Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #840 på: juni 26, 2012, 09:13:50 am » |
|
Oppstartsbenk uten kjøleblikk så ser du kanskje hvor det kommer fra?
Klipsene kommer plutselig i postkassen
[/quote]
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #841 på: juni 26, 2012, 09:36:24 am » |
|
Det kan fort lekke der ja. Men det er jo ikke oljetrykk bak der. Så de vil lekke omtrent like mye når den står, som når den går. - Hva da? sylinder eller casesaver?Det kan hjelpe og slipe et dreneringsspor i "two-step" borringen. Så oljen får renne tilbake i sumpen, isteden for å ligge mellom step-kanten og bunn av sylinderen. - Tror ikke jeg orker å splitte blokkaMat inn med guggelure - Inn i deepstud hølet? 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #842 på: juni 26, 2012, 09:36:57 am » |
|
Oppstartsbenk uten kjøleblikk så ser du kanskje hvor det kommer fra?
Klipsene kommer plutselig i postkassen
[/quote] Kan funke det ja, men mye mikk 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #843 på: juni 26, 2012, 09:37:33 am » |
|
Kombinasjon av supertynn olje og dårlig pakkede sylindre tror jeg.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #844 på: juni 26, 2012, 09:43:35 am » |
|
Hvis du har shims mellom sylinder og blokk er det lett å få lekkasje. Disse shimsene er sjelden plane, og bør planslipes før montering + flenstetting.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #845 på: juni 26, 2012, 09:45:27 am » |
|
Hvis du har shims mellom sylinder og blokk er det lett å få lekkasje. Disse shimsene er sjelden plane, og bør planslipes før montering + flenstetting.
Det har jeg.. De aller aller tynneste, så de blir ikke planslipt, for da er det ikke noe igjen 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #846 på: juni 26, 2012, 09:54:06 am » |
|
Hvis du har shims mellom sylinder og blokk er det lett å få lekkasje. Disse shimsene er sjelden plane, og bør planslipes før montering + flenstetting.
Det har jeg.. De aller aller tynneste, så de blir ikke planslipt, for da er det ikke noe igjen  Du trenger ikke ta mye, teip et 400 papir på en glassplate og dra shimsen forsiktig over med hånda, så ser du fort om den er flat. Du må ta shimsene til begge sylinderne i så fall. Har slitt med dette selv på et par motorer, og det har funket fint å slipe de. Så et tynt lag med flenstetting imellom alle flater
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #847 på: juni 26, 2012, 09:59:04 am » |
|
Hvis du har shims mellom sylinder og blokk er det lett å få lekkasje. Disse shimsene er sjelden plane, og bør planslipes før montering + flenstetting.
Det har jeg.. De aller aller tynneste, så de blir ikke planslipt, for da er det ikke noe igjen  Du trenger ikke ta mye, teip et 400 papir på en glassplate og dra shimsen forsiktig over med hånda, så ser du fort om den er flat. Du må ta shimsene til begge sylinderne i så fall. Har slitt med dette selv på et par motorer, og det har funket fint å slipe de. Så et tynt lag med flenstetting imellom alle flater Hmm.. 1/2 er helt tette da?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #848 på: juni 26, 2012, 10:01:59 am » |
|
Hvis du har shims mellom sylinder og blokk er det lett å få lekkasje. Disse shimsene er sjelden plane, og bør planslipes før montering + flenstetting.
Det har jeg.. De aller aller tynneste, så de blir ikke planslipt, for da er det ikke noe igjen  Du trenger ikke ta mye, teip et 400 papir på en glassplate og dra shimsen forsiktig over med hånda, så ser du fort om den er flat. Du må ta shimsene til begge sylinderne i så fall. Har slitt med dette selv på et par motorer, og det har funket fint å slipe de. Så et tynt lag med flenstetting imellom alle flater Hmm.. 1/2 er helt tette da? Det betyr ikke noe, hvis du studerer shimsene, finner du garantert at ingen er like. De er sjelden like tykke, og sjelden helt flate. På min 1950 motor, som er shimset ganske mye, gikk det med en haug shims før jeg fant noen som ga lik tykkelse på alle sylindre og som var flate nok.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #849 på: juni 26, 2012, 10:10:54 am » |
|
får rense de å måle de på nytt. Virket greie forrige gang jeg målte. Kanskje det bidrar til lekkasjen ja 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #850 på: juni 26, 2012, 11:51:42 am » |
|
Trenger ikke dele blokka for å slipe dreneringsspor. En støvsuger er alt du trenger.
Ring men når du står foran blokka for bedre instrukser.
De tynneste shimsene har ikke de samme stanse kantene som de tykkere. Så de bidrar ikke i lik grad til lekkasje. Med mindre de er bulket ved montering.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #851 på: juni 27, 2012, 00:34:47 am » |
|
Ble noen timer idag allikevel. Oljespor i sylinderhullbunnen er kuttet, og alt er satt sammen til longblokk igjen. Støtstangrørene sto "logisk feil vei" med den store delen øverst. Snudde disse (selv om 1/2 har "feil" vi og er tørre) Samt at jeg fylte dyphullet på pinnebolten til 3'ern med guffelure  Burde egentlig lagd pakninger mellom innsug og topp, og ikke bare bruke guffelure, men redd for at pakningene blir for tynne mot midten av motoren og at jeg ender opp med at pakningen suges inn.. Motoren suger skikkelig  Andre med wedgeport topper som har en lur idé?? Vurderer å nappe av svinghjulet for å sjekke at alt er greit bk der, men ender vel opp med å gi f... Girkassebytte på søndag, så går vel motoren inn etter det engang. Lenge til SCC! 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #852 på: juni 28, 2012, 15:11:23 pm » |
|
Noen som har noen gode bilder/diagrammer over rekkefølgen akslinger skal settes inn i?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
flatfour
|
 |
« Svar #853 på: juni 28, 2012, 16:10:45 pm » |
|
Noe slik du tenker på??
 Aksel view.jpg (39.32 KB. 452x663 - vist 342 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #854 på: juni 28, 2012, 16:45:43 pm » |
|
Fin den ja, har du inne i kassen og? 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #855 på: juni 28, 2012, 18:04:24 pm » |
|
Det står i verksted håndboken dette her. To fulcrum plater (litt fett på de så henger de der) inn med akselen, så en feit skive pluss en segering. Egentlig skal man kunne justere gapet på hver side av akselen med forskjellige fullcrum plater... Mem hvor finner man slikt i dag?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #856 på: juni 29, 2012, 08:38:56 am » |
|
JHU: fant denne: http://www.longenterprises.com/diagram_folder/dia2beetledifferential.htmInn med aksling i solhjul (m/fulcrumplatene) Så skive, så segering. Men så virker det som om man skal ha del # 10 så # 11 og så et lager del # 8? Sist jeg hadde dette løst fikk jeg for meg at det var: - Solhjul - Fulcrumplater - Aksling - Skive med en tapp på - Segering - Antiskliplatedings - Shims til å sette fallet på akselen - Akselrør - Boots - Hjullager Right eller feil? Boka ligger i garasjen 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #857 på: juni 29, 2012, 10:57:40 am » |
|
Du skal ha inn to seegringer per side.. bare så det ikke blir noen missforståelser.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #858 på: juni 29, 2012, 11:06:31 am » |
|
Du skal ha inn to seegringer per side.. bare så det ikke blir noen missforståelser.
Det har jeg  men så resten sane ut?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #859 på: juni 29, 2012, 11:34:22 am » |
|
Rekkefølgen din ser nesten perfekt ut.
Men for enkelhetsskyld. Putt fulcrum og aksler inn i solhjulene...før du putter de inn i diffen. Sparer deg for mye banning. Husk og smør alt godt. Kamakselfett er fint og sticky.
Før hjullager må også distansehylsen på. Kon innover! Bruk et rør for å banke innerring på lageret, ned på drivakselen.
Utenfor hjullager kommer blekk, O-ring, glidehylse for simring. Så bremseblekk, RIKTIG pakkboks med simring (noen har også oljekastering). Så trommel.
Veldig viktig når det gjelder ettermarkedsaskler. Husk at drivalkselen ALDRI må dras, eller henge, utover etter at de er stappet nedi solhjulene. Spadene er ikke maskinert som orginalt. Og fulcrumplaten vil falle på baksiden av akselen. Vil spare deg for yttligere høylytt banning!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #860 på: juni 29, 2012, 11:39:41 am » |
|
Nice  Distansehylse før hjullager. Altå på akslene før man banker inn hjullageret? Må vel nappe ut de som står i bilen da tenker jeg. Om disse passer?
|
|
« Siste redigering: juni 29, 2012, 11:42:46 am av Erlend / bug66 »
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #861 på: juni 29, 2012, 11:43:16 am » |
|
Rekkefølgen din ser nesten perfekt ut.
Men for enkelhetsskyld. Putt fulcrum og aksler inn i solhjulene...før du putter de inn i diffen. Sparer deg for mye banning. Husk og smør alt godt. Kamakselfett er fint og sticky.
Før hjullager må også distansehylsen på. Kon innover! Bruk et rør for å banke innerring på lageret, ned på drivakselen.
Utenfor hjullager kommer blekk, O-ring, glidehylse for simring. Så bremseblekk, RIKTIG pakkboks med simring (noen har også oljekastering). Så trommel.
Veldig viktig når det gjelder ettermarkedsaskler. Husk at drivalkselen ALDRI må dras, eller henge, utover etter at de er stappet nedi solhjulene. Spadene er ikke maskinert som orginalt. Og fulcrumplaten vil falle på baksiden av akselen. Vil spare deg for yttligere høylytt banning!!
Dette som skjedde deg Trond?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #862 på: juni 29, 2012, 12:35:09 pm » |
|
Rekkefølgen din ser nesten perfekt ut.
Men for enkelhetsskyld. Putt fulcrum og aksler inn i solhjulene...før du putter de inn i diffen. Sparer deg for mye banning. Husk og smør alt godt. Kamakselfett er fint og sticky.
Før hjullager må også distansehylsen på. Kon innover! Bruk et rør for å banke innerring på lageret, ned på drivakselen.
Utenfor hjullager kommer blekk, O-ring, glidehylse for simring. Så bremseblekk, RIKTIG pakkboks med simring (noen har også oljekastering). Så trommel.
Veldig viktig når det gjelder ettermarkedsaskler. Husk at drivalkselen ALDRI må dras, eller henge, utover etter at de er stappet nedi solhjulene. Spadene er ikke maskinert som orginalt. Og fulcrumplaten vil falle på baksiden av akselen. Vil spare deg for yttligere høylytt banning!!
Dette som skjedde deg Trond? Nei, jeg bommet på selve monteringstidspunktet pga guard diffen min er MYE tightere i åpningen, og dermed vanskeligere å få akslingen inn i enn de vanlige solhjulene. Jeg må faktisk entre akslingen på skrå inn for så å rette opp og få akslingen helt inn. I den sammenhengen bomma jeg på monteringen på ene siden da det er vanskelig å se når det skjer... Attpåtil brukes det ingen segerringer på diffen så i mitt tilfelle må man være spesielt påpasselig med å ikke "la den henge" før man har montert alt... "herlig"... Hører jeg IRS? :-D mye banning ble det uansett :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #863 på: juni 29, 2012, 12:47:53 pm » |
|
Jepp. Hylser før lager. Er like på alle modeller av svingaksel Nice  Distansehylse før hjullager. Altå på akslene før man banker inn hjullageret? Må vel nappe ut de som står i bilen da tenker jeg. Om disse passer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #864 på: juli 02, 2012, 14:15:33 pm » |
|
Klar for skruing idag 
 ggg.JPG (147.2 KB. 640x478 - vist 435 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #865 på: juli 03, 2012, 23:06:43 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #866 på: juli 13, 2012, 17:43:30 pm » |
|
Ble en liten bestilling fra Pierside idag. Med Fedex kommer det vel raskt 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #867 på: august 20, 2012, 11:10:02 am » |
|
14,267 med 153,52km/t i bestetid.
60 fot og vekt må ned.
Plan:
Hurst line lock AVO bakdempere koble opp two step'en på MSD'en. ut med asfaltplater ut med porschestoler ut med bakseter inn med 5 punkts belter inn med lettere stoler inn med ekstra oljekjøler DOT slicks
laaav 13 er målet neste år
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #868 på: august 20, 2012, 21:22:50 pm » |
|
14,267 med 153,52km/t i bestetid.
60 fot og vekt må ned.
Plan:
Hurst line lock AVO bakdempere koble opp two step'en på MSD'en. ut med asfaltplater ut med porschestoler ut med bakseter inn med 5 punkts belter inn med lettere stoler inn med ekstra oljekjøler DOT slicks
laaav 13 er målet neste år
Slik prater en mann som er bitt av dragrace basillen  Love it!!
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #869 på: august 20, 2012, 22:46:59 pm » |
|
Okey da.. Høy 12'er.. Hihi 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|