LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« på: oktober 18, 2009, 19:57:56 pm » |
|
Før jeg forteller om selve prosjektet vil jeg skrive litt om historien. I Ullerøy der jeg bor, var det et bilverksted som het Wilhelm Bil . Gunnar Wilhelmsen startet som mekaniker på Dahles Auto ( vw) i Sarpsborg og har alltid samlet og skrudd luftavkjølt VW og var til stor inspirasjon for oss nykommere og hadde en fantastisk viten om VW . Mye av samlingen hans brant ned på en låve for noen år tilbake men en del stod igjen når han gikk bort alt for tidlig og han fikk aldrig startet på sine restaureringer .Jeg kjøpte min første bil av han og både Jens Petter ( Brandstorp ) og Tor Øyvind ( Skinne ) har jobbet der. Min oval og Nils ( Gulbrandsen ) sin 63 + noen flere biler og div deler kom fra dette dødsbo.Han er kanskje noe av grunnen til at vi er såpass opptatt av luftavkjølt VW her omkring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #1 på: oktober 18, 2009, 20:16:14 pm » |
|
bilde
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #2 på: oktober 18, 2009, 20:18:06 pm » |
|
fler
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 468
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #3 på: oktober 18, 2009, 20:27:07 pm » |
|
Rett og slett LEKKERT! 
|
|
|
Loggført
|
Medlem Folkevognklubben Østfold 
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #4 på: oktober 18, 2009, 20:29:51 pm » |
|
Nå er det slik at jeg har jobbet med denne bilen en stund og nå på fredag var det dags å sette karoseriet tilbake på bunnplata. Etterhvert skal jeg legge ut mere info og bilder . Jeg og Nils + noen løftere fikk det på plass og boltet sammen .Nå blir det sortering av deler og bestilling av nytt for å fortsette monteringen.
Også motoren ( typ 4 ) har jeg startet på og til nå er det handlet/bestilt følgende: DPR 82 mm veiv . 105 mm syl sats + JE stempler fra AA + H råder fra samme. CB tørrsump pumpe . Amc nye topper som blir modifisert .Udo Becker løftere/bushing og innsug for IDA. Ls 1 ventiler etc.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nilsg
Medlem
  
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn
|
 |
« Svar #5 på: oktober 18, 2009, 21:22:36 pm » |
|
Lars har jobbet med denne bilen i mange år og det ligger utrolig mye jobb bak karosseriet som nå er noe i nærheten av helt strøkent. Nå gjenstår den morsomste delen med montering av bil og bygging av en motor som forhåpentligvis gjør bilen til en 11 sekunders gatebil uten hjelp av turbo / lystgass. Og Gunnar Wilhelmsen som Lars skriver om var en bra kar. Jeg håper han sitter på en sky og smiler fornøyd mens han ser oss fikse opp de gamle bilene hans og gir dem en og annen luftetur på stripa  Noen flere bilder under
|
|
|
Loggført
|
1956 type 1 - 1200 oldspeed 1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
|
|
|
nilsg
Medlem
  
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn
|
 |
« Svar #6 på: oktober 18, 2009, 21:24:09 pm » |
|
Bildene
|
|
|
Loggført
|
1956 type 1 - 1200 oldspeed 1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: oktober 18, 2009, 21:25:32 pm » |
|
Så veldig lekkert ut! Gleder meg til å følge med og ikke minst se denne doningen cruise inn til en 11 sekunder neste år :-)
Lykke til
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 468
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #8 på: oktober 18, 2009, 21:27:15 pm » |
|
Dette er virkelig vakkert ja, gleder meg til å følge dette bygget videre.
|
|
|
Loggført
|
Medlem Folkevognklubben Østfold 
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #9 på: oktober 18, 2009, 21:29:32 pm » |
|
Vakkert 
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #10 på: oktober 18, 2009, 22:10:55 pm » |
|
Flott bil, fin historie! Dette blir artig og se ferdig...
Hvor godt føler dere at dere har lykkes med å blande en moderne formel for Strato Silver? Jeg må lakke om min og er på jakt etter noen som har matchet med bedre resultat. Vanskelig å bedømme fra bildene...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #11 på: oktober 18, 2009, 23:28:27 pm » |
|
Dette ser strøkent ut. Håper 55 strato,en min blir.. nesten.. like bra. Nyere forstilling? Hele bunnplata nyere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #12 på: oktober 18, 2009, 23:42:28 pm » |
|
Ser ut til å bli utrolig bra finish på denne bilen. Lekker farge også!!
Har du gullforgyldt de delene som ligger på det ene bilde? Farge har du på bunnplata? Var veldig fint med en lysfarge isteden for sort
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #13 på: oktober 19, 2009, 05:48:49 am » |
|
De delene på bildet er kromma. Gråfargen er egenmiks og jeg tror fargen på bilen ikke er lik orginalen men noe mørkere og blåere , men jeg liker den. Lakkjobben holder en veldig høy standard .Det har gått ca 7-8 mnd fra jeg begynte å sparkle til bilen ble lakkert . Den er lakkert av Daniel på Lakk-Spesialisten i Fredrikstad . Tror det skal ligge en bok med mikseformler i de gamle lokalen til Wilhelm Bil som gir et riktigere resultat. Hele bunnplata er fra 67.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #14 på: oktober 19, 2009, 18:59:03 pm » |
|
Registrerer du den som en 67 modell, eller skifter du den gamle identiteten over på den nye bunnen? Hva kreves det i så fall for å ha det formelle i orden?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #15 på: oktober 22, 2009, 05:38:33 am » |
|
Den blir registrert som 67 modell.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #16 på: november 30, 2009, 18:44:45 pm » |
|
Endelig kom lakkerern med resten av delene til karossen , så da ble det litt montering i helgen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #17 på: november 30, 2009, 18:46:16 pm » |
|
bilder
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #18 på: november 30, 2009, 18:48:26 pm » |
|
Prøver igjen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HKE
Supermedlem
    
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
 |
« Svar #19 på: november 30, 2009, 19:15:55 pm » |
|
Nydelig!  Hva er planene for motor da?
|
|
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #20 på: november 30, 2009, 22:21:44 pm » |
|
Som nevnt tidligere blir det 2,8 liter type 4 med gassere . Prøver å gjøre mest selv , som porting , maskinering og bygging av eksosannlegg etc. Håper det skal holde til en 11 sek.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #21 på: november 30, 2009, 22:43:32 pm » |
|
nice asså
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand
SCC EVENT
|
 |
« Svar #22 på: november 30, 2009, 23:32:48 pm » |
|
Den der ser utrolig fin ut  . Krysser fingrer for en 11sec for deg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #23 på: desember 01, 2009, 01:17:26 am » |
|
SYKT! Sitter her med blanke øyne... Kan jo blir spennende med en T4-motor med det slagvolumet der. Skikkelig tilpassning og hjernen lagt godt i bløt så bør vel en slik motor i den kjøredoningen der presse en igjennom seteryggen 
|
|
« Siste redigering: desember 01, 2009, 01:19:26 am av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #24 på: desember 01, 2009, 08:11:29 am » |
|
Flott bil, men HERRRRRRE kor den bilen hadde fortjent 5x205.. 
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #25 på: desember 01, 2009, 09:57:26 am » |
|
Smak og behag og moro med noe som er litt annerledes.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #26 på: desember 05, 2009, 21:39:16 pm » |
|
Fikk tilbake toppene fra sveising så jeg fikk portet ferdig kanalene. Nå skal det monteres nye styringer og nye seter før siste portingen blir gjort. Forbrenningsrommet skal også sveises litt .Må si at jeg blir skikkelig fornøyd med hvordan innsugskanalen blir seende ut , innsuga fra Udo Becker har bra med materiale så jeg fikk laget kanalen slik jeg vil ha den .Eksoskanalen ser grei ut den også men det er litt vanskelig å se sluttresultatet før setene er tilbake og vi får gjort Mira jobb. På det ene bildet kan dere se ca, hvor mye materiale som blir fjernet i pakningsflata og hullet der setene skal sitte er nå det som var utvendig på orginalsetet.Ventilene blir ca 51-38.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #27 på: desember 06, 2009, 00:06:11 am » |
|
Ser flott ut dette. Litt skeptisk til de toppene og 105 mm.borring. Ville vurdert 6 pinnebolter pr sylinder. Har selv kjørt 2,7 l. med 105 borring, og slitt med lekkasje topp/sylinder. Mine topper er nå under bearbeiding med tanke på dette. Når det er sagt, så er det og noen som ikke har dette problemet. Har muligens noe med effektuttak å gjøre. Noen tanker om kamvalg enda? Med mye dur. så må du og vurdere større fot på løfteren. Følger spent med videre.
Lykke til :-)
GeirH
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #28 på: februar 18, 2010, 11:19:05 am » |
|
Dårlig med oppdateringer på en stund , men det har skjedd ting sakte men sikkert. Innertaket er på plass og teppesettet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #29 på: februar 18, 2010, 11:31:06 am » |
|
Teppesett og div interiør . Stolen er kun for Racing og det skal bli orginalt interiør til daglig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|