Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« på: oktober 07, 2009, 10:00:51 am » |
|
Har da kjøpt meg en '67 1500 som skal få seg en liten oppdatering i vinter  Bilen er solgt i september i '66 men er altså en '67 modell. Det er 6V el.anlegg, men har en konverter så får brukt 12V stereo  . Bilen har enten gått 92000km, 192000km, 292000km.. Har service historie kun til 55000km og det på 3 år så personlig regner jeg med 192000.. Det er særdeles lite rust!  Ikke noe i bunnplate eller hjulbuer, men lakken kunne trengt oppfrisking! Siden kjøp har det blitt: - Nye 8-Spoke felger i svart - Nye skiver og klosser foran - T-bars i chrome - oppfrisking av el-anlegg - og en polering  Dette er min første bil, veit.. Seint ute i en alder av 23, men har tung sykkel i tillegg  planen for vinteren er ikke veeeelig lang men har ett par punkter som SKAL gjøres og noen som kommer hvis lommeboken tillater det! Dette skal gjøres: - Ut med motor - 1641 sats - nye forgassere, enten ett sett med Solex 32-34, hvis jeg finner stag og innsug, eller ett sett med Dellorto 34 - RENGJØRING av hele motor, topper etc - Nye J-tubes - fikse varmepotter - sjekke clutchlameller og bytte om nødvendig - Urethan girkassefester - quickshifter - CD-spiller i hanskerom - fikse risting i clutc/girkasse/motor ved start i 1.gir  - nytt trommeloppsett bak Muligens: - Senkespindler - Nye dempere - 12V convertion - Justere speedoen helt riktig Mange vil sikkert fraråde meg å kjøre en 1641sats på en 1500 motor, men skal ikke rævkjøres og er ingen lyskryssfantom. Det tar jeg på sykkel  da slår ingen meg uansett  har bare lyst på et lite extra push så man slipper å tyne motoren for å kjøre forbi, klatre bakker etc. Senere har jeg lyst til å bygge meg en 100hk motor som ikke trenger daglig ettersyn! Men alt i god tid  Innspill til en fersk bobleeier er å foretrekke  Tips fra folk som kan dette tas i mot med stor takk. Erlend / bug66
|
|
« Siste redigering: mars 10, 2015, 10:41:38 am av Erlend / bug66 »
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
RuneL
Supermedlem
    
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: oktober 07, 2009, 16:10:46 pm » |
|
6v er mer enn nok! ikke noe vits å skape noen farlige situasjoner her...  Ser ut som en kjempefin bil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2 på: oktober 07, 2009, 19:00:54 pm » |
|
Dagens utseende:
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: oktober 08, 2009, 17:21:56 pm » |
|
Da var 1641 sats og 34mm EMPI EPC forgassere kjøpt inn noen som har dette oppsettet fra før? Eller noen som kan tenke seg hva slags effektøkning dette kan gi?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4 på: oktober 13, 2009, 00:50:10 am » |
|
Order Details: DUAL EMPI 34MM EPC CARB KIT W/ HEX BAR LINKAGE FOR SINGLE PORT TYPE-1 US $349.95 2-1/2 INCH DROP SPINDLES FOR BALL-JOINT FRONT END WITH DISC BRAKE MOUNT US $129.95 PLASTIC FRESH AIR HOSE FAN SHROUD TO MUFFLER - PAIR - US $5.50 EMPI BRAND -THIN-LINE BLACK LICENSE FRAME- EACH 1 US $5.95 OE GENUINE VW - SHIFT ROD BUSHING - BEETLE 46-79 US $7.90 DOOR CONTACT SWITCH FOR INTERIOR LIGHT - US $2.75 EXHAUST FLANGE GASKET - US $3.00 GERMAN MADE CONNECTING PIPE (PERFECT FIT) - HEATER HOSE TO MUFFLER - US $5.00 BAND CLAMP MUFFLER TO HEATER BOX - US $7.80 HEATER BOX LEVER KIT RIGHT - US $7.95 MUFFLER INSTALLATION KIT - (BEST QUALITY GERMAN MADE KIT) - US $13.95 Sub Total: US $539.70 Tax: US $0.00 Shipping: US $168.19 Grand Total: US $707.89 SUM NOK : 708 * 5,622 : 3980 (+mva) SWEET! nå skal det skrus 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #5 på: oktober 26, 2009, 01:33:04 am » |
|
da var det kjøpt inn : - 1,4:1 vipper - stivere ventilfjærer - bedre støtstenger - ny 6volts coil snart ut med motor og bygge 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #6 på: oktober 26, 2009, 05:58:03 am » |
|
Skal du bruke 1,4 vippene til orginalkam?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #7 på: oktober 26, 2009, 12:51:03 pm » |
|
23 er vel ingen alder 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #8 på: oktober 26, 2009, 13:37:49 pm » |
|
Skal du bruke 1,4 vippene til orginalkam?
jepp.. etter anbefaling fra race-buggy
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #9 på: oktober 26, 2009, 13:38:10 pm » |
|
23 er vel ingen alder  
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: oktober 26, 2009, 14:38:27 pm » |
|
Skal du bruke 1,4 vippene til orginalkam?
jepp.. etter anbefaling fra race-buggy Er det vanlig å bruke 1.4 vipper på original kam altså? Husk i allefall at hele vippearmsgeometrien må gjennomgås nøye etter et slikt bytte.
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #11 på: oktober 27, 2009, 17:38:24 pm » |
|
Skal du bruke 1,4 vippene til orginalkam?
jepp.. etter anbefaling fra race-buggy Er det vanlig å bruke 1.4 vipper på original kam altså? Husk i allefall at hele vippearmsgeometrien må gjennomgås nøye etter et slikt bytte. Med tanke på lengde på støtstenger?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #12 på: oktober 27, 2009, 23:40:49 pm » |
|
Som Endre sier må vel geometrien sjekkes, også lengde på støtstengene.
En annen ting jeg lurer litt på er at jeg har latt meg fortelle at det ikke er veldig mye å hente på å bytte vipper eller sette i kam med høyere løft og durasjon når man har standard topper pga. at flowen i toppen raskt blir den begrensende faktoren. Det er her snakk om dobbeltportstopper. Når du sier at du skal bygge på en 1500, skal du ha singelport? Som flower enda dårligere?
Det med stivere fjører skjønner jeg ikke helt poenget med? De orginale holder vel godt til turtallsområdet orginalkammen gir effekt på?
Er de nye støtstengene dine av alu eller stål? Om de er av stål taper du jo noe effekt når motoren blir varm pga forskjellen i utvidelse mellom blokk, topper og støtstengene.
Jeg er overhodet ikke noen motorekspert, synes bare det er morro å lære litt om bakgrunnen for veien folk velger å gå når det skal trimmes.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: oktober 28, 2009, 10:50:20 am » |
|
Ja geometrien må stemme, og det avhenger av støtstanglengde, shimsing av vippetøy, sideplay etc. Når det gjelder krav til fjørtrykk - vil ikke dette bli påvirket av at man får lengre ventilbevegelse over samme tidsrom (og dermed høyere ventilhastighet) som med originale vipper?
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #14 på: november 07, 2009, 23:42:19 pm » |
|
Da var motoren tatt ut og begynt å vaske den ned.. motorbygg tar jeg gjennom vinteren og det skal legges ny strøm i motorrommet, samt nytt pappmateriale i motorrommet.. sjekk bildene 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #15 på: november 08, 2009, 03:12:07 am » |
|
Ahh, dette løyser motorkode problemet ditt!  Du har ein industrimotor! Det er kun dei som har ID-plata oppe på viftehuset, og det er ein 1600motor tilogmed!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #16 på: november 08, 2009, 21:31:20 pm » |
|
da var mysteriet oppklart, motor er 1600 singelport med mehico topper  litt bilder fra dagens økt følger :
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #17 på: november 08, 2009, 21:36:55 pm » |
|
bildene fra dagens økt
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #18 på: november 08, 2009, 22:33:06 pm » |
|
AS 21-blokk er jo ikke feil 
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #19 på: november 08, 2009, 22:37:42 pm » |
|
AS 21-blokk er jo ikke feil  ihvertfall ikke når jeg i utgangspunktet trodde det var en 1500SP fra 67 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #20 på: november 30, 2009, 18:25:36 pm » |
|
Nå begynner ting å komme i orden, men lite tid pga eksamener. i det siste er det iallefall; - kjøpt inn alt jeg trenger - glassblåst toppene (sprekkfrie) - vasket det blikket jeg skal bruke videre - lest meg opp om hva jegf vil gjøre - plundret litt med selve bilen, pedaler strøm etc neste er å få levert motor og deler til JEE som skal fikse litt.. det er snakk om litt komp. øking, småporting, KANSKJE få 1,4:1 vipper til å fungere bra. håper på rundt 80 på motoren, da de i How to hotrod boken fikk 77,5hk på en 1500 motor singelport!! syke tall  noen som vet hvor mye det tapes i girkasse?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #21 på: november 30, 2009, 18:26:56 pm » |
|
i juleferien skal jeg i tillegg fikse et emblem eller figur av noe slag innvendig på motorluken 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #22 på: januar 08, 2010, 22:52:31 pm » |
|
da var det lenge siden oppdatering. har gjort endel men er endel igjen. Girkasse og forstilling har fått seg en overhaling og har lagt opp nye høytalerledninger. Har bestilt endel deler, og har bestemt meg for å konvetere til 12volt  blir greit med ordentlig lys og strøm til mørke kvelder. Ser for meg at alt blir litt lettere  noen som har montert senkespindler før som har noen gode tips?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #23 på: januar 22, 2010, 18:41:01 pm » |
|
da var motor levert JEE  regner med å få den tilbake i påsketider (har ikke hastverk) neste prosjekt nå (les imorgen) er å montere dropspindler, montere ferdig anlegg og få inn de nye US-lampene  gleder meg nye sykt til våren nå 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #24 på: januar 22, 2010, 18:45:59 pm » |
|
legger ut noen bilder av senkingen imorgen 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #25 på: januar 23, 2010, 18:02:19 pm » |
|
irriterende !! selvfølgelig passer ikke hjullagrene mine på de nye spindlene og når jeg fant ut av det hadde hotshop stengt da ble det ikke noe spennende nye bilder av senket front. men skal fikse hjullager iløpet av uken, og slenge inn noen bilder 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #26 på: januar 25, 2010, 19:05:25 pm » |
|
Dagens utseende:
da var senkingen ferdig  fikk f**n ikke løs endeleddene på styrestaget så de tas etterhvert  litt bedre ja 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #27 på: januar 27, 2010, 16:04:24 pm » |
|
siste innkjøp 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #28 på: januar 29, 2010, 01:12:50 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #29 på: januar 29, 2010, 10:44:03 am » |
|
Er den litt høy i rompa? da var senken der jeg vil ha den.. det vil si brukbar  [ Vedlegg ] [ Vedlegg ]
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|