdig på det bilde. men viser best der..
ja min turbo ligger lavere. tipper uttaket til olje retur er sånn ca i linje med oljestanden i blokka... På type 4 og type 3 blokker har jeg sett folk bruke det orginale oljepåfyllingshullet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #228 på: november 07, 2009, 20:51:08 pm » |
|
Knasten> Har er deepsump med dreneringshull for turbo som jeg gjerne donerer til deg mot et lynkurs i tig n[r str;mmen er p[ plass!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #229 på: november 07, 2009, 22:55:22 pm » |
|
Hadde i sin tid en 90 mod. Caravelle. Dette var 1600 Turbo Diesel. På denne motoren så har faktisk VW ingeniørene valgt å putte returen fra turbo inn helt i bunn av bunnpanna. Jeg tenker slik: Det er jo oljetrykket som pusher oljen til turbo, og hvis tetteringer tetter ordentlig, og ikke dytter olje ut til kompredssor/turbin så vil det vel være ett trykk på retursiden og??
Vil helt klart etterstrebe ett "fall" prinsipp på egen motor, men siden dette bygget er slik "cheapoo" prosjekt så kanskje du kan utforske dette og??
Hva med å gjøre en test, starte motor og kjøre retur rett i ei bøtte el. og se om det bare "renner" eller om det er litt mer fart/trykk. Åkkesom, moro å se hva du finner på, lykke til videre.
GH
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #230 på: november 07, 2009, 23:38:41 pm » |
|
planen er uansett å bruke hullet til dreneringsskruen i oljelokket som nevnt. ja geir .Turboen kommer fra en sånn sliter og jeg har sett att dreneringen går rett i bunnpanna...på det laveste punktet tok bilde av dette før jeg plukka av turboen fra støpejernsklumpen av en motor. ser ikke dreneringen her , men ser att mellom huset på turbo ligger VELDIG lavt. under oljenivå tipper jeg. og som du sier så lenge det er bitte litt mere trykk i dreneringen enn i sumpen så skal oljen renne ut av turboen. i hvilket tempo vites ikke. kommer til å vippe av drenerings slangen å sjekke flow'en. med deepsump så blir vel oljenivået det samme..for meningen med det er vel mest å få mere olje på motor? eller å senke oljenivået?? for hvis man slenger på deepsump og fyller på mere olje kommer man vel ikke noe lenger ved oljestand problemet vs dreneringen fra turbo.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #231 på: november 07, 2009, 23:44:17 pm » |
|
ellers har jeg satt inn motor og koplet på benzin og tenning. den fyrer i allefall. stikkflammer ut av alle hull  fordelerdrev stod 90 grader feil sånn ca. byttet jo ikke simring............ bolten til svinghjulet satt så hardt!! men resultatet ser dere under. så da blir det ut igjen. ser ut som det er en bitteliten lekkasje mellom topp/syl på syl 1 og det brukte benzinfilteret lakk også. så da har vel alt som kan lekke , lekket. herlig
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #232 på: november 09, 2009, 14:33:30 pm » |
|
med deepsump så blir vel oljenivået det samme..for meningen med det er vel mest å få mere olje på motor? eller å senke oljenivået?? for hvis man slenger på deepsump og fyller på mere olje kommer man vel ikke noe lenger ved oljestand problemet vs dreneringen fra turbo.
Tanken var vel enten å kunne senke oljenivået. Eller dersom turboen ligger veldig lavt; for å få et dreneringspunkt lavt nok.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #233 på: november 10, 2009, 01:00:32 am » |
|
tror senterhuset på turboen kommer over oljenivået.har ikk sjekket enda ..skal sammenligne litt med peilepinnen men den ligger mellom oljepumpe og reimhjul ett sted. reiv ut motor og byttet simring. ikke rart den lakk .simring hard som bakkelitt!!! ny o-ring blei det også! satt motor inn og montert på grenrør etc. rota bort pakningen mellom turbo og grenrør , så lagde en ny av kobber. fikk startet den i også..ruset den litt og hørte suset fra turboen  MEN... den åndet relativt kraftig..håper det er noen ringer som løsner.... da det var en del vann i olja. ferdig med tur/retur olje for turbo neste blir å kople opp regulator, viftereim, gasswire og returfjør for denne . greit å ha  ser ut som det blir prøvetur før snøen kommer 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #234 på: november 10, 2009, 09:38:07 am » |
|
tror senterhuset på turboen kommer over oljenivået.har ikk sjekket enda ..skal sammenligne litt med peilepinnen men den ligger mellom oljepumpe og reimhjul ett sted. reiv ut motor og byttet simring. ikke rart den lakk .simring hard som bakkelitt!!! ny o-ring blei det også!satt motor inn og montert på grenrør etc. rota bort pakningen mellom turbo og grenrør , så lagde en ny av kobber. fikk startet den i også..ruset den litt og hørte suset fra turboen  MEN... den åndet relativt kraftig..håper det er noen ringer som løsner....da det var en del vann i olja. ferdig med tur/retur olje for turbo,neste blir å kople opp regulator, viftereim, gasswire og returfjør for denne . greit å ha  ser ut som det blir prøvetur før snøen kommer  Kobberpakningar er gode saker, -Gløder du dei opp før dei monterest??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #235 på: november 10, 2009, 20:25:48 pm » |
|
du har kje tilfeldig vis en vakum klokke til fordeler på en wbx forsalg?? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #236 på: november 10, 2009, 23:44:29 pm » |
|
Kobberpakningar er gode saker, -Gløder du dei opp før dei monterest??
jeg har glødd opp pakningenr mellom topp/sylinder , men denna lot jeg slippe. kjenner jeg meg sjøl rett så må denne turboen av ganske kjapt igjen og da kan jeg ta og gi den ei runde med gassbrennern.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #237 på: november 10, 2009, 23:45:05 pm » |
|
du har kje tilfeldig vis en vakum klokke til fordeler på en wbx forsalg??  skal sjekke lager, men er rimelig tomt for fordelere nå om dagen.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #238 på: november 10, 2009, 23:46:51 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #239 på: november 10, 2009, 23:55:08 pm » |
|
Its alive! Gratulerer..
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
|