KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #270 på: november 14, 2009, 23:10:16 pm » |
|
åsså har instrumenteringen fått ett par mer eller mindre nødvendige updates.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #271 på: november 20, 2009, 00:01:36 am » |
|
årsaken til pusteprobleme
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #272 på: november 20, 2009, 00:19:16 am » |
|
så jeg fikk tak i ett brukt syl/stempel fra Mjøndalens eneste profesjonelt utdannede Cowboy. Takk Cato!! og fikk montert på dette igjen. kjørte en komp test. 1. , 2. og 4. hadde mellom 8-9bar i komptesten syl nr 3.....den jeg hadde byttet var ca 6bar ........ sylindern var lettere honet og ganske "tørr". plukket av toppen igjen og forsøkte en annen topp.. men den hadde lekkasje på innsugs ventil på syl4.. samme komp på 3.ern satt tilbake originlatopp , men smurte ringene godt med olje og monterte sammen igjen og da var kompen oppe i neste 9 på denne og. regner med ringene setter seg litt etter honingen.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #273 på: november 20, 2009, 17:40:20 pm » |
|
Jeg er faktisk ikke utdannet cowboy, kun et natutalent. Det dukker opp når f.eks en x- pinne ikke vil ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #274 på: november 21, 2009, 01:08:56 am » |
|
ja Cato det funket  og samme gjorde stemelet. i kveld blei resten av motor satt sammen på med stage II trykkplate og inn i bil vært ute på testing i kveld. 1. steg på vei til "the Tower of Power" er i gang  dog på bensin. motoren går nå tilnærmet normalt . . wastegate er på 0.7 bar ca , men ved så "høyt" ladetrykk, originaleplugger etc ...og uten noe form for intercooler , vanninsprut så liker den seg ikke helt.. slipper jeg opp litt på gassen slik att ladetrykket holder seg på 0.3-0.4bar så drar den ganske godt uten noe form for tenningstull. har forsøkt å justere tenning opp/ned, kople vekk nedtrekk og kjøre fordeleren kun "mekanisk fortenning" men same shit. har ikke gradert reimhjul så justerer litt på gefùlen. 0.5bar og oppover så er det nor muffens som skjer.. mulig noe ukontrolert forbrenning, for den går liksom så hardt og drar ikke som den skal har hørt den detonasjons "stein i blekkbok" slyden en liten gang mulig 0,4bar er grensa sånn ca uten det oven nevnte.på benzin vel å merke forsøkte å skru på wastegaten for å få ned .......hmmm??? ladetrykket, men uten hell. så da får vi starte der og bare øke  kjenner jeg på innsugsrøra så er de rimelig varme etter litt hardkjør. så det er tegn på att turboen varmer opp innsugslufta en del under komprimering ei heller har jeg ikke noen kontroll på blanding(skal inn med en bredbåndslambda;LC-2 etterhvert for å kontrollere blandingsforhold) pluggene på 2 og 4 så fine ut. uansett så har jeg fylt opp 25 Liter med E-85 og gjort klar koblinger til tillegsdyser..mere testing på lørdag en liten time eller to kun ved overgang til E-85 regner jeg med fint å jøre 0,7-0,8 bar med samme oppsett *spent*
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #275 på: november 21, 2009, 02:33:15 am » |
|
nå har jeg fått tilbake hvilepulsen og når jeg tenker meg litt om så virker det som om den slutter å gå på alle 4 syl under ladetrykk 0.4bar og oppover. muligens noe tenningskrøll der ja kjører original plugger på WBX coil og tenningsmodul.men det skal vel gå.?? ? får ta en sjekk av ledniger ,plugger etc..
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #276 på: november 21, 2009, 10:59:57 am » |
|
Tror den coilen skal holde bra jeg På Passaten min med 2.2 liter 20V turbo 5'er (3B motor) bruker jeg også slik coil, men med original plugger, fordeler og kabler fra Audi 3b motoren. Holder til fint til 1.5 bar + ladetrykk på den motoren, så jeg har inntil videre skrinlagt MSD coil osv... (MSnS Extra, men med V3 hardware så jeg har VR sensor mot veiv, og cam sync i fordeler og LC1 bredbånd)
På broderen's Passat, også den med turbo 5'er men 10V og K-jet innsprut fikk vi tenning problemer. Der er det også samme coil, fordeler med HAL sensor, men ingen elektronisk justering Ble mye testing og feiling med vakum klokker fra SAAB turbo og den originale fra Audi motoren. Endte til slutt opp med den orignale med enveis ventiler og vakum/trykk tilkobling etter spjellet og mellom turbo og luftfilter - nokså likt det originale på WR motoren mener jeg. Men... fikk unansett tenningsbank om vi matet litt trykk...
Løsning: to Volvo vindusspuyler pumper i serie, en bensin dyse (husker ikke størrelse) montert før spjellet, denne styrt enkelt av/på med justerbar trykkfølsom bryter på ca 0.4 bar Da holdt det fint til rundt 1 bar.. og mer en det gir ikke K-jet systemet bensin til uten videre modifisering.
Tror og så det løser seg med E85 :-)
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #277 på: november 21, 2009, 11:38:38 am » |
|
på min turbo fogasser motor .. hadde eg og tennings bank ved 0.5 bar... men har lekt litt med vann isp. nå lader eg 0.8-0.9 bar uten tennings bank:) og det drar godt  selv med forgasser. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #278 på: november 21, 2009, 11:40:16 am » |
|
Ja har gode erfaringer med E-85 og bank. lurer litt på om pluggene klarer å tenne blandinga under trykk. tror blandinga er i relativt fet, og pga overladingen "tettere" blanding eller mye høyere fyllingsgrad . som kan gjøre att gnisten ikke flyr så lett over . muli jeg kan forsøke mindre åpning på pluggene.
Løsning: to Volvo vindusspuyler pumper i serie, en bensin dyse (husker ikke størrelse) montert før spjellet, denne styrt enkelt av/på med justerbar trykkfølsom bryter på ca 0.4 bar Da holdt det fint til rundt 1 bar.. og mer en det gir ikke K-jet systemet bensin til uten videre modifisering.
dette var vanninsprut eller tillegs benzin??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #279 på: november 21, 2009, 11:42:22 am » |
|
til info så skjedde har dette skjedd FØR jeg begynte på denne motoren.....men kan ikke garantere att det ikke vil skje igjen. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #280 på: november 21, 2009, 11:45:06 am » |
|
men som nevnt så virker det mest sommden slutter å gå på alle 4 under ladetrykk. tennigsbanken har kun hørt ett lite sekund. enn så lenge 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #281 på: november 21, 2009, 12:04:53 pm » |
|
film av prøveturen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #282 på: november 21, 2009, 16:35:45 pm » |
|
vi får kjøre litt inboard cam etterhvert. 3 timer i dag. tett benzintank skapte trøbbel for pumpa. tok ut tanken og fikk vekk møkka. lagde også ett 1/2 uttak i tanken så tilførselen er slik den bør være retur inn i tanken igjen via originalt uttak så på med E-85 motoren oppfører seg faktisk likt. som i går. virker som den går på 2,5-3 sylindre når den begynner å lade etter litt testing med og uten tillegsdyser opp og ned med tenning så tror jeg deter noe muffens med den andre /toppen/siden på denne donormotoren .tru ikke denne motoren var det beste utgangspunktet nei. MEN jeg dro på mere og mere tenning.. og da glimter den til innimellom og kjenner det er muligheter for skyv i motoren
gjenstår bare å finne årsaken. neste blir å bytte tenningsdeler.
ellers går den en del kaldere på E-85enn på benzin.motoren oppfører seg ikke som en stråleovn etter testturer
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #283 på: november 21, 2009, 22:03:14 pm » |
|
Ja har gode erfaringer med E-85 og bank. lurer litt på om pluggene klarer å tenne blandinga under trykk. tror blandinga er i relativt fet, og pga overladingen "tettere" blanding eller mye høyere fyllingsgrad . som kan gjøre att gnisten ikke flyr så lett over . muli jeg kan forsøke mindre åpning på pluggene. Løsning: to Volvo vindusspuyler pumper i serie, en bensin dyse (husker ikke størrelse) montert før spjellet, denne styrt enkelt av/på med justerbar trykkfølsom bryter på ca 0.4 bar Da holdt det fint til rundt 1 bar.. og mer en det gir ikke K-jet systemet bensin til uten videre modifisering.
Ja, det var kanskje lurt å få med :-) Var vann ja... Prøvde med en K-jet bensin pumpe først, den ga seg etter bare en time med vann  dette var vanninsprut eller tillegs benzin??
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #284 på: november 24, 2009, 01:01:15 am » |
|
Sakte men sikkert får jeg luket ut barnesykdommer fått litt mere dreis på tenninga. Tenningsmerke fløy bananas med lampe..så bytte fordelere og rotor. det hjalp. en liten periode i dag var det faktisk godt grunt i den neste problem er nå att den leaner ut ganske mye i takt med turtallet..noe jeg finner litt snodig egentelig. koplet på på en A/F måler som jeg har hatt liggendes en stund (til nettopp slike ting) ett must har jeg funnet ut. og den leanet ut til ca 16-17:1 i A/F ratio....noe som er altfor magert. bør være under ca 9:1 under ladetrykk på E-85. MEN litt høy tenking /teori her.... lurer kanskje på om luftmengde måleren "bånner" på en måte regner man luftforbruk på den motoren som luftmengdemåleren kommer fra , så er det enn 2,1 liter for å fylle opp 1,6 liter (på samme turtall) men med 0,7 bar ladetrykk så krever det like mye luft ca som 1600 x1,7 (70%mere luft) =som da vil tilvare 2720cc.....i sugeversjon vel å merke teoretisk altså.. så det kan jo stemme nogenlunde fiklet litt frem og tilbake med fjøra på Luftmengdemåleren...men det begynte å bli seint. så skal prøve å stramme opp fjøra litt mer Koplet også opp en trykk måler på benzina for å se att benzintrykket hold seg stabilt. alt ok der. vippet av dyser og de spruter i allfall ved enkel test MEN det nærmer seg... sakte men usikkert
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #285 på: november 24, 2009, 01:41:55 am » |
|
Sikkert ett dumt spørsmål til en erfaren kar som deg! men du har satt luftmengdemåleren på innsugs siden på turboen og ikke på trykksiden?vet att mange har bomma på dette før!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #286 på: november 24, 2009, 01:44:07 am » |
|
ja den står på innsugs siden slik att den måler faktisk luftmengde som går iinn i motor. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Keirn
Medlem
  
Innlegg: 120
Bosted: Malmø
Magister Mundi Sum
|
 |
« Svar #287 på: november 24, 2009, 10:27:26 am » |
|
På min motor med L-jet så strammet jeg fjöra til mengdemålern 10 hakk, siden satte jeg trykkregulatorn i skrustikka og "strammet" den opp litt så at den gir ca kiloen extra i trykk. Det ga sikkert en 25 - 30 hester til på min... 
|
|
|
Loggført
|
Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #288 på: november 24, 2009, 10:55:24 am » |
|
ja skal prove det , evt teste en større mengdemåler fra en stor mercedesmotor 2,8L?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Keirn
Medlem
  
Innlegg: 120
Bosted: Malmø
Magister Mundi Sum
|
 |
« Svar #289 på: november 24, 2009, 14:28:58 pm » |
|
Går sikkert fint det og, sålenge pinout er den samme på den "nya" mengdemålern.
|
|
|
Loggført
|
Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #290 på: november 24, 2009, 15:52:00 pm » |
|
en av bakdelene med disse mengdemålerene er jo att de skaper unødvendig restriksjoner i innsuget værre blir det når man strammer fjøra. tror derfor det blir mindre motstand i en større mengdemåler med normal fjør en en liten med stram fjør stemmer ikke pinlayout får vi kople om litt. er stort sett 4 pinner , hvor 2 er til innsugsøuft temp mens de 2 andre er til potmeter for mengdemåler
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Keirn
Medlem
  
Innlegg: 120
Bosted: Malmø
Magister Mundi Sum
|
 |
« Svar #291 på: november 24, 2009, 17:11:56 pm » |
|
mmh, det er sant, om du finner noe som virker så si ifra, kansje jeg kunne bruke noe lignende på mitt lille prosjekt...
|
|
|
Loggført
|
Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #292 på: november 24, 2009, 21:47:58 pm » |
|
Kan ju prøve en mekanisk trykkregulator også. Finnes på mitt lager..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #293 på: november 24, 2009, 22:42:42 pm » |
|
ja blir å prøve de mulighetene som finnes innen rimelighetens grenser. å øke benzintrykket gir ikke så stor økning av mengden som man skulle tro da økningen kun blir : kvadratroten av forskjellen mellom økning i trykk. man skulle tro det blei 1.33 ganger (33%) økning i eksemplet under men : øker man fra 3 til 4 bar , kan man gange opp den opprinnelige flowraten med: √(4/3) som blir : 1.154 som blir ca 15,4% WBX dysa vil da gi 165 cc/min@3bar vil da gi 190cc/min@4 bar (med forebehold om regnefeil) vil helst ha en trykkregulator som hever benzintrykket likt med ladetrykket det gjør jo en std WBX trykkregulator 1:1 for å kompensere for det mot trykket dysene må jobbe mot når det er ladetrykk i systemet. motoren går overaskende magert synes jeg ,selv med tillegsdysene koplet til , i forhold til planen oppe i hodet  det største problemet nå er att blandingsforholdet ikke er lineært nå ...det går fra litt magert til veldig magert. men som nevnt mulig det kan trikses til med mengdemåler ...og ennå ett par dyser til bedre med litt for feit enn litt for mager (dette gjelder KUN i bilsammenheng....)
|
|
« Siste redigering: november 24, 2009, 22:46:48 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #294 på: november 24, 2009, 22:51:23 pm » |
|
ellers kan man gjøre en liten forandring ....man får den enkleste utgaven av megasquirt til 145$ da slipper man all "tweaking" med trykk, mengdemålere +++ sammen med en TPS (throttle position sensor til 25$ har man full kontroll på benzin.. 180$ er jo billig for programerbart bensinkontroll. alt annet er jo i WBX ledningsnettet så deter bare å kople seg på der. må loddes sammen sjøl vel å merke.
men vi får se etterhvert.. blir vel juks
|
|
« Siste redigering: november 24, 2009, 23:12:11 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #295 på: november 24, 2009, 23:09:49 pm » |
|
Invester Jørn.. Vi vet du klarer og modde de orginale greiene til himmels.. det har du allerede klart å overbevise oss om. Men det vi vil vite nå, er hvor mye gamp du får ut av denne orginal strikken!! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #296 på: november 24, 2009, 23:18:05 pm » |
|
ja blir å prøve de mulighetene som finnes innen rimelighetens grenser. å øke benzintrykket gir ikke så stor økning av mengden som man skulle tro da økningen kun blir :
Ved grundleggende veske lære heter det seg: For å dobble mengde, må trykket firedobbles.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #297 på: november 25, 2009, 00:43:38 am » |
|
Litt større dyser da ? Siden den er litt mager hele veien.
Finnes vel også regulatorer med vacum/trykktilkobling som har høyere trykk i utgangspunktet ?
Leste et sted at du kan lage dysene større ved å borre opp det trange partiet under filterposen. Vet ikke om det funker, men det høres billig ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #298 på: november 25, 2009, 00:47:51 am » |
|
Litt større dyser da ? Siden den er litt mager hele veien.
Finnes vel også regulatorer med vacum/trykktilkobling som har høyere trykk i utgangspunktet ?
Leste et sted at du kan lage dysene større ved å borre opp det trange partiet under filterposen. Vet ikke om det funker, men det høres billig ut.
den er ikke lineær mager så sikkert 2 ting som må mekkes til ja man får justerbare trykkregulatorer med vacum/trykk tilkopling. kina kopier på ebay. ja vi har jo pretet om å "borre opp dysene" før en metode må være å sette spenning på slik att "plungeren" blir borte fra hullet og borre opp 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #299 på: november 26, 2009, 23:49:53 pm » |
|
prøvd e85 på forgasser motor? med turbo..lurte om eg sko blande bensin med e 85 ca 30%, har gjort det på en lettere trimmet insp motor.. og der funker det bedre bare det.. hehe 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|