Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #30 på: februar 14, 2010, 16:31:09 pm » |
|
Er du helt sikker Tistlo? På den gamle bobla je hadde før en 1300 65 model var det en slik list på kanalen som gulv teppet satt klemt fast i
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #31 på: februar 14, 2010, 16:55:37 pm » |
|
Ikkje heilt sikker nei  Men ved nermare kontroll så ser eg det står att den plata kjem MED lista! Mao nix problem
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #32 på: februar 21, 2010, 22:13:04 pm » |
|
Holder på og sette opp ett lite budskjett, og lurer på om noen vet ca. hvor mye det vil koste og kjøpe nytt alt i interiøret? Altså alt av matter til gulvet, trekket i taket, dørpanel og setetrekk? Er for tiden på vinterferie i Tromsø.  Og var i går på biltema og fikk handlet inn diverse verktøy og rustmiddler..  Ellers ikke skjedd så mye i garasjn den siste uka. Fjernet batteriet, og var overraskende lite rust der. Får ikke lastet opp bilder før jeg kommer hjem da 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #33 på: februar 21, 2010, 22:19:23 pm » |
|
Mitt tips: Ikkje bruk peng på Nytt intriør  Golvtepper: Ca 2000 Matter: ca 500 Taktrekk: ca 1500 Dørpanel: ca 2000? Setetrekk: ca 3000? Men skal du bruka peng på intriør, så ville eg begynt å leita etter eit sett med 4 like sidepaneler brukte men i fin stand. So ville eg leitt etter golvtepper(alltid nokon som feilbestiller..oval57 har vel fortsatt eit sett tilsalgs?) Taktrekk er det mulig å finne i ein bil, der det fortsatt er heilt, men nok det vanskligaste.. Ofte rift, men er det dretent kan du lett vaska da med jif. Setetrekk ville eg prøvd å skaffa brukt frå ein delebil ol. med like setar. Litt rift i kantane/sømmane kan du sy, men førarsetet kan ofta vera veldig dårleg, alternativt skaff 1 passasjerstol av samme type og flytt over trekk.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #34 på: februar 21, 2010, 22:31:02 pm » |
|
Hmm, okei  Trodde ikke det ble så dyrt. Menmen.. er ikke noe hast med det enda. Men har bare lurt på det en stund, og tenkte bare jeg skulle spørre  Ellers, takk for utfyllende svar  som vanlig. 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #35 på: mars 04, 2010, 23:33:50 pm » |
|
Nå går jeg å venter på og få den inn på verksted og opp på bokker for en stor-vask under. Skal også få de på verkstedet til og se hvor mye rust det egentlig er, og høre hvor mye det vil koste å få dem til å fjerne den. Er vanskelig og dyrt å få tak i utstyr til den jobben, og når man i tillegg ikke har noe erfaringer med sveising  så er derfor jeg heller vurderer og gjøre det.  Har bare holdt på med småting i garasjen nå den siste uka. Smurt på ett rust-etende middel og ribbet det meste innvendig. Prøvde meg på å senke den bak, og ble ferdig med det i kveld  Er strålende fornøyd med resultatet. Er det noen som har noen dropp-spindler liggende? Selge? Trenger også baklykter. (Til en '69) Anyone?  Går og venter på at farfar skal komme hjem fra syden. Har en liste med diversje som skal bestilles  Er deilig og stå i varm garasje og skru! 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #36 på: mars 04, 2010, 23:40:19 pm » |
|
Har baklykt til 69 modell! Ment trenger du hele foten? eller bare glass med innmat? eller bare glass? Rikard 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #37 på: mars 04, 2010, 23:44:52 pm » |
|
Trenger hele foten  Hvor mye skal du ha for den da? 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #38 på: mars 04, 2010, 23:46:30 pm » |
|
Hele foten med glass og innmat!?
250,- for begge? + frakt da!
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #39 på: mars 04, 2010, 23:51:47 pm » |
|
Deal! 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #40 på: mars 05, 2010, 00:49:29 am » |
|
Tips ang rusta; Det er jo faktisk ein heil del rust på bilen, ifølge bildene dine må du skifta alle 4 hjørner, dvs støtfangarfester, då er det 'og heilt sikkert litt på kantane av for og bakplata, i brønnen var det litt plukk, oppå kanalane var det jo rust, i golvet littegrann..og sikkert litt småplukk til. Så om du leverer dette inn til verkstad so vert det IKKJE billigt! For skal detta gjerast skikkeleg so kjem da til å kosta! ser for meg minst 10k frå verkstad.. alternativet er jo å pruta på prisen, som igjen går på bekostning av kvaliteten på arbeidet! Uansett so vil eg IKKJE anbefala å setta inn bilar til rustsveising på verkstadar! I dei tilfellene eg har vert borti så ser det ferdige arbeidet ut som greitt jalla, ofte berre sveist eit lapp over rusta, og litt pynting med sparkel.. Er dei litt seriøse av seg kan det hende dei tar seg tid til å kutta ut rusta før dei sveiser inn nytt.. Uansett so kan prisen fort enda opp i det utstyret kostar, og då er det Ingenting ivegen for att du kan gjera jobben sjølv! Det som er bra med å invistera i utstyret er att du har muligheit til å lera å sveisa, som opnar opp mange låste dører og muligheitar, og dermed kan du fiksa rusta di sjøl som igjen betyr full kontroll over kvaliteten på arbeidet etc.. Men likavel,, om du ikkje har tenkt å lera deg å sveisa, eller kjøpa fleire bilar med rust, so er da berre å senda inn, men isofall ville eg valgt noko andre enn verkstadar.. det beste er privatfolk! ofta/nesten alltid mykje meir peiling på kva dei driv med, kontra bilmekanikarar feks.. Er vel heilt sikkert nokon i nerområdet ditt som kan sveisa for deg! Ellers so trur eg du lett kan spara masse peng på å byta ut den rusta døra di med ei an,, brukte dører i bra stand har prislapp frå kr 0,- til 250,- Ein grei invistering kontra å kjøpa rustsveisedeler til 600,- 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #41 på: mars 05, 2010, 01:15:59 am » |
|
Skjønner hva du mener. Kjenner han godt han som bilen skal inn til på verkstedet (kompis av pappa), og vet at han er flink, og gjør ordentlig arbeid. Og hvis det blir gjort på verksted så tar det nokk bare halve tiden også. Men har jo også lyst til og lære meg og sveise, og bare på noen uker i garasjn ser jeg at det har vært mange ganger jeg skulle jeg hadde hatt sveiseapparat. Farfar virket litt skeptisk til sveising selv, men skal ta dette opp til diskusjon.  Hvilket sveise utstyr bruker dere da? MIG? Døra SKAL byttes 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #42 på: mars 05, 2010, 01:19:21 am » |
|
Om du veit att sveisaren på verkstaden gjer bra arbeid so er det heilt sikkert det billigaste alternativet just nu! Men om du kjøper utstyr so har du til seinare bilar, og då tener du inn igjen pengane  MIG er tingen ja, alt anna er enten dyrt eller ubruklig på bil. Rekn med ca 10k dersom du ikkje har noko utstyr frå før av
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #43 på: april 17, 2010, 12:55:31 pm » |
|
Får vell skrive litt her igjen, nå som det begynner å skje noe. Igår kjørte vi bobla bort på verksted for en liten rens under. Tok ett par timer da, men var virkelig vært det! Slik at nå står den klar på bukken for inspeksjon på mandagen. De skulle gå over å se hvor mye rust det egentli var, og hvor mye det vil koste oss og få dem til å fjerne den. Første bestilling med deler kom rullende inn på tirsdagen fra Hot Shop. Fikk den følelsen som på julaften når jeg åpnet pakkene  Liten teaser..
 14042010579.jpg (119.97 KB. 775x581 - vist 381 ganger.) Ferdig vasket!!!
 16042010583.jpg (69.49 KB. 775x581 - vist 388 ganger.) Ikke de beste bildene.. men men.
 16042010585.jpg (86.22 KB. 775x581 - vist 403 ganger.)
 16042010586.jpg (80.7 KB. 775x581 - vist 369 ganger.) Venter nå på "ny" passasjerdør og 2 nye skjermer til venstresiden. 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #44 på: juni 09, 2010, 21:56:20 pm » |
|
Hei igjen!  Får snart tilbake bobla fra verkstedet!!  Og neste steg i prosjektet er å få vekk den massen som er lagt på taket. De på verkstedet mente den hadde rullet rundt en gang i tiden, å istede for og rette ut taket hadde det bare vært lagt på en slags masse for at det skulle se rett ut, men på innsiden kan man se bulker  Så mitt spørsmål er: Hvordan får jeg fjernet denne massen? En på verkstedet mente jeg kunne bruke varmepistol og varme massen opp for så og skrape den vekk. Noen som har gjort noe lignende før? 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #45 på: juni 09, 2010, 22:56:55 pm » |
|
Er berre å gå laus med varmepistol det! Du merkar fort om det funker. Utan so kan malingsfjernar vera til hjelp. Og vist begge metoder er håplause so er det nok sliping som må til.. Roterande stålbørste på vinkelslipar, eller sånn negerkuse.
Kor mykje rust fant dei då?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #46 på: juni 10, 2010, 15:17:38 pm » |
|
Ok!  Var ikke så mye som jeg hadde trodd, faktisk. Men akkurat nå så har de bare igjen å bytte fangerfestene, å feste listene til pakningene rundt panseret. Etter taket er slett igjen skal den sandblåses!  Har fått låne utstyr, så skal bli gøy å få prøvd seg på det. Gleder meg til å starte opp igjen!! 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #47 på: september 05, 2010, 17:44:06 pm » |
|
Da har det skjedd litt her siden sist. Er ikke så flink til og oppdatere, så ting får komme litt som det kommer.. Bobla kom hjem fra verkstedet sent i Juni, og dagen etter var den nye døra på plass og ny styresnikke montert! Litt senere gikk jeg løs på taket med varmluft-pistol og sparkelskrape. Gikk bedre enn jeg hadde trodd, og etter 3-4 økter i garasjen var det bart metall på taket. Taket er forresten fullt av bulker, noe som vi hadde misstanke om. Så må sparkle stortsett hele taket før den skal i lakkboksen. Sette den litt (ikke helt) opp igjen bak slik at det skal bli letter og komme til med jekken osv. nå under resturerings-prosessen.. Neste som står på tapeten er sandblåsing!!  Skal få låne meg ett apparat og gjøre dette selv, i nærmeste fremtid. Ellers har jeg vært litt distrahert i sommer av noe annet. Dro til Molde i midten av Juli å hentet en ny bil. Bilen er en RX-7  Drømmebilen min siden jeg var liten gutt! Så den har fått det meste av oppmerksomheten denne sommeren.. Picture!!!  I gang med skifting av styresnikka.
 30062010699.jpg (95.36 KB. 775x581 - vist 362 ganger.)
 29062010684.jpg (138.14 KB. 775x581 - vist 374 ganger.) Nettopp begynt med varmluft-pistolen
 20072010826.jpg (84.14 KB. 775x581 - vist 396 ganger.) Må slenge med et par bilder av nybilen også 
 DSC_045000.jpg (79.51 KB. 775x519 - vist 421 ganger.)
 DSC_0465.jpg (107.74 KB. 775x519 - vist 398 ganger.)
 DSC_0408.jpg (76.43 KB. 775x519 - vist 384 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #48 på: september 06, 2010, 10:12:59 am » |
|
Skal du ha wankel i bobla? Så nesten for fin ut til å være delebil... 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #49 på: september 06, 2010, 12:10:39 pm » |
|
Tanken vurderes sterkt  Jeg er wankel-freldst, så kommer nok en gammel 12a motor i etterhvert..
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #50 på: september 06, 2010, 12:13:30 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #51 på: september 06, 2010, 13:01:08 pm » |
|
Hehe, satt og leste gjennom hele prosjekt-tråden til bilen din igår faktisk. Men har ikke råd til noe mer bil akkurat nå 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #52 på: november 24, 2010, 00:18:58 am » |
|
Fikk løftet av karosseriet fra understellet i helgen!  Karosseriet er nå satt i den hjemmesnekkra pusseboksen. Og bunnen/understellet står oppe i garasjen og skal få seg et godt strøk med rust-eter og rustgrunning. Etter dette skal det rigges til sandblåsningsapparat i pusseboksen. Håper på at karosseriet har fått på grunning før jul! Men vi får se.. Sliter med at tiden ikke strekker til så mye som jeg så skulle ønsket, men har skjedd litt allefall..
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #53 på: februar 20, 2011, 02:44:06 am » |
|
Er ca halveis med flyndra, da den har fått seg en heftig omgang med lakksprøyta  Sitter å lurer på hvordan jeg skal gjøre det når jeg starter på karosseriet.. Det er så å si helt ribba, bortsett fra alt elektrisk som fortsatt henger igjen. Er det noe jeg virkelig ikke liker med bil er det alt det elektriske, og har 0 kunnskap om elektriske ting generelt. Så er svært skeptisk til å plukke ned alt av elekronikk som er under panseret osv. Er dette noe jeg burde unngå og gjøre med min kunnskap til elektronikk, eller mener dere det bar er å kjøre på?  Får ikke lakt ut bilder ennda siden jeg har skiftet fra pc til mac, og kan dermed ikke bruke programmet jeg burkte før til å lage bildene i rett størrelse.
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #54 på: februar 20, 2011, 03:06:03 am » |
|
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:08:11 am av Turbohansen »
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #55 på: februar 20, 2011, 11:44:45 am » |
|
Eg ville ha fjerna alt laust på dashbordet og bak dashbordet. mykje lettare etterpå og du får muligheit til å lakka skikkeleg bak dashen etc. Ta masse bilder før og undervegs i demonteringa, so vert da lettare når ting skal på plass igjen. elektronikk er vanskeleg vist du tar eit kjapt blikk over ledningsklyso bak dashen, men om du går ned i detaljane til kvar enkelt krets so e da laangt lettare og logisk atpåtil. Greitt å kunna litt om elektro vist so du skal skru på riskokar  men for al del om den ikkje treng verta 110prosent strøken so er det jo ikkje nødvendig å lakka bak dashen og då klarar du deg utan å fjerna noko der, men berre maskera litt
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #56 på: februar 21, 2011, 01:52:18 am » |
|
Det er jo ikke mye elektronikk og være redd for i ei boble, ville nok heller bekymra meg for det elektriske  Men fra spøk til alvor så fins det tegninger over alt på thesamba, klikk deg inn der så finner du kart, husker ikke helt hvor, men det finns der. Det er ikke noe problem og bygge nytt elektrisk eller demontere og montere et system 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #57 på: februar 21, 2011, 12:54:48 pm » |
|
Får vell bare bite tenna sammen og lade opp kamraet da... er bare redd for at jeg ikke får det sammen igjen og da har jeg jo et ganske stort problem 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #58 på: februar 21, 2011, 13:12:56 pm » |
|
alle ledninger har jo hver sin fargekode og rekker stort sett bare bort til sin egen kontakt, så det burde jo ikke være så mye og bite tenna sammen for:)
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #59 på: februar 21, 2011, 14:48:48 pm » |
|
Men trenger du å rive ut alt av elektronikk da? Koble fra det du må, og pakk det pent vekk 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
|