Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« på: oktober 24, 2009, 17:02:45 pm » |
|
har et STORT problem.. harbyttet bremsedeler rundt omkring, men har fortsatt luft i systemet. etter lang tids feilsøking har jeg kommet frem til at dette skyldes mastersylinderen. har kjøpt ny av denne, men nå sitter bremserøret som går bakover HELT fast! bolten man skal løsne er i tillegg rundet av i de kantene man har plass til å få tak med fastnøkkel  - hvor vanskelig er det å bytte hele røret bakover? må jeg ut med interiøret? bilen er btw en 67 1500 med enkrets bremsesystem. takker for svar
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #1 på: oktober 25, 2009, 02:32:42 am » |
|
Det er ikke spesiellt vanskelig å bytte bremserøret, men litt knoting og litt tid går alltids med. Må ha ut setene og løfte på eventuelle tepper, så ligger røret langs etter tunnellen på pedalsiden. Røret sitter bare fast i metallklips som er bøyd over røret noen plasser. Hvis du ikke har kjøpt bremserør av stål enda, vil jeg anbefale kobber da det enklere å bøye og mer fleksibelt da det er litt knapt med plassen inni bilen, såfremt du ikke har en rørbøyer. lykke til! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2 på: oktober 25, 2009, 10:49:33 am » |
|
Når bilen er over 40 år, er det vel en sikkerhetsgreie å bytte dette røret til ett nytt ett. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Stein.H
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord
|
 |
« Svar #3 på: oktober 25, 2009, 11:53:03 am » |
|
Har bolten blitt rund pleier det å funke med en vicegrip 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 92062314
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #4 på: oktober 25, 2009, 12:35:39 pm » |
|
"Runde" muttrer på bremserør... Eg har erfart dette mange ganger ved skifting av bremserør. Derfor har eg noken tips igjen til denne jobben. Meiner det alltid er noken slike muttre som må krangle, so derfor brukar eg noke tid på dei mest "faste" muttrene. (ikkje lar nøkkelen lage runde muttrer), brukar på førehand spraya CRC fleire gonger på røyr og mutter. Setter på nøkkel som passer eksakt til mutteren, skrur først til mutteren litt ca 1mm... så prøver eg å løysa den, også berre ca 1mm, sprayer på igjen og gjentar dette etter ei stund. (CRC,en tekker vidare inn) etter noken slike behandlingar, løyser muttrene seg nesten alltid. -Ha tolmod
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: oktober 25, 2009, 12:38:58 pm » |
|
Skal du skifte rør er følgende metode uvurderlig - klipp av røret og bruk en pipe på den hule bolten.
Skal du bare løsne - kjøp såkalte rør-fastnøkler, som griper over mer av bolten enn vanlige fastnøkler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #6 på: oktober 25, 2009, 13:13:30 pm » |
|
...og bruk riktig fastnøkkel. De fleste rørkoblinger er i tommer, og ikke i mm. F.eks passer jo en 8 mm godt noen steder, men det er 5/16" mutter, som blir 7,9 mm. Da har du første slakken på små dimensjoner. Så bruker du en chipo fastnøkkel, så har du litt slakk der au. Da er det faktisk gjort, når det sitter godt. Kjøper du anerkjent merke, så er materiale og toleransene gode. Det er det du betaler for.
Ellers : 10 mm passer, kan være 3/8", som er 9,5 mm. 11 mm passer godt (eller akkurat ikke), 7/16" er 11,1 mm 13 mm kan være 1/2", som er 12,5 mm 7 mm passer (men nesten 6 mm), kan være 1/4", som er 6,35 mm
Justerbar fastnøkkel (også kalt skiftenøkkel) er TABU!
Litt varme er også bra, hvis pumpa skal byttes i alle fall.
|
|
« Siste redigering: oktober 25, 2009, 13:17:05 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: oktober 25, 2009, 14:09:02 pm » |
|
Rør-fastnykkel/dieselnykkel/ringnykkel som JTWE seier er veldig hendigt! Men skal du skifta likavel,, klypp av røyret og bruk vicegrip eller stor vannpumpetång så får du ut nippelen. Skal du byta pumpa, klypp av alle røyr og få den vekk. Kjøp nytt røyrsett til 400kr og skift alle røyrer. Det er trångt og bale vist bilen står på hjul, så ivertfall få den opp på bukk og av med hjula!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #8 på: oktober 25, 2009, 15:51:48 pm » |
|
das var sylinderen løs! satt sykt godt fast den mutteren, men fikk grepet den fast med en tvinge, og dratt rundt med en rørleggertang. neste blir å flense opp til ny mutter og få luftet systemet!  biltema neste med andre ord. hadde forøvrig blitt stress å bytte rør, da forrige eier har sprayet gulvet med et slags gummibelegg som har festet bremserøret GODT takker for svar 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|